Hva gjør du om barnet er en dårlig taper?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Spill og leker har jo ofte en konkurranse-element i seg – med potensiale til at noen ender opp som taper. Hvordan takler ditt barn det? Er det en dårlig taper? Hva kan man gjøre om barnet ikke tåler å tape?
 
Min er dårlig taper.....alltid vært det fra han var et knøtt! Har aldri latt han vinne med vilje, det er ihvertfall ingen god ide. Men han har så stort konkurranseinstinkt på sportslige aktiviteter, løpe fort, score mye mål osv. Men er mest dårlig taper når det er en av oss foreldre han taper mot. Går greit tape fotballkamp:)
 
Vet ikke helt enda, siden han bare er 9,5 mnd. Men pappan er en ekstremt dårlig taper(og vinner forsåvidt :p ), så kommer til å jobbe hardt for at det ikke skal bli videreført til mini :D
 
Her er det fotball som er tingen, og der e de begge to veldig dårlige tapere. De blir sint, sur og trassig. Og då ber eg de gå ein anna plass å sutre. Eg tar aldri stilling til det. De MÅ takke for kampen, ellers får de ikke spille neste kamp. Så da går det ofte fort over. :)
 
Gjør ingenting. Er like dårlig taper selv:p
De klarer å oppføre seg etter kamper selv om de taper.
 
Kanskje høre med de om hvorfor de blir så sure? Er det fordi de ikke liker at andre gjør det bedre? Sammenlign det med andre tilfeller hvor andre gjør det bedre og de ikke blir sure, slik at det kan bli en samtale om hva forskjellen i situasjonene er. Hjelp med å formulere.
Konkurranser kan være stressende, så hjelp med å ta vekk stresset og øke fokuset på gleden ved å delta, vil kanskje hjelpe.
Jeg tenker det kommer ann på situasjonen også. Har du en unge som har øvd og øve i forkant av et stevne eller konkurranse, jobbet hardt og så ikke kommer til tops, så kan alt slitet føles bortkastet og man blir sur. Det skjønner jeg. Men om de blir sure fordi de ikke vinner i yatzy, så et det nok lurt å ta en prat om det. Også fordi ingen kommer til å ville spille spill med de om de blir så sure. Så for å lære de å sosialisere bedre, må de lære seg å ikke bli sure, eller ihvertfall ikke vise at de blir sure.
 
Datteren min taklet svært dårlig å tape da hun gikk i barnehagen. Det gikk over av seg selv.

Eller.. Fortsatt dårlig når hun spiller mot faren da. :p
 
Eldste tåler dårlig å tape i brettspill blant annet. Smeller i dører og skriker på det verste. Ganske sjarmerende da ja:rolleyes: Snakker med han når han roer seg. Burde vært flinkere til å forberede han før spillet kanskje.
 
Eldste tåler dårlig å tape i brettspill blant annet. Smeller i dører og skriker på det verste. Ganske sjarmerende da ja:rolleyes: Snakker med han når han roer seg. Burde vært flinkere til å forberede han før spillet kanskje.

Dattra mi bare gikk da hun så at hun lå an til å tape. :laughing002 Veldig sjarmerende!
 
Har så liten unge at dette ikke er aktuelt, men følger med interesse. :) Men det er jo ikke bare dårlige tapere som finnes,men dårlige vinnere som hoverer og skryter voldsomt. Tenker at selvsagt er det lov å bli lei for å tape og glad for å vinne, men vil nok prøve å regulere hvordan det arter seg og hvor sterkt. Er jo ingen som gidder spille med noen som ikke tåler tape eller som blir så ekle når de vinner. :)
 
Min på 8 var en «dårlig taper» om man kan kalle det det, når hun var mindre.. det synes såklart broder’n var kjempegøy, så hvis de skulle løpe om kapp eller sånne ting så var det jo ekstra gøy når han vant og hun tapte og ble kjeeempesur:p forklarte bare st noen ganger vinner man, og andre ganger taper man.. sånn er livet.
Det har gått over for lengst nå da..
jeg derimot er en dårlig vinner.. og gnir det gjerne veldig inn hvis jeg vinner i brettspill eller lignende:hilarious:
 
Min gutt var en skikkelig dårlig taper (alt var en konkurranse, skulle være først/raskest på alt i hverdagen) og i brettspill tålte han ikke tape. Så vi begynte å «øve» på å tape, altså at vi ikke lot han vinne men at vi også vant noen ganger. Det snudde heldigvis! Det er jo typisk at foreldrene lar barna vinne, så jeg tenker det er viktig at de får kjenne på følelsen av å tape i spill/konkurranser innimellom jeg.
 
Oi, aner ikke hvordan jeg skal håndtere det når den tid kommer. Kan ikke gå foran som et godt forbilde en gang for jeg er en sykt dårlig taper selv:D
 
Back
Topp