Henger etter motorisk...

Sparklefart

Forelsket i forumet
Som dere sikkert vet så ligger Lea langt etter motorisk. Hun er ikke glad i å ligge på magen (men holder lenger og lenger, så lenge det er god underholdning :hilarious:), og rullet for første gang fra rygg til mage 2.Mars (skjer en sjelden gang mens hun ligger på matta i ettertid).

Deres søte små har allerede begynt å reise seg opp, krabbe, stå.... Lea ligger fortsatt for det meste på ryggen.

Jeg vet jo at hun henger etter, og jeg vet at jeg ikke skal være bekymret... Men jeg merker jeg blir utålmodig. Hun vil kun stå på et bein. Å ligge på magen er helvette på jord.

Ofte tenker jeg at det er noe galt.

Hvordan hadde dere tenkt, om deres barn hang etter motorisk sett pga narkoser, ketaminrus, sykdom og andre kjipe ting?

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, og innlegget blir nok rotete som bare det, men...:sorry:
 
Skjønner veldig godt at du bekymrer deg, det hadde jeg også gjort. Men vil bare si at ikke alle reiser seg, krabber eller står i 7-månedersalderen. Min har akkurat begynt å få ordentlig teken på rullinga, så nå ruller han seg raskt rundt når han blir lagt ned på ryggen, men det er altså bare den siste uka han har begynt med det. Før snudde han seg bare en gang i mellom om han gadd/orket :joyful:
Det er jo sikkert lurt om du trener litt med henne og passer på at hun blir fulgt opp av helsevesenet, men bortsett fra det er det ikke så mye du får gjort.
 
Mine på 8.5 mnd kan enda ikke krabbe, reise seg, eller sette seg opp. Eneste de kan er å snurre i rundt og baklengs på magen, og en har denne uka klart å stå på knwrna på alle fire og gynge :) Merker at de henger igjen ifht storebeødrene,, men kan ikke forvente mer når de er født 1 5 mnd for tidlig.
Ville bedt om henvisning til fysio når du er på HS neste gang, så kan du få fagfolk til å se på det om du se bekymra. Der er VELDIG store forskjeller på utviklingen til babyer
 
Min ligger litt etter motorisk på enkelte ting han også. Han hatet lenge å liggepå magen, så han snudde seg ikke fra rygg til mage før noen dager før han ble 6mnd.. Så han har kunnet det i sånn ca 2 eller 3 uker.. Snur seg ikke tilbake til rygg igjen. Står mer enn gjerne med støtte, og sitter med støtte.. Krabber ikke, men åler seg rundt i sirkler når han ligger på magen:p Jeg stresser ikke med det for øyeblikket, han er tidlig ute med andre ting:)

Nå tenker jeg at det i Lea sitt tilfelle er ekstra spesielt, hun har jo hatt litt andre forutsetninger i begynnelsen av livet sitt, så jeg hadde nok gitt litt ekstra slipp på det motoriske i en stund til :) Men er du bekymret så snakk med helsepersonell, og hør hva de sier:)
 
Min ruller kun fra rygg til mage og hater å være på magen. Hun har den siste uken nå begynt å komme opp på strake armer i mageleie. Prøver å ta tak i lekene foran seg eller til siden, men ikke klart det enda. Hun er 7 mnd. Hør med helsestasjon om du er bekymret ❤️
 
Vil også bare si at det er langt i fra alle som reiser seg/krabber osv nå!

N rulla for første gang fra mage til rygg og tilbake for en drøy måned siden, kun den ene veien. Han klarer fortsatt bare å rulle frem og tilbake over høyre arm, så han kommer ikke så langt :p Og i går klarte han å dra seg fremover på gulvet for første gang(han blir 7 mnd 20 mars).

Så jeg tror ikke at Lea henger sååå langt etter de som er tregest på samme alder som ikke har vært igjennom alt Lea har! En i barselgruppa mi gidder ikke å snu seg noe særlig mens en annen har rulla og krabba i flere uker. Så det stor forskjell på disse små!

Men jeg synes du skal ta det opp med helsesøster og fysio. Kanskje du kan få noen tips og triks på hvordan dere kan øve på ting :) Og som helsesøstern til N sa, de aller fleste undervurderer ungen sin og tror at de kan mindre enn det egentlig kan :D
 
De som krabber og sitter nå er TIDLIG ute, så føler ikke hun henger etter.

Er vel flere som nettopp har knekt koden med å snu seg og de kan ikke skylde på operasjoner etc slik som Lea har vært gjennom ❤️

Men, jeg skjønner deg. Med førstemann var han treigt ute, sånn bedagelig type som slettes ikke hadde hastverk. Men fortsatt innenfor normalen, bare på motsatt side av de som er tidlig. I barsellgruppa mi var det 70% som var tidlig ute, da ble jeg jo bare mer usikker og utålmodig.
 
Skjønner godt at du bekymrer deg, men mini her som nå er 6,5 måned ruller fortsatt ikke rundt, altså. Det skjer av og til fra mage til rygg, men da velter han. Det er ikke bevisst. Jeg er dog ikke bekymret. Tror bare han er litt «giddalaus». Jeg har øvd mye med han på spesielt rullingen, men det ser ikke ut til å ha hjulpet. Han ligger den veien han blir lagt til han blir lei. Da sutrer han bare. Han spinner rundt i ring på lekematten, men det er det eneste han gjør i liggende.
Men er du bekymret så skader det jo ikke å ta det opp med helsestasjonen. Men Lea er slett ikke alene om å være litt senere ute. Og her kan vi verken skylde på sykdom eller for tidlig fødsel.
 
Støtter de andre her, og vil ikke si at hun er sent ute egentlig. Mini her snur seg av og til når hun gidder. :p Snur seg litt i ring og litt bakover. Liker ikke å ligge på magen, og gjør det kun om vi underholder henne. Og vi kan ikke skylde på sykehusopphold.

Eldste ålet seg ikke frem før 8mnd gammel, så jeg anker ikke i det hele tatt. De små er forskjellige. :)
 
Hun er ikke treg. Minsten min har knapt begynt å snu seg selv. Han snudde seg først alene på magen når han var 7 mnd og 1 dag.
 
De som krabber og sitter nå er TIDLIG ute, så føler ikke hun henger etter.

Er vel flere som nettopp har knekt koden med å snu seg og de kan ikke skylde på operasjoner etc slik som Lea har vært gjennom ❤️

Men, jeg skjønner deg. Med førstemann var han treigt ute, sånn bedagelig type som slettes ikke hadde hastverk. Men fortsatt innenfor normalen, bare på motsatt side av de som er tidlig. I barsellgruppa mi var det 70% som var tidlig ute, da ble jeg jo bare mer usikker og utålmodig.

Er helt enig, og har samme opplevelse. Akkurat sånn var det med min første også
 
Enig med Misty!

Hva sier helsesøster eller fysio? :)

Vi skal på oppfølging på sykehuset for å se hvordan det går med motorikken (usikker på når). Sykehuset har også vært i kontakt med fysio hos HS som skal følge oss opp, men på grunn av sykdom og avventende immunsviktprøve har jeg avlyst timene frem til nå. Jeg tenker at jeg skal sende henne en melding i dag og be om en ny time :happy:
 
Tenker egentlig ikke at hun henger så veldig etter. Det er flere barn på min barselgruppe som ikke gjør mer enn henne og de har ikke strevet med noe sykdom. Alle barn utvikler seg forskjellige. Ofte er jo også de som er motoriske tidlig ute litt senere med språket. Mini her ruller rundt i alle retninger, men er ikke i nærheten av å verken krabbe eller sette seg opp selv! De har jo foresten ofte fysioterapeut på helsestasjonen kanskje du kunne fått en time der med litt tips på øvelser osv! Men tror det viktigste er å ikke stresse med det. :)
 
Back
Topp