Noen som har oppgitt ukjent far?

Monika

Betatt av forumet
Sommerfuglene
Her vil barnefar at jeg oppgir far ukjent, vil frasi seg alt av alt, så han slipper bidrag også. Hvis jeg ikke går med på det, starter han rettsak for å få 50/50..
Han er virkelig ikke helt god, veldig maktsyk og manipulerende. Jeg tror det beste for oss er å inngå ukjent far avtalen.
Problemet er at han allerede er oppgitt til nav i forbindelse med overgangsstønad...
Noe jeg kan gjøre med dette? Råd og tips og erfaringer?
 
I henhold til barneloven har man plikt om å oppgi hvem som er faren så lenge man vet det.
 
Jeg synes du skal ta vare på alle logger fra samtaler med han angående barnet. Så kan du vise det til om det plutselig skal bli en sak om omsorg. Du kan kreve at han står som far.. om han ikke vil skrive kan han bli pålagt p ta DNA test
 
.Menn kan være litt i sjokk i en slik situasjon.Jeg ville heller prøvd å inkludere han i denne prosessen. Ta kontakt med familiekontoret for å lage en avtale med han .Be gjerne om en samtale med familievernkontoret alene og forklar situasjonen.. Hvis du har meliger fra han behold dem å bruk dem som bevis. Dette kan du bruke hvis det evt hvis det blir en rettsak. Sender deg en klem :Heartred
 
Han kommer jo ikke til å komme langt med 50/50 uansett med slike trusler (tydeligvis bryr han seg ikke om barnet uansett), så tenker det bare er å sette ham opp. Spar på alt skriftlig, sørg for å ikke ha NOE muntlig kommunikasjon.
 
Vil bare gi deg en klem her, dette høres veldig vanskelig ut, og jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gjort i en slik situasjon. Han høres ikke god ut. Det kan bli vanskelig å samarbeide med ham i årene som kommer.
Som de andre sier, har du noe av dette skriftlig, tror jeg det kan bli vanskelig for ham å oppnå 50/50, men mulig du burde konferere med en advokat allerede nå for å sjekke ut praksis på barnefordelingssaker hvis du velger å oppgi navnet hans?
 
Takk takk dere :) trenger litt klem og støtte, håpløs situasjon! Han er ikke helt god nei, og veldig vanskelig å samarbeide med - skulle vi hatt felles foreldreansvar og jeg måtte hatt hans godkjennelse til alt pass osv vil det bare bli bråk.
Men i sjokk er han ikke, han vil ikke ha noe med oss å gjøre - hat mot meg beskriver vel mye.. uten annen grunn enn at jeg har gått fra han!!

Men han vil aldri få 50/50 da vi bor forskjellige steder, men tipper han likevel vil gå til retten og lyve så det renner av han i håp om å få mest omsorg tenker jeg - bare for å ta igjen...
orker ikke dette i livet mitt! Vil leve i fred og ro...
 
Før man går i rettsak må man ha vært til mekling på et familievernkontor.Så det er der man begynner prosessen.Man må ha 6 slike meklinger før man kan ta det til retten. Der må man ha to retttforberedene møter for at partene skal komme til enighet. Hvis man ikke oppnår det blir det rettsak.
 
Han høres ut som en desperat mann som vil slippe økonomiske forpliktelser. Jeg ville ført han opp, noe annet er strafferettslig. Så kan dere inngå privat avtale om økonomisk bidrag, hvor 0,- er en mulighet. Så kam han også velge å fraskrive seg foreldreansvaret.
Men for at du ikke skal sitte med skjegget i postkassa, så oppgi far. Dritt om d slår tilbake på deg!
Gjør som de over her sier, ta vare på all skriftlig dokumentasjon, la alt evt gå via advokater også. Så ta kontakt med familievernkontoret. Han kommer aldri til å oppnå 50/50. Er han heldig, så kan han få annenhver helg og en dag i uka, men det jeg ser du har beskrevet om han tidligere, så har jeg litt vondt fir å tro det også.
 
Før man går i rettsak må man ha vært til mekling på et familievernkontor.Så det er der man begynner prosessen.Man må ha 6 slike meklinger før man kan ta det til retten. Der må man ha to retttforberedene møter for at partene skal komme til enighet. Hvis man ikke oppnår det blir det rettsak.

Skjønner. Har ikke peiling på sånt i det hele tatt..
Har bare ikke lyst til å møte han igjen i det hele tatt jeg, han har oppført seg så utrolig dårlig i tiden etter bruddet...
 
Uff så leit å høre. Ikke greit i en slik situasjon.Prøv å ha minimal kontakt med han fremover og ta vare på deg selv. Så kan du ta dette opp når du føler du har krefter til det.
 
Uff så leit å høre. Ikke greit i en slik situasjon.Prøv å ha minimal kontakt med han fremover og ta vare på deg selv. Så kan du ta dette opp når du føler du har krefter til det.

Takk ❤️ Vært utrolig slitsomt og kjipt, men nå har barna jeg har fra før og jeg endelig fått flyttet i egen leilighet etter en stund hos familie - så nå kan jeg prøve å slappe av litt før fødsel....!
 
Her vil barnefar at jeg oppgir far ukjent, vil frasi seg alt av alt, så han slipper bidrag også. Hvis jeg ikke går med på det, starter han rettsak for å få 50/50..
Han er virkelig ikke helt god, veldig maktsyk og manipulerende. Jeg tror det beste for oss er å inngå ukjent far avtalen.
Problemet er at han allerede er oppgitt til nav i forbindelse med overgangsstønad...
Noe jeg kan gjøre med dette? Råd og tips og erfaringer?

Det ønsket bf her også...var ikke måte på grunner for att jeg burde ta abort, og da jeg nektet det var det ikke måte på grunner for at han skulle oppføres som ukjent. Han spurte om jeg ikke kunne si " jeg var så full att jeg ikke husker hvem far er".
Husk at barnet har rettigheter... jeg førte opp bf som far, rett skal være rett. Ta vare på alle sms o.l fra bf, evt om du har noe der han skriver at du må skrive ukjent far .
 
Det ønsket bf her også...var ikke måte på grunner for att jeg burde ta abort, og da jeg nektet det var det ikke måte på grunner for at han skulle oppføres som ukjent. Han spurte om jeg ikke kunne si " jeg var så full att jeg ikke husker hvem far er".
Husk at barnet har rettigheter... jeg førte opp bf som far, rett skal være rett. Ta vare på alle sms o.l fra bf, evt om du har noe der han skriver at du må skrive ukjent far .

Men jeg mener at han ikke er egnet som far, og ser med skrekk på at han skal kunne ha annenhver helg. Altså, han klarer det, og hadde nok fått det hvis det ble rettsak - men etter min mening er ikke hans personlighet egnet med å ha barn.
Greit nok at barnet har rettigheter, men helt ærlig tror jeg det beste for barnet er å ha ukjent far.

Har faren hos deg samvær med barnet nå, og hvordan går det?
 
Å ikle oppgi far er straffbart. Så du må skrive hvem som er far så får du ta det derifra.
 
Back
Topp