Husarbeid

Tigerbaby

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Himmelbarn
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Har dere hver deres faste oppgaver?
For de som har barn, gjør de ting fast?

Her i huset er det i hovedsak mannen som gjør det meste, jeg bruker å rydde og vaske kjøkkenet og vaske klær ila dagen når jeg har fri, men han er rett og slett flinkere enn meg med det meste andre.
Storvask og sånt deler vi ofte litt opp. Jeg trekker frem ovnen og vasker rundt den ca en gang i mnd pga tvangstanker om skitt og møkk der:hilarious:
Gulvene er det synd i, rett og slett, med mindre jeg(kløna) har sølt ett eller annet overalt så blir det ikke vasket, vare støvsugd.
 
Jeg vasker badet, mens han tar støvsuging (han hater å vaske doen:p). Ellers tar vi det litt som det passer oss, ingen faste rutiner på hvem som tar hva. Må sies at han er flinkere enn meg til husarbeid, og er god til å sparke meg igang :hilarious:
 
Mannen vasker alt av klær, sengetøy osv. Jeg rører med andre ord aldri vaskemaskinen. Får klærene brettet fint på senga. Han rydder også kjøkken mye. Jeg pleier å vaske badene og tørke støv og står for all matlagingen. Vasking og støvsuging av gulvene deler vi på.
Så veldig fornøyd med hvordan vi deler på ting fungerer ganske bra :)
 
Jeg: gulvvask, klesvask, impulshandling :p Middager

Han: støvsuging, oppvask, handling. Middager inni mellom

Sånn ca:)
 
Han gjør de typisk «manne» oppgavene:
- skifte lyspærer/batterier
- rense oppvaskmaskin og vaskemaskin
- vanne planter
- hente og legge ting i bodene (synes det er skummelt å gå opp/ned der)
- rydde kjøkkenet etter middag
- lufte hunden på kvelden

Jeg gjør resten, men får alltid hjelp hvis jeg ber om det :D
 
Dere er heldige! Her gjør jeg stort sett alt husarbeid alene, i tillegg til full jobb og at jeg har barna mye alene også. Kjenner at jeg begynner å bli møkk lei :mad:
 
Har en veldig huslig mann. Han vasker og henger opp klær, vasker gulv, vasker badene, lager mat, rydder oppvask, ordner i hagen, vasker bilen, fyrer i peisen. Jeg gjør også mye av dette, og har et par ting bare jeg gjør, men han gjør mest, vi har kanskje 40/60 fordeling.
 
Dere er heldige! Her gjør jeg stort sett alt husarbeid alene, i tillegg til full jobb og at jeg har barna mye alene også. Kjenner at jeg begynner å bli møkk lei :mad:

Ja det skjønner jeg! Er det noen utsikt til bedre arbeidsdeling?
 
Har en heller ubrukelig kropp, noe som ender opp i at dama tar så og si alt.
Hjelper til med småting her og der, tar ut/inn av oppvaskemaskinen og rydder litt, men av faste oppgaver er det vel kun det å finne og legge sammen sokkepar.
Har forsøkt å få kontakt med hjelpemiddelsentralen i flere år uten hell i håp om å få hjelpemidler så jeg kan gjøre mer. Det må definitivt ordnes før ungen kommer.

Største positiven er at jeg ikke har en vanlig døgnrytme, så dama kan få sove normalt når ungen ikke lenger er helt avhengig av henne.
 
Har ikke faste oppgaver, annet enn at jeg vasker gulv og tørker støv oftere enn han. Vi har litt ulik standard der. Han tar seg som regel mer av klesvask enn meg da.
 
Her ser jeg at samboeren min og jeg har noe lære ja. Flinke dere er som deler på oppgavene! Vi burde ha faste oppgaver på husarbeidet for det blir fort krangling hvis den ene ikke gjør det og andre ikke gjør noe annet. Og mye klaging på at den ene ikke har rydda f.eks. Tror rett og slett at jeg og samboeren min skal fordele oppgavene likt sånn at vi har faste oppgaver hjemme i håp om at det kan hjelpe oss.
 
Her er det ganske likt, men vi har ikke direkte faste oppgaver. Vi har kjøpt oss robotstøvsuger, det hjelper veldig også
 
Jeg vasker klær og badene. Ellers deler vi ganske likt på ting, har en mann som nok er over snittet huslig og flink til å ta initiativ til å gjøre ting hjemme.
 
Har faste oppgaver. Samboer vasker huset hver søndag mens jeg er ute med ungene. Jeg tar kjøkkenbenker hver kveld. Jeg setter på oppvaskmaskin og vaskemaskin, samboer tar ut. Jeg setter søpla i gangen, samboer går ut å kaster. Jeg lager middag, samboer rydder av og vasker opp det som ikke går i oppvaskmaskinen. Samboer støvsuger gulver hver kveld etter ungene har lagt seg (små barn = matrester på kjøkkengulv).
 
Øøøh,samboer vil være med å starte husarbeid om jeg er igang XD
Han vet verken at doen må vaskes, klærne inn i klesskapet eller annet. Men til hans forsvar har han ikke måtte gjøre noe slikt i de tre årene vi har vært sammen.
Det jeg/vi har gjort i samarbeid med jordmor er å skrive en liste av daglige gjøremål, ukentlige gjøremål og "kan gjøres om man orker" gjøremål sånn at jeg får slappet av når bebis er født :)

Og han gjør det han får "beskjed" om, blir spurt om :) Så om jeg ber han vaske badet vil han vaske badet; problemet er at han ikke kan vaske egentlig og ikke vet for eksempel nettopp det at do må vaskes eller dusjglasset må skrubbes for kalk etc :)
 
Hovedrengjøring (inkludert grundig vask av bad - vaske gulv osv hver uke) faller stort sett på meg... litt sånn liker at det gjøres på min måte så da er det best å gjøre det selv ;) Mann og barn hjelper til om jeg ber de om det :)

Mannen tar alt av søppel.. myyye søppel med stor familie og kildesortering :bored: Han ordner med ved og tar mesteparten av det praktiske :)
Tror nok vi har litt stereotypiske kjønnsroller, men det er pga interesser.. jeg klarer fint å bære ved/skifte pærer/holde biler i orden osv.. men når han vil ta jobben så vær så god :happy:

Jeg tar stort sett handling siden jeg stort sett lager mat.. men mannen handler når han får beskjed.. klarer å få med seg mesteparten på handlelista :laughing021

De eldste hjelper til å støvsuge og vaske bad hver sin dag.. alle barna tar rommene sine hver uke :)
De to eldste på snart 16 og 18 vasker klærne sine selv.. ble raskt slik når klaging om at det ikke ble rent raskt nok... De andre har hittill ikke klaget :laughing021
Mellombarna henter ferdig vasket og brettet klær i sin balje på vaskerommet og legger i skapene sine :)
 
Last edited:
Back
Topp