Nipt

Jeg har nå vært på NIPT og Barnmorskehuset i Gøteborg anbefales på det varmeste:)
 
Jeg ønsker vite ting som ikke er forenelig med liv, ting som får bedre prognoser ved tidlige inngrep som det derfor bør planlegges for. I min verden er ikke downs det du ser etter ved fosterdiagnostikk, det er alle de andre tingene. De fleste av oss takler ett "friskt" barn med Downs, men det å finne ut om barnet har alle de andre tingene som er farligere er for meg viktigere. Og jeg dømmer ingen som mener noe annet, det er den enkeltes livssituasjon som bestemmer, og foretrekker at de barna med utfordringer som blir født kommer til hjem hvor de er ønsket, så jeg er for kunnskap og tidlig UL til alle.
Jeg er 4 mnd for ung til å få dekket tidlig diagnostikk av det offentlige, og drar nok ikke til utlandet. Men har en overlege i fosterdiagnostikk i samboerens slekt, så er mulig vi spør om han om å i det minste ta en privat ultralyd litt tidlig.
 
Jeg har nå vært på NIPT og Barnmorskehuset i Gøteborg anbefales på det varmeste:)
Kan du si noe mer om hvordan det var der?
Jeg skal dit 1. mars.
 
Kan du si noe mer om hvordan det var der?
Jeg skal dit 1. mars.
Klart det :)
Vi kom inn til tiden, det var jo deilig. Var tre andre norske par på venterommet samtidig med oss. Kom inn til jordmor i et pent rom. Hun forklarte det medisinske rundt testen først, hva kromosomer og kromosomfeil er osv. Man kan velge om man vil ta standard (trisomiene), kjønnskromosomer og evt avvik på disse, og test for DiGeorge syndrom (sistnevnte anbefalte hun ikke pga stor feilmargin på svar slik jeg forstod henne). Så tok hun utvendig UL for å fastsette hvor langt jeg var på vei, og bekrefte at hjertet slo). Deretter blodprøven. Etter det fikk vi enda litt mer info om prøven, både skriftlig og muntlig (brosjyre på norsk). De ringer dersom de finner høy risiko, ellers svar på mail. Tok totalt 25 minutter. :) Fikk bilde av bebisen og hun tok opp en liten film som mannen filmet med mobilen :)
 
Hadde vi hatt tilbudet i Norge, ville vi nok gjort det. Men økonomien er ikke forenelig med å gjennomføre i utlandet, så vi må bare stole på at ting kan ses på TUL og UL, og ellers at alt står bra til. Skjønner godt hvorfor noen velger å utføre dette.
 
Klart det :)
Vi kom inn til tiden, det var jo deilig. Var tre andre norske par på venterommet samtidig med oss. Kom inn til jordmor i et pent rom. Hun forklarte det medisinske rundt testen først, hva kromosomer og kromosomfeil er osv. Man kan velge om man vil ta standard (trisomiene), kjønnskromosomer og evt avvik på disse, og test for DiGeorge syndrom (sistnevnte anbefalte hun ikke pga stor feilmargin på svar slik jeg forstod henne). Så tok hun utvendig UL for å fastsette hvor langt jeg var på vei, og bekrefte at hjertet slo). Deretter blodprøven. Etter det fikk vi enda litt mer info om prøven, både skriftlig og muntlig (brosjyre på norsk). De ringer dersom de finner høy risiko, ellers svar på mail. Tok totalt 25 minutter. :) Fikk bilde av bebisen og hun tok opp en liten film som mannen filmet med mobilen :)
Høres veldig bra ut! :)
 
Har dere noen plan for hva dere vil gjøre om dere får positive resultat på testen? Tenker da på evt. videre testing..
 
Det er ikke aktuelt for oss, men samtidig har vi hatt praten om at vi ikke ønsker å sette et barn til verden hvor vi opplever at det skal reddes for enhver pris. Jeg gjør sikkert en del her nå frustrert, men det er i alle fall vårt ønske. Vi har en funksjonsfrisk sønn fra før, og ville såklart vært glad i det neste barnet, uansett hva, men kommer vi i en situasjon hvor vi kan velge, så vil vi velge bort.
 
Har dere noen plan for hva dere vil gjøre om dere får positive resultat på testen? Tenker da på evt. videre testing..
Dersom vi får utslag på kromosomfeil, så tar vi nok abort. Om vi tar fostervannsprøve eller bare tar abort uten noe mer undersøkelser, kommer an på hvor langt jeg har kommet (over/under 12 uker) og hvordan jeg føler det der og da.
 
Jeg var på Nipt i København i helgen. Det gikk veldig fint. Tok en blodprøve, og tok ultralyd, hvor vi fikk bekreftet at jeg var like langt på vei som jeg hadde beregnet selv. Vi får svar på testene i midten av neste uke. I følge legen var det ca en promille sjanse for at noe var galt. Vi får og vite kjønn da, kjenner jeg er veldig spent.
 
Jeg var på Nipt i København i helgen. Det gikk veldig fint. Tok en blodprøve, og tok ultralyd, hvor vi fikk bekreftet at jeg var like langt på vei som jeg hadde beregnet selv. Vi får svar på testene i midten av neste uke. I følge legen var det ca en promille sjanse for at noe var galt. Vi får og vite kjønn da, kjenner jeg er veldig spent.
Spennende! Var det Harmony eller Panorama?
 
Jeg har fått oppdaget en «vanishing twin» på ultralyd i dag, så ser ut til at jeg ikke kan ta NIPT allikevel. Hun som svarer på Mail på Ultralydklinikken sier at det trolig vil gå bra siden det sannsynligvis har skjedd ganske tidlig. Men jeg tror faktisk ikke jeg tar sjansen..
 
Spennende! Var det Harmony eller Panorama?
Vi hadde bestilt Harmony, men legen anbefalte heller panorama, den sjekket for mer og var bittelitt billigere, så da ble det panorama. Får svar onsdag eller torsdag til uken. Da får vi og vite kjønn. Det blir spennende!
 
Vi hadde bestilt Harmony, men legen anbefalte heller panorama, den sjekket for mer og var bittelitt billigere, så da ble det panorama. Får svar onsdag eller torsdag til uken. Da får vi og vite kjønn. Det blir spennende!
Spennende!

Vi har time 1. mars (10+5). Jeg hadde tul i Norge 7+5, og da var alt bra... Men hører jo om så mange med MA der embryoet ikke utvikler seg etter uke 8ish... Så jeg er skikkelig urolig for at vi tar hele turen til Sverige for ingenting. :/
 
Spennende!

Vi har time 1. mars (10+5). Jeg hadde tul i Norge 7+5, og da var alt bra... Men hører jo om så mange med MA der embryoet ikke utvikler seg etter uke 8ish... Så jeg er skikkelig urolig for at vi tar hele turen til Sverige for ingenting. :/
Skjønner du er urolig, men legen jeg var hos på volvat da jeg var 8+1 sa at de fleste MA skjedde frem til og med uke 6, så om alt var normalt da du var på tidlig ultralyd, og du fortsatt har symptomer, så er nok alt fint neste fredag :Heartred krysser fingre for deg!
 
Jeg har vært på fostermedisin på StOlavs idag,fikk lav risikoen på dobbeltest men fikk tilbud om nipt allikevel. Skal ta den neste uke,vet ikke når resultater kommer.
 
Back
Topp