Engangstønad??

Noen som er studenter her soM skal ta ut engangsstønaden? Mister far retten på
Permisjon da? Skal ta permisjon i fra studiet men vil også at far skal ha permisjon...

Nå er ikke det aktuelt for oss så ikke satt meg sånn inn i reglene. Men trodde at dersom mor ikke hadde permisjon fikk ikke far heller??

Men håper noen som vet sikkert kan hjelpe deg ☺️ Evt se på nav sine sider og blir medlem av foreldrepenger nav på Facebook ☺️
 
Noen som er studenter her soM skal ta ut engangsstønaden? Mister far retten på
Permisjon da? Skal ta permisjon i fra studiet men vil også at far skal ha permisjon...

Far kan ha opptjent egen rett til permisjon, men han kan ikke ta den ut om ikke du fyller aktivitetskravet. Om han skal ha permisjon, må du dermed ut i studier/jobb.
 
Noen som er studenter her soM skal ta ut engangsstønaden? Mister far retten på
Permisjon da? Skal ta permisjon i fra studiet men vil også at far skal ha permisjon...

Ja, det er enten engangsstønad eller permisjon for paret. Far kan få ta ut sin permisjon hvis han har rettigheter og du ikke har, men da må du ut i studier/jobb (husker ikke akkurat minimum stillingsprosent/studiebelastning, men det har NAV) fra 6 uker etter termindato (så kortere om du føder på overtid). Far kan ikke utsette den kvoten, men den forsvinner for hver dag du ikke er i studier. Men går du ut i studier etter, si 10 uker, kan han få 30 uker da (ved 100% dekning, han får 10 uker mer om han velger 80%). Men da kan du ikke ta ut engangsstønad. De reglene finner du her https://familie.nav.no/om-foreldrepenger velg "bare far har rett" så kommer opp de spesifikke reglene.

Du får vel noe økonomisk støtte fra Lånekassen om du tar nok studiepoeng, er det ikke at du får alt som stipend mon tro? Lenge siden jeg sjekket det siden vi begge er i jobb nå (sist var mannen fulltidsstudent mens jeg jobbet fullt, men nå jobber vi begge fullt), kan være reglene til lånekassen også har endret seg.
 
Jeg har spurt nav om hjelp til de siste ting vi mangler, og har i tillegg funnet brukt . Men har desverre ikke råd til dette selv..
Så jeg føler meg rett og slett tvunget til og søke om engangstønaden alikevell :(
 
Jeg har spurt nav om hjelp til de siste ting vi mangler, og har i tillegg funnet brukt . Men har desverre ikke råd til dette selv..
Så jeg føler meg rett og slett tvunget til og søke om engangstønaden alikevell :(
Jeg fikk min godkjent på onsdag, og utbetalt idag. Det er det vi har ventet på for å kjøpe noen siste ting til babyen. Skal ut å handle på tirsdag:)
 
Jeg fikk min godkjent på onsdag, og utbetalt idag. Det er det vi har ventet på for å kjøpe noen siste ting til babyen. Skal ut å handle på tirsdag:)
Er bare så redd at nav roter det til for meg etter fødsel, siden jeg går på dagpenger No..
Men hvor lenge skal stønaden vare til livsopphold og husleie ? Er det 3 eller 4 mnd??
 
Er bare så redd at nav roter det til for meg etter fødsel, siden jeg går på dagpenger No..
Men hvor lenge skal stønaden vare til livsopphold og husleie ? Er det 3 eller 4 mnd??
Tror det er 3 mnd.. Nå slipper vi å tenke på det da vi er uføre. Hva er forskjellen mellom foreldrepenger og engangsstønad for deg?
 
Tror det er 3 mnd.. Nå slipper vi å tenke på det da vi er uføre. Hva er forskjellen mellom foreldrepenger og engangsstønad for deg?
Forskjellen er vell at jeg må få opp igjen dagpenger 6uker etter fødsel ca

Men hva skal man liksom gjøre når nav ikke vil hjelpe og man faktisk MÅ ha de siste baby ting, og man MÅ jo ha det...
 
Jeg vet liksom ikke.. Vi har spart opp i månedsvis for å få råd til alt sammen liksom.. :/
Ja det har ikke vi liksom, har brukt de siste kr og sparepenger på vårt siste ivf forsøk
 
Det var det vi opprinnelig sparte til også, nå var vi heldige nok til at det klaffa på egenhånd...

Huff er ikke lett dette her :(
Nei er ikke det :( og er liksom alltid penger som gjør ting vannskelig :(
Vi hadde ikke noe valg ang ivf forsøket, pga meg. .Men er evig takknemlig for han lille fyren i magen :dummy: :love7
 
Ja, det er enten engangsstønad eller permisjon for paret. Far kan få ta ut sin permisjon hvis han har rettigheter og du ikke har, men da må du ut i studier/jobb (husker ikke akkurat minimum stillingsprosent/studiebelastning, men det har NAV) fra 6 uker etter termindato (så kortere om du føder på overtid). Far kan ikke utsette den kvoten, men den forsvinner for hver dag du ikke er i studier. Men går du ut i studier etter, si 10 uker, kan han få 30 uker da (ved 100% dekning, han får 10 uker mer om han velger 80%). Men da kan du ikke ta ut engangsstønad. De reglene finner du her https://familie.nav.no/om-foreldrepenger velg "bare far har rett" så kommer opp de spesifikke reglene.

Du får vel noe økonomisk støtte fra Lånekassen om du tar nok studiepoeng, er det ikke at du får alt som stipend mon tro? Lenge siden jeg sjekket det siden vi begge er i jobb nå (sist var mannen fulltidsstudent mens jeg jobbet fullt, men nå jobber vi begge fullt), kan være reglene til lånekassen også har endret seg.



Tusen takk for svar :)
Ja får litt støtte hos lånekassen, jobber også som vikar men har vært i praksis og hatt litt eksamener som gjør at det er mer enn 14 dager mellom vaktene avogtil..men han vil jo ha litt permisjon han også selv om eg ikkje begynner på skulen igjen før august 2020, og det vil eg gjerne Han skal ha :) får snakke litt med nav :)
 
Hvor lang tid tar det før dere får stønaden
 
Jepp. Men all dokumentasjon for meg var veldig straight forward, så lett sak p avgjøre. Ikke alle som har det så lett.
Nei sant jeg ble jo nesten tvunget til det oga økonomien :(
 
Back
Topp