Tidligere keisersnitt, svangerskapsdiabetes og igangsetting

Individ85

Flørter med forumet
Jeg fikk mitt første barn i 2016, han lå i seteleie og bekkenet mitt var i grenseland. Jeg fikk ikke lov å føde i sete og måtte til min store fortvilelse ha et planlagt keisersnitt.

Nå er jeg gravid igjen og har en baby som har ligget i hodeleie hele tiden og forhåpentligvis gjør hun fortsatt det. Var ikke festet sist, men lå sa langt nedi bekkenet at de ikke fikk målt hodet på vekstestimeringen. Jeg hadde menstermin i går og har ultralydtermin førstkommende søndag (10 februar). På torsdag 7 februar skal jeg inn på sykehuset for ny kontroll og muligens samtale om igangsetting.

De fleste som har svangerskapsdiabetes har jeg inntrykk av at blir satt i gang før termin, men virker ikke som det gjelder for meg. Har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes så tar ikke insulin. Første vekstkontroll var hun under snittet, så var hun over og forrige gang var hun gjennomsnittlig så jeg aner virkelig ikke hva hun vil være på neste sjekk.

Lurer på om noen andre har vært i lignende situasjon som meg?

Jeg håper så inderlig jeg kan føde naturlig denne gangen, frykten for et nytt keisersnitt er enormt stort. Jeg har ingen tegn til fødsel og siden jeg ikke har født naturlig før er jeg redd jeg har en kropp som en førstegangs og dermed ikke vil føde av meg selv før termin. Vil jo helst at kroppen skal sette igang selv, er redd at hvis jeg blir satt igang og kroppen min er så umoden at den ikke responderer så kan jeg fort ende i nytt keisersnitt. Er også redd for å gå for lenge, tenk hvis baby er stor og det bekkenet mitt er for lite? Tenk om det ender i hastekeisersnitt?

Er så bekymret, har så sterkt ønske om naturlig fødsel på tross av mine utfordringer. Er så spent på hva som vil skje. Har aldri hatt en kynner engang såvidt jeg vet, føler alle andre får alle mulige tegn og jeg får ingen...
 
Skjønner du synes dette er vanskelig, og man blir liksom mer bekymret jo nærmere fødsel man blir. Jeg er i hvert fall sånn. Har ikke opplevd det samme som deg, men jeg er en person som ikke føder av meg selv tydeligvis. Blitt satt igang med de to første og forventer det nå også. Er 41+2 idag og ingen tegn til fødsel her. Har også født store barn. Håper for deg at du kan føde vaginalt slik du ønsker og at du kan få komme i gang av deg selv. Men som regel så bestemmer babyen selv... de har jerngrepet på oss allerede før de er kommet ut ;)

Lykke til i hvert fall!:)
 
Jeg fikk mitt første barn i 2016, han lå i seteleie og bekkenet mitt var i grenseland. Jeg fikk ikke lov å føde i sete og måtte til min store fortvilelse ha et planlagt keisersnitt.

Nå er jeg gravid igjen og har en baby som har ligget i hodeleie hele tiden og forhåpentligvis gjør hun fortsatt det. Var ikke festet sist, men lå sa langt nedi bekkenet at de ikke fikk målt hodet på vekstestimeringen. Jeg hadde menstermin i går og har ultralydtermin førstkommende søndag (10 februar). På torsdag 7 februar skal jeg inn på sykehuset for ny kontroll og muligens samtale om igangsetting.

De fleste som har svangerskapsdiabetes har jeg inntrykk av at blir satt i gang før termin, men virker ikke som det gjelder for meg. Har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes så tar ikke insulin. Første vekstkontroll var hun under snittet, så var hun over og forrige gang var hun gjennomsnittlig så jeg aner virkelig ikke hva hun vil være på neste sjekk.

Lurer på om noen andre har vært i lignende situasjon som meg?

Jeg håper så inderlig jeg kan føde naturlig denne gangen, frykten for et nytt keisersnitt er enormt stort. Jeg har ingen tegn til fødsel og siden jeg ikke har født naturlig før er jeg redd jeg har en kropp som en førstegangs og dermed ikke vil føde av meg selv før termin. Vil jo helst at kroppen skal sette igang selv, er redd at hvis jeg blir satt igang og kroppen min er så umoden at den ikke responderer så kan jeg fort ende i nytt keisersnitt. Er også redd for å gå for lenge, tenk hvis baby er stor og det bekkenet mitt er for lite? Tenk om det ender i hastekeisersnitt?

Er så bekymret, har så sterkt ønske om naturlig fødsel på tross av mine utfordringer. Er så spent på hva som vil skje. Har aldri hatt en kynner engang såvidt jeg vet, føler alle andre får alle mulige tegn og jeg får ingen...


Jeg ble satt i gang som førstegangsgravid uten modning en stund før termin. (Hadde heller aldri kjent kynnere før det) Å kroppen reagerte med å gi meg styrt fødsel. Men så klart kan det hende du får en lang fødsel, det er veldig individuelt. Jeg ville ikke tatt sjangsen på å bli satt i gang etter et keisersnitt, siden kroppen min reagerer med kjempe sterke rier. Er jo økt sjangse for at livmoren skal revne etter tidligere keisesnitt om det blir igangsetting å man får veslig kraftige rier. Spørs så klart hvordan de velger å sette deg i gang da:)
 
Jeg fikk mitt første barn i 2016, han lå i seteleie og bekkenet mitt var i grenseland. Jeg fikk ikke lov å føde i sete og måtte til min store fortvilelse ha et planlagt keisersnitt.

Nå er jeg gravid igjen og har en baby som har ligget i hodeleie hele tiden og forhåpentligvis gjør hun fortsatt det. Var ikke festet sist, men lå sa langt nedi bekkenet at de ikke fikk målt hodet på vekstestimeringen. Jeg hadde menstermin i går og har ultralydtermin førstkommende søndag (10 februar). På torsdag 7 februar skal jeg inn på sykehuset for ny kontroll og muligens samtale om igangsetting.

De fleste som har svangerskapsdiabetes har jeg inntrykk av at blir satt i gang før termin, men virker ikke som det gjelder for meg. Har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes så tar ikke insulin. Første vekstkontroll var hun under snittet, så var hun over og forrige gang var hun gjennomsnittlig så jeg aner virkelig ikke hva hun vil være på neste sjekk.

Lurer på om noen andre har vært i lignende situasjon som meg?

Jeg håper så inderlig jeg kan føde naturlig denne gangen, frykten for et nytt keisersnitt er enormt stort. Jeg har ingen tegn til fødsel og siden jeg ikke har født naturlig før er jeg redd jeg har en kropp som en førstegangs og dermed ikke vil føde av meg selv før termin. Vil jo helst at kroppen skal sette igang selv, er redd at hvis jeg blir satt igang og kroppen min er så umoden at den ikke responderer så kan jeg fort ende i nytt keisersnitt. Er også redd for å gå for lenge, tenk hvis baby er stor og det bekkenet mitt er for lite? Tenk om det ender i hastekeisersnitt?

Er så bekymret, har så sterkt ønske om naturlig fødsel på tross av mine utfordringer. Er så spent på hva som vil skje. Har aldri hatt en kynner engang såvidt jeg vet, føler alle andre får alle mulige tegn og jeg får ingen...

Men o. Du var i grenseland for setefødsel så bør vell vaginalfødsel gå veldig bra mtp bekkenet? Eller mente du i grenseland sånn generelt for vaginal fødsel?

Min første var liten av vekst både velt, lengde og hodeomkrets. Å jeg sleit fortsatt skikkelig med å få henne ut. Åpningsfase gikk kjenpefort, men pressinga dregde veldig ut, både før og etter de bestemte seg for vakuum. Så siden jeg hadde sånn problemer med forrige så hadde jeg ikke tort å prøve å føde en baby over 3kg vaginalt engang :p

Kor bor du siden du ikke får fødselen igangsatt før tia enda du har svangerskapsdiabetes? Det er veldig vanlig ja. Igangsetting eller keisersnitt pga diabetes.
 
Eg trudde grunnen til at ein ofte setter i gang fødselen når ein har diabetes er fordi det er vanlig å få store unger når ein har diabetes. Når din ikkje et estimert til å være spesielt stor bør det sånn sett ikkje være noko grunn til å sette deg i gang før termin. Men det har nok helsepersonellet som vurderer dette mykje betre greie på enn meg!

Ynskjer deg uansett masse lukke til!
 
Takk for svar alle sammen. Var på sykehuset i dag og de vil sette meg igang med ballong på lørdag, terminen min er søndag. Var ikke moden overhodet så det gjør meg litt nervøs. Håper kroppen responderer bra...

Skummelt med livmorruptur, men de gir ikke like sterke modningspiller til de som har hatt keisersnitt og tror ikke de gir drypp heller... litt usikker der. Skal i alle fall begynne med ballong og deretter blir det gele... Så får man bare se hvordan det går. Håper jeg får føde naturlig

Mamma fødte meg og min bror på 3-4 timer fra første rie. Spent på om kroppen min er sånn... men hun gikk over termin og ble ikke satt igang da.

Bor i Rygge så skal føde på Kalnes.

Størrelsen på baby var normal og hun ligger fortsatt i hodeleie, dypt i bekkenet, men ikke festet. De bryr seg ikke om bekkenet når det gjelder hodeleie så hvis det er et problem så vet man ikke før fødselen er igang... Heldigvis er jentene i min familie kjent for å ha små hoder så får håpe på det
 
Takk for svar alle sammen. Var på sykehuset i dag og de vil sette meg igang med ballong på lørdag, terminen min er søndag. Var ikke moden overhodet så det gjør meg litt nervøs. Håper kroppen responderer bra...

Skummelt med livmorruptur, men de gir ikke like sterke modningspiller til de som har hatt keisersnitt og tror ikke de gir drypp heller... litt usikker der. Skal i alle fall begynne med ballong og deretter blir det gele... Så får man bare se hvordan det går. Håper jeg får føde naturlig

Mamma fødte meg og min bror på 3-4 timer fra første rie. Spent på om kroppen min er sånn... men hun gikk over termin og ble ikke satt igang da.

Bor i Rygge så skal føde på Kalnes.

Størrelsen på baby var normal og hun ligger fortsatt i hodeleie, dypt i bekkenet, men ikke festet. De bryr seg ikke om bekkenet når det gjelder hodeleie så hvis det er et problem så vet man ikke før fødselen er igang... Heldigvis er jentene i min familie kjent for å ha små hoder så får håpe på det
Så spennende! Lykke til! Håper på en god fødsel for deg og at du får føde vaginalt :)
 
Takk for svar alle sammen. Var på sykehuset i dag og de vil sette meg igang med ballong på lørdag, terminen min er søndag. Var ikke moden overhodet så det gjør meg litt nervøs. Håper kroppen responderer bra...

Skummelt med livmorruptur, men de gir ikke like sterke modningspiller til de som har hatt keisersnitt og tror ikke de gir drypp heller... litt usikker der. Skal i alle fall begynne med ballong og deretter blir det gele... Så får man bare se hvordan det går. Håper jeg får føde naturlig

Mamma fødte meg og min bror på 3-4 timer fra første rie. Spent på om kroppen min er sånn... men hun gikk over termin og ble ikke satt igang da.

Bor i Rygge så skal føde på Kalnes.

Størrelsen på baby var normal og hun ligger fortsatt i hodeleie, dypt i bekkenet, men ikke festet. De bryr seg ikke om bekkenet når det gjelder hodeleie så hvis det er et problem så vet man ikke før fødselen er igang... Heldigvis er jentene i min familie kjent for å ha små hoder så får håpe på det

Ja jeg fikk gele når de satt meg i gang, den skal vist være nindre sterk enn tablett. Men jeg fikk alt for sterke rier fordet, men så reagerer kroppen min ofte veldig sterkt på medisiner da.
 
Takk for svar alle sammen. Var på sykehuset i dag og de vil sette meg igang med ballong på lørdag, terminen min er søndag. Var ikke moden overhodet så det gjør meg litt nervøs. Håper kroppen responderer bra...

Skummelt med livmorruptur, men de gir ikke like sterke modningspiller til de som har hatt keisersnitt og tror ikke de gir drypp heller... litt usikker der. Skal i alle fall begynne med ballong og deretter blir det gele... Så får man bare se hvordan det går. Håper jeg får føde naturlig

Mamma fødte meg og min bror på 3-4 timer fra første rie. Spent på om kroppen min er sånn... men hun gikk over termin og ble ikke satt igang da.

Bor i Rygge så skal føde på Kalnes.

Størrelsen på baby var normal og hun ligger fortsatt i hodeleie, dypt i bekkenet, men ikke festet. De bryr seg ikke om bekkenet når det gjelder hodeleie så hvis det er et problem så vet man ikke før fødselen er igang... Heldigvis er jentene i min familie kjent for å ha små hoder så får håpe på det

Men ja, håpe på at vallongen gjør susen :) de prøvde aldri ballong på meg. Vet ikke hvorfor. Tror det kanskje var fordi de ville ha meg i fødsel fortere pga svangerskapsforgiftninga.
 
Nå er du vel godt i gang, men. Jeg hadde sv. diabetes med første, men det var aldri snakk om å sette meg i gang. Var på tre vekstestimeringer som viste ei helt normal jente og om ungen ikke er stor er det da heller ingen grunn til å sette i gang.
 
Jeg hadde sv diabetes da det var regulert med kosthold og baby ikke lå langt over ble jeg behandlet likt som andre, og ingen igangsettelse, hadde planlagt ks også med første
 
Litt sent og sniker fra des/Jan men her var det og kostholdsregulert og seteleie! Rakk ikke å få så mye beskjed ang diabetesen og fødsel annet enn at inntrykket her var at ting skulle gå mest mulig som normalt (men så gikk vannet fem uker før tiden og seteleie og ingen action så det ble keisersnitt 24 timer etter, hadde egentlig time for å måle bekken osv den dagen ). Min målte de hele tiden godt under men var bare 17% under når han kom.
 
Back
Topp