Foreldrepermisjon. Hvordan skal dere løse det?

Jusom

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Juligull2021
Jeg er selv veldig usikker på om jeg skal ta 100% utbetalt og så permisjon uten lønn og ferie frem til babyen begynner i banehage. Sambo har jo nettopp startet som selvstendig etter flere år på skolebenken og har enda ikke store utbetalingene. Så teit at hans permisjon kommer til å forsvinne når vi ikke har råd til at han tar ut alle 15 ukene. han blir nok å ta ut noen uker. Men ikke 15.
 
Her kommer jeg til å være i permisjon ut mai 2020. Legger inn noen uker utsettelse på grunn av ferie. Samboeren min er så hjemme juni - august. Barnehageoppstart i september 2020.

Samboeren min har heller ikke en jobb han egentlig kan være så lenge borte fra, så han kommer nok å droppe / la ferien inngå i juni - august. Ikke aktuelt å være borte 15 uker + sommerferie.

Edit: Husk at mannen din kan søke utsettelse og må ikke ta fedrekvoten umiddelbart etter fellesperioden. Han må bare huske å ta ut foreldrepengene før barnet fyller tre år eller dere får nytt barn. Han kan også ta gradert, og for eksempel være hjemme et par dager i uken?
 
Last edited:
Er ikke sikker enda hvordan vi løser det. Har lurt litt på å ta 100% frem til januar og så ta ut gradert foreldrepenger kanskje rundt 50% for å prøve å forlenge litt. Men jeg har nok ikke jobb (ferdig som lærling når jeg går ut i permisjon) på den tiden så vet ikke om det går. Man må jo legge til hvor man skal jobbe om man skal ta ut gradert eller evt ferie, men jeg hadde håpet å ta 50% foreldrepenger mens jeg søker arbeid og forhåpentligvis får jobb, så kan pappen være hjemme med baby og jenta våres når jeg er på jobb og motsatt.
Håper det ble forståelig, noen som vet?
 
Vi har ikke helt landa på løsningen, men jeg skal i hvertfall være hjemme til lille er et år, og pappaperm etter det. Har prøvd før med pappaperm ved 8-9 mnd, og det fungerte særdeles dårlig for oss - både ungen og meg. Får som regel puppeglade barn som ikke tar flaske... Med dagens permisjonsordning betyr behovene våre at vi må spare til ulønna perm uansett om vi skal ta 100% eller 80%. Vi begynte å spare ved positiv test...
 
Vi blir å ta 80% lønn, så vi får lengst permisjon. Samboer tar de 19 ukene som fedrekvoten er på, så tar æ mammakvoten og felleskvoten.
 
Det blir nok til at jeg tar hele fellesperioden og far sine 15 uker. Også legger vi på ferie der det passer. Jobben min har en veldig god ordning med 2 timer ammefri, så har vurdert om far skal få enda litt mer enn 15 uker, så vi får mest mulig familietid sammen. Men tviler på at jeg er klar for å dra tilbake til jobb allerede ved påsketider, vil gjerne ha med litt av våren også :)
 
80% lønn og jeg får hele fellesperioden. Og jeg strekker den mest mulig ut med ferie i begge ender. Kjæresten er student, og vi teller på knappene om han egentlig har råd til å ta permisjon i det hele tatt.
 
80% lønn og jeg får hele fellesperioden. Og jeg strekker den mest mulig ut med ferie i begge ender. Kjæresten er student, og vi teller på knappene om han egentlig har råd til å ta permisjon i det hele tatt.
Eg kan ikkje reglene for studenter, får han støtte for å vere heime? Det er vel uansett vanskelig for han å ta perm midt i eit semester kanskje, da må han vel evt hoppe over eit heilt semester? Men han kan vel sikkert vere heime om sommeren når han uansett har fri fra studiene?
 
Er ikke sikker enda hvordan vi løser det. Har lurt litt på å ta 100% frem til januar og så ta ut gradert foreldrepenger kanskje rundt 50% for å prøve å forlenge litt. Men jeg har nok ikke jobb (ferdig som lærling når jeg går ut i permisjon) på den tiden så vet ikke om det går. Man må jo legge til hvor man skal jobbe om man skal ta ut gradert eller evt ferie, men jeg hadde håpet å ta 50% foreldrepenger mens jeg søker arbeid og forhåpentligvis får jobb, så kan pappen være hjemme med baby og jenta våres når jeg er på jobb og motsatt.
Håper det ble forståelig, noen som vet?
Eg veit i alle fall at du kan få jobbsøkerpenger (dagpenger) om du jobber inntil 50%, så kanskje det gjelder for 50% foreldrepermisjon og? Nav hag ein side på facebook for foreldrepenger, dei er visstnok veldig flinke å svare på chat der, så eg ville prøvd det :)
 
Vi deler permisjonen 50/50 med ein overgangsperiode der vi begge har 50% gradert permisjon. Sist gjekk eg i 50% jobb når ho var fire mnd ca, da tok eg ut ammefri for å få kortere dager og så pumpa eg før og etter jobb. Vi hadde og eit lager morsmelk i frysen som eg la opp fra starten når eg hadde mykje melk :) Mannen hadde vel full permisjon fra ho var sju mnd ca til ho begynte i bhg.
 
Jeg synes det er vanskelig det der. Hvordan det best skal fordeles. Jeg regner med at vi tar 80 % lønn og drar permesjonen så langt som mulig. Jeg begynner å jobbe i mai, kanskje juni tror jeg. Når han skal ha sine 15 uker blir de gradert, jeg blir hjemme en dag siden jeg bare jobber 70 %. På jobben er det også gode ammeordninger med to timer amefri. Også har vi ferie som vi skal bruk inni der for at permen skal bli lengst mulig. Jeg tror heller ikke det blir barnehage på ungen etter et år, for mange barn er det for tidlig å begynne når de er så små. Det blir å betale for eventuel bhg. plass frem til januar 2021 eller ha kontantstøtte frem til august 2021. I august 2021 er ungen ca. 2 år ved bhg. start og det er litt seint igjen synes jeg..

Det er litt av en kabal egentlig, og mulighetene er mange for de fleste.
 
Eg veit i alle fall at du kan få jobbsøkerpenger (dagpenger) om du jobber inntil 50%, så kanskje det gjelder for 50% foreldrepermisjon og? Nav hag ein side på facebook for foreldrepenger, dei er visstnok veldig flinke å svare på chat der, så eg ville prøvd det :)
Takk for svar, da kan jeg jo helt sikkert spørre der hvordan det fungerer ;)
 
Får forhåpentligvis overført fedrekvoten til meg denne gangen også, så da får jeg vært hjemme med lille til barnehagestart. Blir krise om jeg ikke får hans kvote, da må vi bli kreative!
 
Eg kan ikkje reglene for studenter, får han støtte for å vere heime? Det er vel uansett vanskelig for han å ta perm midt i eit semester kanskje, da må han vel evt hoppe over eit heilt semester? Men han kan vel sikkert vere heime om sommeren når han uansett har fri fra studiene?
Kan få foreldrestipend fra Lånekassen, men bare hvis han faktisk har lærlingkontrakt da (skal ta fagbrev). Og de færreste vil vel skrive kontrakt med noen som ikke kan begynne før 4 måneder senere...
 
Jeg tenkte å ta permisjon til januar og etter det 50%,pappa jobber ikke hver dag fra mandag til fredag men often jobber helg. Har ferie fra denne og neste år så må sitte å planlegge litt ;)
 
Får forhåpentligvis overført fedrekvoten til meg denne gangen også, så da får jeg vært hjemme med lille til barnehagestart. Blir krise om jeg ikke får hans kvote, da må vi bli kreative!

hva er grunnlaget til at du kan få det til? dagens ordninger slik jeg har tolket det at kan ikke far ta ut sin permisjon så frafaller de 15 ukene.. :O det prater jo veldig om å gjøre om denne ordningen siden det er så mange som mister 15 uker permisjon.
 
Jeg synes det er vanskelig det der. Hvordan det best skal fordeles. Jeg regner med at vi tar 80 % lønn og drar permesjonen så langt som mulig. Jeg begynner å jobbe i mai, kanskje juni tror jeg. Når han skal ha sine 15 uker blir de gradert, jeg blir hjemme en dag siden jeg bare jobber 70 %. På jobben er det også gode ammeordninger med to timer amefri. Også har vi ferie som vi skal bruk inni der for at permen skal bli lengst mulig. Jeg tror heller ikke det blir barnehage på ungen etter et år, for mange barn er det for tidlig å begynne når de er så små. Det blir å betale for eventuel bhg. plass frem til januar 2021 eller ha kontantstøtte frem til august 2021. I august 2021 er ungen ca. 2 år ved bhg. start og det er litt seint igjen synes jeg..

Det er litt av en kabal egentlig, og mulighetene er mange for de fleste.


jeg blir heller ikke helt klok på hva vi skal veldige. Heldig hvis har vi en så liten barnehage som tante jobber i så da føler jeg at jeg kan sende barnet ved 1 års alder. men ser ikke for meg å jobbe 100% etterpå. det er så trist at vi skal være taperne når vi ofrer så mye for familien.... sykt..
 
hva er grunnlaget til at du kan få det til? dagens ordninger slik jeg har tolket det at kan ikke far ta ut sin permisjon så frafaller de 15 ukene.. :O det prater jo veldig om å gjøre om denne ordningen siden det er så mange som mister 15 uker permisjon.
Hvis far er for syk til å ta seg av barnet, eller man er enslig forsørger så kan man overføre. Eller hvis far ikke har rett på foreldrepenger, tror jeg.
 
Hvis far er for syk til å ta seg av barnet, eller man er enslig forsørger så kan man overføre. Eller hvis far ikke har rett på foreldrepenger, tror jeg.

Men leste de nye reglene på nav, og der står det at har ikke far råd så frafaller de 15 ukene. At mor ikke får overta dem. . . Vi går jo litt under det når far er oppstartet i sitt eget foretak. Får vell som svar at han kan ta ut permisjonen seinere. :/
 
Men leste de nye reglene på nav, og der står det at har ikke far råd så frafaller de 15 ukene. At mor ikke får overta dem. . . Vi går jo litt under det når far er oppstartet i sitt eget foretak. Får vell som svar at han kan ta ut permisjonen seinere. :/
Dere kan jo søke om utsettelse. Så lenge du er i jobb. Må tas før barnet blir 3år.
 
Back
Topp