Giraffen og minigiraffen❤️

Du vet du har sovet litt lite i det siste når du våkner om morgenen og innser at du har fått 3 timers sammenhengende søvn på morgenkvisten - og føler deg som et nytt og uthvilt menneske! Alt er relativt haha[emoji23][emoji13][emoji108]

Vet ikke helt hvorfor frøkna våkner så mye om natten for tiden. Kanskje er det tenner på vei, kanskje hun ikke får spist nok på dagen siden hun er så travel, eller kanskje det bare er litt mye som skjer i hodet og kropp for henne for tiden. Og så hjelper nok ikke varmen på heller. Jaja. Det går vel over etterhvert! Vi koser oss jo likevel! Og nå skal snart pappaen ha litt ferie også heldigvis, det blir fint[emoji4]
 
6mnd 22dager

Da har det plutselig tittet frem to små tenner nede de siste dagene[emoji6] ikke rart hun har tygget på alt så lenge nå hehe. Sylskarpe er de, selv om de bare såvidt har kommet opp enda. Får håpe det ikke blir noe biting ved amming fremover da[emoji15]

Hun får nå fast føde tre ganger om dagen, spiser fortsatt ikke veldig mye til hvert måltid, men stadig litt mer. Syns egentlig det meste hun får er godt! Får gjerne avokado og banan eller noe annet grønnsaksmos til frokost, middagsglass til middag, og grøt med fruktmos til kvelds. Og diverse frukt og grønt i nett innimellom. Har ikke vært så veldig glad i grøt da, men det hjelper med litt fruktmos på[emoji4] Og tutekoppen med vann elsker hun!

Har jo vært mye våkning om natten de siste månedene...prøver litt forskjellig for å se om det kan bli bedre nå. Har begynt å amme sittende i senga i stedenfor liggende. Tror kanskje hun får i seg litt mer melk på kvelden da, siden hun da ikke sovner på puppen som før. Hun sovner riktignok fortsatt på puppen når jeg ammer om natten selv om jeg sitter, men da får jeg hvertfall lagt henne tilbake i sengen sin istedenfor å sovne og våkne av en mark som ligger urolig ved siden av meg. Tror både hun og jeg sover bedre da selv om det er slitsomt å sitte å amme når man er stuptrøtt hehe.
Men ja siden hun da ikke sovner på puppen ved legging har jeg begynt å bysse henne litt, og så prøve å legge ned i sengen når hun nesten sovner. Og så opp igjen og samme på nytt når hvis hun begynner å gråte. Får også ligge og pludre i senga litt før det mens jeg sitter ved siden av hvis hun ikke er helt trøtt nok enda, og tar opp hvis hun begynner å gråte. Håpet er at hun etterhvert skal klare å sovne selv i sengen. Er ikke helt der enda, men regner jo med det tar litt tid. Så må bare å fortsette med det en stund.
Det har iallefall skjedd noe positiv forandring, nå har hun et par dager sovet 4-5 timer i strekk før første våkning/amming! Våknet nesten alltid etter 20-30 min og måtte bysses i søvn igjen, og så amming etter 2-3 timer. Så riktig vei går det hvertfall, selv om hun fortsatt våkner noen ganger senere på natten også. Leggetid blir fortsatt ofte 21-22 siden siste duppen blir litt sen, men får heller prøve å justere på det litt etterhvert. Kan ikke fikse alt på en gang hehe[emoji6]

Ellers er det fullt fart på dagtid, hun har blitt en racer på krabbing og å reise seg opp over alt hun kan klatre litt, så det er virkelig ikke lett å få gjort noe som helst uten at hun plutselig er et sted hun ikke skal være. Så nå har vi kjøpt en brukt lekegrind! Da kan hun forhåpentligvis sitte og leke litt oppi der ved siden av når vi lager middag osv[emoji6] Og så får hun øvd seg på å reise seg opp masse hehe. Har også begynt å bable mye mer med mer «avanserte» lyder enn før, ganske morsomt og søtt[emoji178]

Måtte også bytte bilsete nettopp, var for lang for babysetet rett og slett! Og begynte å bli veldig misfornøyd på biltur - ikke gøy å kjøre alene med hylende unge... så får håpe hun liker det nye setet bedre[emoji6]

Puh, ble plutselig lang oppdatering det, skulle bare skrive en kort en haha. Jaja. Greit å ha det skrevet et sted da, man glemmer så fort når ting har skjedd[emoji12]


Edit: Skulle aldri ha skrevet det haha, nå våknet frøkna etter et par timers søvn... Jaja. Bedre lykke i morgen[emoji6]
 
Last edited:
8 mnd og 4 dager[emoji175]

Minigiraffen har blitt så stor og flink, tok sitt første skritt uten noe støtte inne på 8mndskontrollen hos helsesøster i dag[emoji33][emoji7][emoji178] Det er jo helt drøyt tidlig! Så da blir det enda mer full fart utover høster tenker jeg hehe[emoji6]

Hun er 73cm og nesten 10kg nå. Spiser 4 måltider om dagen, men varierer hvor mye vi får inn. Vil helst spise selv, men det er fortsatt litt vanskelig, så må være litt kreativ for å snike inn mat med skje mens hun får holde og mumse på noe samtidig[emoji4]

Natten er et kapittel for seg selv, fortsatt mange oppvåkninger og mye amming. Har flyttet henne på eget rom i håp om at det skulle hjelpe, men enn så lenge er det ingen bedring. Må ta den kampen snart kjenner jeg, for er jo stuptrøtt for tiden. Men trøttheten gjør det vanskelig å gjøre noe med det også. Ond sirkel med andre ord haha! Men ja, snart må vi få litt bedring på noe vis[emoji4] Har heldigvis fått flyttet legging fra rundt 21 til sånn 19-19.30 da, så har i det minste litt voksenkveld! Sover stort sett to ganger på dagtid, og noen ganger en ekstra powernap på ettermiddagen for å unngå overtrøtthet.

Men ja, bortsett fra trøttheten så koser vi oss skikkelig! Har heldigvis fått en kronisk glad frøken[emoji4][emoji173]️
 
8 mnd og 4 dager[emoji175]

Minigiraffen har blitt så stor og flink, tok sitt første skritt uten noe støtte inne på 8mndskontrollen hos helsesøster i dag[emoji33][emoji7][emoji178] Det er jo helt drøyt tidlig! Så da blir det enda mer full fart utover høster tenker jeg hehe[emoji6]

Hun er 73cm og nesten 10kg nå. Spiser 4 måltider om dagen, men varierer hvor mye vi får inn. Vil helst spise selv, men det er fortsatt litt vanskelig, så må være litt kreativ for å snike inn mat med skje mens hun får holde og mumse på noe samtidig[emoji4]

Natten er et kapittel for seg selv, fortsatt mange oppvåkninger og mye amming. Har flyttet henne på eget rom i håp om at det skulle hjelpe, men enn så lenge er det ingen bedring. Må ta den kampen snart kjenner jeg, for er jo stuptrøtt for tiden. Men trøttheten gjør det vanskelig å gjøre noe med det også. Ond sirkel med andre ord haha! Men ja, snart må vi få litt bedring på noe vis[emoji4] Har heldigvis fått flyttet legging fra rundt 21 til sånn 19-19.30 da, så har i det minste litt voksenkveld! Sover stort sett to ganger på dagtid, og noen ganger en ekstra powernap på ettermiddagen for å unngå overtrøtthet.

Men ja, bortsett fra trøttheten så koser vi oss skikkelig! Har heldigvis fått en kronisk glad frøken[emoji4][emoji173]️
Koselig oppdatering! Tidlig frøken ass! Kan tro helsesøster var litt overrasket kanskje ? ;)
 
Koselig oppdatering! Tidlig frøken ass! Kan tro helsesøster var litt overrasket kanskje ? ;)

Hehe ja da hun hentet oss på venterommet og så at hun stod og lekte med noe midt på gulvet så bare «eh...hvor gammel er hun nå igjen? 8 måneder ja, jøss»[emoji23] Tror hun begynte å lure på om hun hadde sett feil at vi kom på 8mnds kontroll haha! Og så inne på kontoret så plutselig «hun tok et skritt!». Var såvidt jeg fikk sett det selv sånn halvveis, bare viser seg frem for helsesøster hun frøkna mi[emoji6]
 
Hehe ja da hun hentet oss på venterommet og så at hun stod og lekte med noe midt på gulvet så bare «eh...hvor gammel er hun nå igjen? 8 måneder ja, jøss»[emoji23] Tror hun begynte å lure på om hun hadde sett feil at vi kom på 8mnds kontroll haha! Og så inne på kontoret så plutselig «hun tok et skritt!». Var såvidt jeg fikk sett det selv sånn halvveis, bare viser seg frem for helsesøster hun frøkna mi[emoji6]
Liten show off hun der! :hilarious::Heartred
 
Tiden flyr visst! 9 og en halv måned allerede[emoji33][emoji178]

Og nå går hun! Vandrer rundt i stuen og er rimelig fornøyd med seg selv. Krabbing er kun når hun må komme seg veldig fort frem til noe, ellers er det opp og gå hehe[emoji23][emoji7] Merker at hun skjønner mye mer også nå, helt tydelig flere ord hun forstår godt. Og prøver å kommuniser selv også, selv om det ikke kommer noe ordentlig enda. Hermer også veldig, både med lyder og kroppsbevegelser! Og ELSKER fortsatt sang og musikk, danser ivrig til den minste rytme, og surpomp blir til blidfis i det sekundet mamma begynner å synge[emoji7] Nå er vi akkurat i starten av nytt utviklingstrinn også, så blir vel mye nytt som skjer den neste tiden. Inkludert en periode med mer klengete baby akkurat nå hehe[emoji6]

Var innom og veide og målte på HS rundt 9 mnd bare for å se, og vokst drøye 2 cm og stått stille/bittelitt ned på vekten siste måneden (rett under 10kg og 75,5cm). Ikke så overrasket siden hun er kjempeaktiv og litt småspist - vil fortsatt spise selv, kan bli matet litt men ikke med skje. Så litt variabelt hvor mye hun spiser. Det er jo veldig vanlig at vekten stopper opp litt på denne tiden, så ikke bekymret, men syns det er greit å bare følge litt med at hun ikke plutselig går mye ned eller noe. Har hatt to runder med forkjølelse og tett nese i det siste (huff holder på med det akkurat nå), og da er jo heller ikke matlysten på topp. Fortsatt glad i puppen da, så får i seg en del der heldigvis! Og superflink til å drikke vann, så dehydrert blir hun ikke med det første hvertfall[emoji6]

Og apropos puppen, så prøver vi å redusere nattammingen nå. Og hurra, de siste dagene har hun sovet fra 19-20tiden til 3-4 tiden før hun har våknet! Da har pappa gått inn og roet og gitt vann, og så sovet en time eller to til. Så får hun pupp i 5 tiden, og sover heldigvis videre til 7-8 tiden, da får hun komme inn til meg og ligge og kose med puppen så lenge hun vil før hun turner rundt i sengen til vi orker å stå opp[emoji178][emoji4] Venter nok litt med å prøve å kutte ut 05-puppen, vil ikke risikere at hun vil stå opp supertidlig da plutselig hehe. Får få de nye rutinene ordentlig på plass først. For har tatt sin tid å komme hit da, var lenge hun fikk pupp i 23-00 tiden også (og før det maaange ganger i løpet av natten[emoji15]), men pappaen har heldigvis klart å roe henne i det siste. Ble bare helt krise når jeg prøvde å ikke gi pupp hehe[emoji85] Så selv om han jobber må han bare ta litt natt akkurat nå for tiden for å få familiesøvnen på rett vei. Heldigvis ser det ut til å virke! 3-4-5 timer sammenhengende søvn istedenfor 1-2 timer hjelper på en zombie-mamma altså.

Ellers er det tenner på vei, har jo hatt to nede noen måneder, og nå kom akkurat første fortann oppe gjennom. Syns jeg ser hvertfall den andre kommer snart også!

Så mye som skjer, som alltid med sånne små! Rart å tenke på at det ikke er så veldig lenge til nyttår og 1-årsdag... For ikke å snakke om julen, som jeg gleder meg så mye til etter altfor mange vonde år uten små barneføtter tassende rundt[emoji173]️
 
Julaften:santa
Tenk at for ett år siden hadde vi termin og var på sykehuset for kontroll, på selveste julemorgenen! Vi måtte vente helt til nyåret med å møte det lille mirakelet vårt, men det var en spennende romjul!
I dag er første julaften som en familie, og endelig er drømmen om tassende små føtter oppfylt! Det er så utrolig fantastisk og magisk når julen har vært så trist og vanskelig i mange år som ufrivillig barnløs❤️

Ønsker alle en god jul og håper dere koser dere med store og små❤️
 
Julaften:santa
Tenk at for ett år siden hadde vi termin og var på sykehuset for kontroll, på selveste julemorgenen! Vi måtte vente helt til nyåret med å møte det lille mirakelet vårt, men det var en spennende romjul!
I dag er første julaften som en familie, og endelig er drømmen om tassende små føtter oppfylt! Det er så utrolig fantastisk og magisk når julen har vært så trist og vanskelig i mange år som ufrivillig barnløs❤️

Ønsker alle en god jul og håper dere koser dere med store og små❤️
Som jeg skulle sagt der selv, julen blir aldri den triste grå kjedelige som vi har hatt i årevis som UFB! Masse lykke til og kos dere ikveld, som en familie :happy::happy:
 
Back
Topp