Søtsug og vektnedgang

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Frem til for et par år siden kunne jeg spise hva jeg ville, uten å legge på meg. Etter barn nummer tre kom, har jeg bare gått mer og mer opp i vekt, og jeg har derfor prøvd å kutte ut/ned på godteri/sjokolade og brus, spise sunnere og være mer aktiv, men jeg faller ut av det hele tiden. Jeg kan være «flink» hele dagen, men når kvelden kommer, sprekker jeg. Eller så klarer jeg å spise sunt i noen dager, men kommer ikke lenger enn 4 dager før jeg sprekker...
Jeg lurer derfor på om dere har gode tips for å få bort søtsug og gå ned i vekt?
 
Egentlig ikke, jeg sliter med det samme selv. Men klarer man å gå noen dager uten godis så blir det gradvis lettere.
 
Egentlig ikke, jeg sliter med det samme selv. Men klarer man å gå noen dager uten godis så blir det gradvis lettere.

Det er vel bare å fortsette å prøve, så blir det forhåpentligvis lettere å kutte ut dårlige vaner etterhvert..! Jeg håper sommeren, med flere muligheter til å være aktiv og på tur, og ferie og mindre stress, vil gjøre det lettere å gå ned i vekt og få bedre vaner:)
 
Det er vel bare å fortsette å prøve, så blir det forhåpentligvis lettere å kutte ut dårlige vaner etterhvert..! Jeg håper sommeren, med flere muligheter til å være aktiv og på tur, og ferie og mindre stress, vil gjøre det lettere å gå ned i vekt og få bedre vaner:)

Min erfaring er at det er motsatt. Det er varmt, man fortjener litt is. Og ferie. Man kan jo faktisk kose seg litt. Så baller det på seg. Jeg tror det viktigste er å være bevisst hva man spiser. Det er veldig lett å få i seg mer enn en tror når en ser på tv eller har annen underholdning. Håper du finner motivasjonen :)
 
Min erfaring er at det er motsatt. Det er varmt, man fortjener litt is. Og ferie. Man kan jo faktisk kose seg litt. Så baller det på seg. Jeg tror det viktigste er å være bevisst hva man spiser. Det er veldig lett å få i seg mer enn en tror når en ser på tv eller har annen underholdning. Håper du finner motivasjonen :)

Ja, man finner vel alltid unnskyldinger til å unne seg noe ekstra, hvis man bare vil det nok! :p
Jeg har endelig klart å bli lott flinkere ihvertfall :D jeg prøver å ikke tenke at jeg ikke må spise sjokolade eller drikke brus, for da får jeg veldig lyst på det, men det er vanskelig å slutte å tenke på det når man vet at man ikke burde. Men jeg fokuserer mer og mer på hva jeg skal få i meg hver dag, som er sunt og som gir meg næring, og tenker det er en bra plass å starte :)

Takk, det samme!
 
Har du prøvd å spise noe annet når søtsuget kommer?
Snakket mye med ernæringsfysiolog om dette og for meg er det som oftest fordi det er lenge siden jeg har spist ordentlig mat.
Jeg har begynt å legge mer merke til når jeg spiste sist, om det kan være sult og heller spise noe lett.
 
Back
Topp