Knuse tabletter

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Kan disse knuses? Fikser ikke tabletter i denne størrelsen. Synes fortsatt de er store når jeg deler de
 

Vedlegg

  • F5C6243D-4F67-40B0-B012-E0DE5AFCFA71.jpeg
    F5C6243D-4F67-40B0-B012-E0DE5AFCFA71.jpeg
    33,6 KB · Visninger: 56
Står det noe om det i bruksanvisningen?
Den kan hvertfall deles, siden det er delestrek.
Hadde ringt for å spørre. Ikke alle tab kan knuses da de ikke blir tatt opp på samme måte.
Hva heter medisinene?
 
Skal stå i pakningsvedlegg
 
Står det noe om det i bruksanvisningen?
Den kan hvertfall deles, siden det er delestrek.
Hadde ringt for å spørre. Ikke alle tab kan knuses da de ikke blir tatt opp på samme måte.
Hva heter medisinene?
Det er magnesium. Har delt de, men fortsatt for store for en som ikke er så god til å svelge tabletter.
 
Kan knuses.

Men anbefaler Solray sine kapsler! Mye enklere å svelge
 
Kan knuses.

Men anbefaler Solray sine kapsler! Mye enklere å svelge
Jeg så på de først, men de var jo også store. Men hadde jeg visst at disse her var så store, så hadde jeg valgt den andre. Burde absolutt spurt om å få se på tablettene først. Jeg blir nok ingen pillemisbruker ihvertfall:p
 
Er det depo tab skal de ikke knuses pga att de gir ut dose.

Men det er dele strek på de, da går det ofte bra å knuse.
Vi må ofte knuse de med delestrek til eldre med svelgeproblemer
 
Er det depo tab skal de ikke knuses pga att de gir ut dose.

Men det er dele strek på de, da går det ofte bra å knuse.
Vi må ofte knuse de med delestrek til eldre med svelgeproblemer
Jeg leste faktisk en artikkel om det, at vi som helsepersonell knuser for mange tabletter som egentlig ikke bør knuses:nailbiting:
 
Jeg leste faktisk en artikkel om det, at vi som helsepersonell knuser for mange tabletter som egentlig ikke bør knuses:nailbiting:

Det gjøres vel forhåpentligvis kun i situasjoner hvor det er eneste alternativ for å få i pas medikamentet. Må vel også ofte godkjennes av lege, om det er en permanent ordning.
 
Det gjøres vel forhåpentligvis kun i situasjoner hvor det er eneste alternativ for å få i pas medikamentet. Må vel også ofte godkjennes av lege, om det er en permanent ordning.
Slik den artikkelen fremstilte det, så ble det gjort altfor mye (leste bare raskt gjennom, og kan bare ikke finne den igjen idag) :sorry:
Mange tabletter kan ikke knuses (deriblant i fare for etsing), men i mange tilfeller blir de det likevel. Som sagt leste jeg raskt gjennom, så kan ikke gjengi i ord for øyeblikket:)
 
Det gjøres vel forhåpentligvis kun i situasjoner hvor det er eneste alternativ for å få i pas medikamentet. Må vel også ofte godkjennes av lege, om det er en permanent ordning.

JeG gjør det kun om det er eneste måte for å få i de viktige medisiner. Men vet mange andre knuser alt nesten uansett....
 
Slik den artikkelen fremstilte det, så ble det gjort altfor mye (leste bare raskt gjennom, og kan bare ikke finne den igjen idag) :sorry:
Mange tabletter kan ikke knuses (deriblant i fare for etsing), men i mange tilfeller blir de det likevel. Som sagt leste jeg raskt gjennom, så kan ikke gjengi i ord for øyeblikket:)

Jeg jobber på en bolig hvor vi har forholdsvis lite medisiner, så er kanskje vant til et slags ideal. Er lett å holde det skikkelig strengt på et sted hvor folk har 2-3 tabletter per dag, fremfor 5-6-7-8++ som ofte forekommer på sykehjem o.l.

Husker i sykehjemspraksis at spesielt kapsler med granulater ble åpnet og blandet i syltetøy. Men alt det var nøye gjennomtenkt og godkjent av lege. Fordelene og ulempene ble veid opp mot hverandre. Det er jo ikke bra å knuse depottabletter osv, da det blir helt feil i forhold til at de skal gi fra seg litt og litt virkestoff av gangen, i løpet av hele dagen.
 
Back
Topp