Og så et spørsmål om vinterjakke. Ut i snøen og leke/herje/ski jakke. Til voksne

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ja, oppfølger til buksa, som jeg altså fryser i min Skallbukse med ull under, og må se om jeg får tykke nok lag under eller skal kjøpe en foret bukse.

Men jakka da? For skijakka mi, den utgikk i fjor. Den var like gammel som buksa jeg hadde vokst fra, utslitt, fikk den ikke ren, og rett og slett oppbrukt. Vi snakket om ei 20 år gammel jakke.

Men jeg kjøpte ikke ny, for jeg kunne jo bruke ei jeg hadde. Ei helt uforet, ikke mesh engang, vind og vanntett jakke kjøpt som "regnjakke" egentlig. Det er ei skalljakke, puster og sånn, men ønsker jeg meg egentlig foret jakke også?

Det er jo lettere å regulere med gensere og div mellomlag under da, men den bidrar følgelig ikke med det minste varme ned på hoftene hvor jeg altså fryser. Som muligens kan ordnes med varmere bukse og nok under, men det strider litt mot min logikk med sånn tynn jakke på vinteren.

Jeg har jo ullkåpe som jeg bruker mye til vanlig Og et par "boblejakker" men Jakkene går til livet og er helt grei til å gå med men ikke til å gå på ski eller dra unger på akebrett eller sånn, og ikke vanntett. Kåpa er jo derimot for sid til å være praktisk til sånn bruk og heller ikke vanntett Men tett nok til år jeg skal på jobb og butikk, og varm.


Googlingen min i morges fører meg i retning "alpin-tøy" som er "insulated", vinterforet. Ideelt sett altså litt varme i.
Er det det jeg vil ha? Eller fortsatt tynn jakke men tykkere bukse?

Jeg orker i alle fall ikke bli så kald hele vinteren.
 
Jeg har sett fra jotunheim, som jeg har brukt ute på jobb, og er da ute i flere timer.

Det er ikke altfor tykt, men altså da insulated.

Koster litt, men verdt det
 
Koster litt er greit.

Må bare finne ut hva jeg trenger.

Men tror insulated føles rett. Og jeg skulle gjerne hatt et godt norsk ord. Foret er liksom ikke rett. Isolerende føles kunstig. Men, noe som varmer litt mer en skall.
 
Koster litt er greit.

Må bare finne ut hva jeg trenger.

Men tror insulated føles rett. Og jeg skulle gjerne hatt et godt norsk ord. Foret er liksom ikke rett. Isolerende føles kunstig. Men, noe som varmer litt mer en skall.
Jeg skulle nok helst ha hatt litt tykkere, kan bli kaldt her på det indre østland...

Men det har gått bra altså, så tenker du klarer deg med litt tynnere. Er vel ikke såå kaldt hos dere sånn vanligvis?
Og med ull under så tenker jeg at insulated passer. Tykkere enn skall, men ikke så tykt som ordentlig tykt
 
Jeg har tilgang på flere outlet butikker på devoldfabrikken, samt mer ordinære butikker som g sport og xxl så jeg bør jo kunne finne noe. Bare vite litt hva jeg ser etter.
 
Jeg skulle nok helst ha hatt litt tykkere, kan bli kaldt her på det indre østland...

Men det har gått bra altså, så tenker du klarer deg med litt tynnere. Er vel ikke såå kaldt hos dere sånn vanligvis?
Og med ull under så tenker jeg at insulated passer. Tykkere enn skall, men ikke så tykt som ordentlig tykt

Ja Jeg vil ikke ha supertykt det skal være greit å bevege seg i, og kunne tilpasses med ull under og det er ofte ikke såååå kaldt.

Jeg likte den snowboard-buksa jeg hadde i mange år. Som nok var insulated-tykkelse. Litt tykk, men ikke veldig. Passe rett og slett. Skal jo kunne regulere med ull og fleece under.

Skallbuksa jeg kjøpte i fjor er jeg ikke helt fornøyd med på vinter. Og skalljakka mi føles rett og slett feil, både pga litt dårlig passform og at den ikke gir noe varme i det hele tatt

Tror jeg skal prøve litt å føle meg frem til hva som føles rett. Bare få tid til å oppsøke butikker og sjekke litt.

Men veldig greit å få "snakke" litt.
 
Jeg har tilgang på flere outlet butikker på devoldfabrikken, samt mer ordinære butikker som g sport og xxl så jeg bør jo kunne finne noe. Bare vite litt hva jeg ser etter.
Ja da bør du finne noe.

Jotunheim sitt er iallefall mykt og veldig bevegelig.
 
Ja Jeg vil ikke ha supertykt det skal være greit å bevege seg i, og kunne tilpasses med ull under og det er ofte ikke såååå kaldt.

Jeg likte den snowboard-buksa jeg hadde i mange år. Som nok var insulated-tykkelse. Litt tykk, men ikke veldig. Passe rett og slett. Skal jo kunne regulere med ull og fleece under.

Skallbuksa jeg kjøpte i fjor er jeg ikke helt fornøyd med på vinter. Og skalljakka mi føles rett og slett feil, både pga litt dårlig passform og at den ikke gir noe varme i det hele tatt

Tror jeg skal prøve litt å føle meg frem til hva som føles rett. Bare få tid til å oppsøke butikker og sjekke litt.

Men veldig greit å få "snakke" litt.
Jeg synes forøvrig det er vanskelig å finne noe tykkere enn insulated jeg...
Sliter med å finne til ungene og
 
Jeg synes forøvrig det er vanskelig å finne noe tykkere enn insulated jeg...
Sliter med å finne til ungene og

De minste har jo ganske varme dresser men det er noe når de går over til annet tøy. Dvs, de har vært rimelig tykke jakkene til endstemann, både den forrige fra kaxs og den nye fra pop. Men den nye er slett ikke noe typisk ski-jakke da, men god jakke og han går lite på ski men må ha noe varmt til å gå til og fra skolen og friminutt samt altså ake og når vi etterhvert drar på ski og det blir denne.

Søstra er jeg sannelig mer usikker på Hun har mange jakker Og minst to på vinter Men det er ikke vanntette og pustende noen av dem tror jeg. Mer sånn "boblejakke". Hmm. Varmt da, men....

Minstemor i dress med hjemmestrikket heldress i ull under er god og varm men det minner meg mest av alt på at jeg 1)må strikke ferdig siste ermet på eldste sin genser og 2)må sjekke om det er til vask eller om. Han har vokst av alt av ull og fleece til beina. Han har denne uka brukt en ullstilongs jeg hadde latt søstra arve pga størrelse.

Men mannen har varm jakke. Han er varmblodig. Han har insulated bukse også. Jeg er en frostpinn og har skalltøy? Henger ikke helt på greip
 
De minste har jo ganske varme dresser men det er noe når de går over til annet tøy. Dvs, de har vært rimelig tykke jakkene til endstemann, både den forrige fra kaxs og den nye fra pop. Men den nye er slett ikke noe typisk ski-jakke da, men god jakke og han går lite på ski men må ha noe varmt til å gå til og fra skolen og friminutt samt altså ake og når vi etterhvert drar på ski og det blir denne.

Søstra er jeg sannelig mer usikker på Hun har mange jakker Og minst to på vinter Men det er ikke vanntette og pustende noen av dem tror jeg. Mer sånn "boblejakke". Hmm. Varmt da, men....

Minstemor i dress med hjemmestrikket heldress i ull under er god og varm men det minner meg mest av alt på at jeg 1)må strikke ferdig siste ermet på eldste sin genser og 2)må sjekke om det er til vask eller om. Han har vokst av alt av ull og fleece til beina. Han har denne uka brukt en ullstilongs jeg hadde latt søstra arve pga størrelse.

Men mannen har varm jakke. Han er varmblodig. Han har insulated bukse også. Jeg er en frostpinn og har skalltøy? Henger ikke helt på greip
I år kjøpte jeg rett og slett jakker på H&M til ungene jeg...

Frøkna sin er nok ikke av de tykkeste, men det er stort sett en jakke til bruk til og fra skole osv. Hun bruker dress ute. Fra neomondo. Ikke av det tykkeste, men ikke klaget enda. Hun har også strikka bukse og genser til å ha under (selv om hun klager på at det klør) så tror jeg skal ta med fleece også så hun har litt å velge i...

Storebror har en litt tynnere vinterjakke, som tåler litt vann, og en tykkere mer boblejakkelignende som ikke tåler vann.
Men i bukser er de ikke så tykke synes jeg. Men han har aldri klagd.

Han har ikke brukt ulltrøye heller enda i år eller i fjor. Det blir for varmt sier han, så han er ingen frossenpinn. Han har ikke brukt vinterbukse enda i år heller, enda han har vært ute i friminuttene denne uka. Ikke vært kald sier han. Men han har jo knapt vært ute før nå etter at snøen kom. Og nå er jo ikke buksa passe heller...
 
Hva med noe slikt fra helly hansen? https://www.hellyhansen.com/en_no/w...en_no&refSrc=321420&nosto=nosto-page-product1. Den skal være både vanntett og har primaloft fyll.
Eldste gutten min som insisterer på å gå i kun tskjorter hele året har en lignende. Veldig fornøyd med den her i vestlandsvær. Så med noe mere en tskjorte under så holder den nok bra i kaldt vær også

Ikke dumt.

Både bergans og Helly Hansen, norrøna og sporten har outlet på Devoldfabrikken (som altså er 10-15 min herfra) jeg må bare ta meg tid til å dra og se litt
 
Back
Topp