dette med sovebamse.. *oppdatert*

Melkesjokoladen

Gift med forumet
Er det så uvanlig å ta fra ungene sovebamsen?

Snuppa er nå over 3 år og bruker sutta og bamse om natten.

Har snakket med henne hele helgen om at idag ble det tatt fra henne, noe hun selv også var innstilt på, men ble litt hyling nå ikveld når hun ikke fikk det.
Skrev på facebook at idag begynte avvenningen av sutta og bamsen, og fikk bare masse negativ tilbakemelding om at jeg ikke burde ta fra henne bamsen.

Men er det så uvanlig å ta fra ungene sovebamsen da? mener jo at dette er mitt valg, og syns ikke alle andre skal legge seg opp i det (selv om jeg skreiv det på facebook). vil jo ikke ha en ungen som er avhening av en bamse hele livet heller..

Sry men ble litt langt. Hadde sikkert fått fler tilbakemeldinger på generelt, men da hadde nok mange kjent meg igjen, så orker ikke skrive noe der :P

-------------------------------------------------------------------------------

Ser jo at det tydligvis er veldig uvanlig å ta fra ungen bamsen, trudde faktisk ikke at det var det :P

Men uansett, ga henne bamsen igår natt siden hun våknet og ville ha den.
Idag orket jeg ikke si noe, og hun ba verken om den eller sutten, og hun sovnet helt fint uten.

Etter å ha hørt deres mening har jeg bestemt meg for at bamsen ikke blir helt borte, men skal prøve å få henne litt mindre avhening av den :)
 
Si det.. Synes det må være opp til hver enkelt hvordan en håndterer en slik situasjon! ;-)
 
Vet ikke om det er uvanlig men jeg hadde ALDRI tatt fra barnet mitt bamsen. Tytten, ja. Bamsen nei. Jeg hadde bamse i sengen helt til jeg flyttet hjemmefra. Å nei, jeg kødder ikke. Som liten var han tryggheten min, nå er den et godt minne.
Datteren min har en bamse som hun alltid må ha når hun sover. Har vi glemt den nede feks å vi kommer opp med den ler hun hjertelig og smiler fra øre til øre og klemmer den inntil seg.

Skjønner ikke helt poenger med å avvenne et barn på 3 år med kosedyr om natten men det får være opp til dere. Er nå blitt menneske av meg, selv om jeg hadde bamse i senga frem til jeg va 20:p hehe
 
Hvorfor får hun ikke ha bamsen? Hva er grunnen liksom? Det er jo en trygghet for barn å ha en koseteddy.... Min datter er snart 4 og jeg hadde aldri kommet på engang at jeg skulle tatt fra henne Teddy.
 


Åsa80 skrev:
Hvorfor får hun ikke ha bamsen? Hva er grunnen liksom? Det er jo en trygghet for barn å ha en koseteddy.... Min datter er snart 4 og jeg hadde aldri kommet på engang at jeg skulle tatt fra henne Teddy.


Grunnen er siden jeg ikke vil at hun skal måtte være avhening av den for å få sove, om vi har glemt den en plass har det jo vært krise.

I tillegg gnikker hun den mot nesen så den er helt nedslitt, har allerede sydd den 2 ganger. Er mange småe kuler inni den så om den revner helt så detter aller kulene ut, noe som kan resultere i at hun får dem i både nese og munn siden hun holder den opp mot nesen.

Og trudde faktisk ikke at det var så uvanlig å ta fra dem bamsen jeg. Og hun sover helt trygt å fint i sengen nå uten den, så trur ikke den har vært så alt for mye trygghet for hun, mest kos.
 
Hadde bamsen min i senga langt ut i tenårene jeg hahaha :P 

 
Hvorfor? Det har aldri vært noe problem her...

Når jeg sov over borte lå bamsen igjen hjemme uten at det var noe problem, den lå rett og slett bare i senga mi, og jeg likte å ha den der... 

Nå står den fint på en hylle på soverommet til vesla mi, ved siden av favoritt teddyen pappan hennes hadde da han var liten <3 


Vesla mi skal få ha både smokk og bamse lenge enda, hun er 17 mnd. Smokken får hun kun når hun skal sove... Når vi slutter med den vet jeg ikke... Bamser i senga kan hun ha til jeg faller fra om så, det har jeg et veldig avslappet forhold til... Men den er i senga, den er ikke med overalt... 

Et barn i barnehagen til vesla mi er 2 år, og han har konstant med seg både smokk og bamse overalt hele tiden. Det er en skikkelig uting!! Han er det eneste barnet der som får gå med smokk inne... Han er også det eneste barnet som får gå rundt med bamsen sin... Da syntes jeg noe bør gjøres
 


Frk.Careface skrev:
Vet ikke om det er uvanlig men jeg hadde ALDRI tatt fra barnet mitt bamsen. Tytten, ja. Bamsen nei. Jeg hadde bamse i sengen helt til jeg flyttet hjemmefra. Å nei, jeg kødder ikke. Som liten var han tryggheten min, nå er den et godt minne.
Datteren min har en bamse som hun alltid må ha når hun sover. Har vi glemt den nede feks å vi kommer opp med den ler hun hjertelig og smiler fra øre til øre og klemmer den inntil seg.

Skjønner ikke helt poenger med å avvenne et barn på 3 år med kosedyr om natten men det får være opp til dere. Er nå blitt menneske av meg, selv om jeg hadde bamse i senga frem til jeg va 20:p hehe


Må si meg veldig enig med det andre som har blitt skriv her!
 
Hadde ALDRI tatt bamsen. Jeg sov med bamsen min frem til jeg ble sammen med sambo og nå har sønnen min fått den. Han bestemmer selv når han ikke vil sove med den. Men tutten skal vekk i sommer. :)
 
Tja.. vet ikke helt.. skjønner godt tankegangen din jeg. Har vært glad jenta mi ikke har noen bamse sånn sett, men ho har gulpeklutene.. det jeg har likt med det er at det er samme hvilken klut og de vaskes fortløpende.. ho liker å stryke hjørnet på kluten under nesa, men har liksom ikke tenkt på om dette er noe som skal avvennes. Ho har ikke spurt etter den hvis ho ikke er hjemme, men her hjemme så spør ho etter den når ho er sliten på kvelden og det ligger klut i senga også.
Har også smokk men der har vi begynt å kutte ned.
 
Endte med at jeg ga henne bamsen inatt siden vi ville sove og hun våknet og var umulig.
Kanskje greit å venne henne av sutten først, men bamsen skal bort den også.
Om hun skal sove borte må hun ha den med seg, enkelte dager skriker hun etter den hele dagen, men hun får den kun når det er sovetid og når hun er syk.
Vet ikke helt hvorfor, men syns det er en uting at hun skal være så avhening, hadde vært greit om det bare var av å til liksom..
 
hva med å ta en ting om gangen da ? tutten først så event. bamsen ? Her valgte storebroren på 3 å slutte me bamse selv, mn d hender at han henter den av og til og da får han lov til å ha den :-) Han velger selv, men tutt er det slutt på :-)
 
Synes det høres brutalt ut. Hva gjør det egentlig at hun sover med bamsen, hvis den gir henne trygghet? Det finnes faktisk voksne som enda har bamsen sin stående ved senga som en ekstra trygghet. Jeg ser ikke greia, beklager. Men men, hver til sitt. 
 
hva med at hun får beholde bamsen et år til da, tenke når det kjem enda en baby i huse da, da er det nå greit at ho får ha en av delen??
 
Smokken skal bort, kosen får bli....
 
Bamsen er et symbol for trygghet på lik linje med andre koseting. Barn knytter seg til gjenstander som er viktige for dem på lik linje som vi voksne gjør for ting med sentimentale verdier. Spørsmålet er vell mer om du tar bort bamsen for å dekke deres /ditt behov enn barnets.
Du må jo ha gjort deg opp en mening om hvorfor siden du legger inn dette innlegget.
Nå en liten til kommer så kan ditt barn oppleve regresjon. Det betyr at hun kan gå tilbake i utviklingsprosessen. Da hadde det vært kjekt med noe som er trygt og godt. Som er der hele tiden , uansett hva som skjer omkring.

Jeg hadde selv en bamse da jeg var liten og hadde den til jeg var godt voksen før jeg lånte den bort til noen andre som ble gla i den. Nå er den tilbake i mitt hjem for min datter:)

Min datter har ikke en bamse men en koseklut. Hun er 3 år. Har ikke planer om å ta den vekk.  Om jeg skulle endret innstilling i forhold til det så skal det ikke stå på om det er vanskelig for meg eller far at hun har den men fordi den hindret henne i noe annet. f.eks; lek, samspill, sosial kompetanse,hygiene....etc.
 
Back
Topp