Besøk på sykehuset

MaiMor19

Forelsket i forumet
Hva tenker dere om å få besøk på sykehuset? Har dere mange i familien eller venner som forventer å komme på besøk?

Jeg har sagt at jeg må se an egen form og hvor lenge vi blir der. Hvis jeg er i dårlig form eller veldig sliten, ønsker jeg kanskje bare mamma på besøk. Hvis jeg orker det og vi blir lenge nok til at det er naturlig, tenker jeg det er mest naturlig at både mine foreldre og mannens foreldre får komme, samt våre søsken. Men tenker kanskje at søsken kan komme uten barn?

Dette er vår første, så vi aner jo ikke hva vi går til. Derfor er jeg veldig forsiktig med å love noen å komme på besøk, også etter at vi har kommet hjem fra sykehuset og den første tiden hjemme. Det er jo tross alt vi foreldrene som skal bli kjent med den lille og vår nye tilværelse som kommer i første rekke...
 
Forrige gang lå jeg 4 dager på sykehuset og vi hadde besøk hver dag. Der ble for mye for meg, men jeg klarte ikke å si ifra. Mamma var faktisk den som var der lengst og ikke så at jeg egentlig trengte tid selv. Resten av familien som søsken av sambo og hans foreldre var også innom, men de kjente mer sin besøkstid og var bare innom en kort stund. Ene gangen derimot ble det for mye og barseltårene kom for fult og jeg gråt og gråt uten å finne roen. Ble rett og slett for mye. Viktig å finne balansen for hva som er rett for deg.
 
Forrige gang lå jeg 4 dager på sykehuset og vi hadde besøk hver dag. Der ble for mye for meg, men jeg klarte ikke å si ifra. Mamma var faktisk den som var der lengst og ikke så at jeg egentlig trengte tid selv. Resten av familien som søsken av sambo og hans foreldre var også innom, men de kjente mer sin besøkstid og var bare innom en kort stund. Ene gangen derimot ble det for mye og barseltårene kom for fult og jeg gråt og gråt uten å finne roen. Ble rett og slett for mye. Viktig å finne balansen for hva som er rett for deg.

Ja, er det som blir viktig. Vi har snakket litt om det hjemme på forhånd, at besøk får styres av dagsform og mine ønsker. Jeg er ikke redd for at mamma blir for lenge, men mer redd for mas fra alle andre som forventer å komme på besøk i «tide og utide». Jeg er av person litt slik at jeg sliter med å si i fra, så derfor har vi snakket en del om det så mannen kan ta litt ansvar, og slik at familie og venner ikke forventer å komme på besøk de første dagene og ukene. Vi er heldige som har mange rundt oss, så er vel kanskje et luksusproblem at mange gleder seg og vil komme på besøk. Men er det en periode det er riktig at vi setter oss selv først, så er det vel kanskje i den første tiden med en nyfødt...
 
Vi har sagt nei til alt besøk på sykehuset denne gangen. Og nå som vi er her er det super deilig! Bar eslaooe av vvi tre og bli kjent før alle kommer og skal løfte og bysse og ta energien vår.
 
Mine foreldre kommer nok på besøk da de mest sannsynlig passer storesøsken. Men bortsett fra foreldre og storesøsken så vil jeg ikke ha besøk på sykehuset. Min plan er å komme meg fortest mulig ut fra sykehuset, så håper jeg kommer meg fort ut.
 
Synes det begrenset seg ganske naturlig sist da det bare var besøkstid mellom 17 og 19 tror jeg, utenom det var det bare far og søsken til babyen som fikk komme. Vet ikke hvordan det er der jeg skal føde nå, men blir vel naturlig med besøk av mine foreldre som passer storebror i alle fall. Ser an hva jeg orker :)
 
Hva tenker dere om å få besøk på sykehuset? Har dere mange i familien eller venner som forventer å komme på besøk?

Jeg har sagt at jeg må se an egen form og hvor lenge vi blir der. Hvis jeg er i dårlig form eller veldig sliten, ønsker jeg kanskje bare mamma på besøk. Hvis jeg orker det og vi blir lenge nok til at det er naturlig, tenker jeg det er mest naturlig at både mine foreldre og mannens foreldre får komme, samt våre søsken. Men tenker kanskje at søsken kan komme uten barn?

Dette er vår første, så vi aner jo ikke hva vi går til. Derfor er jeg veldig forsiktig med å love noen å komme på besøk, også etter at vi har kommet hjem fra sykehuset og den første tiden hjemme. Det er jo tross alt vi foreldrene som skal bli kjent med den lille og vår nye tilværelse som kommer i første rekke...
Sist fikk vi besøk av besteforeldre og nære venner. Denne gangen skal vi, klok av skade, bare ha besøk av storebror til mini. Er så utrolig enkelt å ta seg vann over hode.
 
Vi har så liten familie her at dette nok ikke blir noe problem. Etter det jeg har forstått blir jenta liggende på intensiven i 1-2 døgn fordi jeg går på insulin, det begrenser tidlig besøk går jeg ut i fra. Mamma og pappa skal bo hos oss noen dager og får selvfølgelig komme på sykehuset når det lar seg gjøre. Når mannens bror og svigereinne fikk barn, ønsket ikke de besøk før etter en måned, så de kommer nok heller ikke til å renne ned dørene hos oss. Veldig glad for å ha famile som respekterer hverandre :)
 
Tenker vi gjør som forrige gang. Da varslet vi om at vi ville se an angående besøk, men iom at formen var ok ga vi klarsignal til dette. Hele svigerfamilien bor langt unna, så det er uansett kun snakk om mine foreldre og søsken. I vennegjengen har vi ingen vane for besøk på sykehuset, det tar vi etterhvert hjemme. Synes dette gikk greit forrige gang og synes det var stas å vise frem den lille. Ingen av de ble noe særlig lenge heller :) Hvis vi ikke orker denne gang, så kommer vi til å varsle om det. Det viktigste er å ta hensyn til seg selv i den situasjonen ❤️ Kommende storebror skal selvsagt få komme på besøk da ❤️
 
Hva tenker dere om å få besøk på sykehuset? Har dere mange i familien eller venner som forventer å komme på besøk?

Jeg har sagt at jeg må se an egen form og hvor lenge vi blir der. Hvis jeg er i dårlig form eller veldig sliten, ønsker jeg kanskje bare mamma på besøk. Hvis jeg orker det og vi blir lenge nok til at det er naturlig, tenker jeg det er mest naturlig at både mine foreldre og mannens foreldre får komme, samt våre søsken. Men tenker kanskje at søsken kan komme uten barn?

Dette er vår første, så vi aner jo ikke hva vi går til. Derfor er jeg veldig forsiktig med å love noen å komme på besøk, også etter at vi har kommet hjem fra sykehuset og den første tiden hjemme. Det er jo tross alt vi foreldrene som skal bli kjent med den lille og vår nye tilværelse som kommer i første rekke...

Vi kommer til å sende ut mld når hun er født, om at vi ikke vil ha besøk på sykehuset - og at den første uka hjemme vil vi ha for oss selv! -Så kan vi heller si ifra om vi plutselig er klare for besøk allikevel.
 
Alle vet at vi satser på å reise hjem fra sykehuset så fort som mulig, så ingen som har spurt her :) Med først hadde vi nesten alle på besøk senere samme dag som han var født også ny runde neste dag :) Med nr to var kun gutten vår, min mor og min søster nede rett før vi reiste hjem, tenkte det første møtet mellom han og baby var lurt å ta unna på sykehuset :)
 
Her kommer nok hele storfamilien innom i løpet av dag 2. Dag 1 er forbeholdt svigers (barnevakt) og vårt eget trekløver som er ivrige etter å møte lillebror. Jeg har alltid vært i super form etter fødsel, så det er ikke noe stress med besøk på sykehuset for min del.
 
Vi tok ikke imot besøk på sykehuset sist(vår første) var på barselhotellet 2 døgn, selv om formen var kjempefin er jeg veldig glad vi prioriterte å være bare oss :) Da vi kom hjem hadde vi besøk hver dag, bestefar var gravlagt bare fire dager etter fødsel og jeg hadde ikke hjerte til å si nei når pappa og hans familie som bor utenbys først var i byen. Og når de fikk komme måtte resten få komme, det ble ALTFOR mye besøk. Denne gangen har vi gitt beskjed at vi i utgangspunktet ikke tar imot besøk de første ukene og hvis vi ombestemmer oss får det heller være en positiv overraskelse :p Håper å få reise rett hjem da vi har ei frøken som blir 1 år 3 uker før termin, må vi bli på sykehuset så er det bare datteren vår og min mormor (barnevakt) som får komme på besøk.
 
Regner med at det bare blir søstrene mine med niesa mi som kommer på besøk på sykehuset med unntak av barna våre:)
 
Mine store barn er nok raske med å komme på besøk så fort frøkna er ute :)
Så kommer nok mamma og søstrene mine kanskje, venner og annen familie får komme når vi kommer hjem og har slappet av noen dager.
 
Regner med at det bare blir søstrene mine med niesa mi som kommer på besøk på sykehuset med unntak av barna våre:)

Har du svigerfamilie? Jeg syntes det er vanskelig å gjøre forskjell, men merker jo at jeg er nærmest min egen familie og at det kanskje bare er de jeg er komfortabel med å ha på besøk de første dagene, men syntes det er vanskelig å gjøre forskjell :nailbiting:
 
Har du svigerfamilie? Jeg syntes det er vanskelig å gjøre forskjell, men merker jo at jeg er nærmest min egen familie og at det kanskje bare er de jeg er komfortabel med å ha på besøk de første dagene, men syntes det er vanskelig å gjøre forskjell :nailbiting:
Nei, dessverre så har jeg ikke det denne gange:( Min svigermor døde for 7 år siden:( Svigerfar og svoger har vi av forskjellige grunner ikke noe kontakt med lengre.
Men når vi fikk førstemann så kom svigerfar med samboer og svoger med kone på besøk på sykehuset. De var ikke så lenge og det gikk veldig greit.
Med andremann så var det bare min nærmeste familie som kom på sykehuset. Svigerfar og samboer reiste til Tyrkia samme dag som han blei født. De var allerede på flyplassen når vi ringte for å fortelle at han var født.
Skjønner veldig godt at man er sin egen familie nærmest. Og du må jo føle på sjøl hva du orker. Men prøv å unngå å gjøre forskjell. Det betyr så mye for svigerfamilien din vil jeg tru.. Men hvis du ikke trur at du orker så lenge besøk f.eks så avtal med mannen din om at han kan gi beskjed om at de gjerne må komme på besøk men ikke bli så veldig lenge for du er sliten og trenger ro. Eller noe i den duren. Men hvis du absolutt ikke orker så har du lov å si i fra om det:)
 
Med forrige hadde vi besøk av mine foreldre, svigerfar med kone og svigermor med mann. Søsknene våre fikk vente til vi kom hjem.vi fikk likevel kommentarer fra jm på sykehuset at vi hadde for mange på besøk, jeg burde ta det mer med ro. Jeg følte forøvtig det gikk helt fint. Usikker på hvordan vi gjør det denne gangen. På hjemmesiden til fødeavdelingen ser jeg nå at det står at besøkstiden er forbeholdt far og evt søsken av den nyfødte. Godt mulig vi overholder det og venter med besøk til vi kommer hjem :)
 
Vi hadde besøk av både min familie og svigers begge gangene sammen med ungene. Denne gangen vil jeg se litt an og først prioritere at barna kommer på besøk sammen med mannen, så får formen avgjør om jeg orker mer besøk eller bare ro til å nyte de første dagene med lille. Sier ingenting til familie før jeg har født og vet hvordan formen er da :happy::Heartblue så får vi se. Det viktigste er hva vi føler og kjenner på og om vi orker besøk med en gang :happy:
 
Back
Topp