Biting i bhg

• Trådstarter Trådstarter Fortvilet K
  • Opprettet Opprettet
F

Fortvilet K

Guest
Min datter på 1 år har blitt bitt 3 ganger i bhg denne måneden. Bhg ansatte sier de jobber med saken men vil ikke fortelle hvem som biter henne. Noen som vet om de kan nekte dette? Jeg sier ikke at det hjelper meg å vite hvem som biter henne men føles feil å ikke vite nøyaktig hva som har skjedd

Min datter på 1 år har blitt bitt 3 ganger i bhg denne måneden. Bhg ansatte sier de jobber med saken men vil ikke fortelle hvem som biter henne. Noen som vet om de kan nekte dette? Jeg sier ikke at det hjelper meg å vite hvem som biter henne men føles feil å ikke vite nøyaktig hva som har skjedd

De skal også ta vare på det andre barnet. Hisnoss har de sagt at vi aldri vil få vite hvem som har gjort noe, men få ellers alt om hendelsen og hva de har gjort for å hindte at det skker igjen.

Blir det en større sak med barn i en sånn alder at man kan snakke med de er det kanskje en annen sak, men de er i sin rett i å ikke si til deg hvem det var.

De kan ikke si hvem som har gjort noe pga taushetsplikt og personvern.

Men de kan fortelle årsaken rundt, hva de gjør og hvordan de jobber med det.

Det er absolutt ikke unormalt at det er biting på småbarnsavdelinger. Barna er små og har ikke så godt språk, og det kan bli mye frustrasjon over å ikke bli forstått av andre barn. Derfor biter barn når de er frustrerte og sinte feks.

Jeg skjønner at det er frustrerende, jeg hadde også ei som ble bitt til blods flere ganger, dette på stor avdeling, så der sa jo jenta selv hvem det var som bet... Men likevel ville hun leke med jenta som bet. Her lå det en del bak da, som vi visste om fra før.

Men du får ikke vite mer enn det du har fått vite, så det må du bare slå deg til ro med.
Og det vil bedre seg. Bhg jobber nok som bare det med problemet

Riktig at de ikke kan si hvem som biter ja. Skjønner at det er frustrerende.
Og for å snu det, ikke så gøy å ha det barnet som biter heller. Her har min både bitt og blitt bitt. Dette var på småbarn, og det bedret seg raskt. Bhg fortalte hvordan de jobbet med det og hva de gjorde. Ble slutt på det når språket kom litt bedre på plass.

Ja det er frustrende, men ikke lov.

Er veldig glad for at Mi har blitt såpass stor at hu forteller hjemme hvem som gjør hva osv

Nå forteller mine hva som skjer i bhg. Biting er ingenting. Min knakk kragebeinet før påske. De sa ikke hvem barn som dyttet/presset seg frem men min sønn sa det. Man skal være forsiktig med å legge skylden på ett barn og derfor sier de ansatte det ikke. Vi har opplevd mye rart ang det der.

Veldig dumt for barnet ditt. Men barnehagen har ikke lov å si hvem som biter eller slår. Det er underlagt taushetsplikten. De kan fortelle deg hva som har skjedd, og at barnet ditt ble bitt av et annet barn. Mer trenger du ikke vite. Det handler om å ivareta det andre barnet også.

Regner med ditt barn er på småbarnsavd da hun er 1 år.
Barn som er så små har ikke språk. Blir de frustrerte eller sinte så kan de slå, bite, dytte eller skrike. 90% av alle barn gjør det. Ditt barn vil komme til å gjøre det også.

Personalets jobb er å være tett på om slike situasjoner gjentar seg, og som du sier jobber de med saken.
Nå er det slik at det er mange barn og få ansatte i bhg. mange som trenger hjelp og alle skal passes på, Som igjen gjør at personalet ikke kan avverge alle situasjoner.

Du hadde kanskje ikke likt om det var ditt barn som hadde bitt andre barn i en periode, og andre foreldre fikk vite at det var ditt barn?

Hei!
Jeg jobber i barnehage, og støtter alle de som sier at det er taushetsplikt som gjør at vi ikke kan si noe om hvem som har bitt. Barn biter jo ikke for å være slemme, de biter som en del av en uttrykksform i mangel av språk som kan sette ord på det de føler. Det kan være sorg, frustrasjon, sinne - men det kan også være av kjærlighet!! De har enda ikke kontroll på egen kropp, og forstår ikke nødvendigvis at det gjør vondt når de biter.

Men jeg ville også fortelle hva vi gjør når vi har barn som biter gjentatte ganger. Vi utvikler en handlingsplan for den som biter, som blir gjort kjent for foreldrene til dette barnet. Foreldrene kan selvfølgelig komme med innspill til denne planen. Men vi lager også en handlingsplan for barnet som blir bitt gjentatte ganger, for hvordan dette barnet skal ivaretas og beskyttes. Og igjen så blir foreldrene involvert. Alle barn i barnehagen skal ivaretas!!

Jeg ville spurt pedagogisk leder på avdelingen hva de gjør helt konkret for å unngå biting.

Det stemmer at bhg ansatte har taushetsplikt. Men når det gjelder taushetsplikt henviser barnehageloven til forvaltningsloven som sier at taushetsplikt ikke er til hinder for "at opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte gjelder". Da antar jeg at ansatte kan fortelle deg hvem som biter, på samme måte som de forteller hvem ditt barn lekte sammen med, hvem feiret bursdag, osv. Om det hjelper deg å vite hvem som biter er en annen sak, det viktigste er at de jobber med saken :)

Uff... Det må være hardt. Er det "dagligdags" for barnehageansatte?
Jeg har jobbet i bhg i 17 år eller noe, men aldri opplevd det hver dag. Det har gått i perioder. Men er ikke uvanlig nei.

Det handler jo også om hvor "på" de ansatte er og hvor godt de ligger i forkant og kan lese situasjoner.

Det stemmer at bhg ansatte har taushetsplikt. Men når det gjelder taushetsplikt henviser barnehageloven til forvaltningsloven som sier at taushetsplikt ikke er til hinder for "at opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte gjelder". Da antar jeg at ansatte kan fortelle deg hvem som biter, på samme måte som de forteller hvem ditt barn lekte sammen med, hvem feiret bursdag, osv. Om det hjelper deg å vite hvem som biter er en annen sak, det viktigste er at de jobber med saken :)
Men hvis du også legger til barnas personvern, så tenker jeg at det ikke er lov å utlevere andres barn. :)

Og som du sier, hva får man gjort med å vite hvem som har gjort det?
Kan jo ikke akkurat gå bort å kjefte på det barnet eller barnets foreldre... Det er garantert ikke gøy å ha et barn som biter....

Du må jo gjerne spørre hvilke situasjoner dette oppstår i. Jeg har jobbet lenge i barnehage og jeg vet at det er spesielt på dager med lite folk eller det skjer noe spesielt at det kan være ekstra mye biting.
Det er gjerne i overgangssituasjoner, når noen er på pause og man er færre voksne osv.

Jeg har nektet å dra på kurs i perioder med mye biting, bedt om å få jobbe overtid hvis vi er færre ansatte, for det er ikke greit for hverken barn eller voksne. Jeg prøver virkelig alt jeg kan å hindre bitt, men vi kan ikke isolere hverken barnet som biter eller det som blir bitt. Jeg har ikke flere armer enn jeg har og selv om vi jobber for å være nært barnet som biter så hender det at det skjer andre ting (noen slår seg, kaster opp, løper rundt med en løs bleie osv).

Jeg er helt enig at man ikke skal gi ut navnet på barnet som biter, for det er ikke en bevisst handling slik som når voksne utøver vold. De er små barn og med kunnskapen om hvem som biter (og foreldre som kanskje ikke reflekterer over hvordan de forholder seg til informasjonen) så kan det bli en utestengning av det barnet.

Jeg har opplevd foreldre som ikke vil snakke med et barn på avdelingen, fordi det barnet biter/slår. Eller vil holde barnet sitt unna (ofte er de gode venner også).
Informasjonen om hvem gir deg ingenting, hvor og når kan hjelpe barnehagen å kartlegge tiltak som kan fungere.

Men hvis du også legger til barnas personvern, så tenker jeg at det ikke er lov å utlevere andres barn. :)

Og som du sier, hva får man gjort med å vite hvem som har gjort det?
Kan jo ikke akkurat gå bort å kjefte på det barnet eller barnets foreldre... Det er garantert ikke gøy å ha et barn som biter....

Det at noe ikke er gøy har lite å si juridisk sett :) les gjerne forvaltningsloven før du uttaler deg om hva som er lov :)

Hva alle dager skal du med den informasjonen da?
Her syns jeg personalet gjør det riktige!

Hvorfor trenger du å vite hvilken unge som biter? Viktigste er at barnehagen tar tak i problemet. Har selv en gutt som har bitt andre barn. Det er ikke noe særlig, skal jeg si deg..
Så er veldig glad for at den taushetsplikten finnes, selv om jeg var åpen med akkurat den mora fordi jeg kjenner henne.

Back
Topp