Hva trenger man av klær til augustbaby?

Multemor90

Første møte med forumet
I en verden av alle mulige lister, forventninger og must haves håper jeg dere kan hjelpe meg i hva og hvilke størrelser jeg trenger til den lille som kommer. Stellessaker? Klær - Bambus, silke, ull eller bambus ? Tepper? Kluter? Håndklær?

Hatt aug.baby før og hadde for mye. Hehe. Men det var første mann.

Små myke kluter og håndklær å legge over stellematta.
Av klær så trengs det bare litt body og bukser. Spørs hvor ofte man vasker. Men baby griser jo ikke til tøy lett liksom. Maks 5-6 sett holder jo lenge. Kjøp noe du kan mikse og matche. Etter noen uker passer jo ingenting lenger så. Hehe
Anbefaler omslagstype body fordi det er lettere å kle på de. Spesielt for far.

Hadde bomull i 56. Ingenting i mindre str. De vokser så fort. Med mindre du får en for tidlig eller veldig kort baby seff.
Ull og ull/bomull hadde jeg mye av fra 62 da høsten kom.
Pose i vogna tidlig. Da kunne baby ligge ute med kun lett ull og pose. Perf!

Ellers var jeg avhengig av gulpekluter pga gulpebaby. Måtte kjøpe fler. Så tipset er ha noen og kjøp mer når du ser behovet.

Og ja, kjøp brukt da folkens! Miljø og overforbruk osv.

Jeg har jo et augustbarn fra før. Min erfaring er at vi i begynnelsen bare brukte tynn ull (bor i Oslo, var ikke verken varmt eller kaldt det året jeg fikk barn). Alt jeg hadde av bomullstøy ble bare liggende ubrukt. Dette fordi man bærer mye på barnet når det er nyfødt. Barnet svetter ikke, men dine klamme hender og svette kan gjøre barnet fuktig i bomullstøy. Mens ull transporterer fukt vekk.

I tillegg brukte vi dyne i vogna (vanlig helårs. Her valgte vi syntetisk siden vi ikke visste om barnet kunne ha allergi mot f.eks dun). Hadde noen tynne ulltepper også. Var først da barnet ble litt eldre at jeg begynte å bruke bomullstepper og klær.

Håndklær - her kan du nesten ikke få nok :P Du behøver ikke så mange badehåndklær med hette i begynnelsen, men masse håndhånkler til å ha under barnet på stellematten. Det vil skje titt og ofte at det kommer noe fra bleien eller under bleieskift på håndkle.

Mitt barn var ingen gulper, men brukte mye "gulpekluter" allikevel. Under hodet til barnet når vi ammet, mellom meg og barn når vi bar i sjal eller bæresele, under hodet i vogna, til å tørke melk og annet søl med.

Stellesaker.. Ikke kjøp for mye. 90% av alt det du kjøper kommer du ikke til å bruke... :P En babyolje, noen pakke med tørre stellekluter, en tube med inotyol eller bepanthen, en badesåpe og potetmel (ta litt fra kjøkkenskapet). Da har du alt du trenger i begynnelsen. Om du oppdager at du mangler noe senere så er det jo bare å kjøpe. Jeg hadde zinksalve, babypudder og masse annet stæsj... Det er fortsatt uåpnet nå nesten 3 år etter... :P Du skal også få mitt absolutte beste tips. Alle jeg har tipset om det sverger også til det. Ha en liten bolle eller lignende (jeg bruker en blomsterpotte fra ikea) på stellebordet. Når du skal bytte bæsjebleier, ta varmt vann og litt olje oppi. Dypp tørre stellekluter oppi og vask barnet. Aldri hatt en sår stump ;) Og det blir ordentlig rent. Helt i begynnelsen når barnet er veldig lite er det greit å ta hele ungen og skylle i vasken, men de blir fort for store til det. Da er potte/bolle med vann og olje helt supert ;)

Utenom dette er mitt beste råd om å ikke kjøpe for mye. Du klarer helt fint å kjøpe alt du savner etter at barnet er født. Man blir fort kjent med barnet og finner ut hva man liker. Jeg kjøpte som sagt alt mulig, og endte opp med å nesten ikke bruke noe av det... :P

Jeg fikk beskjed om å ikke kjøpe klær i 50, å fikk en liten unge og måtte ut å kjøpe 50. Så ha litt 50 hjemme. Omslag syntes jeg var best når hu var minst. Vi brukte mye bomull og syns d var helt topp. Ellers er de combi plaggene med bambus/ull supergode. Og ull er egentlig gull hele året. Body/bukse/sokker. Trenger ikke så mange skift. Kjole er uhamselig på babyer. En tynn lue kan også være grei. Ellers som de andre skriver over her er d greit med gulpekluter (ikea sine er gode) håndkle til stellebordet, og tørre 10x10 til bleieskiftet og en salve til sår stump, men purelan er genialt til babyer og, ikke bare såre bryster. En bilstolpose. I vogna brukte vi bare dyne i starten, men d var junibaby, så vognpose er vel greiest ut i september. Kommer ikke på så mye i farten, får legge til etterhvert.

Fikk samme beskjed ang str 50. Vi måtte ha mindre enn det igjen uten at barna var premature. Måtte innom klesbutikken på vei fra sykehuset med eldste. Har juli og januar baby fra før. Med juli babyen var det teipe sommer så da ble det brukt mest t-shorte body i bomull og helseteppe, noen ganger ikke teppe heller. Tenker det er greit å være litt forberedt på det meste siden august kan være en veldig varm mnd men den kan også bli veldig kald. La din egen mening om ca mens du handler. Det pleier som regel å bli riktig. Gjorde det med nr 2.

Hatt aug.baby før og hadde for mye. Hehe. Men det var første mann.

Små myke kluter og håndklær å legge over stellematta.
Av klær så trengs det bare litt body og bukser. Spørs hvor ofte man vasker. Men baby griser jo ikke til tøy lett liksom. Maks 5-6 sett holder jo lenge. Kjøp noe du kan mikse og matche. Etter noen uker passer jo ingenting lenger så. Hehe
Anbefaler omslagstype body fordi det er lettere å kle på de. Spesielt for far.

Hadde bomull i 56. Ingenting i mindre str. De vokser så fort. Med mindre du får en for tidlig eller veldig kort baby seff.
Ull og ull/bomull hadde jeg mye av fra 62 da høsten kom.
Pose i vogna tidlig. Da kunne baby ligge ute med kun lett ull og pose. Perf!

Ellers var jeg avhengig av gulpekluter pga gulpebaby. Måtte kjøpe fler. Så tipset er ha noen og kjøp mer når du ser behovet.

Og ja, kjøp brukt da folkens! Miljø og overforbruk osv.
Ikke en diskusjon men hvor i granskogen finner man klær brukt. Nå sjekker jeg alle steder og er umulig å finne noe i riktig str. Samme i butikken. Skulle tru alle her fikk barn samtidig som meg. Sliter med å finne sko til dem også.

Ikke en diskusjon men hvor i granskogen finner man klær brukt. Nå sjekker jeg alle steder og er umulig å finne noe i riktig str. Samme i butikken. Skulle tru alle her fikk barn samtidig som meg. Sliter med å finne sko til dem også.
Masse klespakker på finn ;) Søk klespakke baby så kommer det opp. Å sende med Helt Hjem er supert og blir levert på døra til en billig penge ;)

Masse klespakker på finn ;) Søk klespakke baby så kommer det opp. Å sende med Helt Hjem er supert og blir levert på døra til en billig penge ;)
Prøvd finn mange ganger. Finner aldri det jeg trenger. Dessuten er det ikke så billig å sende når det må langt og er tungt. Funnet 1 pakke på 6 år.

Prøvd finn mange ganger. Finner aldri det jeg trenger. Dessuten er det ikke så billig å sende når det må langt og er tungt. Funnet 1 pakke på 6 år.
Å sende med Megtildeg er billig :) https://megtildeg.no/ Har gjort det noen ganger og det har fungert veldig bra. Jeg har faktisk funnet mange fine pakker på fin :) og også på sånne "kjøp og salg" grupper på facebook. Har lagt ut at jeg trenger klespakke i str XX også, og fått masse svar.

Å sende med Megtildeg er billig :) https://megtildeg.no/ Har gjort det noen ganger og det har fungert veldig bra. Jeg har faktisk funnet mange fine pakker på fin :) og også på sånne "kjøp og salg" grupper på facebook. Har lagt ut at jeg trenger klespakke i str XX også, og fått masse svar.
Jeg finner absolutt ingenting. Finner masse fint men er alltid for lite i str. Jeg sjekker alle steder og kjøper ikke ting vi ikke trenger kun fordi det er brukt.

Vi har funnet masse klær og utstyr allerede via en kjøpe/selge gruppe på fb, der det kun selges produkter til baby og barn. Det er kun for byen jeh bor i, men mulig ddt finnes noe lignende på din hjemplass? Synes selv det er fantastisk å slippe å kjøpe alt nytt :happy:

Vi har funnet masse klær og utstyr allerede via en kjøpe/selge gruppe på fb, der det kun selges produkter til baby og barn. Det er kun for byen jeh bor i, men mulig ddt finnes noe lignende på din hjemplass? Synes selv det er fantastisk å slippe å kjøpe alt nytt :happy:
Ja det finnes. Og alt er en str for liten frem til vi byttet str på klærne. Jeg gir opp. Har fått tak i en pakke på 6 år.

Vanskelig å si hvordan sensommeren og høsten blir. Men jeg tenker hvertfall at tynn ull og bambus er utrolig deilig på babyer året rundt.
Jeg brukte teppe hele tiden de første mnd sist gabg, så deilig å pakke de tett inn i et godt ullpledd.
Ellers tenker jeg ikke å kjøpe så mye klær, da vi sikkert får en del i barselgave, og vil prøve å se behovet litt an før vi handler noe.
Sist gang vokste jenta vår så seint at vi hadde mye som aldri ble brukt.. Hun var over 3 mnd før vi pakka bort strl 50. Født i mars, og tykke klær som jeg tenkte skulle passe utover våren passa ikke før midt på varme sommeren. Og mye av det vi fikk i barselgave ble bytta til mindre strl så slapp vi kjøpe alt for mye.

Loppemarked! Det er ofte mange loppemarkeder på vårparten de fleste steder. I fjor var jeg på noen få og endte opp med masse flotte klær til ca 1-5 kr per plagg! Ser jo selvsagt ann og plukker med meg de som er pent brukt og uten flekker samt kan vaskes på 60 grader (fant også noe pent brukt ull som jeg vasket på 40 grader). Mange av plaggene er jo nesten ikke brukt i og med at de fleste kjøper alt nytt og bruker dem så kort tid. Ellers kan du ha flaks på bruktbutikker, men jeg har best erfaring med loppis altså:)

Loppemarked! Det er ofte mange loppemarkeder på vårparten de fleste steder. I fjor var jeg på noen få og endte opp med masse flotte klær til ca 1-5 kr per plagg! Ser jo selvsagt ann og plukker med meg de som er pent brukt og uten flekker samt kan vaskes på 60 grader (fant også noe pent brukt ull som jeg vasket på 40 grader). Mange av plaggene er jo nesten ikke brukt i og med at de fleste kjøper alt nytt og bruker dem så kort tid. Ellers kan du ha flaks på bruktbutikker, men jeg har best erfaring med loppis altså:)
Ikke her. Er ett i året og ingen klær. Er en bruktbutikk 1 mil unna som sin ha klær men den er åpen når den føler for og orker ikke å kjøre bil tur dit hele tiden. Sentrum her er helt dødt.

Ikke her. Er ett i året og ingen klær. Er en bruktbutikk 1 mil unna som sin ha klær men den er åpen når den føler for og orker ikke å kjøre bil tur dit hele tiden. Sentrum her er helt dødt.
Det var kjedelig. Alltid gøy med loppis! Da synes jeg ikke du skal stresse med å kjøpe brukt. Kjøp heller få, nye plagg som du liker godt. Du trenger ikke for mange. Tror det er lett å kjøpe for mye rett og slett. Babyene vokser så fort så suppler heller etterhvert hvis du finner ut at har for lite av noe.

Det var kjedelig. Alltid gøy med loppis! Da synes jeg ikke du skal stresse med å kjøpe brukt. Kjøp heller få, nye plagg som du liker godt. Du trenger ikke for mange. Tror det er lett å kjøpe for mye rett og slett. Babyene vokser så fort så suppler heller etterhvert hvis du finner ut at har for lite av noe.
I teorien trenger jeg absolutt ingenting til babyen. Har ei jente og en gutt fra før og vi har spart på absolutt alle klær. Så her blir det arveklær. Skulle bare ønske det var lettere å kjøpe brukt til de to andre. Skal kjøpe klær etter ultralyden for å vise til barna så de veit hva som er i magen.

Grupper på facebook

Finn.no
Facebook kjøp og salg
Hyle ut og gjøre kjent at man ønsker og arve og kjøpe brukt.

Klart, ikke alt man kan få tak i akkurat når man trenger det. Selv kjøper jeg nye sko pga at de skal passe mine barns føtter best. Inngått sko er ikke så godt å arve. Gnagsår og ulik fot osv.

Skal sies jeg syns det er vanskeligere å kjøpe brukt klær når barna er eldere. Utstyr som sykler og vinterutstyr osv er lett.

Back
Topp