Foreldrepermisjon. Hvordan skal dere løse det?

Jeg regner med vi tar 80 % og jeg tar hele fellesperioden, og han sin del etter det. Mulig jeg skal søke om å jobbe 50 % en periode også.
 
Kan få foreldrestipend fra Lånekassen, men bare hvis han faktisk har lærlingkontrakt da (skal ta fagbrev). Og de færreste vil vel skrive kontrakt med noen som ikke kan begynne før 4 måneder senere...
Korfor ikkje eigentlig? Viss dei ikkje må betale han mens han er i perm er vel ikkje det noko problem :)
 
Vi velger defintivt 100% + tilsvarende antall uker med ulønnet perm som man mister når man velger 100 i steden for 80. Mannen tjener mer enn meg, så det er det vi tjener mest på. Jeg tar fellesperioden og den ulønnede permen, og jeg tenker vi adder på det igjen med ferieuker og noen flere uker ulønnet perm sånn at jeg i alle fall kan være hjemme til barnet er 9-10 mnd gammelt. Vi har ikke helt snakket om detaljene enda, men tror det blir noe sånt. Så får vi heller bare betale for bhgplassen frem til vi føler at mini er klar. 1 års alder var for tidlig for førstemann i alle fall, så vil helst at denne skal være minst 13-14 mnd gammel ved bhgstart. Vi får se hva vi kan ta oss råd til. :)
 
Vi velger defintivt 100% + tilsvarende antall uker med ulønnet perm som man mister når man velger 100 i steden for 80. Mannen tjener mer enn meg, så det er det vi tjener mest på. Jeg tar fellesperioden og den ulønnede permen, og jeg tenker vi adder på det igjen med ferieuker og noen flere uker ulønnet perm sånn at jeg i alle fall kan være hjemme til barnet er 9-10 mnd gammelt. Vi har ikke helt snakket om detaljene enda, men tror det blir noe sånt. Så får vi heller bare betale for bhgplassen frem til vi føler at mini er klar. 1 års alder var for tidlig for førstemann i alle fall, så vil helst at denne skal være minst 13-14 mnd gammel ved bhgstart. Vi får se hva vi kan ta oss råd til. :)
Vanskelig å forutse hvor klare 1åringene er. Ungen min var veeeeldig klar da han var 1år. Kunne nok begynt etter 11 måneder også. Han kjedet seg hjemme alene med oss, men stortrives i barnehagen.
 
Vanskelig å forutse hvor klare 1åringene er. Ungen min var veeeeldig klar da han var 1år. Kunne nok begynt etter 11 måneder også. Han kjedet seg hjemme alene med oss, men stortrives i barnehagen.
Jepp, det er umulig å si på forhånd, men vi tenker at da er det bedre å vente en måned eller to lenger enn at h*n skal begynne en måned eller to for tidlig :) Førstemann her også kjedet seg de siste par månedene i perm sammen med oss, men jeg ser helt klart at det var en fordel at han feks hadde lært seg skikkelig å gå før han begynte i barnehagen.
 
jeg blir heller ikke helt klok på hva vi skal veldige. Heldig hvis har vi en så liten barnehage som tante jobber i så da føler jeg at jeg kan sende barnet ved 1 års alder. men ser ikke for meg å jobbe 100% etterpå. det er så trist at vi skal være taperne når vi ofrer så mye for familien.... sykt..
Ja, det blir tapere. Den nye ordningen med 15 (ved 100 % lønn) eller 19 uker (ved 80% lønn) til far synes jeg kan være problematisk. Politikerene snakker om likestilling, men jeg vet ikke om det er det som blir resultatet for alle. Flere kvinner vil nå trolig ta ulønnet perm i tilegge fordi verken de eller barnet er klare for å skilles etter de gitte ukene. Staten vil også at kvinner skal amme så lenge som mulig, men den nye ordingen er ikke speislet ammevenelig synes jeg. Den vanskeligjør amming ettersom mange kvinner må begynne å jobbe før. Jeg har sett litt på ulike perm muligheter i dag, og jeg ser for meg at jeg kommer til å måtte ta en del ulønnet perm, sånn er det bare.

Det er rett og slett mange ting å tenke på og skulle ta hesyn til når en slik peremesjon skal legges opp og planlegges.
 
hva er grunnlaget til at du kan få det til? dagens ordninger slik jeg har tolket det at kan ikke far ta ut sin permisjon så frafaller de 15 ukene.. :O det prater jo veldig om å gjøre om denne ordningen siden det er så mange som mister 15 uker permisjon.

Vi bor sammen han er yrkesaktiv, men har ikke trygderettigheter - altså ingen inntekt. Litt komplisert det der. Vi fikk iallefall overført kvoten for to år siden, og håper vi får overført kvoten denne gangen også.
 
Tar 80%. Jeg er hjemme 4 mnd, hvorav 1 mnd er ferie fra i år. Så deler vi resten 60/40 hvor jeg jobber to dager i uka og samboer 3 dager. Begge tar ut 1 mnd sommerferie sammen. Blir da hjemme tilsammen 15 mnd. Akkurat som med nr 1 og 2./
 
Vi hadde 80 prosent sist, men vurderer sterkt å ta 100 prosent denne gangen og heller sette av litt penger hver måned og påkoste oss (les: meg) litt ulønnet permisjon.

Føler vi må bli enige snart, for vips så er det plutselig frist for å søke.
 
Spørsmål, jeg jobber 70% og har en fri dag i uka. Når far skal ha sine 19 uker er det da mulig at han jobber en dag i uka siden jeg er hjemme en dag? Og kan vi bruke eller legge til de dagene han jobbet etter de 19 ukene? Slik at vi legger til 19 dager på de 19 ukene. Hvis dere forsto hva jeg mente nå... Er dette mulig? Tenkete å prøve å dra permen så lenge som mulig.
 
Spørsmål, jeg jobber 70% og har en fri dag i uka. Når far skal ha sine 19 uker er det da mulig at han jobber en dag i uka siden jeg er hjemme en dag? Og kan vi bruke eller legge til de dagene han jobbet etter de 19 ukene? Slik at vi legger til 19 dager på de 19 ukene. Hvis dere forsto hva jeg mente nå... Er dette mulig? Tenkete å prøve å dra permen så lenge som mulig.

Hvis en dag i uka tilsvarer at han jobber 30% Legger dere inn at han skal jobbe 30% i den perioden han skal ha permisjon, da vil disse dagene legges på automatisk og det vil stå når dere har nådd det som tilsvarer 19 uker permisjon, og hvis han hadde hatt 19 dager igjen når dere legger inn bare 19 uker med 30% arbeid vil det stå at han har 3 uker og 4 dager igjen av sin kvote. Var det litt vanskelig forklart? Det er hvertfall helt mulig å gjøre det på den måten og han vil da få de 19 dagene "ekstra"
 
Hvis en dag i uka tilsvarer at han jobber 30% Legger dere inn at han skal jobbe 30% i den perioden han skal ha permisjon, da vil disse dagene legges på automatisk og det vil stå når dere har nådd det som tilsvarer 19 uker permisjon, og hvis han hadde hatt 19 dager igjen når dere legger inn bare 19 uker med 30% arbeid vil det stå at han har 3 uker og 4 dager igjen av sin kvote. Var det litt vanskelig forklart? Det er hvertfall helt mulig å gjøre det på den måten og han vil da få de 19 dagene "ekstra"
Takk for svar, det var oppklarende :)
 
Vi ender nok opp med at jeg tar 100% min periode og felles perioden som da varer fram til midten av april. Også må jeg da ta 1,5 mnd ulønnet permisjon fram til 1 juni. Også vil pappaen ta ut sin kvote :)

Jeg har allerede begynt å sette av penger på egen «permisjon» konto. Slik at ting skal kunne gå rundt som normalt den 1,5 mnd jeg blir ulønnet.

Vi kommer nok til å prøve å søke barnehage plass fra 15. August 2020. :)
 
Spørsmål, jeg jobber 70% og har en fri dag i uka. Når far skal ha sine 19 uker er det da mulig at han jobber en dag i uka siden jeg er hjemme en dag? Og kan vi bruke eller legge til de dagene han jobbet etter de 19 ukene? Slik at vi legger til 19 dager på de 19 ukene. Hvis dere forsto hva jeg mente nå... Er dette mulig? Tenkete å prøve å dra permen så lenge som mulig.

Det er mulig. Da må man søke om gradert uttak av foreldrepenger. Her har vi hatt gradert uttak med nr 1 og 2 og skal ha det med nr 3 også.
 
Vi ender nok opp med at jeg tar 100% min periode og felles perioden som da varer fram til midten av april. Også må jeg da ta 1,5 mnd ulønnet permisjon fram til 1 juni. Også vil pappaen ta ut sin kvote :)

Jeg har allerede begynt å sette av penger på egen «permisjon» konto. Slik at ting skal kunne gå rundt som normalt den 1,5 mnd jeg blir ulønnet.

Vi kommer nok til å prøve å søke barnehage plass fra 15. August 2020. :)

samme som meg det. :) men har du tenkt på at vi har jo krav på feire og feriepenger? kan vi ikke ta den ut etter permisjonen? og så gå ulønnet frem til 15 august?
 
samme som meg det. :) men har du tenkt på at vi har jo krav på feire og feriepenger? kan vi ikke ta den ut etter permisjonen? og så gå ulønnet frem til 15 august?

Det er nok mulig.
Men, mener jeg leste noe om at man kan miste retten på sykepenger eller noe sånt. Må sette meg litt mer inn i det der. Men i såfall blir det å ta ut den ene uken jeg har til overs for 2019 i høstperioden også 2 uker på vår delen slik at det blir lengre ferie.
Men når man tar ut ferie i foreldrepenge perioden får man jo ikke utbetalt noe fra nav de dagene. Mye å sette seg inn i.
Og på min jobb får jeg uansett ikke lønn i juni da jeg har fastlønn og da får vi utbetalt feriepenger opptjent året før. Så blir ikke enkelt...
og jeg ønsker jo egentlig å ta ut minst to uker ferie sammen med pappaen i juli.
Feriepenger fra nav gjaldt jo bare for noen av ukene. Tror det var 12 uker eller noe sånt. Så mister jo sikkert minst like mange uker uten foreldre penger. Og de pleier vell å bli utbetalt i mai om jeg ikke husker feil.

Må planlegge litt flere detaljer :happy:
 
Det går fint an å ta ut ferie i forlengelse av permisjonen ja, berre hugs at om pappaen skal ta ut sin perm etter det igjen så må han søke om utsettelse. Det gjeld alltid dersom pappaen din periode ikkje starter direkte etter din periode (f.eks. ved ulønna permisjon). Den ferien du har opptjent i fjor får du feriepenger for som vanlig, men året etter du har hatt permisjon får du litt mindre ferie pga NAV sine regler for opptjening av ferie. Så da blir det vel littegranne mindre ferie på oss neste år siden vi begynner permisjonen i august/september, men hugser ikje kor mykje det vil utgjøre.
 
Vi ender nok opp med 100% lønn, har regnet på det, og får utbetalt nesten en månedslønn mer da totalt, og at jeg tar ut min kvote og felleskvoten. Er første vår, så vi aner jo ikke hvordan ting blir, så jeg planlegger å spare litt ferie fra i år som kan overføres, og så har jeg en del gamle oppsparte avspasseringstimer som jeg vurderer om det kan være mulig å bruke, så får vi se om det må noe ubetalt permisjon til også, men tror vi får ta det litt som det kommer. Har skjønt det er mulig å gjøre endringer etterhvert, så vi får se hvordan det blir tilslutt :)
Gamla kan jo plutselig bli gal av å gå hjemme og må tilbake på jobb også, så plutselig kan det hende far må trå til :nailbiting:
 
Back
Topp