Jordmor, lege eller begge deler?

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Hvilke tanker har dere rundt svangerskapskontrollene? Skal dere gå til lege, jordmor eller begge deler?

Foreløpig har jeg kun en legetime planlagt når jeg 8+2, og da regner jeg med at hun henviser meg til fosterdiagnostikk og tar diverse blodprøver og urinprøve. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha noe behov for kontroll hos jordmor før eller rundt denne tiden. Men det kan jo være jeg vil bruke jordmor etterhvert, da det virker som folk generelt er mer fornøyd med det enn fastlegen? Skal jeg i så fall ringe og bestille noe nå? Eller gjør man det etter legekontrollen? Er litt grønn på dette kjenner jeg :hilarious:
 
Håper å ta jordmor, og kun henne.. For legen min.. Vel han er ikke helt riktig skrudd sammen eller noe slik, burde byttet for lengst
 
Ååå det lurer jeg også på! Hva er liksom best? Jeg prøver å google meg fram men føler ikke jeg finner gode svar haha!
 
Håper å ta jordmor, og kun henne.. For legen min.. Vel han er ikke helt riktig skrudd sammen eller noe slik, burde byttet for lengst
Da kan du sikkert gå kun til jordmor :) Min lege er helt topp, men føler bare folk generelt syns jordmor er bedre. Vet ikke helt hva jeg tenker selv, har aldri møtt noen jordmor :p
 
Jeg kommer til å gå til begge, annen hver gang :) skal på første jordmortime 27 desember, da er jeg rundt 6 uker på vei, skal til legen i uke 12 :)
 
Jeg kommer til å gå til begge, annen hver gang :) skal på første jordmortime 27 desember, da er jeg rundt 6 uker på vei, skal til legen i uke 12 :)
Oki, tror jeg ender opp med det samme. Hva skjer hos jordmor rundt 6 uker? Bare samtale? Og ringte du bare og bestilte selv?
 
Oki, tror jeg ender opp med det samme. Hva skjer hos jordmor rundt 6 uker? Bare samtale? Og ringte du bare og bestilte selv?

Det er vel egentlig rundt uke 8 som er «normalt» men jeg skal følges nøye opp denne gangen og ville ha en samtale fortest mulig. Så blor nok bare samtale ja. Ringte å bestilte selv ja :)
 
Det er vel egentlig rundt uke 8 som er «normalt» men jeg skal følges nøye opp denne gangen og ville ha en samtale fortest mulig. Så blor nok bare samtale ja. Ringte å bestilte selv ja :)
Aha, da får jeg ta en telefon etterhvert. Men tror jeg ser det an til etter legetimen i januar :)
 
Sniker fra juli :happy:
Har vært hos legen min å tatt blodprøver, fått helsekort osv. Var hos jordmor på mandag 12+6, og hu tok seg goood tid til å svare på det jeg lurte på og jeg følte ikke det samme stresset man ofte føler hos legen. Gleeed dere til jordmor og å høre hjertelyd med doppler damer! :Heartred
 
Går til begge. Allerede vært hos legen, og jordmor er "varslet" og setter opp time til meg etter jul. De holder begge til på samme helsesenter. Jeg er en smule risiko svangerskap grunnet en sykdom jeg har og får derfor litt ekstra oppfølging
 
Jeg går både til lege og jordmor. Synes det er helt greit, siden de gjør ulike ting. Kommer sikkert til å gå mest til jordmor.
 
Tenker legen er greit for nå sjekke meg, jordmora er grei for å sjekke oss to. Veit at det er vanlig å gå annenhver gang til lege og jordmor her vi bor. Synes begge er greie så jeg har ikke noe imot det
 
Første kontroll ved 12 uker blir hos lege i alle fall på grunn av blodprøvene som skal taes. Ellers håper jeg det blir mye hos jordmor :)
 
Tenker legen er greit for nå sjekke meg, jordmora er grei for å sjekke oss to. Veit at det er vanlig å gå annenhver gang til lege og jordmor her vi bor. Synes begge er greie så jeg har ikke noe imot det
Ok, annenhver gang høres jo fornuftig ut! Jeg har også noe helsegreier som skal sjekkes en gang i blant hos legen. Liker legen min veldig godt, så går gjerne litt hos henne også :)
 
Ok, annenhver gang høres jo fornuftig ut! Jeg har også noe helsegreier som skal sjekkes en gang i blant hos legen. Liker legen min veldig godt, så går gjerne litt hos henne også :)
Er utrolig glad i min lege. I fjor på denne tiden var vi gravid, og legen min skulle ut i videreutdanning 1 år. Både hun og jeg var kjenpeskuffet over at hun ikke fikk fulgt opp svangerskapet. Men så mistet vi desverre. Nå er hun tilbake 3. Januar og hun er informert om at hun forhåpentligvis får fulgt meg opp allikevel.
 
Er utrolig glad i min lege. I fjor på denne tiden var vi gravid, og legen min skulle ut i videreutdanning 1 år. Både hun og jeg var kjenpeskuffet over at hun ikke fikk fulgt opp svangerskapet. Men så mistet vi desverre. Nå er hun tilbake 3. Januar og hun er informert om at hun forhåpentligvis får fulgt meg opp allikevel.
Det var jo hyggelig at det ble sånn når det først skulle gå galt sist da ❤️
 
Hvilke tanker har dere rundt svangerskapskontrollene? Skal dere gå til lege, jordmor eller begge deler?

Foreløpig har jeg kun en legetime planlagt når jeg 8+2, og da regner jeg med at hun henviser meg til fosterdiagnostikk og tar diverse blodprøver og urinprøve. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha noe behov for kontroll hos jordmor før eller rundt denne tiden. Men det kan jo være jeg vil bruke jordmor etterhvert, da det virker som folk generelt er mer fornøyd med det enn fastlegen? Skal jeg i så fall ringe og bestille noe nå? Eller gjør man det etter legekontrollen? Er litt grønn på dette kjenner jeg :hilarious:
Jeg var hos legen min idag og hun har satt meg opp til første skikkelige kontroll til henne i uke 8, jeg ville gjerne ha den hos legen :) jeg spurte hva som var vanlig og hun anbefalte lege frem til uke 30-ish så gjerne jordmor for hun vet mer ift fødsel og lignende.
 
Jeg ser for meg å bare gå til jordmor, med mindre det skulle oppstå en grunn til å gå til legen :)
 
Jeg likte ikke jordmoren min sist svangerskap, så endte opp med å gå oftere til legen, men d var en smule tungvindt da legen var et stykke unna (hadde ikke bytta etter vi flyttet) nå har jeg byttet og fastlege og jordmor er ikke langt fra hverandre. Usikker hva jeg gjør denne gangen. Skal prøve avtale med en annen jordmor denne gangen.
 
Back
Topp