Hvilken type barnehage?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Hvilken type barnehage går barnet/barna deres i? Privat/kommunal? Liten/stor? Noen speseille typer, eks friluftsbhg, musikkbhg e.l ? Og var det noen spesiell grunn til at dere søkte akkurat den bhg?
 
Privat, kjede. Søkte på den fordi den den nærmest og dessuten veldig godt likt og populær blant foreldre. Det er gode ansatte der som har jobbet der i mange år (de trives så godt så de blir).
 
Yngstemor går i en foreldreeid privat barnehage, vi betaler derfor inn en eierandel når hun fikk plass som vi får igjen når vi slutter, og det er da foreldre som utgjør eierstyret og som eier og drifter barnehagen (styrer er selvsagt ansatt på linje med de andre ansatte). Den er ikke veldig stor, men helelr ikke bitte liten.

Vi valgte denne fordi den ligger i skolekretsen, det er eneste bhg i skolekretsen og hun år derfor gå i bhg sammen med barna hun skal begynne på skole sammen med. Nå skal jo også det bygges ny skole som slår sammen to innen hun begynner (sies det, vi får nå se, tiden går) så i så fall blir det med naboskolekretsen også da, og to klasser.

De andre gikk i en stor, privat barnehage som vi valgte på bakgrunn av to ting: Vi søkte bhg før vi flyttet så vi viste ikke hvor vi skulle bo, men vi visste hvor jeg skulle jobbe og denne ville jeg med all sannsynlighet passere og min brors barn gikk der.

Eldstemann gikk et par år i bhg i Bergen før vi flyttet også, også da i en privat bhg, det var en liten menighetsbarnehage, litt mindre enn den ynsgtemor går i nå. Den var valgt utfra "han kommer inn der". Han fikk ikke plass i vår bydel det året han var 1, så han var hjemme et år ekstra, og jeg hadde ringerunde før opptaket da med med ventelistedato xx.xx, kommer han inn i deres bhg ved opptaket?" til alle bhg som var geografisk aktuelle (og noen andre) Systemet var nemig sånn at de prioriterte etter datoen søknaden var levert (den var følgelig levert den dagen vi fikk personnummer til barnet, altså på skjemaet for å sende inn navnet)

Argumentet "får plass der" har vært det avgjørende for våre barnehageplasser. Vi har ikke vært i situasjoner med ledige plasser
 
Mellomste går nå i en kommunal, "vanlig" mellomstor barnehage. Grunnen til at vi valgte den var fordi det er kun tre barnehager i området. Én er for langt unna og feil vei i forhold til jobb. Den andre er på riktig vei, men jeg synes at voksentettheten var for lav og barnehagen for liten.

Der vi bodde før gikk de i en foreldreeid privat barnehage. Der var det den eneste i skolekretsen, så det var egentlig ingen valg.
Eldste gikk ett år i en stor, privat kjedebarnehage før han fikk plass der vi bodde.
 
Privat, ca 100 barn. Den er nærmest og vi kjente noen som jobbet der, hvilket fikk oss til å søke på den først. De har fokus på aktivitet og å være ute.
 
Liten og kommunal barnehage. Den er nærmest og den nest nærmeste var det så få barn i og det gikk rykter om en ansatt som oppførte seg dårlig mot de andre voksne. Er ganske fornøyd med den ungene går i :)
 
Kommunal og stor bhg. Søkte den på førsteplass da vi har hørt mye bra om den :)
 
Privat i liten kjede på 3 bhg. Mellomstor, med friluftsgruppe, så man kan velge litt selv etter hva barnet liker ;)
Nærmeste bhg for våres del var hovedgrunnen. Vi kjente til kjeden, da søstra mi jobber i en av de andre bhg, så vi likte godt hva bhg står for, om man kan si det sånn :p
Varmmat hver dag, laget av barna og de ansatte, friluftsgruppe og beliggenhet.
 
Min gikk i kommunal naturbhg fordi vi synes det var et fabtasisk tilbud og han elsket å være ute
 
Vår gikk i privat mellomstor barnehage med utvidet kristen formålsparagraf. Dette var ett bevisst valg fordi det på den tiden var mye oppstyr rundt om de måtte forby nisseluer (!!!) på den lokale skolen, og det haglet mot alle skoler eller barnehager som nevnte grunnen til at vi feirer jul, påske osv.
Opplever nå at det har roet seg igjen, og at det praktiseres en mellomting kanskje. Så nå går vi for den barnehagen som har plass når lille skal begynne.
 
Privat kjede.
Eneste i gangavstand med brukbar åpningstid (men det endret de på nå ved nyttår :( )
Men søkte blant annet ikke på den kommunale barnehagen som er vår nærmeste nabo da utearealet er elendig både geografisk og med tanke på leker
 
Liten kommunal valgte den pga avstanden geografisk

Til baby i magen håper jeg på en privat etterhvert, velger også geografisk da men vi skal flytte alle etterhvert og må velge på ny, da betyr åpningstidene på hvilken vi tar som første valg pga jeg får lengre vei til jobb...
 
Går i kommunal barnehage med ca 60 barn fordelt på 2 avdelinger (2 grupper på liten side og 2 grupper på stor side) :joyful:
Her hvor vi bor er det kun to barnehager å velge imellom i en naturlig geografisk omkrets.. en veldig liten naturbarnehagen og den vi valgte!
Var lenge usikker hvilken vi skulle velge men hadde hørt veldig mye positivt om den vi valgte så er vel derfor det ble den.. Er veldig fornøyd med barnehagen vår :joyful: Syns også det er positivt at flesteparten av barna de begynner i klasse med går i samme barnehage.. pleier å være 14-17 fra vår barnehagen i samme årskull og 2-4 i årskullet fra den andre barnehagen :joyful:
 
Her er det kun privateide, foreldrestyrte barnehager. Små barnehager. Er ca 20 unger i vår bhg.
 
Kommunal og veldig stor, uten at det virker sånn :)

Vi valgte ikke den, men veldig fornøyde lell :)
 
Våre barn gikk i en friluftsliv barnehage da de var små. Var veldig fornøyd med barnehagen. Masse på tur.
 
Her er nærmeste barnehagen 2 km unna. Det er en liten friluftsbhg med en småbarnavd og en storbarnsavd. De er på tur hver dag rundt i nærmiljøet. Gleder meg til å sende kidden vår dit august 2020
 
Privat bhg. Vi valgte den fordi den hadde ord på seg for å være god,i tillegg til at den er i nærheten av jobben min.
 
Privat uten tvil :)
Hørte så mye shit om de kommunale bhg der vi bodde. Da vi flytta til ny kommune beholdt vi plassen for vi hadde verdens beste bhg .

Her vi bor nå blir det privat bhg på neste mann. Bare dritt med de kommunale her.

Atpå til liker jeg bedre de private da de får all mat der, slippe det matpakke styret. De er mer strukturert og har mer seriøse mål .

Viktig at det ikke er gjennomtrekk av ansatte , noe det er på de kommunale bhg vi kjenner til.

Frilufts bhg virker også som et alternativ.

Husker at vi hadde aldri streik i bhg , det hadde de kommunale og mange jeg kjente styr å hele tiden med å få barnevakt .

Er du oppegående så skjønner du sikkert at jeg regner med at det finnes gode kommunale bhg og dårlig private . Nå snakker jeg kun av egen erfaring:) og med andre i mamma gruppene og venner og bekjente som har barn i bhg eller er ansatte :)
 
Back
Topp