"Brukte" navn - hvor nært?

Spiri

Flørter med forumet
Jeg har forelska meg i et navn som også er brukt på barnet til en av kompisene til mannen.. De har ikke så nært forhold nå (hadde det før), de snapper og chatter litt avogtil, men er vel år siden de møttes selv om de bor forholdsvis nær. Er det innafor å bruke samme navnet?
 
Må vel være greit? Vi vurderte faktisk navna til 2 av mine kusiner til baby hvis det hadde vært jente, riktig nok mellomnavnet til hun vi er nærmest, og hun bruker det ikke, men eneste fornavnet til hun andre kusina mi, men hun ser jeg ikke en gang i året en gang, så hun vel sist for 3 år siden, hadde vel fått noen kommentarer på det likevel, men hvorfor skal man ikke velge det fineste navnet? :)
 
Ville ikke tenkt så mye på det. Mannen din kan jo alltids lufte det, hvis det er det som føles rett :happy:
 
Helt innafor :)
En venninne av meg kalte sønnen sin det samme som min sønn, synes det bare er hyggelig jeg - er koselig at andre også synes det er det fineste navnet som finnes :)
 
Tenker at det må dere kjenne på selv. Her er det mannen din som må gi svaret egentlig. Jeg hadde ikke vært ok med å bruke navn på mine barn som ei venninne hadde på sine, men det er jo ingen "regel".
 
Takk for tilbakemeldinger :D Kjekt at de fleste er positive! Jeg føler litt på at vi burde spørre, er litt redd de blir fornærma for at vi bruker samme.. Men samtidig så er deres barn allerede noen år eldre, så OM vi skulle få mer kontakt i fremtiden så er det mer naturlig at hun blir bestevenninne med storesøster i vår familie, ikke den kommende babyen. Jeg føler det hjelper litt. Men bør vi spørre om de tar det ille opp? Og dermed risikere og måtte respektere det om de sier nei?
 
Jepp. Som sagt over her, ingen eier ett navn. Velg det som er fint for dere!
 
Takk for tilbakemeldinger :D Kjekt at de fleste er positive! Jeg føler litt på at vi burde spørre, er litt redd de blir fornærma for at vi bruker samme.. Men samtidig så er deres barn allerede noen år eldre, så OM vi skulle få mer kontakt i fremtiden så er det mer naturlig at hun blir bestevenninne med storesøster i vår familie, ikke den kommende babyen. Jeg føler det hjelper litt. Men bør vi spørre om de tar det ille opp? Og dermed risikere og måtte respektere det om de sier nei?

Nei, du skal ikke spørre noen om tillatelse. Ingen eier rettighetene til et navn. Det som går an er jo å si ifra at dere har valgt samme navn og gjerne ville informerer dem om det. Så de fikk vite det direkte fra dere og ikke av noen andre. :)
 
Back
Topp