Er det noko du skulle ynskje at nokon hadde fortalt deg om barseltida?

  • Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet
M

Moderator Marte

Guest
Var det noko som overraska deg og ikkje blei heilt som forventa?
 
Jeg skulle ønske noen fortalte meg at man kunne blø i mange uker etter, det kom som et sjokk! Visste ikke om renselsen, ingen fortalte meg det!
Jeg skulle ønske noen fortalte meg at amming tok all tid første ca 3 ukene, og etter det ble det mer effektiv spising og mer opphold mellom ammingene. Satt med puppen ute konstant i 3 uker, var virkelig ikke forberedt på det!
Jeg skulle ønske noen fortalte meg at ikke alle unger tar flaske, og at man får lite tid for seg selv.
Jeg skulle ønske noen sa noe positivt også, for alle sa at nå får du ikke sove, nå blir du bleieskiftarbeider, nå kan du bare glemme å gjøre noen ting for deg selv. Det hadde vært fint om noen fortalte meg hvor fint det var å ha den lille og hvor altoppslukende det er å få en liten baby. Ingen fortalte meg om hvor fantastisk det var, alle var bare opptatt av å fortelle hvor lite søvn de hadde hatt de første tre årene. Sånn er det ikke for alle!
 
4dje trimester! Hatt en baby som har vært totalt avhengig av kroppskontakt, nesten døgnet rundt... itilleg var han fortidlig født, og traumatisk fødsel som også gjorde at han ble mer avhengig sv meg og kontakt
 
Nei, må si jeg hadde ganske realistiske forventninger til hvordan barseltiden skulle bli. Eller kanskje ikke så mye forventninger i det heletatt, så det ble i gen store sjokk. Var så oppslukt i den babyen at jeg tror det meste hadde gått greit :p
Eneste jeg skulle ønske at jeg visste var at brystspreng ikke er det samme som melkespreng og at jeg ikke skulle prøvd å pumpe, men at det ville gi seg av seg selv.
 
Jeg skulle ønske noen fortalte meg om det fjerde trimester og hvor sinnsykt mye jobb amming er! Jeg fikk liksom bare inntrykk av at man slang puppene ut og så skjønte ungen hva den skulle gjøre. Det ble så absolutt ikke tilfelle her med stramt tungebånd og refluxproblematikk, blødende sår på niplene og i det hele tatt en veldig kjip ammestart.
 
Renselsen var et sjokk her, men også det å få et klistrebaby som ikke kunne legges ned. Hvor tungt det er psykisk å bære en baby hele dagen man er våken.. var også sjokk at man fikk ekstremt bryst spreng .. måtte kjøpe pumpe etter 2 dager. Var helt desperat
 
Etterrier
At det gjør helsikes vondt å få igang melkeproduksjon.
At alle babyer gråter ikke. Fikk beskjed om at alle babyer griner og griner og er våken om natta. Vi fikk kronisk blide sove babyer. Så jeg psyka meg så jævlig ned til våken netter å ikke kunne dra noen steder pgr grine baby haha...
Selv om man ikke får til knipeøvelser så blir man nødvendigvis ikke slapp og tisser på seg.
At man trenger ikke 10-15 bodyer i samme str.
 
Fikk egentlig veldig mange historier om nattevåke og alt som var. Men en klarer ikke å sette seg inn i hvordan det er før en står der selv.
Hvor hodestups forelska en blir, hvor sårbar en blir, hvor bekymret en blir osv.
Tror ikke en kan forestille seg det før en har fått babyen.
Husker heg tenkte; hvor mange bodyer trener man, hvor ofte skal en skifte body osv.
Men alt ble naturlig når vi kom igang..
morsinstinktet slår inn og alt går av seg selv.
 
Etterrier
At det gjør helsikes vondt å få igang melkeproduksjon.
At alle babyer gråter ikke. Fikk beskjed om at alle babyer griner og griner og er våken om natta. Vi fikk kronisk blide sove babyer. Så jeg psyka meg så jævlig ned til våken netter å ikke kunne dra noen steder pgr grine baby haha...
Selv om man ikke får til knipeøvelser så blir man nødvendigvis ikke slapp og tisser på seg.
At man trenger ikke 10-15 bodyer i samme str.
Ville bare kommentere at jeg hadde 25 bodyer i str 50 (mye arvet og bruktposer fra facebook, var ikke menigen å ha så mange) men kunne lett hatt flere så jeg slapp å vaske klær hver dag. #Gulpebaby. Så det avhenger av babyen. [emoji4]
 
Skulle ønske noen fortalte om renselsen, i det minste på sykehuset. Den fant jeg tilfeldigvis ut av fordi en venninne var ferdig med sin renselse omtrent når jeg fødte, og uttrykte sin lettelse over den.
Og at klistermerkebabyer må ha kroppskontakt 24 timer i døgnet.
Og at amming slett ikke må være så hinsides vondt å få igang som man blir skremt med.
Og at noen babyer hater smokk! Det var jeg ikke klar over.
Og at vogn/bæresele kan være noe som sendt fa djevelen selv. Ikke alle babyer vil trille tur, til mors store frustrasjon. Så det kan bli mye innesitting også etter at babyen kommer ut.
 
At det kom til å bli en kjip tid. Ikke alle babyer liker vogn, noen har skrik, hyl og er klistremerker. Babytid er ikke noe for meg ;) de er søte da :)
 
Jeg var forberedt på vondter både her og der, men var ikke forberedt på hvor lenge jeg skulle gå rundt og ha vondt.. underlivet gjorde vondt i 2-3 uker og ammingen i 4-5.. :dead:
 
Skulle ønske noen fortalte meg om alt som viste seg å være vondt i etterkant av fødselen. Alle sier «når babyen kommer ut stopper smertene og alt er glemt» Nei tenk! Jeg husker det enda, og smertene forsvant ikke! Etterriene var vonde, syingen var vond, det var vondt å tisse, magemusklene var vonde, det var innihelsikkens vondt hver gang de skulle trykke på magen for å kjenne på livmoren, nipplene var vonde osv. Generelt mye smerter i ettertid!
 
Ville bare kommentere at jeg hadde 25 bodyer i str 50 (mye arvet og bruktposer fra facebook, var ikke menigen å ha så mange) men kunne lett hatt flere så jeg slapp å vaske klær hver dag. #Gulpebaby. Så det avhenger av babyen. [emoji4]
Poenget med kommentaren var at babyer vokser fort og at veldig ofte har man mer enn hva man bruker , uavhengig om man har gulpebaby :p
Jeg kunne sikkert formulert det annerledes hehe
 
Poenget med kommentaren var at babyer vokser fort og at veldig ofte har man mer enn hva man bruker , uavhengig om man har gulpebaby [emoji14]
Jeg kunne sikkert formulert det annerledes hehe
Neida, helt enig med deg! De vokser fort som uvær. Brukte 56 bare i en knapp uke, og nå når hun er 2,5 måneder bruker hun 68. Så sikkert mye jeg kunne spart meg, men veldig deilig å ha skikkelig mye klær når hun brukte 8-10 bodyer og 5-6 pysjer i døgnet. [emoji23]

Men nå er mora mer dreven og får ofte styrt gulpen unna klærne hennes. [emoji106]
 
Neida, helt enig med deg! De vokser fort som uvær. Brukte 56 bare i en knapp uke, og nå når hun er 2,5 måneder bruker hun 68. Så sikkert mye jeg kunne spart meg, men veldig deilig å ha skikkelig mye klær når hun brukte 8-10 bodyer og 5-6 pysjer i døgnet. [emoji23]

Men nå er mora mer dreven og får ofte styrt gulpen unna klærne hennes. [emoji106]
Haha ikke sant :p jeg hadde en dverg til baby som jeg følte levde flere mnd i str 68 :p og vips vokste den .... hehe
 
hvor mange ganger i døgnet man må skifte klær på grunn av gulp [emoji85] skulle også ønske jeg hadde fått vite mer om flaskemating, og at amming ikke nødvendigvis går seg til for alle.
 
Back
Topp