Hvilket sykehus skal dere føde på?

Tønsberg sykehus, noen erfaringer der?:)
Fødte der for snart 3 år siden. Var veldig fornøyd. Hadde jo kjemperask fødsel, kom inn med 9cm åpning og ungen var ute etter ca 1,5 time :) Men fikk masse hjelp og støtte. Hvis jeg husker riktig, så var vi der ca 3 døgn på barsel, og stort sett fornøyd med den tiden også.
 
Jeg skal føde på et lite sykehus laaaangt uti distriktet. De har dårlig utstyr og økonomi, og jeg kjenner jeg er fryktelig stressa... De har visstnok bare to fødestuer og ingen familierom. Kjenner at jeg bare vil grine av tanken på at kona blir sendt hjem. Hun er mamma hun også, og det gjør vondt å tenke på at hun ikke får være sammen med barnet sitt.
 
Lillehammer denne gangen også. Har hatt to veldig forskjellige fødsler der, og har blitt veldig godt ivaretatt :)
 
Jeg skal føde på et lite sykehus laaaangt uti distriktet. De har dårlig utstyr og økonomi, og jeg kjenner jeg er fryktelig stressa... De har visstnok bare to fødestuer og ingen familierom. Kjenner at jeg bare vil grine av tanken på at kona blir sendt hjem. Hun er mamma hun også, og det gjør vondt å tenke på at hun ikke får være sammen med barnet sitt.
Ikke mulig å føde på ett større sykehus ved å forlenge reiseveien litt?
 
Ikke mulig å føde på ett større sykehus ved å forlenge reiseveien litt?

Har undersøkt muligheten, men da blir reiseveien 3,5 t og ferge... Dette er mitt første barn, så jeg vet jo ikke hvor raskt/treigt det kommer til å gå.
 
Har undersøkt muligheten, men da blir reiseveien 3,5 t og ferge... Dette er mitt første barn, så jeg vet jo ikke hvor raskt/treigt det kommer til å gå.
Nei det er sant, vanskelig å vite sånt på forhånd. Jeg ville snakket med det sykehuset som ligger lengst unna, og hørt hva de har å si. Dersom ting går fort så kan du jo reise til det sykehuset som ligger nærmest :)
 
Nei det er sant, vanskelig å vite sånt på forhånd. Jeg ville snakket med det sykehuset som ligger lengst unna, og hørt hva de har å si. Dersom ting går fort så kan du jo reise til det sykehuset som ligger nærmest :)

Ja, kanskje jeg skulle gjort det... Kan gjøre litt undersøkelser og høre rundt om noen jeg kjenner har noen erfaringer før jeg går rett i kjelleren :) Er ikke bare bare å bo på landet ;)
 
Ja, kanskje jeg skulle gjort det... Kan gjøre litt undersøkelser og høre rundt om noen jeg kjenner har noen erfaringer før jeg går rett i kjelleren :) Er ikke bare bare å bo på landet ;)
Nei det er nok ikke bare-bare :facepalm: og ikke lett for oss storbyfolk å forstå hvordan det er heller :facepalm: men gjør litt undersøkelser så blir du nok litt klokere på ting :)
 
Unn Harstad :) Litt nederlag, da jeg ønsker å føde på Stokmarknes sykehus, men det ligger to timer unna :(
 
Det er helt forferdelig hvordan man blir behandlet der noen ganger. Spesiellt som førstegangsfødend så er man så sårbar og usikker. Da trenger mam trygghet. Ikke sure damer som er ufin. Selv om de mener det ikke er noe å vere redd for så kan man jo oppføre seg.

Enig! Jeg vil egentlig beskrive meg selv som hardfør. Men etter forige føde og barsel opplevelse har jeg fått fødselsangst.

Her er det som gikk galt:
- jeg måtte gå 12 dager over, selvom jeg var redd for å miste babyen. Ble ikke hørt
- jeg ble igangsatt med ballong. Det føltes helt feil, og var som en muskelkrampe som aldri gikk over. Klarte verken å sove, spise eller drikke. Ville tilbake på sykehuset for å få smertelindring eller skjekkka ballongen. Ble ikke hørt da heller. Måtte sitte å gråte i smerter i 24 timer.
- fikk etterhvert 17 timer intense rier, uten at livmorhalsen åpna seg. Kjempevondt. Legen kom innom annenhver time. Jeg sa jeg ville ha keisersnitt, siden ingentig funka, men ble ikke hørt. Måtte prøve alt i boka før de endelig ga opp.

Så hva jeg som fødende og vordene mor ville, ble aldri vist hensyn til. Jeg var prøvekanin for alt legen ville finne på. Aldri fikk jeg følelsen av at hva jeg ønsket ble vist hensyn til.
 
Enten Lillehammer eller Elverum. Heller litt mer mot Lillehammer, da det tar kortere tid å kjøre dit..
 
Stokmarknes sykehus
 
Skal føde på Kalnes. Har ingen erfaring fra Kalnes sykehuset, men fødte på Fredrikstad sykehus senest i 2015. Har gode erfaringer fra føden på Fredrikstad. Regner med de fleste som jobbet der ble flyttet over fra Fredrikstad til Kalnes. Gleder meg til lystgass igjen, for det hadde de ikke i 2015 mht det var midt i flytteprosessen til nytt sykehus.
 
Skal føde på Kalnes. Har ingen erfaring fra Kalnes sykehuset, men fødte på Fredrikstad sykehus senest i 2015. Har gode erfaringer fra føden på Fredrikstad. Regner med de fleste som jobbet der ble flyttet over fra Fredrikstad til Kalnes. Gleder meg til lystgass igjen, for det hadde de ikke i 2015 mht det var midt i flytteprosessen til nytt sykehus.
Samme erfaring som deg :) jeg fødte faktisk siste uka de hadde lystgass i 2014 :happy:
 
Tror det blir Ahus, men vurderte å søke ABC, men lystgass høres veldig fascinerende ut! :hilarious:
 
Back
Topp