Svangerskapskontroller: jordmor eller fastlege?

Moderator Astrid

Gift med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Planlegger du å gå til jordmor eller fastlegen din når du skal på svangerskapskontroller? Viste du at alle gravide får ett helsekort som skal følge deg gjennom hele svangerskapet?
Lyst til å høre Babyverdens egen podcast om hva som skjer på svangerskapskontrollene ? :)
 
Jordmor helt klart! Gikk til jordmor forrige gang og kommunen jeg bor i har grei dekning for det så det blir naturlig for min del. :)
 
Er det mulig å ha jordmor på første kontroll? Hører at man må gå hos fastlege på første..
 
Er det mulig å ha jordmor på første kontroll? Hører at man må gå hos fastlege på første..
Jeg tror du kan gå til jordmor på første kontroll, men du må uansett på legesenter å få tatt blodprøver i uke 12 :) Folk får rette på meg hvis dette er feil :p
 
Jeg har gått til begge ved begge svangerskapene mine. Planlegger en time hos jordmor først, deretter lege uke 12.
 
Er det mulig å ha jordmor på første kontroll? Hører at man må gå hos fastlege på første..
I min kommune er det mulig. Hadde aldri noe kontakt med fastlegen i forhold til forrige svangerskap. Kommer nok an på kommunen og kapasiteten til jordmor.
 
Jeg har fått en legetime hos fastlegen før sommerferien, men videre tror jeg nok jeg kommer til å gå mest til jordmor. Svigerinna mi har samme fastlege som meg, og hun følte seg ivaretatt på en mye bedre måte hos jordmor under hennes svangerskap :)
 
Litt usikker enda, blir nok legetime på første og så jordmor, men skal undersøke litt med folk jeg kjenner om de følte seg godt ivaretatt hos den ene eller den andre:)
 
Gikk utelukkende til jordmor de andre gangene og tenker å gjøre det denne gangen også, syns jordmor ofte har bedre tid enn fastlegen min (som ellers er veldig hyggelig altså, så det har ingenting med det å gjøre, men hun har jo så mange andre pasienter hun skulle ha sett til)
 
Da ser det ut som om jeg kanskje skal innom fastlegen først pga litt medisiner som må gjøres om, i tillegg til litt avklarering i forhold til sykdom. Men fikk vite i dag at fastlegen slutter den 30. juni, så blir vell mest kontroller hos jordmor, da jeg ikke orker å forholde meg til x antall turnus- og vikarleger :rolleyes:
 
Ja takk begge deler! De utfylte hverandre forrige svangerskap. Da visste ikke fastlegen hva svangerskapspenger var, og mente det var sykemelding som var avhuket som svangerskapsrelatert. Da var det gull verdt med jordmor som både visste og forstod.
 
Ja takk begge deler! De utfylte hverandre forrige svangerskap. Da visste ikke fastlegen hva svangerskapspenger var, og mente det var sykemelding som var avhuket som svangerskapsrelatert. Da var det gull verdt med jordmor som både visste og forstod.
Jeg gikk også til begge sist. Synes det var veldig greit :)
 
Sånn helt irrelevant lurer jeg på hvor mange på feb2020 som får cravings på Toffifee etterhvert som eventuelle morgenkvalme har lagt seg og profilbildet ditt dukker opp :hilarious::goodnight
HAHA! Jeg har fått kommentarer på at folk får lyst på toffifee såå mange ganger her inne :laughing001 Det er fantastisk morsomt! Jeg elsker toffifee selv, så kanskje jeg må bytte bilde når cravingsen melder seg :laughing002
 
HAHA! Jeg har fått kommentarer på at folk får lyst på toffifee såå mange ganger her inne :laughing001 Det er fantastisk morsomt! Jeg elsker toffifee selv, så kanskje jeg må bytte bilde når cravingsen melder seg :laughing002
Gikk forbi toffiffee i dag på butikken, var rett før jeg røska med meg en pakke :laughing002
 
Ser for meg at det blir begge deler. Fastlegen min er veldig flink, men har ofte dårlig tid. Når planlegger dere første time hos lege/jordmor?
 
Back
Topp