Treg utdrivningsrefleks = lite melk?

Luskings

Gift med forumet
Assistert-jentene
Oktoberfruene 2018
Junilykke 2020 ♡
Lille er nå litt over 3 mnd, og siste uken har han blitt mer og mer utålmodig ved puppen. Det tar et par minutter før melken kommer og da er han ofte så sint at han ikke vil suge mer enn et minutt eller to mer. Ikke alltid han har tålmodighet til å suge lenge nok til at melken kommer heller. Har da måttet ty til mme, og så har jeg pumpet meg. Dette blir jo bare en ond sirkel føler jeg, og jeg her ikke lyst å gi opp ammingen enda. Har jeg nok melk? Hvordan få kjappere utdrivningsrefleks? Nytter jo ikke å legge han oftere til når han ikke vil suge..
Hsr fått resept på Syntocinon nesespray, men det er leveringsproblemer på den.

Er det håp om å fortsette ammingen?
 
Hvis du skal bruke pumpemelk og/eller mme, men helst vil fortsette å amme, ville jeg brukt hjelpebryst om jeg var deg.
Du kan også hjelpe utdrivningsrefleksen i gang ved å håndmelke litt først.
Stress ned, og prøv å tenke på at slike perioder faktisk er helt vanlige, og at det ikke betyr at du plutselig har lite melk.
Melken forsvinner ikke over natten. ;)
Når du gir flaske, er det viktig at du bruker langsom flaskemating (les om det på Ammehjelpens nettsider), så barnet ikke blir "lat" og ikke gidder die. ;)
 
Utdrivingsrefleksen har mest med andre ting enn produksjonen å gjøre :) Den påvirkes lett av stress/sykdom etc.

3 mnd er en periode hvor mange i gamle dager trodde de var tomme for melk, men i dag vet vi bedre :) Mange barn har utviklingssprang i denne alderen som merkes i uro ved brystet - uavhengig av hva som er av melk. Kalles ofte 3 mndrs-krisen. Mange syns det hjelper med amming i bæretøy, amming stående/gående, amming på mørke, rolige rom med lite forstyrrelser :) i tillegg går produksjonen gradvis fra å være hormonstyrt til produksjonsstyrt rundt denne tida, så kombinert med barnets uro kan det bli en liten kneik - særlig om man begynner med flaske i tillegg, noe som vil gi større fare for sugeforvirring og lavere produksjon. Men stort sett blir det lettere om man kommer seg over dette :) Prøv å legg vekk både flaskene og klokka og am når baby vil :)

Følg med på antall våte bleier heller enn atferd ved brystet. Mange babyer dier best om natta/i forbindelse med dupp og klarer å ta dagsbehovet sitt og vel så det på det :)
 
Godt å se at du får gode råd! Selv var hadde jeg flaskebarn, og vil bare nevne at det ikke er noe skam om du ikke får det til altså :)

Men prøv litt til først, og prøv alle rådene her før du eventuelt gir opp :)
 
Jeg har hatt noen slike faser som du beskriver. Jeg håndmelket/pumpert/stimulerte brystene litt før jeg la til slik at utdrivingen startet raskere eller var starter før jeg la til :)
 
Takk for gode råd! Det har begynt å gå seg til til nå. Fremdeles treg utdrivningsrefleks, men han har tålmodighet til å vente nå. Har ammet 2.hver time de siste 30 timene.
 
Du har fått gode råd.
Ville tilføye at nå kommer også fasen da melkeproduksjonen blir styrt etter etterspørselen mer enn rent hormonelt.

Jeg merker selv forskjell om vi har samsovet eller lagt hud mot hud på natta. Mye mer melk da. Føler det er mindre på kvelden. Periodevis var det knapt pause fra at hun skulle henge i puppen
 
Du har fått gode råd.
Ville tilføye at nå kommer også fasen da melkeproduksjonen blir styrt etter etterspørselen mer enn rent hormonelt.

Jeg merker selv forskjell om vi har samsovet eller lagt hud mot hud på natta. Mye mer melk da. Føler det er mindre på kvelden. Periodevis var det knapt pause fra at hun skulle henge i puppen
Mye mer melk på morgen og formiddag her ja. På kvelden føler jeg det knapt kommer en dråpe og han er ikke fornøyd når han skal sove. Så nå blir det amming på kvelden av det jeg har og så får han mme etterpå. Resten av døgnet klarer jeg å Mette han med mm.
 
Back
Topp