Jakten på en ny livsstil

Jessi1

Forelsket i forumet
Tenkte jeg skulle prøve meg på en sånn dagbok, for å kunne motivere meg selv mest mulig og forhåpentligvis få litt motivasjon av andre på veien :D

Min dagbok handler om det å finne en ny livsstil som kommer til å gjøre meg og den lille som forhåpentligvis sitter snart enda sunnere og i bedre form. Også håper jeg samtidig å gå ned en del i vekt.

Jeg har fra ungdommen alltid vært litt kraftig, men drev aktivt med fotball, håndball, ski osv helt frem til videregående og var i denne perioden i god form. Men på grunn av sykdom de siste årene så er ikke kroppen eller formen helt tipp topp.

Utenom dette så er jeg skikkelig glad i cola og potetgull og er en liten latsabb på si :hilarious:

Jeg elsker å lese bøker og leser ofte bøker om trening, kosthold og livsstils forandringer så jeg vet hvor farlig det er å være overvektig og usunn, men har ikke klart å gi meg selv et godt nok spark i rumpa enda. Men nå skal det forandres og jeg skal nå:

- spise sunnere
- holde meg unna brus
- gå en tur hver dag.

Setter ikke større krav til trening nå i starten da jeg sliter med et vondt bein. Men målet mitt er å etterhvert bli glad i å jogge og styrkeøkter.

Når foten blir bedre så blir det nok en del intervaller da jeg eeeelsker det av alle ting her i verden :wacky:

Skal også bli flinkere til å lage sunn mat fra bunnen av og spise mer variert.

Mannen min er også med på livsstilsforandringen og han har allerede gått ned over 5 kg. Jeg hadde gått ned 2 kg, men gikk opp igjen 1 kg neste uke og gjorde da som jeg alltid pleier å gjøre, å gi opp! Men ikke nå lengre :happy:


Startvekt uke 10: 88 kg - bmi: 30,4
Uke 11: 87,0 kg - bmi: 30,1
Uke 12: 86,4 kg
Uke 13: 86 kg - bmi: 29,8
Uke 14: 85,5
Uke 15: glemte å måle, syk hele uken.
Uke 16: 87.0 - bmi: 30,1
Uke 17: 85,4
Uke 18: 85 bmi: 29,4
Uke 19:
Uke 20:



Totalt vekttap: - 3 kg
 
Last edited:
Første uke med livsstilsforandringen blir uke 10:

Vekt - 88 kg
Bmi - 30,4
 
Sitter nå å planlegger ukas måltider. Er veldig lite kreativ når det kommer til middag. Så om noen har noe de ønsker å anbefale så fyr løs :help
 
Lykke til , dette fikser du!!!! Og så mye bedre når samboer er med på "leken" :) Spis et par fiskemåltider i uka, og ellers det dere ønsker. Bare tenk tallerkenmodell, halve grønt, og den andre halvdelen deles i to kjøtt/potet,ris,pasta... Da er mye gjort :D Gå den turen hver dag, putt litt god musikk på ørene så er det digg :happy:
 
Lykke til , dette fikser du!!!! Og så mye bedre når samboer er med på "leken" :) Spis et par fiskemåltider i uka, og ellers det dere ønsker. Bare tenk tallerkenmodell, halve grønt, og den andre halvdelen deles i to kjøtt/potet,ris,pasta... Da er mye gjort :D Gå den turen hver dag, putt litt god musikk på ørene så er det digg :happy:

Takk for motivasjon og tips :D
 
Uke 10 har gått bra så langt! Bakt gode sunne rundstykker og holdt meg til vann hver dag. Ikke vært aktiv enda, men var liggende med influensa hele helga og den har ikke sluppet taket helt enda så har derfor holdt meg mest i ro :dead:

Men håper på rask bedring og aktivitet resten av uka! :dance018
 
Wow, denne uka har jammen gått fort. Vært noe som har skjedd hele uka så det har ikke blitt så mye sunn mat, men ikke så mye usunn mat heller. Mest mangel på mat :wacky:

I morgen tidlig så skal jeg veie meg. Regner med jeg har gått ned i vekt da jeg nesten ikke har drukket brus hele uka og samtidig spist litt lite.

I dag ble det en fin tur i sola og nå slapper jeg av på sofaen med ei bok som heter «sterk hjerne med aktiv kropp» den boka handler om alle sykdommer man kan forebygge ved å være aktiv, noe som er super viktig. Leste også en artikkel på VG før i dag som handlet om sammenhengen mellom demens og overvekt. Tenk så skummelt! Jeg vil ikke bli dement som eldre fordi jeg ikke klarte å holde meg unna usunn mat. Så føler jeg fikk mye mer motivasjon etter å ha lest litt mer om alle ulempene ved å være overvektig.

Tenkte også på sykdommer i familien tidligere i dag og det slo meg at en sykdom som veldig mange i min familie har fått, nemlig slag, kan forebygges ved å være normalvektig og i god form. Så nå er det bare å gi jernet for her skal vekta nedover og kondisjon, styrke og helse oppover!

Det har også slått meg at mye av mine tidligere problemer i forbindelse med mat og overvekt er at jeg har tenkt at jeg aldri kan bli den sunne, den trente, den spreke fordi det bare ikke lå i min natur. Men dette er jo FEIL, jeg kan bli alt dette bare jeg legger inn den innsatsen og arbeidet som må gjøres, og det er planen nå:happy093

Jeg gleder meg til framtiden som sunnere og sprekere og ser allerede nå at det er lurt med denne dagboken når jeg skriver innlegg som dette og kan gå tilbake å lese hva jeg har skrevet, sånn at jeg kan få motivasjon om jeg skulle føle at ting er vanskelig en dag:D
 
Gikk på vekta nå i dag tidlig:

Vekt 87 kg
Bmi 30,1

Gått ned 1 kg siden forrige uke :smiley-bounce012
 
Så flink du er! :D Jeg liker å spise en potet, halv tallerken grønnsaker, torsk eller annen fisk, ytrefilet av storfe og saus for da kan jeg spise mye av det og det er lett å telle :D
 
Så flink du er! :D Jeg liker å spise en potet, halv tallerken grønnsaker, torsk eller annen fisk, ytrefilet av storfe og saus for da kan jeg spise mye av det og det er lett å telle :D

Veldig sjelden at vi spiser typisk middagsmat så den modellen der følger jeg ikke alltid :hilarious:

Denne uke så har middagen vært: wok med kylling på mandag og gulrot og ingefær suppe med foccacia i går. I dag er jeg litt usikker, for sitter å sikler etter å sette tenna mine i en lasagne :hilarious:
 
Veldig sjelden at vi spiser typisk middagsmat så den modellen der følger jeg ikke alltid :hilarious:

Denne uke så har middagen vært: wok med kylling på mandag og gulrot og ingefær suppe med foccacia i går. I dag er jeg litt usikker, for sitter å sikler etter å sette tenna mine i en lasagne :hilarious:

Hørtes ut som god mat det :happy: Å nam! Lasagne er superdigg :hilarious: Hehehe jeg pleier å være litt mer kreativ i matveien jeg å, men akkurat nå teller jeg kalorier så syns det er enklere med litt simplere mat for tia
 
Sitter nå å planlegger ukas måltider. Er veldig lite kreativ når det kommer til middag. Så om noen har noe de ønsker å anbefale så fyr løs :help
Denne er ikke med fokus på vektnedgang, men ernæringsfysiologen jeg går til (for å hjelpe til med vektnedgang) syns det er en helt okay middagsplan :)
Håper du finner noe som frister, selv om jeg er litt seint ute :p
 

Vedlegg

  • received_1946019818815472.jpeg
    received_1946019818815472.jpeg
    22,2 KB · Visninger: 27
Hørtes ut som god mat det :happy: Å nam! Lasagne er superdigg :hilarious: Hehehe jeg pleier å være litt mer kreativ i matveien jeg å, men akkurat nå teller jeg kalorier så syns det er enklere med litt simplere mat for tia

Det forstår jeg godt! Jeg legger inn all maten i en app som heter Lifesum. Veldig enkelt å bare scanne pakka og legge inn mengde :D

Ble lasagne i dag gitt, men klarte å unngå å spise så mye at jeg trillet rundt på stuegulvet, sånn som jeg vanligvis ville hatt gjort :hilarious:
 
Denne er ikke med fokus på vektnedgang, men ernæringsfysiologen jeg går til (for å hjelpe til med vektnedgang) syns det er en helt okay middagsplan :)
Håper du finner noe som frister, selv om jeg er litt seint ute :p

Ååå, her var det mye godt! Takk for tips og middagsplan :D

Så flott med ernæringsfysiolog! Greit med litt hjelp når det kommer til kosthold. Jeg googler meg nesten gal og maser på venner for hjelp og gode råd :hilarious:
 
Gått en tur på mellom 40 - 60 min hver dag hele uka, samt litt styrke hjemme når jeg har følt kallet :wacky:
Skikkelig støl i lår og rumpa i dag og det er en skikkelig digg følelse egentlig. Betyr at musklene mine har blitt utsatt for noe som ikke er så normalt :hilarious:

I morgen rekker jeg ikke tur, men det synes nok hunden går bra, for den kikka litt rart på meg i dag :wacky:
Så får heller legge inn litt ekstra gåturer og trapper på jobb.

Har holdt meg unna godteri også. Og kuttet heftig ned på brus. Tok en halv boks med cola i kveld, klarte ikke unngå det når mannen viftet med den i fleisen min. Men kan ikke bli for negativ å tenke at jeg har feilet fordi da forsvinner motivasjonen. Så må huske på at jeg vanligvis ville ha drukket 6 bokser med cola så langt denne uka, så den lille halve boksen har ingen betydning og det lange løp!

Apropos lange løp, har bestemt meg for at første joggeturen på evigheter skal bli i løpet av uka, kjære Gud gi meg styrke :hilarious:

Men nå, natta. Viktig med 8 timer søvn også når man prøver å gå ned i vekt. Og er det noe jeg er god på så er det soving! :sleep002
 
Ååå, her var det mye godt! Takk for tips og middagsplan :D

Så flott med ernæringsfysiolog! Greit med litt hjelp når det kommer til kosthold. Jeg googler meg nesten gal og maser på venner for hjelp og gode råd :hilarious:
Ivf står på planen og jeg har en historie med spiseproblematikk, så trenger litt veiledning :p
Veldig kjekt å ha ho.

Middagsplan har vært livsnødvendig mens jeg har pendla :woot:
 
Det forstår jeg godt! Jeg legger inn all maten i en app som heter Lifesum. Veldig enkelt å bare scanne pakka og legge inn mengde :D

Ble lasagne i dag gitt, men klarte å unngå å spise så mye at jeg trillet rundt på stuegulvet, sånn som jeg vanligvis ville hatt gjort :hilarious:

Jeg bruker også Lifesum men visste aldri at man kunne scanne strekkoder, men gikk inn for å sjekke og så er det jo det første jeg ser! Haha har visst gått meg hus forbi den knappen der :woot:
 
Jeg har kjøpt abonnement hos Flexikost. Deilig å slippe å tenke sånn i begynnelsen i alle fall. Mulig jeg kutter det ut etterhvert, men inntil videre er det deilig å ha noen som har tenkt ut måltidene for meg.
 
Ivf står på planen og jeg har en historie med spiseproblematikk, så trenger litt veiledning :p
Veldig kjekt å ha ho.

Middagsplan har vært livsnødvendig mens jeg har pendla :woot:

Da er det veldig kjekt med litt veiledning ja :)

Ja, pokker! På travle dager så er kostholdet mitt helt på bærtur! Men mest fordi jeg spiser alt for lite :wacky:
 
Back
Topp