Akershus universitetssykehus

Er det noen som nylig har født på Ahus som vil dele sine erfaringer?
Jeg fødte på Ahus i oktober! Var fornøyd med opplevelsen jeg var på fødestuen gjennom 3 skift (og føde observasjon) og var fornøyd med alle jordmødrene jeg møtte. Selvfølgelig er det noen man går bedre over ens med, men alle var flinke. Det var travelt den dagen jeg fødte, men følte meg godt tatt vare på og de ansatte bar ikke preg av det. Rommet og utstyret var bra og moderne med mange ulike muligheter for smertelindring.

Måtte over på barsel i stedet for hotellet. Det var greit nok, det var ikke en dårlig opplevelse, men jeg syntes ikke jeg hadde behov for å være der så syntes det var kjedelig og unødvendig. Endte på dobbeltrom og synes det var litt vanskelig å Slappe av (noe jeg trengte etter 3 ganske søvnløse netter) selv om alle jeg delte rom med var hyggelige og rolige. Det er alltid noe som skjer rundt. Men slik er det nok bare når man er på avdeling på sykehus, så ikke noe med Ahus eller avdelingen slik sett. Spurte ikke om enkeltrom, men vet andre som har spurt og fått det når det var mulig. Sykepleierne var hyggelige, men opplevde at beskjeder som skulle bli gitt ikke kom frem, dette er det eneste direkte negative jeg kan si jeg opplevde. man måtte være veldig på for å få ting gjort ellers kunne det bli glemt. Far kunne heller ikke være der om natten som var trist, ville jo helst være sammen alle tre etter fødsel.

Så alt i alt synes jeg Ahus var et flott sted å føde og vil gjerne føde der igjen neste gang.

Hvis du har noen spesielle spørsmål om noe svarer jeg gjerne
 
Hva er forskjellen på barsel og barselhotellet? Er det slik at på hotellet må mor og barn være friske, og at man skal kunne klare seg selv?
Og noen som nylig har vært på fødselforberedene kurs på Ahus som vil fortelle?
 
Hva er forskjellen på barsel og barselhotellet? Er det slik at på hotellet må mor og barn være friske, og at man skal kunne klare seg selv?
Og noen som nylig har vært på fødselforberedene kurs på Ahus som vil fortelle?

Vi var på kurs for 3 uker siden. Jeg synes det var veldig fint og informativt, om enn litt langtrekkelig kanskje. Tror vel godt den samme infoen kunne ha blitt gitt på halve tiden. Fødselens faser ble gjennomgått, alt det praktiske (hvor man skal parkere etc), smertelindring, det utstyret man kan komme til å møte på, hva man bør ha med seg osv. Personlig synes jeg det beste var å bli vist rundt for å se hvordan det så ut, noe jeg har hørt at man faktisk også kan få dem til å gjøre hvis man ikke får plass på kurset. De viste også en fødselsfilm, men den droppa vi fordi vi da hadde vært der i 5 timer og jeg var veldig sliten.
 
Både positivt og negativt. Skjedde så mye der som ikke burde ha skjedd samnt at de ikke tik hensyn til hva jeg sa og uttrykte. Ikke fikk jeg al info om hva som hadde skjer under fødsel heller. Men nyfødtintensiven var fin, samnt barsel.
 
Hei! Regner med at det blir et besøk på Ahus i løpet av 2-3 uker. Har veldig lyst til å prøve vannfødsel, men finner så lite info om det på Ahus sine nettsider.. Noen som har hatt det der?
Fødte der i 2012, men det er jo allerede lenge siden.. var i hvertfall kjøleskap på rommet på barselhotellet da...! Så ei som hadde født i 2018 ikke hadde det på rommet hun var på. Er kantina åpen hele tiden? Tilgang på kaffe/te og frukt?

Var det forventet at man hadde med seg skift, teppe og lue til baby på føden? (Hadde ei sur jordmor i 2012 som overtok da det var på tide å lappe meg sammen og hun kunne til nød se om hun kunne oppdrive en body og et teppe). Tør ikke stille uten nå...!
 
Noen som har født på ahus i det siste? Hvordan opplevde du det?
Får man alt av utstyr man trenger både til seg selv og baby? (Body, lue, teppe osv)
Tar de seg tid til å lese fødebrevet egentlig?
Annen info du skulle ønske du visste før du kom.dit?
 
Noen som har født på ahus i det siste? Hvordan opplevde du det?
Får man alt av utstyr man trenger både til seg selv og baby? (Body, lue, teppe osv)
Tar de seg tid til å lese fødebrevet egentlig?
Annen info du skulle ønske du visste før du kom.dit?

Var der i desember 2017, så noe i det siste vet jeg ikke. Men noen tips har jeg :)
Du får alt baby trenger og deg selv. Men ta med om du ikke er komfortabel i det du får (stor skjorte)
Morgenkåpe og tøfler synes jeg var nødvendig. Da slapp jeg å kle på meg mer for å hente mat, og sko er et slit i starten.
Nattmat var det beste tipset jeg fikk. Når man på døgn to ammer mer eller mindre hele tiden, så blir man sulten! :)
Og ta med bok eller ipad for å slappe av og få tiden til å gå, igjen på natt tid.
Egne bind er fint om du ikke liker de kjempestor man får der.
 
Noen som har født på ahus i det siste? Hvordan opplevde du det?
Får man alt av utstyr man trenger både til seg selv og baby? (Body, lue, teppe osv)
Tar de seg tid til å lese fødebrevet egentlig?
Annen info du skulle ønske du visste før du kom.dit?
Lue til baby får man ikke på Ahus. Du får heller ikke klær til deg selv på barselhotellet. Body til baby har de, men det er koselig å ha med egne klær og :)
 
Noen som har født på ahus i det siste? Hvordan opplevde du det?
Får man alt av utstyr man trenger både til seg selv og baby? (Body, lue, teppe osv)
Tar de seg tid til å lese fødebrevet egentlig?
Annen info du skulle ønske du visste før du kom.dit?

Vi tok keisersnitt der 18. mars. Var på barsel etterpå. Fikk strikketeppe, lue og sokker til låns. Alt av utstyr til babyen var å få der. Jeg vasset bare rundt i sykehusskjorte og engangstruse og var fornøyd med det. Mat fikk du til faste måltider og utenom. Vi var på dobbeltrom. Det gikk greit. Litt slitsomt for far som satt i en stol hele tiden han var der.
 
Tusen takk for svar damer, da ser jeg at det jeg har pakket i fødebagen stemmer med det jeg trodde jeg trengte:) Håper det ikke er for mange som føder rundt samme tid, så vi får et rom for oss selv, lov å håpe!
 
Jeg skal føde i juni og er førstegangs. Nyinnflyttet og ingen erfaring med Ahus sånn sett. Jeg kommer nok til å spørre her når det nærmer seg, men dere som føder før meg må gjerne dele erfaringer fra fødsel og barsel/barselhotell :happy:
 
Jeg skal også føde der i løpet av April/Mai og blir første gangen på Ahus så er veldig spent på hvordan det blir.​
 
Fødte eldstemann der i 2012 og da var vi på barselhotellet.
Nå i mars ble det på barsel. Da vi etter halvannet døgn kunne ha flyttet over på hotellet fikk vi beskjed om at det var fullt. Så vi reiste hjem den kvelden etter screening da alt så fint ut.

Likte serveringa på barsel best. Mat, yoghurt, frukt, kaffe, saft, juice og isbitmaskin nært og tilgjengelig. Det var ikke TV på rommet, ganske kjedelig når lille sov. Klarte ikke helt å slappe av der, anbefaler å pakke med sovemaske.
 
Noen som har født på ahus i sommer og kan gi en stemningsrapport med tanke på at det visstnok er innmari mange fødende der om dagen? Jeg skal forhåpentlig føde der ila de neste 3-4 ukene. :)
 
Noen som har født på ahus i sommer og kan gi en stemningsrapport med tanke på at det visstnok er innmari mange fødende der om dagen? Jeg skal forhåpentlig føde der ila de neste 3-4 ukene. :)

Jeg fødte 30. juni. Den helga var det mange fødende og tror de henviste de med lang kjørevei til andre sykehus. Jeg ble spurt om det, men vi bor i 4-5 min kjøring unna og nærmeste da vill blitt Oslo, men der er de jo like fulle. Jeg merket ikke så mye til at det var hektisk under fødsel og jeg hadde en lang fødsel. Fødte på natta og måtte på barsel først i noen timer da hotellet var fullt, men ble et ledig rom den dagen så fikk flytta over. Var dog bare enkeltrom, så barnefar fikk ikke sovet der med oss. Veldig fornøyd med oppfølging på barselhotell slet med ammingen og fikk masse god hjelp etter første natta. Merket nok litt forskjell på de faste og de som var sommervikarer. Mest fordi de faste poengterte litt at det var mye vikarer når de virket litt misfornøyde med hjelpen og veiledningen (eller mangel på)jeg hadde fått første døgnet med tanke på ammingen. Men alt i alt veldig fornøyd med oppfølging på både føden og barselhotell. Rakk ikke lange tida på barsel, så ikke mye å uttale meg om det egentlig.
 
Last edited by a moderator:
Jeg fødte 30. juni. Den helga var det mange fødende og tror de henviste de med lang kjørevei til andre sykehus. Jeg ble spurt om det, men vi bor i 4-5 min kjøring unna og nærmeste da vill blitt Oslo, men der er de jo ikke fulle. Jeg merket ikke så mye til at det var hektisk under fødsel og jeg hadde en lang fødsel. Fødte på natta og måtte på barsel først i noen timer da hotellet var fullt, men ble et ledig rom den dagen så fikk flytta over. Var dog bare enkeltrom, så barnefar fikk ikke sovet der med oss. Veldig fornøyd med oppfølging på barselhotell slet med ammingen og fikk masse god hjelp etter første natta. Merket nok litt forskjell på de faste og de som var sommervikarer.

Så allright å høre at du føler deg ivaretatt selv i verste babyboomen! Det føles betryggende for oss som skal i gang snart. Selv er jeg nesten nabo med ahus, så for meg føles det også veldig feil å skulle reise til et sykehus lengre unna altså.
Gratulerer så mye med baby, og takk som deler :D
 
Så allright å høre at du føler deg ivaretatt selv i verste babyboomen! Det føles betryggende for oss som skal i gang snart. Selv er jeg nesten nabo med ahus, så for meg føles det også veldig feil å skulle reise til et sykehus lengre unna altså.
Gratulerer så mye med baby, og takk som deler :D

Må vel være helt krise hvis de sender deg videre da ja..vil jeg tro.
Takk❤ Lykke til med det som venter!
 
Jeg fødte på Ahus i august.
Fødselen gikk vanvittig kjapt, så selve fødselsopplevelsen var veldig kort :p Var på sykehuset i halvannen time før baby kom. Ble sydd med en hel hærskare som tilskuere (opplæring), så det må man ofte tåle på et universitetssykehus. Jeg brydde meg ikke om det.

Veldig fornøyd med barselhotellet. :)
Jeg merket ikke noe til at det var høysesong overhode. Jeg fikk alt jeg trengte av bind, bleier, kluter osv. på sykehuset.

Litt misfornøyd med oppfølginga med tanke på amming, men det kunne sikkert vært bedre om jeg var mer «på»...
 
Når er det «høysesong» på Ahus? Juni, juli og august? Alle tre månedene og hele perioden?
 
Back
Topp