Hjelm

Er uenig med deg. Sykler alltid forsiktig, men ikke alle andre som gjør det. Ble påkjørt av en annen syklist for noen år siden i en undergang ente opp i betongveggen og hjelmen fikk en god sprekk. Veldig glad for at jeg hadde hjelm!
Finnes også land hvor sykkelhjelm er påbudt eks. Australia.
Jeg vet at det er påbudt i Australia. Det ble påbudt i 1991 og førte til at svært mange sluttet å sykle. På grunn av det har andre land ikke vært villige til å forby hjelm. Hjelmer beskytter svært dårlig om ulykken er ute.

Om man skal forby folk som sykler rolig på vanlig sykkel å gjøre det uten hjelm bør man først forby rask sykling i veibanen på landeveissykkel MED hjelm, fordi det er mye farligere. Om man treffer en bil har litt isopor på hodet null effekt.

Hodeskader er mye større i bil, og likevel har ingen hjelm på seg når de kjører bil, eller når man går på glatta eller når man jogger, gor den saks skyld https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2018/10/21/i-do-not-wear-a-bicycle-helmet/

Jeg vet at det er påbudt i Australia. Det ble påbudt i 1991 og førte til at svært mange sluttet å sykle. På grunn av det har andre land ikke vært villige til å forby hjelm. Hjelmer beskytter svært dårlig om ulykken er ute.

Om man skal forby folk som sykler rolig på vanlig sykkel å gjøre det uten hjelm bør man først forby rask sykling i veibanen på landeveissykkel MED hjelm, fordi det er mye farligere. Om man treffer en bil har litt isopor på hodet null effekt.

Hodeskader er mye større i bil, og likevel har ingen hjelm på seg når de kjører bil, eller når man går på glatta eller når man jogger, gor den saks skyld https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2018/10/21/i-do-not-wear-a-bicycle-helmet/

Nå er Australia et land i dag hvor de aller fleste sykler, med hjelm, så hjelm påbudet har ikke endret på det. Som sagt så er jeg ikke så bekymret for min egen rolige sykling, men andre som ikke tar det fult så rolig. Hadde mest sannsynlig hatt en hodeskade om det ikke var for hjelmen. Synes det er en god investering både for meg og barna mine å ha hjelm, en hodeskade er det ikke alltid man får reversert.

Bruker både bilbelte og broder på vinteren :)

Alle i familien bruker hjelm. Selv om den kanskje ikke utgjør den store forskjellen i veldig alvorlige ulykker har jeg vært borti nok tilfeller der hjelmen har vært avgjørende for hvorvidt hodeskader kunne oppstått. Faller man eller blir påkjørt (enten av bil eller andre syklister) kan hodet fort få en smell uavhengig av fart, så da koster det meg lite å bruke hjelm. Hva andre velger for seg og sine er opp til dem, men jeg håper alle oppfordrer ungene sine til å bruke det :)

Last edited:
En jeg gikk på skole med syklet i trafikken og møtte bussen. En alvorlig ulykke der hun ble reddet av hjelmen sin. Hjelmen redder nok ikke alle, men det gjør ikke bilbeltet heller.
Men for all del, det får være opp til voksne hva de vil så lenge de passer på at ungene har på seg hjelm.

Selvfølgelig bruker jeg hjelm, det er på lik linje som å bruke bilbelte i min verden.

Sykkel er mitt transportmiddel, og jeg sykler mye hver dag. Har en Hövding sykkelhjelm: https://hovding.com/

Kjøper ikke argumenter som at det er «flat», «bysykling» e.l. Eneste som passer inn her den ordet idiot.
Jeg har sett mange sykkelulykker uten hjelm.

Hvis jeg blir tatt i å sykle uten hjelm så tar mamma sykkelen min, og jeg får ikke sykle på 14 dager! :angryfire

Det er vel noe sånt som 25 år siden jeg fikk min første sykkel og mamma sa det der, men det sitter særdeles godt i fremdeles :p

Vi sykler ikke uten hjelm, hverken store eller små. Driter fullstendig i hva de gjør i andre land eller hvor flink man er til å sykle eller hvor sakte det går, man kan ikke kontrollere alle rundt seg og ulykker kan skje uansett. Jeg kjører ikke som et svin i bil heller, men jeg har på meg belte uansett. Hjelm er så enkelt, og det kan utgjøre en ganske stor forskjell dersom uhellet er ute.
Men, hver sin smak og prioritering. Håper ingen havner i bakken enten de har hjelm eller ei..

Det er jeg ogÅ oppvokst med «sykler du uten hjelm setter vi sykkelen på lofte».

Helt enig med detg!

Vi voksne bruker ikke hjelm, og det er et valg vi har tatt og står for. I familien vår gjelder regelen at barn må bruke hjelm.

Før alle tenner på alle plugger, her er noen av grunnene:

- Vi sykler på klassiske «oppreiste» bysykler der formålet er å sykle i rolig fart på egen sykkelvei

- I årene vi hadde terrengsykler og hjelm syklet vi nesten ikke... det var ikke noe kos å sykle. Så var vi i Nederland og oppdaget sykkelgleden på nytt.

- Der vi bor og der vi sykler er det flatt og fint og oversiktlig. Sykkelveien er adskilt fra bilveien med gress i mellom. Det er kjempefint for syklister. De fleste i området vårt sykler på nettopp bysykler og uten hjelm.

- Og sist men ikke minst viser statistikk at man er mindre utsatt for sykkelulykker når man sykler utrn hjelm! Man er ubevisst mer uforsiktig når man sykler med hjelm, og bilister tar mindre hensyn time syklister med hjelm!

- Hjelm er en falsk trygghet. Ved de farlige ulykkene utgjør ikke hjelm noen forskjell.

- Å sykle i rolig tempo medfører ikke høyere sjanse for hodeskader enn å jogge. Ingen jogger med hjelm.

- SELVFØLGELIG synes jeg de som sykler på landeveissykkel i veibanen så fort de kan skal bruke hjelm... om man tenker etter er det MYE farligere å sykle slik MED hjelm, enn på bysykkel på egen sykkelvei i kosetempo uten hjelm.

- sist men ikke minst, sykkelglede og letthet og bruke sykkel i hverdagen som transportmiddel. Sykle til venner, til butikken, på piknik osv.

- Fordelene (helsemessig og miljømessig) med å sykle er større enn ulempene ved å ikke sykle fordi det blir mye styr med. å drasse med hjelm osv. Derfor har Trygg Trafikk sagt at de IKKE vil gå inn for et påbud. På samme måte er det vist at i land der hjelm er påbudt sykler svært få. I Nederland og Danmark sykler de aller fleste, og så og si ingen bruker hjelm.

Så hvorfor skal barna bruke hjelm da? Godt spørsmål, og i Nederland gjør de ikke det. De sitter på barneseter uten hjelm også. Likevel synes jeg det er greit da de er mye mer uforsiktige og faller mye mer generelt sett (stort sett knær og håndflater som får gjennomgå), og fordi andre barn bruker hjelm og det er forventet i samfunnet. Jeg vil gjerne lære mine døtre å sykle på en forsvarlig og forsiktig måte. Om de da velger å sykle uten hjelm når de blir voksne er helt Ok :)

Her i Danmark er der VELDIG mange som sykler med hjelm. Nesten alle sykler med en Hövding https://hovding.com/

Jeg nan faktisk nesten ikke tro at noen har sånne holdninger. Om du sykler rolig eller raskt, har overhodet ingen betydning.

Her i Danmark er der VELDIG mange som sykler med hjelm. Nesten alle sykler med en Hövding https://hovding.com/

Jeg nan faktisk nesten ikke tro at noen har sånne holdninger. Om du sykler rolig eller raskt, har overhodet ingen betydning.
Men hva synes du om at folk jogger uten hjelm? Eller kjører bil uten hjelm? Faktisk er det større sjanser for hodeskader i bil enn ved sykling, og man burde ha på seg hjelm i bil, men ingen gjør det.

Hva synes du om nederlenderne som sykler uten hjelm og ikke har hjelm på barna heller da? Der er det forøvrig svært få ulykker med sykkel. Og jo, det å sitte oppreist så man har bedre oversikt over trafikken og å sykle rolig har mye mer å si for sikkerheten enn å bruke hjelm eller ei, som er en falsk trygghet.

Jeg håper heller at barna mine blir ansvarlige syklister uten hjelm som voksne enn at de ligger i 50 km/t i veikanten på en landeveissykkel med en hjelm som ikke utgjør noen forskjell når de meies ned av en bil. Eller de forferdelige skadene kroppene deres utsettes for av fall i slike hastigheter :(

Og jeg bruker ikke hjelm av prinsipp. Jeg mener at det er et helt feil fokus som gjør at det fokuseres mindre på det som faktisk er viktig. Folk sitter fremovervendt på vondeterrengsykkel og får ikke med seg det som skjer i veibanen.

Sykkelen min har lykt foran og bak, mange reflekser. Slike ting har mye mer å si.

Sitat fra en artikkel: «Å sykle uten hjelm er lov i Norge. Men det er lovpålagt å ha lykter og reflekser på sykkelen» det er den en grunn til. Sistnevnte er viktig, altså å ha lykt og reflekser.

Last edited:

Du kan vel seriøst ikke mene at hvor raskt man sykler ikke har noen betydning for risiko for sykkelulykker og skadeomfang? Om man sykler i 15 km timen er det omtrent som å jogge

https://www.tv2.no/a/8269048/

«Først og fremst foretrekker vi å oppmuntre til aktiv sikkerhet (unngå ulykker) heller enn passiv sikkerhet (begrense skaden ved ulykker). Dernest vet vi at lovregulering av hjelm, eller til og med oppmuntring til å bruke hjelm, har en negativ effekt på bruk av sykkel.

Tross alt er Nederland på tross av (eller takket være) den lave hjelmbruken det tryggeste sykkellandet i verden, med mindre enn 10 dødsulykker per milliard sykkelkilometer (Danmark er på andreplass med 20 dødsulykker).

«Australia er et av svært få land hvor hjelmbruk faktisk ble lovregulert tidlig på 1990-tallet. Erfaringene herfra er ikke spesielt gode.

Den uavhengige australske tenketankenInstitute of Public Affairs kaller hjelm-loven en katastrofe.

«Det er mange innvendinger mot hjelmlover: Det blir ikke færre ulykker, folk går glipp av hverdagstrening i en tid med mye overvekt, og det er en unødvendig og urettferdig inngripen i individets frihet», heter det i rapporten, som også stiller spørsmål ved hjelmens evne til å beskytte om uhellet først er ute.

«Selv etter 20 år og massevis av forskning finnes det ikke noe entydig bevis på at Australias hjelmlov har redusert skadefrekvensen om man ser på hele befolkningen», skriver tenketanken.»

@Junibarn84 @Stolt mamma

Selvfølgelig bruker jeg hjelm, det er på lik linje som å bruke bilbelte i min verden.

Sykkel er mitt transportmiddel, og jeg sykler mye hver dag. Har en Hövding sykkelhjelm: https://hovding.com/

Kjøper ikke argumenter som at det er «flat», «bysykling» e.l. Eneste som passer inn her den ordet idiot.
Jeg har sett mange sykkelulykker uten hjelm.
Du får lov å synes at jeg er en idiot fordi jeg mener at å sykle rolig og forsiktig på en oppreist sykkel UTEN hjelm er mye sikrere og tryggere enn å sykle raskt på en landeveissykkel eller terrengsykkel MED hjelm.

Heldigvis er forskningen og statistikken på min side.

Og jeg lever helt fint med at du synes jeg er en idiot, og har ikke behov for å bruke slike stygge ord om dem som bruker hjelm eller som mener stygge ting om oss som ikke gjør det. Ha en fin dag

Alltid hjelm!!!
Jeg jobber på en avdelingen hvor vi får inn traumatiske hodeskader fra bla sykkelulykker uten hjelm. Ikke veldig kult med store hjerneskader, hvor du må ha hjelp til å spise, puste, vaske seg, bruke bleie som voksen.

Her bruker alle hjelm. Eldstemann er veldig opptatt av hjelm og kommenterer alle som ikke bruker det.

Men hva synes du om at folk jogger uten hjelm? Eller kjører bil uten hjelm? Faktisk er det større sjanser for hodeskader i bil enn ved sykling, og man burde ha på seg hjelm i bil, men ingen gjør det.

Hva synes du om nederlenderne som sykler uten hjelm og ikke har hjelm på barna heller da? Der er det forøvrig svært få ulykker med sykkel. Og jo, det å sitte oppreist så man har bedre oversikt over trafikken og å sykle rolig har mye mer å si for sikkerheten enn å bruke hjelm eller ei, som er en falsk trygghet.

Jeg håper heller at barna mine blir ansvarlige syklister uten hjelm som voksne enn at de ligger i 50 km/t i veikanten på en landeveissykkel med en hjelm som ikke utgjør noen forskjell når de meies ned av en bil. Eller de forferdelige skadene kroppene deres utsettes for av fall i slike hastigheter :(

Og jeg bruker ikke hjelm av prinsipp. Jeg mener at det er et helt feil fokus som gjør at det fokuseres mindre på det som faktisk er viktig. Folk sitter fremovervendt på vondeterrengsykkel og får ikke med seg det som skjer i veibanen.

Sykkelen min har lykt foran og bak, mange reflekser. Slike ting har mye mer å si.

Sitat fra en artikkel: «Å sykle uten hjelm er lov i Norge. Men det er lovpålagt å ha lykter og reflekser på sykkelen» det er den en grunn til. Sistnevnte er viktig, altså å ha lykt og reflekser.
Jeg synes alle som sykler uten hjelm er idioter.

Hjelm redder faktisk liv. Jeg ble påkjørt av bil da jeg syklet som barn og slapp unna med hjernerystelse. Jeg fikk vite at det hadde vært mye verre om jeg hadde syklet uten hjelm. Hjelmen var helt ødelagt, men jeg er her enda :)

Så ja, jeg bruker alltid hjelm. Kanskje jeg ikke alltid trenger det, men jeg ønsker å sette ett eksempel for barnet mitt.

Jeg synes alle som sykler uten hjelm er idioter.
Så da synes du jeg er en idiot, og fraskriver alt annet ved meg som person og alle mine andre kvaliteter? Uavhengig av hvem jeg ellers er eller hva jeg ellers gjør?

Det får jeg jo ikke gjort noe med, men jeg synes det er litt trist. For din del, ikke for min. For jeg tenker at om du har et slikt forhold til mennesker rundt deg kan du gå glipp av mye bra også. Å dele verden inn i svart-hvitt, eller «bra folk» vs. «idioter» fører sjelden noe godt mer seg.

Jeg prøver å lære barna mine at ingen er «dumme» eller «idioter», men at folk kan gjøre dumme ting.

Jeg har forøvrig rapportert kommentaren din, fordi jeg synes det må være mulig å diskutere ting uten å ty til personangrep og slik ordbruk.

Minner om forumreglene her, jenter. ;)

"Bruk nettvett!
Vi ønsker å legge til rette for en saklig debatt på forumet og ber alle bruke fornuft og god folkeskikk. Vær omtenksom overfor dine meddebattanter. Bak ethvert kallenavn sitter det et menneske som fortjener å bli behandlet med respekt, selv om man er uenige om sak. Diskuter gjerne sak så fillene fyker, men unngå å gå til usaklige personangrep."

Det er viktig! Bruker alltid hjelm, for å gå foran som et godt eksempel og for å slippe alvorlige hodeskader om jeg har et uhell.
Barna bruker også alltid hjelm.

Back
Topp