Hvor mye er for stort?

keia

Forelsket i forumet
Desemberlykke 2018
JuniJubel2021
skal inn til vekstestimering i desember. Så nervøs for å føde før det. En lege kommenterte oi han blir stor. Og etter det har fødselsangsten tatt meg helt(siden jeg fikk fødselsskader forrige fødsel) Men lurer på om hvor mye som er for stort ut i fra mål å føde selv?
 
Det tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar på? Kommer vel helt an på mors bekken og kropp etc?
 
skal inn til vekstestimering i desember. Så nervøs for å føde før det. En lege kommenterte oi han blir stor. Og etter det har fødselsangsten tatt meg helt(siden jeg fikk fødselsskader forrige fødsel) Men lurer på om hvor mye som er for stort ut i fra mål å føde selv?

Hvor stor er han ca nå da, siden legen sa han var stor?

Har hørt de legger på seg ca 200g hver uke de siste ukene før fødsel. Hvilken uke er du i nå?
 
Min baby var 16% over snittet for snart 2 uker siden. Den ene legen mente at jeg kunne gå til jeg gikk i naturlig fødsel og at det ikke kom til å være noe problem at jeg revna sist gang.
Neste lege mente jeg måtte inn på ny sjekk i uke 38 (førstkommende mandag) for å se an veksten. Kan legge til at babyen bare var 6% over snittet i uke 32 og hadde økt til 16% over i uke 36. Jeg nevnte derfor min uro for at denne økninga bare kom til å øke. Lege nr. 2 var helt enig, og sa at målet for fødselen må være å føde et barn som ikke er større enn nr.1 var :) så det kommer nok an på hvem du møter :banghead:?
 
Min baby var 16% over snittet for snart 2 uker siden. Den ene legen mente at jeg kunne gå til jeg gikk i naturlig fødsel og at det ikke kom til å være noe problem at jeg revna sist gang.
Neste lege mente jeg måtte inn på ny sjekk i uke 38 (førstkommende mandag) for å se an veksten. Kan legge til at babyen bare var 6% over snittet i uke 32 og hadde økt til 16% over i uke 36. Jeg nevnte derfor min uro for at denne økninga bare kom til å øke. Lege nr. 2 var helt enig, og sa at målet for fødselen må være å føde et barn som ikke er større enn nr.1 var :) så det kommer nok an på hvem du møter :banghead:?

16% over snittet, hvor mye total % vil det si om det står i papirene dine fra kontrollen/helsekortet?
Vil det si 66% tro, hvis gjennomsnittet er 50%?

Var på vekstestimering i dag (uke 36+0) og fikk beskjed om at lille i magen er midt på normal skalaen. Fikk se, det lignet veldig på magemålene vi har på helsekortet og var god slingringsmonn så det ut som.
På helsekortet skrev hun 'Normalt stort foster på 58%' og var estimert til ca 2800g. Men om 50% er gjennomsnittet så ligger hun 8% over snittet muligens? :confused005
 
Last edited:
Det står bare 16% over på papirene mine. Ultralyden i uke 36 tilsa en baby på 3240 g. Og legen sa vel at ca. Vekt til termin ville være rundt 4 kg :)
 
skal inn til vekstestimering i desember. Så nervøs for å føde før det. En lege kommenterte oi han blir stor. Og etter det har fødselsangsten tatt meg helt(siden jeg fikk fødselsskader forrige fødsel) Men lurer på om hvor mye som er for stort ut i fra mål å føde selv?

Fant denne tabellen for gjennomsnittsvekt: http://www.nsfm.no/esnurra/4.php?tabell=BW prGA&action=Vis

GA oppgis her som dager i graviditeten. F.eks uke 36+0 = 252 dager.

Du kan jo ta en titt på den om du vet vekten hittil:)


Jeg tror jeg ligger 8% over gjennomsnittet.
Lille ligger visst på 58% totalt står det på helsekortet etter vekstestimering i dag.

For termindato, dag 280 sånn omtrent, vil en baby som ligger 8% over snittet veie 3546 x 1,08 = 3829,7 gram.

Har lest at alt innenfor 20% er innenfor normalen.

Så f.eks en baby som ligger 20% over gjennomsnittet på en baby ved termin ca 3546g (gutter pleier å veie ca 100g mer)

Da vil regnestykket bli
3546 x 1,20 = 4255,2
 
Last edited:
Det står bare 16% over på papirene mine. Ultralyden i uke 36 tilsa en baby på 3240 g. Og legen sa vel at ca. Vekt til termin ville være rundt 4 kg :)

Aha. Leste nå at alt innenfor 20% var visst normalt, men så kommer det jo ann på kvinnen og bekkenet osv sikkert også:)

Man kan visst regne ca ut i fra en gjennomsnittlig baby på 3546 g ved termin (gutter er ofte 100g mer sies det)

16% blir da ca
3546 x 1,16 = 4113,36 g ved termin
 
Last edited:
Aha. Leste nå at alt innenfor 20% var visst normalt, men så kommer det jo ann på kvinnen og bekkenet osv sikkert også:)

Man kan visst regne ca ut i fra en gjennomsnittlig baby på 3546 g ved termin (gutter er ofte 100g mer sies det)

16% blir da ca
3546 x 1,16 = 4113,36 g ved termin

4100 er innafor kjenner jeg :) takk :)
 
Det står bare 16% over på papirene mine. Ultralyden i uke 36 tilsa en baby på 3240 g. Og legen sa vel at ca. Vekt til termin ville være rundt 4 kg :)

Merkelig. Min ultralyd 36+3 var barnet estimert til ca 3018 gram og at det tilsvarte ca 61% og ville gi en fødselsvekt på mellom 4,2 og 4,5 ved termin. Har mindre enn gjennomsnittlig tilvekst. Men syns det høres så mye ut at han skal legge på seg 250 gram eller mer i uka?
 
Hvor stor er han ca nå da, siden legen sa han var stor?

Har hørt de legger på seg ca 200g hver uke de siste ukene før fødsel. Hvilken uke er du i nå?

Det sa hun ikke. Bare at jeg måtte inn på estimering i uke 37 (6 desember) Var vel 28 når jeg var der. Er 33+4
 
Det sa hun ikke. Bare at jeg måtte inn på estimering i uke 37 (6 desember) Var vel 28 når jeg var der. Er 33+4

Det er bra at de følger det opp da:) kan jo godt hende at det normaliserer seg i løpet av disse ukene.

I uke 24 lå vår lille på 17% over gjennomsnittet, nå lå hun på 8% i uke 36.
Alt innenfor 20% er innenfor normalen som skrevet over.

Du kan også passe på sukker inntaket uavhengig om du har sv.diabetes eller ikke. Babyene produserer også insulin selv og reagerer på det slik som vi gjør og kan legge godt på seg av det fikk jeg beskjed om. Om du er bekymret og føler for å kunne prøve å gjøre noe for å hjelpe på veksten:)
 
tusen takk for tips :)
 
Min var 19 % vekstavvik ene uka og 12% uka etter.... så jeg blir nøye fulgt med på.
 
Går selv til vekstestimering hver måned, legen sa til meg at alt innenfor +/- 20% er innenfor normalen uten at jeg vet vekten da. Her ligger lillesøster på +2% så godt innenfor normalen og de sier hun egentlig ligger rett på normalgrafen de følger. Med eldste estimerte de han til å være +11% ca 3 uker før termin hvor jordmor sa var ca 3000-3500gr. Han ble født dagen før termin og veide 2745 gr
 
Det er bra at de følger det opp da:) kan jo godt hende at det normaliserer seg i løpet av disse ukene.

I uke 24 lå vår lille på 17% over gjennomsnittet, nå lå hun på 8% i uke 36.
Alt innenfor 20% er innenfor normalen som skrevet over.

Du kan også passe på sukker inntaket uavhengig om du har sv.diabetes eller ikke. Babyene produserer også insulin selv og reagerer på det slik som vi gjør og kan legge godt på seg av det fikk jeg beskjed om. Om du er bekymret og føler for å kunne prøve å gjøre noe for å hjelpe på veksten:)
Fikk en avbestillingen ,så var der i dag til samtale. Den legen som sa han var stor hadde skrevet inn at han var 27% over snitt.. så er veldig spent på kontrollen den 6/12 nå kjenner jeg..
 
Fikk en avbestillingen ,så var der i dag til samtale. Den legen som sa han var stor hadde skrevet inn at han var 27% over snitt.. så er veldig spent på kontrollen den 6/12 nå kjenner jeg..

Jeg skjønner deg godt. Det skal gå veldig bra skal du se:)

Regnestykket ditt blir da

3546 x 1,27 = ca 4503,42 gram ved termin.
Det er jo bare en estimering.

Mulig du får tilbud om å få keisersnitt i stedet både på grunn av størrelsen hans og forrige erfaring.
Ta det opp på samtalen om det er noe du ønsker sterkt istedet for å prøve vaginalt.
 
Jeg skjønner deg godt. Det skal gå veldig bra skal du se:)

Regnestykket ditt blir da

3546 x 1,27 = ca 4503,42 gram ved termin.
Det er jo bare en estimering.

Mulig du får tilbud om å få keisersnitt i stedet både på grunn av størrelsen hans og forrige erfaring.
Ta det opp på samtalen om det er noe du ønsker sterkt istedet for å prøve vaginalt.

Ja,alt beror vel på hva han veier den 6/12. Fikk en grei fødselsplan. Blir satt igang uke 38 hvis han er så stor. Og veien til keisersnitt er kort hvis jeg får problemer i forløpet. Tusen takk for at du regnet for meg! Litt uvirkelig at han kanskje kommer om 3 og en halv uke når terminen min er 23/12 :)
 
Back
Topp