Sv. diabetes og frykt for faren for dødfødsel nær termin

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Huff... Jeg klarer ikke få tankene ut av hodet om fare for dødfødsel jo nærmere termin eller jo lenger over termin man går når man har svangerskapsdiabetes:(
Noe med at morkaken svikter og barnet får lite surstoff osv om jeg ikke tar feil.

Vil jo glede meg jo nærmere termin vi kommer men synes det er skummelt også, føler det blir mer og mer risikabelt å gå gravid ettersom ukene går. Er jo ikke sikkert det er sånn, bare føler det.

Er førstegangs og har kostholdsregulert sv.diabetes. Skal til vekstestimering på poliklinikken nå på fredag, skal ta det opp med dem der da. KK Bergen.
Håper de ikke bare feier det bort og synes jeg er hysterisk og bare overtenker. Vil jo selvfølgelig ha datteren min født frisk og i live som alle andre vil at barna sine skal bli født.


Noen andre som har sv.diabetes og har litt erfaring enten angående hva som skjer under vekstestimering, hvordan planlegging av fødselen er og om de i det heletatt legger noe plan, eller annet ?
 
Last edited:
Kjære deg. Av andre grunnar så kan eg forstå frykta di.

Stor klem til deg,
håper du får erfaring frå fleire her inne
 
Huff... Jeg klarer ikke få tankene ut av hodet om fare for dødfødsel jo nærmere termin eller jo lenger over termin man går når man har svangerskapsdiabetes:(
Noe med at morkaken svikter og barnet får lite surstoff osv om jeg ikke tar feil.

Vil jo glede meg jo nærmere termin vi kommer men synes det er skummelt også, føler det blir mer og mer risikabelt å gå gravid ettersom ukene går. Er jo ikke sikkert det er sånn, bare føler det.

Er førstegangs og har kostholdsregulert sv.diabetes. Skal til vekstestimering på poliklinikken nå på fredag, skal ta det opp med dem der da. KK Bergen.
Håper de ikke bare feier det bort og synes jeg er hysterisk og bare overtenker. Vil jo selvfølgelig ha datteren min født frisk og i live som alle andre vil at barna sine skal bli født.


Noen andre som har sv.diabetes og har litt erfaring enten angående hva som skjer under vekstestimering, hvordan planlegging av fødselen er og om de i det heletatt legger noe plan, eller annet ?
Når de sjekker vekst sjekker de om det er nok fostervann, rekner ut om barnet fulger kurven sin ifht vekt. Du får da høre om barnet har det bra og legger på seg som h*n skal. Jeg var på kontroll selv, fikk da høre at min baby var ca 2% større enn normalen og fikk vite vekt. Jeg har ikke sv.diabetes, så vet ikke hvordan det fungerer. Er vel forventet at barnet kan være litt større enn «normalen» da?
 
Jeg har svangerskapsdiabetes nå, og hadde det når jeg fødte en frisk jente i april 2015. Fødte og på kk, og følte meg veldig godt ivaretatt! De siste ukene før fødsel var jeg ofte inne til kontroll, både for vekst og kontroll av blodsukkeret. Jeg skulle egentlig bli satt i gang tre dager før termin, men fordi blodsukkeret var litt høyt helt på slutten ble jeg satt i gang noen dager tidligere enn det. Da var jeg inne til kontroll på en lørdag, av alle dager! Ble satt i gang tirsdagen etter, jenten kom natt til torsdag.
De er veldig dyktige på kk. Jeg forstår redselen din, men prøv å stol på at de tar gode beslutninger. Og så er det lov å mase på de, og fortell de gjerne om at du er bekymret ❤️
 
Jeg har svangerskapsdiabetes nå, og hadde det når jeg fødte en frisk jente i april 2015. Fødte og på kk, og følte meg veldig godt ivaretatt! De siste ukene før fødsel var jeg ofte inne til kontroll, både for vekst og kontroll av blodsukkeret. Jeg skulle egentlig bli satt i gang tre dager før termin, men fordi blodsukkeret var litt høyt helt på slutten ble jeg satt i gang noen dager tidligere enn det. Da var jeg inne til kontroll på en lørdag, av alle dager! Ble satt i gang tirsdagen etter, jenten kom natt til torsdag.
De er veldig dyktige på kk. Jeg forstår redselen din, men prøv å stol på at de tar gode beslutninger. Og så er det lov å mase på de, og fortell de gjerne om at du er bekymret ❤️

Så godt å høre at du hadde så fin erfaring å dele. Det var godt å lese.
Man blir så fort bekymret og spesielt når man ikke vet hva man går til og hvordan alt foregår.

Jeg skal snakke med dem i morgen og sette ord på tankene og bekymringene så får jeg håpe at jeg får like god oppfølging og opplevelse av at de heller er litt føre var med fødselen slik som med deg:Heartpink

Hadde du ellers kontroll på blodsukkeret med kostholdet og så ble det litt høyt etterhvert eller trengte du insulin ?

Får du samme oppfølging denne gangen?
 
Last edited:
Når de sjekker vekst sjekker de om det er nok fostervann, rekner ut om barnet fulger kurven sin ifht vekt. Du får da høre om barnet har det bra og legger på seg som h*n skal. Jeg var på kontroll selv, fikk da høre at min baby var ca 2% større enn normalen og fikk vite vekt. Jeg har ikke sv.diabetes, så vet ikke hvordan det fungerer. Er vel forventet at barnet kan være litt større enn «normalen» da?

Så det sjekkes grundig altså, det er godt å høre.
Lurte på om de bare sjekker ved ultralyd, men synes det var merkelig at jeg skulle møte opp på poliklinikken og ikke der jeg har vært til ultralyd i uke 18, 24 og 29. (ordinær ultralyd og sjekk av morkakens plassering)

Ja, det sies at barn der mammaen har sv.diabetes har mye større sjanse for at de legger på seg for mye så det er vel det de fokuserer mest på når det kommer til vekstestimeringen av lille i magen i morgen vil jeg tro.
 
Last edited:
Så godt å høre at du hadde så fin erfaring å dele. Det var godt å lese.
Man blir så fort bekymret og spesielt når man ikke vet hva man går til og hvordan alt foregår.

Jeg skal snakke med dem i morgen og sette ord på tankene og bekymringene så får jeg håpe at jeg får like god oppfølging og opplevelse av at de heller er litt føre var med fødselen slik som med deg:Heartpink

Hadde du ellers kontroll på blodsukkeret med kostholdet og så ble det litt høyt etterhvert eller trengte du insulin ?

Får du samme oppfølging denne gangen?

Så bra at du skal snakke med de :) ønsker deg lykke til ❤️
Jeg måtte begynne med insulin i uke 10, både da og denne gangen. Så kanskje jeg har fått litt ekstra oppfølging pga det?
Er enda mer oppfølging denne gangen, ettersom jeg venter tvillinger!
 
Så det sjekkes grundig altså, det er godt å høre.
Lurte på om de bare sjekker ved ultralyd, men synes det var merkelig at jeg skulle møte opp på poliklinikken og ikke der jeg har vært til ultralyd i uke 18, 24 og 29. (ordinær ultralyd og sjekk av morkakens plassering)

Ja, det sies at barn der mammaen har sv.diabetes har mye større sjanse for at de legger på seg for mye så det er vel det de fokuserer mest på når det kommer til vekstestimeringen av lille i magen i morgen vil jeg tro.

Har vært til estimering i dag og med insulinbehandlet sv.dia vs. uoppdaget sv.dia forrige svangerskap (endrete kriterier) så er jeg i grunnen MYE tryggere og dermed tenker jeg at jeg må bekymre meg minte. Var jo sist jeg burde bekymret meg, men da visste jeg jo ikke...

Forrige barn var over 97% og denne ser ut til å bli mellom 50-75%. Blir igangsatt på termin pga insulinbehandlet sv.dia.
 
Jeg fødte ei sunn jente med kostregulert sd sist. Fikk kommentarer på hvor flott både morkaka og navlestrengen var. Men dette sjekker de jo på ultralyd også, og om det er noe å utsette følges du nøye opp. Jeg ble lovet igangsetting på termin for å unngå at hun ble for stor (jeg får store barn selv med normalt blodsukker)

Med kostregulert sd har man gjort endringer i kosten slik at blodsukkeret faktisk ER normalt. Har sd denne gangen også, og er heldigvis ikke bekymret for komplikasjoner utover muligheten for at babyen blir for stor. Men snakk med dem om bekymringene dine på neste kontroll.
 
Sniker litt her, men jeg hadde svangerskapsdiabetes med første og det var totalt uproblematisk. Ble faktisk estimert til å være under gjennomsnittet stor, men kom ut 3680, ei uke over termin. Ikke noe galt med blodsukkeret hennes, ingenting. Fin fødsel osv.

Det var ikke noe planlegging ift fødsel. Ikke noe annet enn at jeg måtte føde på "spesialavdeling" og at de måtte sjekke babyens blodsukker med en gang etter fødsel.

Jeg var ganske flink med kostholdet, spiste moderat lavkarbo, men skeia helt ut og mista all kontroll de siste par ukene.
 
Hmm, her nord blir vi satt igang i uke 38 ved sv.dia. Ikke aktuellt en gang og gå overtid.
 
Sniker litt her, men jeg hadde svangerskapsdiabetes med første og det var totalt uproblematisk. Ble faktisk estimert til å være under gjennomsnittet stor, men kom ut 3680, ei uke over termin. Ikke noe galt med blodsukkeret hennes, ingenting. Fin fødsel osv.

Det var ikke noe planlegging ift fødsel. Ikke noe annet enn at jeg måtte føde på "spesialavdeling" og at de måtte sjekke babyens blodsukker med en gang etter fødsel.

Jeg var ganske flink med kostholdet, spiste moderat lavkarbo, men skeia helt ut og mista all kontroll de siste par ukene.

Så utrolig bra at alt gikk så normalt for seg! Det er veldig godt å leste:)

Var til vekstestimering og hun ligger rett på gjennomsnittet med 8% over. Alt innenfor 20% er visstnok helt normalt. Hun er beregnet å veie ca 3700 til termin så det er virker bra:)
Det er ikke snakk om å sette i gang eller noe annet rundt termin siden alt så såpass fint ut så da får jeg være tålmodig og håpe hun kommer av seg selv om ikke så lenge.
 
Hmm, her nord blir vi satt igang i uke 38 ved sv.dia. Ikke aktuellt en gang og gå overtid.

Jeg var til vekstestimering og hun ligger rett på gjennomsnittet med 8% over. Alt innenfor 20% er visstnok helt normalt. Hun er beregnet å veie ca 3700 til termin så det er virker bra:)
Det er ikke snakk om å sette i gang eller noe annet rundt termin siden alt så såpass fint ut så da får jeg være tålmodig.

Tydeligvis veldig forskjellig praksis fra sykehus til sykehus og hvor i landet man bor. Håper hun kommer av seg selv om ikke så lenge.
 
Jeg har også svangerskapsdiabetes. Sist jeg var på kontroll sa de at ingen med sv.dia får gå over termin. Men at dette er mest for sikkerhets skyld :) klarer du å holde blodsukkeret noenlunde?
 
Jeg har også svangerskapsdiabetes. Sist jeg var på kontroll sa de at ingen med sv.dia får gå over termin. Men at dette er mest for sikkerhets skyld :) klarer du å holde blodsukkeret noenlunde?

Ja det går greit med blodsukkeret, men kun fordi jeg spiser så kjedelig og lite :p
Fikk skrevet ut Metformin tabletter som stabiliserer blodsukkeret slik at jeg kan spise litt mer variert, det har hjulpet masse å kunne ta en tablett til frokost og en til middag.

Jeg fikk beskjed om at jeg kan gå alle 11 dagene på overtid før de setter i gang noe:confused004
 
Ja det går greit med blodsukkeret, men kun fordi jeg spiser så kjedelig og lite :p
Fikk skrevet ut Metformin tabletter som stabiliserer blodsukkeret slik at jeg kan spise litt mer variert, det har hjulpet masse å kunne ta en tablett til frokost og en til middag.

Jeg fikk beskjed om at jeg kan gå alle 11 dagene på overtid før de setter i gang noe:confused004

Så bra at du klarer å holde det stabilt :) haha ja kjenner til det med kjedelig og lite mat :p har holdt på slik i maaange uker, men har nå begynt på insulin. Mye mindre skummelt enn det jeg hadde trodd og godt å kunne spise meg mett :rolleyes:
Dette er på KK. Hvor skal du føde?
Har du vært på noen kontroller? :)
 
Så bra at du klarer å holde det stabilt :) haha ja kjenner til det med kjedelig og lite mat :p har holdt på slik i maaange uker, men har nå begynt på insulin. Mye mindre skummelt enn det jeg hadde trodd og godt å kunne spise meg mett :rolleyes:
Dette er på KK. Hvor skal du føde?
Har du vært på noen kontroller? :)

Det er et herk, både all målingen og det å måtte holde seg til så kjedelig mat. Som gravid er det jo ikke akkurat grovbrødskiver eller brokkoli man craver :hilarious:

Jeg skal føde på KK Bergen.
Har vært til vekstestimering i uke 36 og samtale med jordmor på grunn av noen høye fastende målinger i uke 37. Begge på poliklinikken.

Når jeg tok det opp at jeg også hadde forstått det sånn at alle med sv.diabetes ikke får gå over termin så fikk jeg beskjed om at å settes i gang ved termin var for de som gikk på insulin og siden jeg har kostholdsregulert sv.diabetes og var kommet såpass langt i svangerskapet med å passe blodsukkeret med kostholdet så var det ingen fare for å gå normal overtid. Jordmoren som jeg snakket med om sv.diabetes følte ikke det var nødvendig med tabletter heller siden de fleste målinger var fine og jeg var såpass langt på vei allerede men jeg forklarte at det var fordi jeg spise så utrolig kjedelig og lite, kan ikke spise meg mett for da er ikke blodsukkeret sunket nok etter to timer så da fikk jeg tablettene.
Som skrevet, det var fantastisk å kunne spise litt ordentlig igjen:happy:

Når du nå går på insulin, kan du spise helt normalt eller må du fortsatt holde deg innenfor rådene til diabetikere ? :wtf:

Jeg har time for vekstkontroll, samtale angående sv.diabetesen og samtale med fødelege på Torsdag neste uke. Er da i uke 39. De sa den/de undersøkelsene ville ta noen timer for de skal koble med opp på CTG og div. Kanskje jeg får beskjed om noe annet etter den undersøkelsen og på grunn av at jeg nå tar tabletter :confused005
 
Last edited:
Jeg har sv dia og kostholdsregulert. Uke 38 imorra. Avtalte etter vekstekstimering sist etter å ha sjekket at alt var bra var baby, morkake, fostervann osv at jeg skal ha ny sjekk 2 dager før termin. Både lege og jeg har lyst at det skal skje naturlig.. men har det ikke skjedd noe til termin, kan det hende jeg blir satt igang. Og så lenge veksten ikke er stor så er det ikke fare å gå over. Men igjen, avgjør også endel av hvor regulert blodsukkeret ditt er... Tror du må prøve å legge vekk tankene om at det skjer noe med baby så lenge alt er fint på sjekker og at du kjenner baby.. begynner det å bli stille så må du få det sjekket ut.. Stress gir også høyere blodsukker, også dessverre
 
Jeg har sv dia og kostholdsregulert. Uke 38 imorra. Avtalte etter vekstekstimering sist etter å ha sjekket at alt var bra var baby, morkake, fostervann osv at jeg skal ha ny sjekk 2 dager før termin. Både lege og jeg har lyst at det skal skje naturlig.. men har det ikke skjedd noe til termin, kan det hende jeg blir satt igang. Og så lenge veksten ikke er stor så er det ikke fare å gå over. Men igjen, avgjør også endel av hvor regulert blodsukkeret ditt er... Tror du må prøve å legge vekk tankene om at det skjer noe med baby så lenge alt er fint på sjekker og at du kjenner baby.. begynner det å bli stille så må du få det sjekket ut.. Stress gir også høyere blodsukker, også dessverre

Ja det er helt sant. Hun beveger seg masse heldigvis så det er godt å kunne kjenne på det som en liten trygghet.

Får se hva målingene og de på poliklinikken sier på torsdag:) hatt litt svingende blodtrykk som jordmor oppdaget på kontrollen denne uken så får sjekket opp i det også.

Lille i magen var estimert helt på normalen i uke 36, ca 2800 gram. Tror og håper at alle målinger er fine men må få si at jeg er ganske klar for å få henne ut her til oss, både for nervøsiteten for hvordan hun har det i magen og ikke minst fordi vi vil møte henne og starte familielivet :angelic::Heartpink
 
Huff... Jeg klarer ikke få tankene ut av hodet om fare for dødfødsel jo nærmere termin eller jo lenger over termin man går når man har svangerskapsdiabetes:(
Noe med at morkaken svikter og barnet får lite surstoff osv om jeg ikke tar feil.

Vil jo glede meg jo nærmere termin vi kommer men synes det er skummelt også, føler det blir mer og mer risikabelt å gå gravid ettersom ukene går. Er jo ikke sikkert det er sånn, bare føler det.

Er førstegangs og har kostholdsregulert sv.diabetes. Skal til vekstestimering på poliklinikken nå på fredag, skal ta det opp med dem der da. KK Bergen.
Håper de ikke bare feier det bort og synes jeg er hysterisk og bare overtenker. Vil jo selvfølgelig ha datteren min født frisk og i live som alle andre vil at barna sine skal bli født.


Noen andre som har sv.diabetes og har litt erfaring enten angående hva som skjer under vekstestimering, hvordan planlegging av fødselen er og om de i det heletatt legger noe plan, eller annet ?
Jeg har og også mye fostervann, de begynte med vekstekstimering uke 34, så uke 36.

MI er stor 3500 nå så blir satt i gang uke 37. Vet at de fleste sykehus setter i gang i uke 38. Vet om 3 venninner på forskjellige sykehus som ble satt i gan da.
 
Back
Topp