Donere melk

TBex

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Har du vurdert å donere melk etter at ungen kommer?

Jeg gjorde det ikke sist, men har litt lyst til å gjøre det denne gangen. Får stadig opp pop up ting for tiden om at de mangler melk rundt om kring på sykehusene i landet. Føler det ville vært godt å kunne bidratt litt når tiden kommer:)
 
Jeg slet masse med overproduksjon sist og hadde nok hatt mer enn nok ekstra å donere bort. Men her brukte jeg allerede enormt mye tid på amming fordi mini likte ikke at det kom så mye av gangen, og det er veldig mye jobb med vask og sterilisering av pumpeutstyr. Så jeg vet ikke om jeg hadde orket rett og slett. Mine bryster er også veldig ømme når jeg ammer, så tror ikke jeg ville ønsket noe mer produksjon enn det de allerede lager til én baby :p Men ALL ære til de som orker dette! Kanskje om jeg får en skikkelig sovebaby denne gangen. :rolleyes:
 
Jeg hadde litt lyst til det sist, men var for sent ute med å tenke på det. Vet enda ikke om det er muligheter å donere melk her jeg bor, men om det er det så har jeg lyst til å prøve det.

Vet du hvilke prøver en må ta i forkant for å vite om du kan donere melka di? Har hørt noe om at det er samme krav som til blodgivning, men er ikke sikker på dette.
 
Vi bor nok for langt unna sykehus til at det er mulig. Veldig bra de som gjør det.
 
Jeg hadde litt lyst til det sist, men var for sent ute med å tenke på det. Vet enda ikke om det er muligheter å donere melk her jeg bor, men om det er det så har jeg lyst til å prøve det.

Vet du hvilke prøver en må ta i forkant for å vite om du kan donere melka di? Har hørt noe om at det er samme krav som til blodgivning, men er ikke sikker på dette.


Jeg har desverre ikke hatt mulighet til å gi blod så vet ikke hvilke prøver man tar da. Men det står både hvilke sykehus og informasjon om blodprøver her: https://ammehjelpen.no/artikkel/110/Melkebank-og-morsmelkgiving

Jeg tenkte jeg skulle snakke med jordmor om det på neste svangerskapskontroll, hun vet sikkert når man må ta de blodprøvene for at de skal være gyldig og allting :)
 
Vi bor nok for langt unna sykehus til at det er mulig. Veldig bra de som gjør det.

Ja, det er jo litt leit, hvis man vil donere. Vi bør bare 10-15 min unna, så tenker det burde være overkommelig :) mest spent på om det blir mye ekstra stress og arbeid i forhold til pumping sterilisering og sånt.

Enkefalos
Jeg hadde også temmelig mye melk sist, derfor jeg tenker at jeg vil donere denne gangen. Tenker liksom at hvis jeg finner en rutine og pumper bare en gang om dagen, eller 5 ganger i uka eller noe, så blir det jo fort en del melk uren at det nødvendigvis gjør kjempemye med produksjonen, kanskje bare mest letter på trykket:p
Datteren min sov ganske godt om natta, så det hopet seg opp så mye melk, så beystsprengen om morgenen var gjerne ikke over før utpå ettermiddagen en gang. Så hvis det blir noenlunde likt nå, så kan jeg jo pumpe det ut på formiddagen og slippe spreng :p men vi får se hvordan neste mann blir. Kanskje han ligger på puppen hele natta... :p
 
Ja, det er jo litt leit, hvis man vil donere. Vi bør bare 10-15 min unna, så tenker det burde være overkommelig :) mest spent på om det blir mye ekstra stress og arbeid i forhold til pumping sterilisering og sånt.

Enkefalos
Jeg hadde også temmelig mye melk sist, derfor jeg tenker at jeg vil donere denne gangen. Tenker liksom at hvis jeg finner en rutine og pumper bare en gang om dagen, eller 5 ganger i uka eller noe, så blir det jo fort en del melk uren at det nødvendigvis gjør kjempemye med produksjonen, kanskje bare mest letter på trykket:p
Datteren min sov ganske godt om natta, så det hopet seg opp så mye melk, så beystsprengen om morgenen var gjerne ikke over før utpå ettermiddagen en gang. Så hvis det blir noenlunde likt nå, så kan jeg jo pumpe det ut på formiddagen og slippe spreng :p men vi får se hvordan neste mann blir. Kanskje han ligger på puppen hele natta... :p
Ja, jeg husker i alle fall sist at mine bryster akutt begynte å produsere MASSE mer så fort jeg bare satte på pumpa :knegg: Det var helt ekstremt. Men hvis jeg hadde klart å finne en balanse på det, hadde det jo vært veldig hyggelig å kunne bidratt ❤️
 
Jeg har hatt overproduksjon med begge guttene. Så forrige gang meldte jeg meg som giver på sykehuset etter fødselen. Fikk tatt blodprøvene som kreves mens jeg var der, og fikk med meg alt av utstyr når vi dro hjem.
Fikk med 6 flasker til pumping, slik at jeg ikke måtte koke umiddeltbart. Skylte de bare opp og la i en fast boks. Og kokte når jeg hadde tid.
Pumpa og utstyret sto alltid klart på gjesterommet, pluss desifiseringsutstyr på badet. Dermed var det kjapt å pumpe når jeg gjorde det.
Ettersom jeg har hatt overproduksjon har begge guttene slitt endel i starten fordi det alltid har "flommet over", når utdrivingen har startet. Og de har fått helt panikk fordi de ikke har klart å svelge unna.
Løsningen for meg ble å amme kun på den ene siden 2-4 ganger på rad. Umiddelbart etter siste amming på den ene siden måttet jeg da pumpe meg helt ned på begge sider. Og begynte så på "ny" side ved neste måltid.
For at jeg skulle huske hvilken side som hadde "vakt" hadde jeg et hårstrikk rundt håndleddet på den siden.
Dette innebar at jeg kanskje måtte pumpe kl.4 om natta osv. Men ettersom alt utstyr alltid sto klart, så fungerte det fint for meg.
Håper jeg får muligheten til å være giver denne gangen også.
 
Jeg donerte sist. Funka veldig bra. Blodbanken vil ikke ha blodet mitt, men melkebanken ville ha meg likevel. :) Snakk med din lokale melkebank, du.
 
Jeg har desverre ikke hatt mulighet til å gi blod så vet ikke hvilke prøver man tar da. Men det står både hvilke sykehus og informasjon om blodprøver her: https://ammehjelpen.no/artikkel/110/Melkebank-og-morsmelkgiving

Jeg tenkte jeg skulle snakke med jordmor om det på neste svangerskapskontroll, hun vet sikkert når man må ta de blodprøvene for at de skal være gyldig og allting :)

Jeg har forhørt meg med de nærmeste sykehusene som tar i mot melk, men de har ingen avtaler med sykehuset i nærheten av der jeg bor. Så da blir det ikke noe melk fra meg denne gangen. Kanskje jeg kan donere melk om jeg skulle fått en nr 3 etter at vi har flyttet. :)
 
Jeg har forhørt meg med de nærmeste sykehusene som tar i mot melk, men de har ingen avtaler med sykehuset i nærheten av der jeg bor. Så da blir det ikke noe melk fra meg denne gangen. Kanskje jeg kan donere melk om jeg skulle fått en nr 3 etter at vi har flyttet. :)


Ah, så kjedelig! Japp, det kan jo endre mulighetene litt hvis man flytter på seg:)
 
Ah, så kjedelig! Japp, det kan jo endre mulighetene litt hvis man flytter på seg:)
Ja veldig kjedelig. Hadde tenkt at det kunne være en fordel uansett å pumpe litt ekstra for å få melkeproduksjonen ordentlig igang. Men kan jo pumpe uansett, hadde bare vært kjekt om det kunne vært til nytte for andre også.
 
Ja veldig kjedelig. Hadde tenkt at det kunne være en fordel uansett å pumpe litt ekstra for å få melkeproduksjonen ordentlig igang. Men kan jo pumpe uansett, hadde bare vært kjekt om det kunne vært til nytte for andre også.
Morsmelk kan fint fryses ned, så ikke kast det du pumper :) Plutselig skal mor en tur ut på vift alene, og om babyen tar flaske, er det veeldig kjekt med litt backup-melk i fryseren :)
 
Morsmelk kan fint fryses ned, så ikke kast det du pumper :) Plutselig skal mor en tur ut på vift alene, og om babyen tar flaske, er det veeldig kjekt med litt backup-melk i fryseren :)
Ja tenker å fryse, godt å ha noe back-up. Spesielt når jeg begynner å jobbe igjen :) Hvis melken blir for gammel får jeg evnt bare bruke det i badevannet ;)
 
Kunne igrunn tenkt meg å donere, men er 1 times tid til nærmeste avdeling som tar imot her
 
Kunne igrunn tenkt meg å donere, men er 1 times tid til nærmeste avdeling som tar imot her
Hadde jeg vært så heldig å bare hatt én times kjøretur en vei hadde jeg gladlig donert. Uheldigvis er det 2 timer til nærmeste sykehus, men 3-4 timer til de som har melkebank fra der jeg bor. Og dét blir for langt å kjøre. Aner ikke hvordan jeg skulle beholdt melka fryst engang på en så lang kjøretur.

Men skjønner jo godt at en time ikke er så lett å få til heller. Men kjører man den veien en gang i blandt hadde det jo vært topp å pumpet opp et lager å tatt med seg. Evnt hørt om det er noen ordninger med et legesenter i nærheten eller noe som frakter blod? Kanskje de kunne tatt med melka. Er bare å kontakte sykehuset om du ønsker å donere for å høre om de har noen transportordninger i nærheten av der du bor.
 
Hadde jeg vært så heldig å bare hatt én times kjøretur en vei hadde jeg gladlig donert. Uheldigvis er det 2 timer til nærmeste sykehus, men 3-4 timer til de som har melkebank fra der jeg bor. Og dét blir for langt å kjøre. Aner ikke hvordan jeg skulle beholdt melka fryst engang på en så lang kjøretur.

Men skjønner jo godt at en time ikke er så lett å få til heller. Men kjører man den veien en gang i blandt hadde det jo vært topp å pumpet opp et lager å tatt med seg. Evnt hørt om det er noen ordninger med et legesenter i nærheten eller noe som frakter blod? Kanskje de kunne tatt med melka. Er bare å kontakte sykehuset om du ønsker å donere for å høre om de har noen transportordninger i nærheten av der du bor.

Kjører sjeldent den veien ellers egentlig.. om jeg gjorde det hadde det så klart ikke vært noe problem.
Får se hvor mye melk som kommer inn denne gangen også ta det derfra..:)
 
Last edited:
Tenkte jeg ville bumpe denne tråden litt, siden det faktisk nærmer seg fødsel og melkepupper hos flere her:)

Jeg har fortsatt lyst til å få pumpet og donert mekk til melkebanken etter at lillebror melder sin ankomst! :D flere enn meg dom har gjort deg opp noen tanker om det? :)
 
Bor alt for langt unna til å tenke tanken. Men syns det er ett flott tiltak for de som kan :)
 
Sniker - tror noen av melkebankene har avtale med lokalsykehus sånn at man kan levere der og så ordner de frakten videre..
 
Back
Topp