Hva er viktigst ved klasseinndeling i 1.klasse?

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
Dere som har skolebarn. Hva har vært mest betydningsfullt når det gjelder klassen til skolestarterne deres? At de har med seg en nær venn eller fler fra barnehage? At klassekameratene bor i nærheten? Eller har det ikke så mye å si hvilken parallell de har gått i -altså leker og holder kontakten med A, B og C på tvers av inndeling.... hilsen bekymret førstegangs-skolestarter-mamma :)
 
Min hadde kun en kjent med seg fra barnehagen. Gikk helt fint det. De er fortsatt veldig gode venner, men det tok ikke lang tid før de nye var like gode venner.
 
Mi jente kom alene til skolen fra bhg, så hun måtte starte med blanke ark.
Hun fant seg venner ganske fort, og vi foreldre var tidlig på og inviterte hjem de hun lekte med allerede de to første ukene.
De er vel 5 jenter nå som henger sammen, og de starta i samme læringsgruppe først. Så har det blitt litt endringer underveis siden noen gruppekombinasjoner ikke har vært heldige. Så nå er de 3 i samme gruppe og 2 i andre grupper, men de leker sammen i friminuttene og på Sfo likevel. I tillegg har de blitt venner med flere som de leker med innimellom.

Så jeg tenker at det ikke har så mye å si for hvordan skoledagene blir hvordan sammensetningen er. De finner seg nye å leke med uansett.

Eldste hadde bare med seg to fra bhg, ei jente og en gutt. Men jenta hadde han ingen lekerelasjon til, og gutten var ikke på Sfo, så han var også praktisk talt alene i oppstarten. Men han fikk seg også nye venner fort selv om han var veldig sjenert og ikke så utadvendt som lillesøstra si.

(jeg skriver grupper fordi det ikke heter klasser her. De er ett trinn, som er inndelt i 3 kontaktlærergrupper. Hver lærer har ansvar for sine kontaktelever.
Så er hver kontaktlærergruppe fordelt 1/3 på hvert sitt rom som heter læringsrom. Det betyr at det er elever fra alle 3 kontaktlærergruppene i alle 3 læringsrom som kalles læringsgruppe.
Hver gruppe har sitt faste rom og fast garderobe, så de har ett fast tilholdssted.
Alle lærerene er faglærere, og er dermed innom alle 3 rom i løpet av en uke. Alle elevene kjenner alle lærerene og motsatt. Det er dermed lærerene som flytter fra rom til rom og elevene er på fast rom.
Jeg ser på det som en styrke at elevene kjenner flere lærere, for da er det ikke så sårbart ved sykdom.
Kan høres uoversiktlig og uoverkommelig ut, men er helt greit. Ikke noe problem for ungene.
Disse gruppene har de byttet om på et par ganger for å finne kombinasjoner av elever som passer sammen. Var mye uro i gruppa til Frøkna her i starten, og det var ikke så greit. Så veldig bra de tok tak og endret på gruppene.)
 
De rokkerte for øvrig om på klassene før 4. klasse og den eneste hun "beholdt" da var hun som var med fra barnehagen. Men nå er de "nye" blitt gode venner også, og endel av de fra den gamle klassen henger også igjen.
 
De rokkerte for øvrig om på klassene før 4. klasse og den eneste hun "beholdt" da var hun som var med fra barnehagen. Men nå er de "nye" blitt gode venner også, og endel av de fra den gamle klassen henger også igjen.
Høres betryggende ut. Han har to gutter og ei jente med fra barnehagen, men de er ikke barn han leker så mye med. Men det er også en gutt fra samme gate i klassen, vi må jobbe litt med å bli kjent med han i løpet av sommeren tenker jeg :) Sønnen vår er egentlig ganske trygg av seg sosialt, men likevel føles det skummelt i mammahjertet at han «rives opp» fra det vante i barnehagen. Men de er jo i parallellklassene, så han ser de jo i friminuttet og SFO.
 
Høres betryggende ut. Han har to gutter og ei jente med fra barnehagen, men de er ikke barn han leker så mye med. Men det er også en gutt fra samme gate i klassen, vi må jobbe litt med å bli kjent med han i løpet av sommeren tenker jeg :) Sønnen vår er egentlig ganske trygg av seg sosialt, men likevel føles det skummelt i mammahjertet at han «rives opp» fra det vante i barnehagen. Men de er jo i parallellklassene, så han ser de jo i friminuttet og SFO.

Skjønner godt bekymringen. Jeg var ikke så bekymret før skolestart, men veldig før de nye klassene i 4. Men det har gått veldig bra altså. Barn er jo ofte mye mer tilpasningsdyktige enn voksne.
 
Skjønner godt bekymringen. Jeg var ikke så bekymret før skolestart, men veldig før de nye klassene i 4. Men det har gått veldig bra altså. Barn er jo ofte mye mer tilpasningsdyktige enn voksne.
Ja, de er jo det. Prøver å fortelle meg selv det også, at HAN kan jo få det helt topp med den inndelingen av klasser selv om jeg syns det ikke virker ideelt.... Merker at jeg får så behov for å gjøre alt jeg kan for at alt skal gå bra for lille vennen min vet du.... Men så fikser han det sikkert topp selv :)
 
Høres betryggende ut. Han har to gutter og ei jente med fra barnehagen, men de er ikke barn han leker så mye med. Men det er også en gutt fra samme gate i klassen, vi må jobbe litt med å bli kjent med han i løpet av sommeren tenker jeg :) Sønnen vår er egentlig ganske trygg av seg sosialt, men likevel føles det skummelt i mammahjertet at han «rives opp» fra det vante i barnehagen. Men de er jo i parallellklassene, så han ser de jo i friminuttet og SFO.
Vi meldte begge her på fotball siste våren i bhg, sånn i håp om at de som spilte der skulle på samme skole. Og det var jo noen av dem, som hun da kjente igjen ansiktet på ved skolestart.
Men det er jo for sent nå.
Men lurt å leke sammen med det barnet i gata i sommer ja :)
 
Når min eldste begynte på skolen hadde jeg nøyaktig de samme tankene som de Ts. Det var skummelt og de rev liksom opp barnet med røttene. Men det gikk over all forventning, barnet har masse flotte venner og vi har blitt kjent med mange nye.
Så når min mellomste kom i klasse med kun to jenter fra barnehagen og ingen gutter tok jeg det helt med ro. Og enda en gang gikk det supert og mitt barn har nå venner i alle tre klassene :)
 
Når min eldste begynte på skolen hadde jeg nøyaktig de samme tankene som de Ts. Det var skummelt og de rev liksom opp barnet med røttene. Men det gikk over all forventning, barnet har masse flotte venner og vi har blitt kjent med mange nye.
Så når min mellomste kom i klasse med kun to jenter fra barnehagen og ingen gutter tok jeg det helt med ro. Og enda en gang gikk det supert og mitt barn har nå venner i alle tre klassene :)
Så bra! Ja, jeg håper virkelig det er sånn det blir :) :)
 
Nå ble veninnene i bhg her delt. Fikk til å med melding av en av mammaene på kvelden ang dette. Min datter havner i en annen klasse enn to av veninnene og en 3 flytter. Men min datter er fornøyd og da er jeg fornøyd. Ingen betydning ang hvem som bor hvor osv. Jeg flyttet også mellom bhg og 1 klasse. Det gikk veldig bra. Min datter begynner med flere gutter og ei annen jente fra sin bhg. Men merker nå på slutten at de jentene begynner å krangle og er ekle mot hverandre. Så er egentlig glad de skilles. Er 3 paralell deling her. Så min datter begynner i 1 c mens to av veninnene begynner i 1 b. Litt luksus her fordi vi også kjenner lærerne.
 
Her begynner min på skolen til høsten også og det som er så fint her, er at de er en stor gjeng fra samme barnehage som starter i samme klasse. De har kjent hverandre siden var rundt ett år. De utgjør faktisk over halve klassen og er veldig sammenspleiset. De sparker fotball sammen og feirer bursdager sammen. I tillegg kjenner de til noen av de som kommer fra andre barnehager også. Det er et stort pluss for gutten min som er litt sjenert og ikke så glad i forandringer.
 
Her begynner min på skolen til høsten også og det som er så fint her, er at de er en stor gjeng fra samme barnehage som starter i samme klasse. De har kjent hverandre siden var rundt ett år. De utgjør faktisk over halve klassen og er veldig sammenspleiset. De sparker fotball sammen og feirer bursdager sammen. I tillegg kjenner de til noen av de som kommer fra andre barnehager også. Det er et stort pluss for gutten min som er litt sjenert og ikke så glad i forandringer.
Ja, slik det hos oss også. Men så har de tatt noen få fra samme barnehagen over i de to andre parallellene... Så da er det en klasse med mage derfra, og to med 2-3 barn derfra. Og de få han har kommet sammen med, sier han selv at han ikke leker med. Så alle «kompisene» er fordelt på andre paralleller. Men det kan vel sikkert gå seg bra til likevel... :)
 
Back
Topp