Snakker du med barna om nettvett?

M

Moderator Marte

Guest
...om ja, kva seier du? Har skulen snakka med barna om nettvett?
 
Kommer til å gjøre det når han blir eldre å bruker Internett. Fortelle at ingen liker å motta dickpics osv [emoji23] og at man ikke skal gi ut adresse eller annen viktig informasjon
 
Dette er et evig mas hos oss. De må nesten få vite hva de skal gjøre om noe går galt.

Vi snakker om at Internett er for alle. Også de slemme menneskene. Og at de lettere klarer å gå i forkledning på nettet.
Vi snakker om at man ikke skal kle av seg for noen. Hverken på nett eller telefon eller bilder. Dette følger jeg også opp med å poengtere når jeg selv tar bilder av de.

Jeg snakker om at gutter også kan bli lurt.

Jeg snakker om at om de havner i en slik situasjon hvor de har blitt lurt og noen truer de må de snakke med meg med en gang. Jeg lover å ikke bli sint!

Jeg snakker om at de ikke må dele ut passordet sitt til noen. Ever!

Vi snakker om at det er lett å gjemme seg på Internett også for dem. Men at de skal være ordentlige mennesker uansett hvor de er. Og at de heller ikke her er lov å plage andre.

Vi snakker med de om likes. Hvor viktig er de? Vi prøver å dempe kravene.

Med mini snakker vi om dagen om momo. Og hvordan noen kan bruke Internett til å skremme andre.

Jeg bruker enhver hendelse på nettet til å knagge på hvordan de skal håndtere det store vide internettet.
 
Dette er et evig mas hos oss. De må nesten få vite hva de skal gjøre om noe går galt.

Vi snakker om at Internett er for alle. Også de slemme menneskene. Og at de lettere klarer å gå i forkledning på nettet.
Vi snakker om at man ikke skal kle av seg for noen. Hverken på nett eller telefon eller bilder. Dette følger jeg også opp med å poengtere når jeg selv tar bilder av de.

Jeg snakker om at gutter også kan bli lurt.

Jeg snakker om at om de havner i en slik situasjon hvor de har blitt lurt og noen truer de må de snakke med meg med en gang. Jeg lover å ikke bli sint!

Jeg snakker om at de ikke må dele ut passordet sitt til noen. Ever!

Vi snakker om at det er lett å gjemme seg på Internett også for dem. Men at de skal være ordentlige mennesker uansett hvor de er. Og at de heller ikke her er lov å plage andre.

Vi snakker med de om likes. Hvor viktig er de? Vi prøver å dempe kravene.

Med mini snakker vi om dagen om momo. Og hvordan noen kan bruke Internett til å skremme andre.

Jeg bruker enhver hendelse på nettet til å knagge på hvordan de skal håndtere det store vide internettet.
Jeg må spørre, hva er dette med momo? Jeg så bare noen bilder, og de så ganske ekle ut, av den "figuren" :sorry:
 
Vi snakker MYE om det.
Syntes skolen har tatt lite tak i ting, selv om de vet det foregår mye tull og tøys blant elevene på sosiale medier.
Nå er dette foreldrenes ansvar, ikke skolen, men det hadde vært så fint om skolen i samarbeid med de voksne satte noen retningslinjer for barna våre..

Nå er jeg litt over middels inne i akkurat disse tingene, og ser virkelig at både foreldre og barn trenger god opplæring før barna får ferdes på nett alene.

Alle kontoene min 8 klassing har har vi satt opp sammen, og jeg mener selv jeg har gitt henne grundig opplæring i både det tekniske og alt det andre før hun fikk ferdes der alene. Jeg ville jo ikke sendt barnet mitt på bussen alene til Oslo, så hvorfor la henne vandre på facebook alene? Viktig for meg at hun er trygg og klarer å ta de rette valgene for seg selv. Og at jeg alltid kan hjelpe henne om hun ikke vet hva hun skal gjøre selv.
 
Last edited:
Vi har snakket en del om det hjemme, både «strangerdanger» prinsippet å forskjellige farlige utfordringer som spres som ild i tørt gress titt og ofte.

Også at mye på youtube kan være veldig ubehagelig å se, som feks slenderman historier, momo etc å at det kan man få mareritt å føle veldig ubehag av i lang tid så det unngår hun som pesten. Utrolig hvor mye som kommer opp selv om man har barnefilter på.

Så snakker de også en del om det på skolen.

Nå er hun bare 6 år enda så vi har selvfølgelig full kontroll på apper å slikt som hun laster ned å hun spør alltid først.
Håper at det gagner henne å lære om det nå så når hun blir eldre å får mer kontroll selv vet hun va som er greit, ugreit, ubehagelig eller farlig.
 
Ja, vi har snakket mye om det.. men de lærer ekstremt mye om dette på skolen.. de er mer bevisst enn meg nesten.
Hvis heg tar et bilde av de, får jeg streng beskjed om å ikke dele det på nett, fordi det er ulovlig uten tillatelse osv.
 
Det er tema på skolen på alle trinn nå i november så jeg regner med å høre litt om det fra ungene Men ja Det tas opp på egnet nivå hver gang jeg finner et øyeblikk.

Nå er ikke mine på sosiale medier enda men nettvett , kildekritikk og å alltid, alltid si fra om de ser noe de ikke liker/skummelt etc
 
Har ikke snakket mye om det da hun er 8 og ikke har tilgang på nett og tlf annet en Netflix. Men nå som Momo holder på har vi snakket mye om det..
 
Back
Topp