Du som fikk såre brystvorter av amming

B82

Forumet er livet
Assistert-jentene
❤ Aprilbarna19 ❤
Og testet ut feks Multi-Mam kompresser, hvor godt hjalp det deg..?
Eller fant du noe annet som fungerte bedre på tilheling av sårhet?

Vurderer å kjøpe noen pakker på tilbud, å ha en i fødebagen.
 
Jeg brukte bare bepanthen. Var faktisk så sår i månedene før fødsel at jeg måtte smøre meg. Magiskt bra krem, men den er oljebasert eller noe sånn, så bruk engangs ammeinnlegg samtidig om du bruker den. Har ødelagt noen ammetopper med flekker av bepanthen
 
Ja multi-mam var redningen her i starten jeg brukte det myyye i starten og har brukt det en og anen gang i ny og ne nå også;-) så ville kjøpt å hatt liggende ja. I tillegg brukte jeg endel purelan og engangs ammeinnlegg er også veldig greit å ha spess når du bruker kremmer å slik, men jeg brukte nesten bare det i starten i hvertfall for da lakk det ganske mye og ble grisete med tøy/ullinnlegg synes jeg.

Og slik jeg har forstått det etter alle de jeg snakket med så er det helt vanlig at man blir litt sår i starten altså uansett om baby har god sugeteknikk eller ikke fra start:) her måtte vi jobbe litt med sugeteknikken i starten så det ble litt ekstra sårhet en liten periode pga jenta var litt dårlig til å gape høyt nok i begynnelsen og fill derfor ikke så mye av brystvorten inn i munnen som hun burde hatt. Anbefaler å sjekke ut tips på ammehjelpen i forkant om ammestilliger, sugetekknikk etc så man er litt forberedt før fødsel, jeg er veldig glad for at jeg gjorde det for da ver jeg litt forberedt allerede fra første ammestund:) men du får jo hjelp på sykehuset også:)
 
Purelan hjalp godt med eldste, men det er jo vondt å bli sår. Med yngste hadde jeg med purelan på sykehuset og smurte forebyggende, da slapp jeg helt unna sårhet
 
Purelan hjalp litt hos meg, men multi-mam var endå betre! :)
 
Purelan hjalp godt med eldste, men det er jo vondt å bli sår. Med yngste hadde jeg med purelan på sykehuset og smurte forebyggende, da slapp jeg helt unna sårhet

Samme, smurte konstant + jeg synes ammeskjold hjalp godt!
 
Jeg brukte dem da det var på det verste, og syns de hjalp veldig :) de koster jo litt, så jeg delte dem :p
Brukte også purelan mye :)
 
Og testet ut feks Multi-Mam kompresser, hvor godt hjalp det deg..?
Eller fant du noe annet som fungerte bedre på tilheling av sårhet?

Vurderer å kjøpe noen pakker på tilbud, å ha en i fødebagen.

Ja, kjøp det! Jeg opplevde veldig lindrende effekt av disse. Det var dog sugetaket som måtte jobbes med, så fjernet ikke problemet helt før babyen og jeg fant ut av ting. I tillegg slet jeg med hvite brystknopper/ krampe i blodårene i brystknoppen og der hjalp ikke kompressene, men for sårhet var de gull. Kommer til å ha et lager før evt nestemann ;)
 
Takk jenter :happy:
Da blir det de kompressene på fødebaglista mi. :chicken:
 
Jeg kan anbefale ammesalven fra lykkelig som liten. Hadde den med på barsel og smurte litt forebyggende. Hjalp veldig godt på sårheten også.
 
De har forresten purelan på barsel, så bare å spørre etter det også. Disse kompressene har man på en kortere periode om gangen, purelan kan være på hele tiden :) jeg brukte begge deler.
 
Syns de kompressene hjalp litt, men mest for at ikke det skulle bli skorpe på sårene.
Når det ble dype sprekker syns jeg det som hjalp best var medisinsk grønnsåpe som jeg blandet med vann i et litermål i dusjen og holdt puppen oppi. Det var helt gull for er helbrodert underliv også :p
Så tok jeg bacimycin i sprekkene ved brystvortene. Da grodde det fort.
 
Har du ammet før? Jeg ammet nr 1 og ble aldri sår og brukte aldri sånne amme kremer ol så ikke alltid det er behov for alt mulig dill dall...
 
Brukte sikkert 10 bokser med multi-mam de første ukene :p + tjukt lag med purelan innimellom. Kjøpte på komplettapotek på tilbud :) Tok vel 3 uker før jeg ble herdet tror jeg..
 
Back
Topp