Samlivsbrudd med barn og felles hus

Vi betaler like mye på både lån og renter. Det ble satt eierbrøk 50/50 av megler, vi tenkte dessverre ikke så langt.
Ble det satt 50/50 av megler? Står det dokumentert? Nevnes egenkapitalen? Hvis ikke så eier du 50% uavhengig av hvor mye han og du betalte i egenkapital.
 
Ble det satt 50/50 av megler? Står det dokumentert? Nevnes egenkapitalen? Hvis ikke så eier du 50% uavhengig av hvor mye han og du betalte i egenkapital.
Megler satt 50/50 ja. Det står i skjøte og kontrakten. Ingenting nevnt om egenkapitalen.
 
Megler satt 50/50 ja. Det står i skjøte og kontrakten. Ingenting nevnt om egenkapitalen.
Kontakt advokat og send over den dokumentasjonen. Jeg tror eksen din bare kan glemme den egenkapitalen sin. Du eier 50%. Ferdig snakka. La advokaten skrive et fint brev på dette og send til han.
 
Megler satt 50/50 ja. Det står i skjøte og kontrakten. Ingenting nevnt om egenkapitalen.
Les advokatens svar her:
https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/oppgjor-etter-salg-av-bolig-ved-samlivsbrudd-2/

Han må bevise at han har gått inn med mer enn deg om han vil kreve mer ut. Om han vil prøve seg på dette, lag en oversikt over tingene du har kjøpt og verdien på disse. Kan hende du da får 50% av boligen og han 50% av tingene. Uansett lurt å forberede seg når det er så mye penger på spill.
 
Megler satt 50/50 ja. Det står i skjøte og kontrakten. Ingenting nevnt om egenkapitalen.

Ta deg en tur i banken og snakk med de. De har full oversikt over huslånet, verdi og papirene.
Så lenge det står 50/50 på papiret skal det deles likt.
ALT som er kjøpt inn etter at dere bor sammen er også 50/50 eller er det bare når det gjelder ekteskap?
 
Ta deg en tur i banken og snakk med de. De har full oversikt over huslånet, verdi og papirene.
Så lenge det står 50/50 på papiret skal det deles likt.
ALT som er kjøpt inn etter at dere bor sammen er også 50/50 eller er det bare når det gjelder ekteskap?
Det gjelder kun for ekteskap. Men grunnet at retten har sett så utrolig mange tilfeller av «samboerfeller», så har det så smått utviklet seg litt presedens for fordeling av innbo/eiendeler selv om det ikke finnes kontrakt. Men det ser ikke ut til å være noe eget regelverk på dette.
 
Har sett i alle papirer og det står 50 % på hver.. Og vi betaler likt hver mnd fra min konto (han overfører halve lånesummen til meg).
Synes det er litt dumt at han skal kreve hele egenkapitalen når vi kjøpte huset såpass mye over takst.. Jeg går da flere hundre tusen i minus..

Men hvorfor er det dumt, når det i utgangspunktet var hans penger? Har du brukt tilsvarende penger på møbler og andre ting? Vil tro det var billigere?
Kjenner. Man må ta med seg ut det man tok med seg inn tenker jeg..
 
Ville snakket med en advokat for å være sikker. Har nylig kjøpt hus ned samboer vi ble rådet av en advokat til å dele 50/50 på egenkapitalen siden man når man er samboere tar med seg ut det man tok med seg inn ved et evt brudd.
 
Men hvorfor er det dumt, når det i utgangspunktet var hans penger? Har du brukt tilsvarende penger på møbler og andre ting? Vil tro det var billigere?
Kjenner. Man må ta med seg ut det man tok med seg inn tenker jeg..
Vi betalte mye over takst, og var egentlig klar over konsekvensene, men ble dessverre ikke skrevet kontrakt.. Jeg kjøpte bil tilsvarende ca samme sum, som nå ikke er verdt like mye overhode
 
Vi betalte mye over takst, og var egentlig klar over konsekvensene, men ble dessverre ikke skrevet kontrakt.. Jeg kjøpte bil tilsvarende ca samme sum, som nå ikke er verdt like mye overhode
Da må du få advokaten til å argumentere verdien på kjøpet, ikke nåværende salgsverdi. Både bil og møbler taper seg i verdi. Men samtidig kan han jo da ikke kreve innskuddet sitt med renter heller, i min logikk. Sålenge du kan vise til at du har bidratt med tilsvarende på andre felt, og gitt at kontrakten sier 50/50, så tror jeg du har en sjangse her.
Uansett hva som skjer, så har du lært til neste gang: samboerkontrakt og kjøp dere inn med like mye. Ikke gå i den typiske kvinnefella igjen hvor mannen sitter med verdiene og dama har brukt penger på husholdningen.
 
Vi betalte mye over takst, og var egentlig klar over konsekvensene, men ble dessverre ikke skrevet kontrakt.. Jeg kjøpte bil tilsvarende ca samme sum, som nå ikke er verdt like mye overhode

Åja, da skjønner jeg. Nei bil er dårlig investering.. da hiver jeg meg på med de andre her at advokat burde kobles inn, så burde jo alt deles 50/50.
 
Ville snakket med en advokat for å være sikker. Har nylig kjøpt hus ned samboer vi ble rådet av en advokat til å dele 50/50 på egenkapitalen siden man når man er samboere tar med seg ut det man tok med seg inn ved et evt brudd.

Vi ble rådet til det samme, av banken.
 
Vi ble rådet til det samme, av banken.
Jeg og eksen gjorde også det samme da vi kjøpte leilighet. Han hadde mer i egenkapital enn meg, men vi kjøpte oss inn 50/50 likevel fordi det da er enklere ved eventuelt brudd. Ellers anbefaler de 60/40 om en skal kjøpe ut en annen ved brudd. Men det er mange måter å gjøre det vanskelig for hverandre på i etterkant uansett. Man kjenner liksom ikke en person fullt ut før det blir brudd og de viser sitt «sanne» jeg.

I mitt tilfelle føler jeg vi var heldige med hverandre, da det ble brudd. Min eks var real og ønsket at jeg skulle få ut hele egenkapitalen min + prisstigning. Men jeg mente det ble rett om han faktisk bare kjøpte meg ut med 50% av nåværende takst, som ble bittelitt mindre, men dekket innskuddet mitt og vel så det. I tillegg hadde vi kjøpt over takst og hadde bare muntlig avtale på at vi skulle kjøpe hverandre ut med 50% av dette på toppen av taksten. Vi var også sløve med kontrakt, så avtaler ble gjort muntlig. Jeg vet jo at det er teit. Blir jo så avhengig av at den andre er fair. Og ved et brudd og mye følelser er det et sjangsespill å forvente at noen er rettferdig. Så jeg føler jeg hadde råflaks, for han holdt alle muntlige avtaler, og jeg gjorde det samme for han. Det tjente vi begge godt på. Jeg hadde kjøpt leiligheten på fortrinnsrett (han var ikke innmeldt i boligbyggelaget før han overtok). Så jeg hjalp han inn i markedet og han kjøpte meg ut for en pen sum (leiligheten hadde steget ganske bra i pris). I etterkant steg leiligheten noe så enormt, så den tjente han over en halv million på. Så det lønner seg å være snill og grei.

Så jeg håper at når stemningen roer seg litt vil folk være litt mer fair med hverandre i et brudd. Det er alle tjent med.
 
Men hvorfor er det dumt, når det i utgangspunktet var hans penger? Har du brukt tilsvarende penger på møbler og andre ting? Vil tro det var billigere?
Kjenner. Man må ta med seg ut det man tok med seg inn tenker jeg..
Ja, dette tenker jeg også. Jeg har betalt ganske mange 100-tusen i egenkapital på vår felles bolig, og hvis vi skulle bli skilt (vi kjøpet boligen før vi ble gift) så ville jeg syns det var rett og rimelig at jeg skulle ha med egenkapitalen videre.
 
Han skal kreve salg av huset, så jeg får ikke beholde hjemmet til barna :(
 
Så lenge det er tinglyst at du eier 1/2 og det ikke finnes kontrakt på at han skal ha tilbake egenkapitalen ved samlivsbrudd har han ikke krav på det.

La oss si at boligen er takster til 3 500 00,- og boliglånet er på kr 3 400 000,- så må du kjøpe ut han for kr 50 000,- (de siste 50’ er din andel av boligens friverdi)

Men det mener jeg også at egenkapitalen han spyttet inn i boligen kan anses som tapt, om det ikke er særlig friverdi der, noe jeg tolker utifra en av de tidligere kommentarene.
Du skal ikke stå i minus.
Er boliglånet også høyere enn dagens verdi av bolig kan du også bare overta selve boliglånet. Da tinglyses det kun ny eier og det formelle med bytting av lånetagere tas med banken.

Bruk gjerne noen få tusen med advokat for å hjelpe dere med det juridiske, men ta en adv som faktisk har arbeidsfelt innen eiendom. Jeg jobber med pant og ser dessverre mange advokater som ikke har peiling.
 
Last edited:
Jeg tror ikke han kan kreve salg av bolig hvis en av dere har råd og vil kjøpe ut andre part?
Slik jeg forstår det så vil ikke han beholde huset, men hun vil. Og hun har ikke råd til å kjøpe han ut. Så da kan han vel kreve å selge huset så pengene blir delt
 
Back
Topp