⚘ Apriltråden ⚘

Nei, men her er ikke sosialytelser inkl i skatten. Altså betaler vi: *Grunnskatt *Sykeforsikring *Pensjonssparing *"Sykehjemplasssparing" (å være på sykehjem/gamlehjem koster penger = pleieforsikring som betales inn til staten slik at de kan ta vare på deg) *sosialskatt (for å bygge opp øst-tyskland fordi de hadde det så fælt etter russland annekterte de) *kirkeskatt (skal melde meg ut, men det er ikke såååå mye). Til sammen blir dette rundt regna 50% av lønna di, reellt sikkert rundt 48,7% eller noe, men. Ja.
Ok, ut av det jeg forstår av det du skriver bor du i Tyskland, mer spesifikt den delen som tidligere her Vest-Tyskland.
Nå vet jeg ikke noe om lønnsnivået der, men kr 25.000,- i måneden før skatt (siden kr 12.500,- er etter 50% skatt), kr 300.000,- i året jeg ikke så veldig mye det heller

Ja, men GIGANTISKE forskjeller altså. Kollegaer av meg der jeg jobber har opptil 1 mill i årslønn. Altså norske forhold. Mens det sitter altså folk nede på kontorer som har knapt 250,000 i årslønn for "mer" arbeid (selvfølgelig er alt relativt, men ja...).

Skjønne. R

@musemur - jepp. Synes også det er ganske så alt for lite! Tenk at man skal betale for oppbygningen av en annen del av landet, selv i 2019 :p Synes personlig det er helt absurd, men sånn er vel politikk :) De har helt fantastiske veisystem der fordi kommunene og fylkene har svingod råd :p Meanwhile her i vesten så holder vegene på å ramle fra hverandre :p Uansett hvor i verden man er, så er det noe fullstendig idiotisk som gjøres av politikere :p

God morgen
Snart tannlegetime , vet det ikke bare blir med den ene kontrollen ..
Så får vi besøk litt senere, kengubarnet skal bort på overnatting etterhvert og jeg skal muligens bort i kveld . Mannen skal beise terrasse.
Hvordan gikk det hos tannlegen ?

@musemur - jepp. Synes også det er ganske så alt for lite! Tenk at man skal betale for oppbygningen av en annen del av landet, selv i 2019 :p Synes personlig det er helt absurd, men sånn er vel politikk :) De har helt fantastiske veisystem der fordi kommunene og fylkene har svingod råd :p Meanwhile her i vesten så holder vegene på å ramle fra hverandre :p Uansett hvor i verden man er, så er det noe fullstendig idiotisk som gjøres av politikere :p
Nesten litt som rett etter annen verdenskrig egentlig.
Man prøvde å bygge opp Vest-Tyskland, det kom utrolig mange fabrikker der som lagde det siste og det mest morderne som befolkningen ikke hadde råd til. Mye betalt av skattebetalerne....

lite igjen av det i dag....litt trist egentlig.
Men sammenlignbart.
De som var i jobb betalte høye skatte for å klare å bygge opp industrien (som dere for å bygge opp øst som får ting som er bedre enn de fleste har råd til) som produserte varer de fleste tyskere ikke hadde råd til samtidig som de ikke fikk eksportert mye siden andre land var skeptisk til dem.

Min mor er født i -44 i Danmark ikke så langt fra grensen til Tyskland og har fortalt historier om hvordan hennes far dro til Tyskland for å kjøpe varer de ikke fikk tak i i Danmark som var lett å få tak i i Tyskland, men ingen der hadde råd til dem

Jeg har en fast runde som for det meste er på asfalt.
Består av en "kort" runde på ca 11,5 km, eller full runde hvor jeg legger på en ekstra sløyfe som da er ca 14,5 km.
På grunn an ryggen min klarer jeg dessverre ikke løpe hele veien, men gjør så godt jeg kan ut av forutsetningene mine.
Har en gjennomsnittfart på rundt 7,5 km/t
Det høres jo Kjempe bra ut. Men jogger du kun på asfalt? Vil tro ulendt terreng er det aller beste. Gjør du dette hver dag ?

Det høres jo Kjempe bra ut. Men jogger du kun på asfalt? Vil tro ulendt terreng er det aller beste. Gjør du dette hver dag ?
Gikk (fort) veldig mye på ulendt terreng tidligere, men det er litt for ulendt her og jeg klarer ikke å løpe der (og løypene er for korte).
Ikke noe problemer med asfalt så lenge jeg er i skogen i begynnelsen av mensen, da kommer bekkenløsningen tilbake.
Prøver å få treng 2-3 dager i uken, men ikke bestandig jeg får det til.
.Er ulendt de siste 2 km på de rundene der forresten-

Gikk (fort) veldig mye på ulendt terreng tidligere, men det er litt for ulendt her og jeg klarer ikke å løpe der (og løypene er for korte).
Ikke noe problemer med asfalt så lenge jeg er i skogen i begynnelsen av mensen, da kommer bekkenløsningen tilbake.
Prøver å få treng 2-3 dager i uken, men ikke bestandig jeg får det til.
.Er ulendt de siste 2 km på de rundene der forresten-
Åja, men da får du jo godt med variasjon. Har endel venner som er ødelagt i knær og rygg etter jogging på asfalt.:meh: 2-3 ganger i uken er jo kjempebra! På tross av utfordringer. Hadde du mye bekkenløsning med barna?

Åja, men da får du jo godt med variasjon. Har endel venner som er ødelagt i knær og rygg etter jogging på asfalt.:meh: 2-3 ganger i uken er jo kjempebra! På tross av utfordringer. Hadde du mye bekkenløsning med barna?
Ikke noe med første, litt med andre og invalidiserende med Lille U.

Ryggen min er knekt 3 ganger så den setter sine egne begrensninger :P
De fleste som får treningsskader får det det første året siden de starter for hardt.
Med for hardt menes ikke bare for lenge, for tungt, for høy puls.
Med det menes også ting som for hardt underlag.
Man kan ikke løpe på asfalt dersom men ikke er trent på ulendt først.
Starter man på ulendt styrker man kjernemusklaturen, rygg og knær slik at dersom man ønsker det etterhvert kan begynne å låpe på asfalt, men selv når man kommer dit må man går fort først og sakte men sikkert innføre litt og litt mer jogging.
Litt av gangen for å styrke muskler og sener sakte men sikkert for ikke å få skade..

Ikke noe med første, litt med andre og invalidiserende med Lille U.

Ryggen min er knekt 3 ganger så den setter sine egne begrensninger :p
De fleste som får treningsskader får det det første året siden de starter for hardt.
Med for hardt menes ikke bare for lenge, for tungt, for høy puls.
Med det menes også ting som for hardt underlag.
Man kan ikke løpe på asfalt dersom men ikke er trent på ulendt først.
Starter man på ulendt styrker man kjernemusklaturen, rygg og knær slik at dersom man ønsker det etterhvert kan begynne å låpe på asfalt, men selv når man kommer dit må man går fort først og sakte men sikkert innføre litt og litt mer jogging.
Litt av gangen for å styrke muskler og sener sakte men sikkert for ikke å få skade..
Blir engasjert av innsikten din. Det er jo helt sant. Man må jobbes seg opp mot noe. Huff, ble du bra igjen etter svangerskapene ?Spesielt lille U?

Blir engasjert av innsikten din. Det er jo helt sant. Man må jobbes seg opp mot noe. Huff, ble du bra igjen etter svangerskapene ?Spesielt lille U?
For 3 år siden var jeg fryktelig ille fremdeles og lille U var litt over 1 år.
Så fant jeg ut jeg ikke gadd å være tjukk lenger ( veide rett over 100 kg, veier nå rett under 70 kg), og tenkte også på aktivitet, ikke bare på kosthold.
Begynte å gå i skogen siden det var det jeg likte når jeg var ung (ble 40 en måned etter Lille U ble født), etter bare 2 uker med korte turer (1-3 km) var jeg et helt annet menneske, jeg kunne bevege meg uten store smerter.
Og derfra bare fortsatte det.
Har fremdeles en del smerter lite før mensen siden det er hormonbasert, og det ligger slik til at det trigger den skaden jeg har fra tidligere, men en 2-4 dager i måneden kan jeg ikke klage på

Back
Topp