Skjemtid for barn - nye anbefalinger fra WHO

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Bruker barna mye skjerm? Og var du klar over noe av dette som pekes på i artikkelen her?

"Anbefalingene er helt riktige. Grunnen til det er at senere nevrobiologisk forskning har vist at når små barn i første leveår ser på skjermer, utløses dopamin i belønningssenteret som sitter i hjernen, sier Mørch.

Det fører til at barnet får lyst til å gjenta det som utløste reaksjonen i belønningssenteret, og blir oppslukt av det som skjer på skjermen. Siden så små barn ikke kan regulere følelsene sine, må foreldrene gjøre det, sier Mørch.

– Vi ser at man får en uheldig runddans ved at belønningssenteret utløser dopamin som gjør at barnet blir sittende og se foran skjermen, og det har enkelte ganger vist seg at dette blir så mye at noen barn til og med kan utvikle autistiske symptomer, sier han."


https://www.nrk.no/norge/who_-barn-bor-ikke-se-pa-tv-for-de-er-to-ar-1.14527696
 
Jeg har en sønn på 15mnd og nei, jeg var ikke klar over hvilke alvorlige konsekvenser bruk av skjerm kan ha for utviklingen, særlig for de minste barna. I en periode hvor jeg var veldig sliten, lillegutt mye syk og mannen mye på jobb ble det faktisk alt for mye skjerm(kunne bli 1-1,5 t per dag) . Jeg har derfor en stund forsøkt å kutte drastisk på skjerm og det er mye mer utfordrende enn jeg hadde tenkt. Men jeg tenker som så at mødre var hjemmeværende med både ett, to og tre barn uten en eneste skjerm, uten oppvaskmaskin og støvsuger, og da må jeg nesten få til å kutte skjerm helt de aller fleste dager for min gutt. Merker at han alltid vil velge skjerm foran lek, og det er synd. I tillegg mp jeg være mer kreativ når jeg ikke kan bruke skjerm som barnevakt for å få gjort husarbeid. Han er så stor at det er lettere å inkludere han i husarbeidet som må gjøres og det er jo egentlig veldig kos når vi får det til å funke :).
Selvsagt finnes det unntak og dager hvor han kan få se litt barnetv, men jeg sparer det til feks han eller jeg er syke.
 
Dette ligger det en dokumentar om på NRK nett TV også. Den tar for seg eldre barn også ift. avhengighet til skjerm. Interessant og skremmende.
Jenta mi ser barneTV omtrent hver kveld, ca 30 minutter. TV på dagtid er kun tillatt når det er helt krise.
Interessant er det at hun begynner å leke med noe annet når det starter noe på TV som hun ikke engasjeres av, og heller kommer tilbake ved mer spennende innslag.
 
Lillegutt bryr seg ikke om han får se på TV eller ikke. Til tross for at tvn står på MYE fordi jeg liker å ha på program i bakgrunnen
 
Har lenge tenkt at jeg ikke skal bruke skjerm før leeeeeenge på kidsa hos oss.... Det virker bare helt feil å kjøpe meg tid med iPad for å få fred. Synes det er galskap å se hvordan enkelte store bloggere i Norge hele tiden presenterer små barn med headset (!) og pepsi max foran en iPad skjerm hele dagen lang. Og sitter de ikke på iPad så er det tv på eller en pc-skjerm i senga. Det kan umulig være godt for utviklingen av hjernen til en liten tass :(
 
Med eldre søsken får jo baby se TV... fordi jeg ikke kan si nei alltid til Barne-TV til fireåringen og bi ikke alltid er to voksne:/
 
Nå har jo ikke vi egne barn enda, men jobber i barnehage og syns det er litt skummelt at vi oppfordres til å bruke Ipad med barna. Det skal jo ikke være lenge om gangen, men vi ser jo fort hvem av barna som er skikkelig avhengige..
Syns det er skummelt med 1-3åringer som får raserianfall fordi vi skrur av en skjerm eller sier nei til å sette på noe.

Vet vi kan bruke Ipaden til andre ting enn bare skjermtitting altså, det gjør vi også, men allikevel..

Vi er besøkshjem og det barnet får se på barneserier på nettbrett under lang biltur for at det ikke skal sovne.
 
Nå har jo ikke vi egne barn enda, men jobber i barnehage og syns det er litt skummelt at vi oppfordres til å bruke Ipad med barna. Det skal jo ikke være lenge om gangen, men vi ser jo fort hvem av barna som er skikkelig avhengige..
Syns det er skummelt med 1-3åringer som får raserianfall fordi vi skrur av en skjerm eller sier nei til å sette på noe.

Vet vi kan bruke Ipaden til andre ting enn bare skjermtitting altså, det gjør vi også, men allikevel..

Vi er besøkshjem og det barnet får se på barneserier på nettbrett under lang biltur for at det ikke skal sovne.

Enig i det du sier. Synes egentlig ipad er totalt unødvendig i bhg, barna har jo hverandre og utvikling av det sosiale samspillet er mye viktigere :)
 
Enig i det du sier. Synes egentlig ipad er totalt unødvendig i bhg, barna har jo hverandre og utvikling av det sosiale samspillet er mye viktigere :)
Mye av bruken hos oss går på å vise bilder eller film fra ting vi har gjort, gjenkalle og snakke sammen, men hvis jeg f.eks skal sjekke mail på en pc så tror mange av barna automatisk at det skal komme noe barnerelarert og kan bli skikkelig sinte fordi jeg skrur av skjermen når jeg er ferdig.

Jeg tenker at Ipader kan være et nytteverktøy, spesielt som dokumentasjonshjelp, men det er ekstremt mangelfullt på opplæring i bruk.
Kommune bare forventer at vi vet hvordan vi skal bruke det, og da vet jeg at det er noen steder det vil bli brukt veldig feil...
 
Mye av bruken hos oss går på å vise bilder eller film fra ting vi har gjort, gjenkalle og snakke sammen, men hvis jeg f.eks skal sjekke mail på en pc så tror mange av barna automatisk at det skal komme noe barnerelarert og kan bli skikkelig sinte fordi jeg skrur av skjermen når jeg er ferdig.

Jeg tenker at Ipader kan være et nytteverktøy, spesielt som dokumentasjonshjelp, men det er ekstremt mangelfullt på opplæring i bruk.
Kommune bare forventer at vi vet hvordan vi skal bruke det, og da vet jeg at det er noen steder det vil bli brukt veldig feil...

Ja, det er sant. Sikkert nyttig til dokumentasjon og til å se på bilder, og det burde jo absolutt brukes sammen med en voksen. Jeg bare opplever at en del, kanskje mer i skolen, tror alt er så mye bedre så fort barna har ipad og skolen har smart board :p jeg har igrunnen litt troa på at undervisningen var og kan være vel så bra uten enorm bruk av digitale verktøy.
Litt skummelt at de blir sinte når det ikke blir barne tv, men har jo faktisk sett allerede hos sønnen min at han har reagert sterkt når det ikke blir mer film, eller at jeg ikke setter på i det hele tatt. Men det har jo ikke fungert da, så jeg håper han ikke har lært at man kan skrike for å få se film.
 
Ikke lett i vår digitale hverdag, men supert med bevissthet rundt skjermbruk og barn:)

Jeg har lest om det tidligere om skjerm til barn under to år (ikke ett år), og å være obs på mengde de første leveårene. Har unngått skjerm helt det første leveåret til begge, og skal ikke nekte for at det hadde gjort det enkelt for meg med eldste, men det byr meg rett og slett i mot for å være ærlig. Er ganske opptatt av dette av flere grunner; syn, tilknytning, samspill, og ikke minst kreativitet.

Slipper opp gradvis etter det, ihvertfall fra 3 års alder. Og ved sykdom får femåringen se så mye tv han vil, men med pauser.

For å snu det med skjermbruk, kan det å høre på musikk og lydbøker være et godt alternativ. Hørte mye på cd av Kardemommeby og Hakkebakkeskogen med eldste, og det hjalp meg å føle meg mer opplagt også. Og så kan det være godt å komme seg ut.
 
Alt med måte.

Jenta vår på 4 år fikk se litt allerede som baby, men har aldri vært veldig interessert. Hun er svært aktiv og intelligent og har ligget foran på alt. Hun ser nok aldri mer enn en time om dagen, rett og slett fordi hun ikke har tid. Er det noe på barneTV hun ikke er interessert i begynner hun å leke med noe annet eller tegne osv. Hun sitter aldri pal foran tvn med måpemunn i timesvis som noen unger gjør :p :D så det har nok mye mer personlighet å gjøre.

Yngste på 9 mnd ser noen minutter hver dag (10-15 maks) hun også. Litt barneTV med storesøster, eller at vi setter på noe om det er litt hektisk. For eksempel om hun er litt grinete og jeg MÅ på do og bæsje for er løs i magen, haha. Da er det kjekt å sette på Poppeloppane eller noe som fenger noen minutter.

Man bør lese mindre artikler og uttalelser fra «eksperter» og høre mer på egne instinkter, ifølge mannen min. Det er så mye motsigende råd, pluss at «alt» er farlig.

Det er derimot noen ting som er viktigere enn andre ting. Trygghet og en trygg tilknytning blant annet. Å ha nogenlunde uthvilte forledre. Skyldfølelse/skam/usikkerhet fører ofte til at foreldre er mindre tilstedet for barna sine. Om det innebærer brødskiver til middag innimellom eller tvn på innimellom for å få hverdagen til å gå rundt har ingen godt av å gå rundt å føle på skyldfølelse. Senk skuldrene litt :)
 
Ikke noen skjerm her i gården. Verken TV eller iPad. Vi er veldig obs på det og opptatt av konsekvensene det kan få. Så ja, var klar over det som står i artikkelen, mannen er litt nerd og leser alt mulig av slike ting :p Er ganske skeptisk til at barnehagen tydeligvis har et veldig fokus på å bruke ipad.. Men nå har han jo ikke begynt enda, så jeg vet ikke hvor mye de faktisk bruker det.

Han er jo bare 8 måneder og har sett minimalt på tv. Har har vel sett noen minutter av noen fotballkamper og sett litt på Ski VM ( :D ). Han har aldri sett et eneste sekund av barnetv og han har vel aldri sett en ipad en gang(selv om jeg har ipad). Iphonen min er han veldig opptatt av, men får ikke lov til å leke med den.

Jeg blir litt sprø av å være rundt barn som er helt oppslukt av ipad og ikke kan sitte rundt middagsbordet i 15 minutter en gang, uten ipad.

Vi kommer ikke til å innføre tv/ipad før han eventuelt etterspør det. Kommer heller til å fokusere på musikk og bøker :)
 
Ikke noen skjerm her i gården. Verken TV eller iPad. Vi er veldig obs på det og opptatt av konsekvensene det kan få. Så ja, var klar over det som står i artikkelen, mannen er litt nerd og leser alt mulig av slike ting :p Er ganske skeptisk til at barnehagen tydeligvis har et veldig fokus på å bruke ipad.. Men nå har han jo ikke begynt enda, så jeg vet ikke hvor mye de faktisk bruker det.

Han er jo bare 8 måneder og har sett minimalt på tv. Har har vel sett noen minutter av noen fotballkamper og sett litt på Ski VM ( :D ). Han har aldri sett et eneste sekund av barnetv og han har vel aldri sett en ipad en gang(selv om jeg har ipad). Iphonen min er han veldig opptatt av, men får ikke lov til å leke med den.

Jeg blir litt sprø av å være rundt barn som er helt oppslukt av ipad og ikke kan sitte rundt middagsbordet i 15 minutter en gang, uten ipad.

Vi kommer ikke til å innføre tv/ipad før han eventuelt etterspør det. Kommer heller til å fokusere på musikk og bøker :)
Her er det jeg som er nerden, en skikkelig lesehest av en nerd. Hjelpes. Men tar kun til meg det jeg selv syns virker fornuftig:D
 
Ikke noe galt i å være litt nerd altså :D Men jeg setter pris på å kunne få ett kort sammendrag :p
Hehe, den ser jeg, altså! Min samboer kan også nerde i det vide og det brede:bookworm::hilarious:
 
Kan ikke ha på tv før babyen har lagt seg. 4 mnd, blir helt oppslukt. Brukte tv i en liten periode da han nektet å ligge på magen :p
 
Dette innlegget slo meg hardt da jeg først leste det.
Vår eldste så ikke på noe skjerm før hun var halvannet år og da fikk hun se litt av og til. Da yngste ble født ble det en del mer filmer og lignende på grunn av masse sykdomsforløp, bl. annet. De begge har vært veldig glad i å se på film og jeg skal ikke legge skjul på at det har blitt mange filmer med tiden.
Lillebror begynte å stagnere på sosial utvikling i 1,5 års alder og det lille språket han hadde (par-tre ord) forsvant like fort. Han er nu 3år og 3mnd, har ikke språk annet enn lyd for natta og hade, mamma og av og til en nei.
Han ligger langt bak på sosiale ferdigheter, respons og forståelse når han blir snakket til(han forstår mye, men reagerer feks ikke på om du ber han og å peke på øye eller munn ol.) og er vanskelig å få blikkontakt med.
Det er snakk om mulige autistiske tegn og når jeg leste dette, så skremmer det meg virkelig med tanken at dette kanskje er våres feil..
 
Dette innlegget slo meg hardt da jeg først leste det.
Vår eldste så ikke på noe skjerm før hun var halvannet år og da fikk hun se litt av og til. Da yngste ble født ble det en del mer filmer og lignende på grunn av masse sykdomsforløp, bl. annet. De begge har vært veldig glad i å se på film og jeg skal ikke legge skjul på at det har blitt mange filmer med tiden.
Lillebror begynte å stagnere på sosial utvikling i 1,5 års alder og det lille språket han hadde (par-tre ord) forsvant like fort. Han er nu 3år og 3mnd, har ikke språk annet enn lyd for natta og hade, mamma og av og til en nei.
Han ligger langt bak på sosiale ferdigheter, respons og forståelse når han blir snakket til(han forstår mye, men reagerer feks ikke på om du ber han og å peke på øye eller munn ol.) og er vanskelig å få blikkontakt med.
Det er snakk om mulige autistiske tegn og når jeg leste dette, så skremmer det meg virkelig med tanken at dette kanskje er våres feil..

Å kjære deg, fikk vondt av å lese det du skriver.

Synes ikke du skal gå rundt å klandre deg selv på dette:Heartred

Vil påpeke for deg at det i artikkelen står at de har svært lite forskningsgrunnlag å basere anbefalingene sine på. Men det er selvfølgelig fint at de kommer med denne anbefalingen:)

De autistiske tegnene som sønnen din har kunne ha kommet selv om han ikke var eksponert for noe skjerm heller.

Håper du klarer å legge det fra deg.

———-
Ellers:
Jeg er enig med enkelte andre her og lever etter ordtaket «alt med måte»

Datteren min på 7 mnd får se litt på tv men vi begrenser det selvfølgelig. Men jeg tenker også som så at dette er den verden vi lever i det er skjermer over alt i alle former, kan ikke skjerme henne for alt, men vi som foreldre kan begrense tilgangen hennes til det ganske mye.

Men om hun ser på tv i 10 min her og der tenker jeg det går bra, og vi kommer til å være beviste på skjermbruk videre i oppveksten hennes.

Synes i allefall ikke foreldre hverken skal dømme hverandre, eller skamme seg, eller klandre seg selv om barna blir noe eksponert for skjerm.

Er forskjell på 10 min her og der og det å sitte lenge og hver dag!
 
Back
Topp