Babyrom

Hjerteskatten

Elsker forumet
Julibarna 2019
Skal babyen deres ha sitt eget rom fra starten av?

Vi har planlagt å ha babyen på vårt rom det første året, deretter får den sitt eget.

Nå er det sånn at vi bare har to soverom i første etasje, så babyen får storebroren sitt rom i 2020 og da må storebroren på da 7 år flytte opp.

Jeg er ikke overbegeistret for det å ha et barn i en annen etasje, men nå blir det sånn pga plassmangel nede. Vi har også loftstue med de fleste lekene hans oppe - det tror jeg vil bli mer og mer kjekt jo eldre han blir.

Blir det mye omorganisering hos dere når minstemann kommer?

Vi kommer til å ha lille på rommet inne hos oss en godt stund, med tanke på nattamming. Etterhvert tenker jeg at lille skal dele rom med storesøster på snart 3 år. Vi har også 2 soverom nede og et opp, og jeg syns at frøkna vår er for liten enda til å flytte opp en etasje fra oss. Spesielt siden hun av og til kommer inn til oss på natten.
Og så får vi se hva vi gjør når de blir eldre eller når det, forhåpentligvis, kommer en tredjemann.

Storebror på snart 3 år har bare såvidt flyttet ut (sover mesteparten av natta på vårt rom, men legger seg iblant på eget, når vi gidder), så baby på eget rom gidder jeg ihvertfall ikke stresse med :hilarious: Samsoving er enkelt og greit for oss til nå, så regner ikke med noe stor omorganisering til tross for baby. Mulig det blir storseng på storebror sitt rom slik at pappaen og storebror kan flytte dit om det blir mye uro/lite plass :) Blir neppe eget rom før nattamming er over (jeg er aaaltfor glad i søvn) og storebror ble nattammet til 22 mnd, så får vel bare se hva slags type nestemann blir :)

Regner med at det blir samsoving på oss en god stund denne gangen også :happy:

Vi har tre soverom; ett med litt størrelse og to små. Rommet som en gang i tiden skal bli babyens rom (etter at han/hun har sovet på vårt rom så lenge som det passer/er naturlig), er no gjesterom for svigerforeldrene mine 5-10 ganger i året. Det andre rommet har storesøster :)
Vet ikke hvor vi skal gjøre av svigers når babyen får sitt eget rom :p

Vi har tre soverom; ett med litt størrelse og to små. Rommet som en gang i tiden skal bli babyens rom (etter at han/hun har sovet på vårt rom så lenge som det passer/er naturlig), er no gjesterom for svigerforeldrene mine 5-10 ganger i året. Det andre rommet har storesøster :)
Vet ikke hvor vi skal gjøre av svigers når babyen får sitt eget rom :p

Sånn tenker jeg også i fht når storebroren overtar det største gjesterommet oppe. Det er det med best rømningsvei, så da får han det. Samtidig er det detter rommet som har plass til dobbeltseng og her foreldrene mine sover når de er på besøk. :hilarious: Vi vurderer faktisk at han kan sove i dobbeltsengen og heller låne den bort når de besøker. Siden han likevel har et annet rom til leker og andre eiendeler. Helt optimalt er det jo ikke, men sånn blir det vel når vi har få soverom.

Ellers går det jo an at de låner vår seng og vi sover på sofaen eller en madrass i stua:hilarious: skal ikke være lett...

Vi har to soverom oppe og to soverom nede + kjellerstue. Vi og storebror har soverom oppe nå, men vurderer å flytte alle ned når baby skal ha eget rom. Liker ikke tanken på noen av dem i egen etasje, så får se hvordan vi løser det om 1 år. Første året får han/hun sove på vårt rom:)

Her blir nok lille inne hos oss en god stund:) Dette blir vårt første barn og samboer har stor tro på at baby skal inn på eget rom etter 6 mnd. Det får vi nå se på, synes de fleste har barnet inne hos seg mye lengre. Vi har 3 ekstra rom i andre etasje, der vi også har rom, så vi har egentlig bestemt at baby får rommet som er nærmest vårt. Så kan vi bytte etterhvert som det blir større, eller vi får enda et barn. Tenker at vi får se hvordan det går, da vi faktisk ikke har peiling siden dette er første.

Her skal baby overta vårt soverom, da det er dobbelt så stort. Vi trenger ikke så stort siden vi bare sover der og ikke har noen ting der. Men først må lillebror ned ved siden av søstera, vi har revet rommet hennes og holder på med 2 nye rom nede.
Skal bli veeeldig deilig å bli ferdig me de og endelig begynne å pynte og dille der inne

Vi har et soverom i hovedetasjen, hvor vi sover og den lille skal sove sammen med oss. 2 soverom oppe, som er lite i bruk. Tenker vi kanskje må flytte opp alle tre når den lille er klar, for uaktuelt å sove i hver sin etasje :dummy1:

Men, hvor lenge er det vanlig å ha den lille på soverommet? Akkurat nå tenker jeg i maaaange år, men kan forestille meg at jeg endrer mening etterhvert :angelic: første baby dette :love017

Anbefalt er 1 år men hva folk gjør er veldig forskjellig. Her sov han hos oss til han var 1 år så flyttet han på eget rom

Vi skal sove sammen i hvertfall 2-3 år. Samsover fortsatt med yngste hver natt, hun blir 3 år til våren, og eldste samsover vi også med stort sett hver natt hun er 5,5år. Fra 4år tenker jeg det er viktig å ha egen seng å sove i, hvis ungen selv vil :-) og fra den alderen tenker jeg de klarer å sovne alene på kvelden også.

Rommet til lillebror er nå knallrosa, så vi maler nok en gang før han kommer, og bruker rommet til oppbevaring av klærog babyting :-) og deretter til lekerom.

Men, hvor lenge er det vanlig å ha den lille på soverommet? Akkurat nå tenker jeg i maaaange år, men kan forestille meg at jeg endrer mening etterhvert :angelic: første baby dette :love017

Åh, det der er veldig individuelt! Jeg synes i hvert fall det var praktisk å ha han på rommet så lenge jeg ammet. I ettertid våknet han også mye om nettene, så da gikk jeg nærmest på autopilot, plukket han opp og la han i min seng, så sovnet han sporenstreks.

Da han var to år og lå i juniorseng, kom han inn til meg på egenhånd om nettene.

Og så har vi vært uheldige og vært utsatt for brann i boligen før han ble tre år. Så i etterkant av det samsov han i en periode med meg hver natt. Det tok lang tid å vende han av med det igjen. Personlig sover jeg mye dårligere med han i sengen nå, for han ligger ikke akkurat i ro :hilarious:

Tenker et år er nok med baby på samme rom som oss. :)

Vi har et soverom i hovedetasjen, hvor vi sover og den lille skal sove sammen med oss. 2 soverom oppe, som er lite i bruk. Tenker vi kanskje må flytte opp alle tre når den lille er klar, for uaktuelt å sove i hver sin etasje :dummy1:

6-8mnd har vi gjort det med de andre. Det er individuelt og opp til hver enkelt.
Men hos oss har de sovet mye bedre når vi har flyttet de (ligger vegg i vegg med oss så vi hører). Men de kjenner ikke lukta av maten, så da har de sovet rundt her :)

Veldig stor variasjon! LUB anbefaler at man deler rom hele første leveår pga fare for krybbedød. Noen klarer ikke å dele rom så lenge, andre deler mye lengre. Vi samsover enda med storebror som snart blir 3 år, alle sover best slik og jeg prioriterer god søvn over prinsipper (han kan legges på eget rom og det har vi gjort siden han var 15-16 mnd, men ikke alltid vi gidder og han kommer inn ila natta uansett) :) Men det er mange faktorer som teller inn, jeg tror det er umulig å planlegge egentlig. Det avhenger mye av babys personlighet og hvordan dere sover best rett og slett :)

Den kommende babyen skal sove inn med oss foreldrene. Når hen er mellom et halvt til ett år flytter hen inn på store søsters rom
.xsmile9

Vi skal pusse opp hele overetasjen hvor alle soverommene er nå om en måneds tid, så da blir barnerommet tatt også. Babyen kommer nok til å sove med oss til å begynne med uansett, men når vi uansett pusser opp gjør vi det klart i samme slengen. Blir vel ikke helt innreda, men klart for innredning iallfall!

Back
Topp