Hva koster skolebarnet ditt deg i måneden?

Frk.MammaMor

Elsker forumet
Alle snakker om at det blir dyrere og dyrere til eldre barna blir. Så jeg lurer på hva barnet ditt koster deg i gjennomsnitt i måneden i form av klær, utstyr, fritid osv. Vi har to jenter på 7 og 9 som er ganske billige i drift for øyeblikket men regner med summene stiger.
 
Helt ærlig, jeg vet ikke

Eldste går ikke på sfo lenger, så han er trolig billigere enn søstra. Vi betaler nå 3-4000 i året for at han går på kulturskole og korps, og noen hundrelapper på speideren. Så kommer egenandeler på tur her i tillegg, til nå har det bare vært en femtilapp på speideren, men neste sommer (2020 altså) har han vel tilbud om landsleir og da blir dyrere. Korpsturen i fjor sommer kostet noen tusen, og dobbelt opp siden jeg er i styret og må være med. Årets tur der også blir billigere.

Mat, tja, det aner jeg ikke, og klær er ikke den store kostnaden, det er stort sett ei ny tykk jakke annethvert år og tynn likeså, og tilhørende bukse, disse koster jo faktisk en del etterhvert, men siden han stort sett har dem et pr pr så blir det ikke mye pr mnd. Kjøper lite klær til ham ellers, han aver en del. En og annen bukse må han nå likevel ha

Mellomste, hun går altså på sfo og det koster vel 3000 i mnd eller noe sånn, og ellers er det noen hundrelapper i ået for fotball og kor og hun har så smått begynt på håndball som vi vel også må betale ettervhvert.
Klesbehovet her også er stort sett bare yttertøy og knapt nok det, også får hun en kjole til jul og forsåvidt festdrakt, men den har hun hatt i 3 år nå og har den enda et år eller to, broren har vel sin på 4 eller 5. året nå så det er ikke så dyrt sånnsett. Hun har ENORMT med klær siden hun arver mye.

Yngstemor i bhg går i samme tralten. Det er bhg som koster, klær arves, må ha en ny vinterdress nå

Ja, alle tre får selvsagt nye sko noen ganger i året og det koster litt da.

Men det er altså enn så lenge i hovedsak sfo og bhg som drar kostnadene. Vi er litt sånn i mellomfasen med eldste, ferdig med sfo men ikek blitt helt dyr i drift enda.
 
Mye penger å det blir bare dyrere og dyrere
Klær og sko koster mer
Aktiviteter blir dyrere

Men hvor mye i mnd er jeg usikker på
 
Eldste er for øyeblikket egentlig billigere i drift enn mellomste, siden han er ferdig på Sfo.
Han har begynt på 4h, men har ikke fått regning på det enda, så vet ikke hva det koster. Klær og sko koster det samme som til 6 åringen.
 
Nå har vi jo uniform her, den er ganske billig å opprettholde med størrelse, bruk etc men den ligger vell på rundt 1500,- 2000,- kr i året, det er inkludert sko, skjørt, strømpebukse, bukse, hvitskjorter å cardigan/genser.


Turer ligger på ca 1000,-kr i året.
 
Har ikkje heilt oversikt, men sidan hun går på sfo, speider, kor og treng diverse klær og utstyr så kanskje 5000 i mnd?
 
Det har jeg ingen oversikt over, men regner med aktivitetene, utstyr til dette klær, sko osv koster oss rundt 4000-5000 i måneden :)
 
Har ikke regnet på det, men det er en del.
 
Ikke noe fast «ekstra» pr mnd. Men totalen i løpet av året er nok en god del.
Når de er større kommer utgiftene i rykk og napp
 
Går mer i rykk og napp syns jeg det.

Ingen av mine går på sfo heldigvis :p
Noen mnd er billigere enn andre.

Men speider er 700 kr fordelt på ett helt år på en unge.
Og svømming på andre er 1200 kr fordelt på ett helt år på en unge.

Men så kommer jo turer og stevner, utstyr og slikt utenom ved behov, likt ved klær, sko og alt slikt. Mobil sparer eldste til selv eller får mye spleiselag til ved bursdag/jul. Minste har ikke kommet helt dit enda.

Hva som blir brukt i mnd er usikkert da. Men noen mnd er rimelig billige, mens andre får jeg sjokk for unga har plutselig vokst sykt, eller ting behøves :)

De er straks 13 år og hu andre er 8 år. Behovene er veldig forskjellige gitt. Og eldste "jobber" mer for penger også da. Hos oss, besteforeldre og slikt.
 
Hu blir 12 nå og det koster ganske så mye, ridningen koster ca 5000 i halvåret, så er det ekstra ridning, rideutstyr, klær, div småting, busskort, bursdager, fritidsklubb og noe innimellom bare fordi jeg syntes hun fortjener noe hun ønsker seg eller fordi jeg har lyst. Bare sko koster mange tusen i året og nå blir det briller også, så da blir det nok solbriller med styrke når sola kommer også...
Ikke det at jeg ser for meg at det blir billigere med tiden heller....
 
Jeg har en tenåring og en på 4,5 måned. Babyen koster definitivt mer.
Joda, yttertøy og sko til tenåringen er dyrere, men det varer jo også mye lenger, så mye sjeldnere hun trenger noe nytt.
 
Tenåringene her i huset koster langt mer enn de små. Lommepenger, fritidsaktiviteter, utstyr til aktiviteter (fotballsko, leggbeskyttere, hansker, drakter, slalomutstyr,sko osvosv..) barnehageungen og babyene er langt billigere i drift enn så lenge ;)
 
Jeg har en tenåring og en på 4,5 måned. Babyen koster definitivt mer.
Joda, yttertøy og sko til tenåringen er dyrere, men det varer jo også mye lenger, så mye sjeldnere hun trenger noe nytt.
Mye lenger? Hm motsatt her, baby passet klær menge,stort barn må ha nytt hele tiden
 
Aner ikke. Han er 5 år og går på svømmekurs og fotball. Kjøper lite klær da han ikke vokser så fort.
Han på 16 mnd arver det meste av klær fra storebror og søskenbarn.
 
Mye lenger? Hm motsatt her, baby passet klær menge,stort barn må ha nytt hele tiden
De aller fleste babyer vokser jo fort fra str 50 til 80/86, så roer det seg. I tillegg slites tøyet veldig mye med kryping osv :nailbiting: vi har sluppet billig unna da, i og med at vi har arvet det meste :happy:
 
Min gjorde ikke det
Derfor skriver jeg "de aller fleste", vi har en av hver. Jenta vokste fort, gutten ikke så fort. Omsider oppe i str 80, som flere av jevnaldrende har gått med siden sommer/høst :p
 
Back
Topp