Energidrikk og kaffe

jeg drikker ikke energidrikk fordi det er påvist skadelig mengde med koffein i de, men vanlig svart kaffe er godt :D 0-4 kopper hver dag! Godt innafor anbefalt dose stort sett hele tiden..... men jaggu ikke alltid!
 
jeg drikker ikke energidrikk fordi det er påvist skadelig mengde med koffein i de, men vanlig svart kaffe er godt :D 0-4 kopper hver dag! Godt innafor anbefalt dose stort sett hele tiden..... men jaggu ikke alltid!

Hva er skadelig mengde koffein? Hvor mange mg/ml?
 
Jeg har ikke lyst på kaffe om dagene, var likt når jeg gikk gravid sist og. Men de sier vel at en bør holde seg under 300mg koffein etter litt googelsøk. Flere energidrikker er godt innafor det mener jeg.
 
Hva er skadelig mengde koffein? Hvor mange mg/ml?

Shit, tror d er 250mg koffein pr dag for gravide, og ca d dobbelte for andre. I en energidrikk er det jo flere faktorer som gjør at gravide ikke skal drikke d, men d er jo mye koffein.... jeg sovner ikke etter å ha drukket en boks, sitter bare og rister i kroppen :grumpy:
 
Jeg drakk begge som gravid. Passet på å holde meg under anbefalt mengde koffein om dagen (eller bare litt over).
Helsedirektoratet har tallene på hvor mye man kan få i seg og noen fine tabeller på hva det bil si i mengde drikker.
 
Bytta til koffeinfri te og kaffe ved innsett :)
 
Shit, tror d er 250mg koffein pr dag for gravide, og ca d dobbelte for andre. I en energidrikk er det jo flere faktorer som gjør at gravide ikke skal drikke d, men d er jo mye koffein.... jeg sovner ikke etter å ha drukket en boks, sitter bare og rister i kroppen :grumpy:

Hva er disse faktorene lurer jeg på da? Har en følse av at "alle" mener energidrikker er farligere enn kaffe/brus. Uten at noen egentlig kan si hvorfor...
 
Jeg drakk ingen av delene da jeg gikk gravid. Jeg holdt meg unna både may og drikke som ikke er greit å spise og drikke mens jeg gikk gravid, for både mitt og barnets beste :Heartred
 
Hva er disse faktorene lurer jeg på da? Har en følse av at "alle" mener energidrikker er farligere enn kaffe/brus. Uten at noen egentlig kan si hvorfor...

Si d du ;) jeg har seriøst ikke satt meg så godt inn i det, for merker at min kropp blir ekkel etter å ha drukket det :)
 
Hva er disse faktorene lurer jeg på da? Har en følse av at "alle" mener energidrikker er farligere enn kaffe/brus. Uten at noen egentlig kan si hvorfor...
Er vel noe mer konsentrert. + diverse andre stoffer som sukker og ginseng.
 
Jeg var ikke en stor kaffedrikker før jeg ble gravid, men kunne fint drikke noen energidrikker i uken. Under svangerskapet har jeg ikke hatt noe lyst på kaffe, men har hatt veldig lyst på energidrikke! Særlig de dagene hvor jeg er veldig trøtt. Jeg holdt meg unna det før uke 20 (tenker det er mest sårbart i første trimester, med det aller meste), men etter det har jeg drukket noen få stykker, kanskje en boks i uken. Koffeinmengden er innenfor i de norske boksene, men det er andre stoffer som kanskje ikke er så bra (uten at jeg vet hvilke). Samtidig tenker jeg at advarselen på boksene mye er der for at produktene ikke er testet ut på gravide (slik som ekstremt mye annet), og at selskapene må ha dekket ryggen av juridiske grunner.
 
Er vel noe mer konsentrert. + diverse andre stoffer som sukker og ginseng.

Koffeinen er ikke mer konsentrert.
En sterk halvliter kaffe inneholder nesten dobbelt så mye koffein, som en halvliter norsk energidrikk.

Sukkermenden er sammenlignbar med vanlig brus.

Ginseng er vel såvidt jeg vet, ett "sunt" kosttilskudd fra asia? Var det ikke en ginseng bølge for mange år siden?

Sorry altså, men som hun over her. Er jeg en av de gravide som drikker en halvliter energidrikk i uka. Og folk stiller spøramål ved det hele tiden, uten å vite hva de snakker om.

Jeg har sjekket opp alle ingredienser i min energidrikk. Ingen er farlige. I tillegg inneholder nevnte drikk 5 forskjellige b-vitaminer. Noe ingen annen brus kan skryte på seg:)
 
Koffeinen er ikke mer konsentrert.
En sterk halvliter kaffe inneholder nesten dobbelt så mye koffein, som en halvliter norsk energidrikk.

Sukkermenden er sammenlignbar med vanlig brus.

Ginseng er vel såvidt jeg vet, ett "sunt" kosttilskudd fra asia? Var det ikke en ginseng bølge for mange år siden?

Sorry altså, men som hun over her. Er jeg en av de gravide som drikker en halvliter energidrikk i uka. Og folk stiller spøramål ved det hele tiden, uten å vite hva de snakker om.

Jeg har sjekket opp alle ingredienser i min energidrikk. Ingen er farlige. I tillegg inneholder nevnte drikk 5 forskjellige b-vitaminer. Noe ingen annen brus kan skryte på seg:)
Ginseng er en av tingene man skal moderere ved graviditet.

Og jeg drakk litt energidrikk selv, men vet mange har noia av energidrikker.
Personlig tror jeg det er fordi det er nytt og ukjent. Og har blitt hausa opp som farlig i media.
 
Det er pga taurin at gravide skal være forsiktige med energidrikk :)
Det er jo ikke forsket på det, fordi ingenting blir forsket på gravide.
Kroppen produserer taurin selv, og man får det gjennom mat osv (kjøtt, egg osv). Men man skal ikke overstige et visst antall fordi man ikke vet om det skilles ut i urinen som det skal når man er gravid.
Så lenge du ikke drikker flere bokser om dagen så er det nok ikke et problem. Jeg ble anbefalt av leger og jordmødre på føden å drikke energidrikk under fødsel.
 
Jeg holdt meg unna, men skulle jeg ha drukket energidrikker så hadde jeg droppet kaffe den dagen jeg drakk en boks energidrikk. Og jeg ville heller ha kaffe, såå.... :p
 
Drakk flere kopper kaffe hver dag :)
 
Kaffen smakte plutselig helt grusomt...så jeg hadde ingen valg selv om jeg hadde veeeldig lyst på kaffe.:rolleyes:
Klarte mot slutten med begge å få i meg litt kaffe latte, men det måtte være myyyye melk:p
 
Jeg er ei skikkelig kaffekjerring og trodde det skulle bli et mareritt uten, men etter at kvalmen kom har det ikke vært noe problem å holde seg unna gitt.:wtf:

Håper jeg får igjen smaken for det etterpå, er jo så glad i kaffe.:Heartred
 
Jeg drakk 2 små kopper kaffe som gravid. Jeg holder meg alltid langt unna energidrikker.
 
Back
Topp