Karakterer

M

My heart

Guest
Ungdommen min tror jeg har skrivevansker.. han skal nå testes for andre gang..

På skriftlige prøver får han 2 og 3
Har snakket med skolen, og de har nå begynt å gi han muntlige prøver.. nå får han 4+ og 5’ere i alt.

Noen som har erfaring med dette?
Kan de få tentamen muntlig?
 
Ungdommen min tror jeg har skrivevansker.. han skal nå testes for andre gang..

På skriftlige prøver får han 2 og 3
Har snakket med skolen, og de har nå begynt å gi han muntlige prøver.. nå får han 4+ og 5’ere i alt.

Noen som har erfaring med dette?
Kan de få tentamen muntlig?
Ja, har han problemer skriftlig kan han søke om muntlig :)
 
Hva med å søke om å bruke PC og lengre tid på prøver?
 
Hva med å søke om å bruke PC og lengre tid på prøver?

Han får ikke PC så lenge han ikke har en dysleksi diagnose. Men nå skal han testes på nytt. Selv om han kanskje ikke har dysleksi skal vi høre om mulighet til å bruke PC og få lengre tid på prøver allikevel. For om han har spesifikke skrivevansker bør jo de tenke på hva som er best for han.
Lærerene er hvertfall enig i at han skal få muntlige prøver. Gutten har klisterhjerne så han husker det meste av timene og det han leser. Det er skrivingen som er problemet
 
Han får ikke PC så lenge han ikke har en dysleksi diagnose. Men nå skal han testes på nytt. Selv om han kanskje ikke har dysleksi skal vi høre om mulighet til å bruke PC og få lengre tid på prøver allikevel. For om han har spesifikke skrivevansker bør jo de tenke på hva som er best for han.
Lærerene er hvertfall enig i at han skal få muntlige prøver. Gutten har klisterhjerne så han husker det meste av timene og det han leser. Det er skrivingen som er problemet
Men da håper jeg dere ikke får problemer med muntlig. At han sliter med skriving bør ikke måtte definere karakterene hans syns jeg.
 
Men da håper jeg dere ikke får problemer med muntlig. At han sliter med skriving bør ikke måtte definere karakterene hans syns jeg.

Helt enig. Men han klarer ikke forklare og formulere seg skikkelig skriftlig, og da blir det korte og lite innholdsrike svar. Men på muntlig kan han forklare og er flink å snakke
 
Helt enig. Men han klarer ikke forklare og formulere seg skikkelig skriftlig, og da blir det korte og lite innholdsrike svar. Men på muntlig kan han forklare og er flink å snakke
Mannen min sliter og har alltid sliti med det samme.
Han har ADHD og dysleksi.
Han bruker alt for mye tid på å tenke på skriften sin og at ordene blir riktig, så skriftige svar blir alltid kronglete.

Nå er han diagnosert, så han har fått bruke pc og får lenger tid på skriftlige eksamener.
Det er lettere å få tentamener og prøver i løpet av året muntlig, eksamen kan det bli vanskeligere med..
 
Han får ikke PC så lenge han ikke har en dysleksi diagnose. Men nå skal han testes på nytt. Selv om han kanskje ikke har dysleksi skal vi høre om mulighet til å bruke PC og få lengre tid på prøver allikevel. For om han har spesifikke skrivevansker bør jo de tenke på hva som er best for han.
Lærerene er hvertfall enig i at han skal få muntlige prøver. Gutten har klisterhjerne så han husker det meste av timene og det han leser. Det er skrivingen som er problemet

Nå kjenner jeg ikke sønnen din men det er jo en grunn om han scorer bedre muntlig enn skriftlig på prøver, og ville stått på for å få utredning og hjelp, han høres jo snart og oppgående ut;)
 
Nå kjenner jeg ikke sønnen din men det er jo en grunn om han scorer bedre muntlig enn skriftlig på prøver, og ville stått på for å få utredning og hjelp, han høres jo snart og oppgående ut;)

Ja, det har vært kronglete med skrivingen hele veien.. ba om en test i 4 klasse, da hadde han ikke dysleksi. Men vanskene er jo der fremdeles.. derfor spurte jeg om de kunne re teste han.
Ja, han er skarp og oppegående..
når han har prøver så leser jeg for han, fordi han klarer ikke lese og huske samtidig.. da får han 5 ere. Men han leser godt. Men får bare ikke med seg innholdet skikkelig
 
Ja, det har vært kronglete med skrivingen hele veien.. ba om en test i 4 klasse, da hadde han ikke dysleksi. Men vanskene er jo der fremdeles.. derfor spurte jeg om de kunne re teste han.
Ja, han er skarp og oppegående..
når han har prøver så leser jeg for han, fordi han klarer ikke lese og huske samtidig.. da får han 5 ere. Men han leser godt. Men får bare ikke med seg innholdet skikkelig

Kan lese greit å ha dyskleksi du kan være rammet ulikt...
 
Å slite med å formulere deg vil ikke gi deg diagnosen dysleksi , da handler det om skrivefeil, at du selv ikke ser eller hører forskjell på feilene dine. At det er vanskelig på tegnsetting, at man har problemer med at man ofte deler ordene som ikke skal deles. Man bør ikke nødvendigvis har lesevansker, men ofte er det tungt å lese.
Det å formulere seg er en treningssak, det å vite hva som er viktig å formidle.
Jeg har aldri hatt problemer med å formulere meg skriftelig, derimot har det vært enormt mye skrivefeil og sånn typiske feil for en dyslektiker.
Jeg hadde satt meg litt ned med barnet mitt, øvd på en prøve sammen og prøvd å lære han å formulere seg skriftelig. Lengertid på prøver bør man fint få uten diagnose. Hadde det lenger før diagnosen ble satt, men tid trengte jeg ikke. Jeg var kort, men presis og kunne lese over 100 ganger uten å se en feil. Frustrende. Man skal kunne få hjelp uten diagnose i Norge så fortsett å krev hjelp.
Men for meg høres det ut som han har konsentrasjonsvansker, har dere sjekket han for ADD?
 
Back
Topp