Reise hjem rett etter fødsel?

Marianneventerbarn

Andre møte med forumet
Hei damer :) Hvem av dere har reist hjem rett etter fødselen uten å sove over på sykehuset/barselhotellet? Hva var det som gjorde at du tok den avgjørelsen, og gikk det greit?

Jeg hadde en veldig grei fødsel sist gang (selvfølgelig ingen garanti for at jeg får det igjen, men..) og ser for meg å føde på fødeloftet på SUS om alt går som det skal. Vi bor ikke langt unna sykehuset og kan raskt reise opp dit om det skulle være noe i ettertid.
 
Jeg ønsket og hadde planlagt, men måtte bli pga en bilyd. Så dro jeg neste dag. Jeg var førstegangs fødene, 6 timer etter fødsel gikk vi tur med babyn i sele, handlet litt å andre småting. Følte meg helt klar til å dra hjem. Man bestemmer selv men jordmødre/legen kommer med råd/anbefaler.
 
Jeg ønsket å dra hjem rett etter fødsel nå sist, men fikk ikke lov på grunn av at blodtrykket mitt var høyt.
Hadde en kjapp og enkel fødsel, og merket knapt at jeg hadde født. Var egentlig klar for å dra hjem så fort morkaka var ute. :p
 
Nå ble mine født midt 01.12 å 02.12 på natta så ble utskrevet kl 09.00 :) her gikk det helt greit å var veldig klar for å dra hjem, amming gikk som en drøm begge gangene å jeg slappet mer av hjemme.
 
Vi lå vel på sykehuset i 2 dager etter fødsel.. de skal jo ta den vaksinen i hælen etter 48 timer? Om jeg husker riktig.. vi bor 2 timer fra sykehuset, og jeg synes det var godt og trygt å være der første dagene..
 
Vi lå vel på sykehuset i 2 dager etter fødsel.. de skal jo ta den vaksinen i hælen etter 48 timer? Om jeg husker riktig.. vi bor 2 timer fra sykehuset, og jeg synes det var godt og trygt å være der første dagene..

Blodprøve i hælen. Føllings prøve.
 
Vi hadde reist hjem med en gang om vi bodde nærmere sykehus. Sist sto vi å trippa etter at de skulle få tatt Føllings prøve etter 48 timer, så vi kunne dra hjem.
 
Blodprøve i hælen. Føllings prøve.

Ja, det var vel det det var.. husker ikke helt. Så lenge siden.

Synes det var litt skummelt å reise hjem jeg, hvertfall første gangen. Skal jeg klare å passe på babyen helt selv? Men gikk ikke mange dagene før det var helt normalt
 
Jeg fødte kl 1,48 på natta, vi ble flyttet til barselavdelingen kl 6 på morgen. Etter de var fersig å sy noen pyntesting nedentil, vi hadde fått i oss litt mat og jeg fikk dusjet meg. Vi sov derretter til kl 9 ca før det kom inn jordmor å så til oss, da spurte jeg om å få reise hjem den dagen. Og det virket først som vi skulle få det.

Fødsel uten komplikasjoner, hun hadde god apgar helt fra første stund og virket veldig fin form. Vi hadde også ammet noen ganger uten problem:)

Men så kom det inn en super sur og streng barnepleier å sa at vi ikke fikk dra hjem før dagen etter. Fikk ikke oppgitt noe grunn til det heller.

Så der ble vi til dagen etter og jeg så virkelig ikke poenget med det. Mannen ble sendt hjem så han kunne stelle i stand litt til oss, sove område og stelleområde, hun kom uke 37+4 så vi hadde startet å lage til men ikke blitt ferdig. Så det var bare jeg og lillejenta på et enerom og vi hadde ikle behov for hjelp. Kom ei dame som skulle «lære» meg å bade hun men hun ble ikke lenge før hun forsto at jeg allerede var ganske dreven på barn selv om jeg var førstegangsfødende.

I etterkant så ser jeg at de nok ikke ville sende meg hjem fordi jeg var førstegangsfødende. Men de kunne jo kanskje tatt en samtale med meg på det istedenfor å avvise meg helt på ønsket mitt.

Ikke en eneste gang ringte jeg i den snoren for hjelp for jeg trengte ikke det. Og om det skulle vært noe etter vi hadd kommet hjem så hadde vi enten brukt nettverket rundt oss av erfarne mødre (mor/svigermor/søsken) eller ringt barselen eller reist ut igjen.

Jeg synes det var skikklig deitt å ligge på barsel men de fleste andre jeg kjenner har ønsket å være der i flere dager.
 
Jeg hadde glatt reist hjem tidlig hvis jeg hadde hatt mulighet til det :)

Nå har jeg to hastesnitt bak meg, så ikke hatt mulighet noen av gangene, men siste gang var jeg ute så fort jeg fikk sjansen :)
 
Ja, men man kan jo dra tilbake og ta den, om man ikke bor så langt unna.

Ja, da blir det lettere..
2 dager går jo fort da.. så er det litt godt å komme igang med ammingen, få litt ro og trygghet i at det er jordmødre der hele tiden om det skal være noe i starten.
 
Planen var å reise hjem om alt gikk OK. Skjedde jo ikke da jeg fødte uke 27 og måtte bli 8 uker. Neste gang blir det nok en dag eller to på sykehuset for å komme seg før jeg reiser hjem til barn og hund.

Men de jeg kjenner som har gjort har sagt det gikk veldig fint. De hadde også lav terskel for å bli værende om de følte for det. Tenker at så lenge fødselen går som den skal og du er trygg i rollen mht blant annet ernæring, håndtering og lignende så hvorfor ikke? Mange, inkludert flere nybakte mødre, slapper bedre av hjemme.

Forøvrig syns jeg barsel virket stress. Så kan godt hende vi bare drar hjem og heller har barn + hund hos besteforeldre noen dager. Om vi skal ha fler så klart :p
 
Jeg dro 2 timer etter fødsel hjem med nr 1.
 
Jeg vil føde hjemme neste gang, men om jeg er nødt til å være på sykehuset skal jeg hjem så tidlig som mulig etterpå :)
 
Fødte 17:06, reiste hjem dagen etter rett etter frokost.

Ville hjem
 
Nr 2 ble født 01.10. Kom på soverom 03:45. Sov da og var hos legesjekk kl 9. Barnet skal helst sjekkes av lege.. så dro vi rett hjem. Fikk jordmor hjem. Var veldig greit det å være hjemme.

Men det er ikke greit med syke søsken hjemme under et døgn etter fødsel.. og formen min var ikke helt god. Jrg forstod ikke hvorfor jeg var svimmel og nesten gikk i bakken...,

Skulle jeg født igjen så tror jeg faktisk at råjrg hadde blitt værende på sykehuset og kommet litt til hektene igjen. Slappe av uten all hverdagsmas
 
Reiste hjem etter 6 timer med nr 2. Bodde ca 30 min fra sykehuset og reiste tilbake etter 2 dager for prøve. Tipp topp!
 
Vi lå vel på sykehuset i 2 dager etter fødsel.. de skal jo ta den vaksinen i hælen etter 48 timer? Om jeg husker riktig.. vi bor 2 timer fra sykehuset, og jeg synes det var godt og trygt å være der første dagene..
Ja, kunne aldri tenkt meg å dra hjem samme dagen
 
Back
Topp