Forbedre samlivet etter barn

Lillevesen246

Gift med forumet
Novembergull 2017
Juligull2021
Jeg tar i mot alle tips. Har ett barn på 11 mnd. Vi har vært sammen i snart 3 år. Vi går til samtaler på familievernkontoret.
Men jeg trenger hjelp.
Vi har vært gjennom en del, krangler en del nå, og snakker ikke så mye sammen.

Så, hva er ditt beste tips til å sprite opp forholdet etter at man har fått barn?
Sex vet jeg om, men jeg blir ikke kåt av krangling selv om han blir det.
 
Barnevakt og kjærestetid? :happy: Dra ut å spise, bowle, minigolf eller andre ting man kan snakke og være sammen om? Kino er jo dumt da man ikke kan snakke og se hverandre..
 
Her har vi to små på 1 og 2 år. Kjærestetid har en tendens til å gå i glemmeboka, men når ungene er lagt prøver vi å legge oss ned på sofaen sammen foran tv-en. Ofte så sovner vi begge to etter kort tid, men det er koselig ihvertfall.
Har prøvd å ha barnevakt og dra ut å spise, koselig det også, men det blir så altfor sjeldent desverre så vi fant ut at sofa og armkrok var det som er gjennomførbart akkurat nå.

Vi prøver også å ta opp uenigheter etter at ungene har lagt seg og prøver å planlegge neste uke på søndager. Da ser vi hva som står på kalenderen og fordeler oppgaver mellom oss + setter av tid til kjærestetid. Planlegging har vært gull verdt her hjemme. Tidligere kom sexlysten spontant etter at vi fikk barn må det planlegges slik at begge to har nok overskudd.

Vet ikke helt om det var svar på spørsmålet ditt, men sånn gjør vi det her hjemme :)
 
Her har vi to små på 1 og 2 år. Kjærestetid har en tendens til å gå i glemmeboka, men når ungene er lagt prøver vi å legge oss ned på sofaen sammen foran tv-en. Ofte så sovner vi begge to etter kort tid, men det er koselig ihvertfall.
Har prøvd å ha barnevakt og dra ut å spise, koselig det også, men det blir så altfor sjeldent desverre så vi fant ut at sofa og armkrok var det som er gjennomførbart akkurat nå.

Vi prøver også å ta opp uenigheter etter at ungene har lagt seg og prøver å planlegge neste uke på søndager. Da ser vi hva som står på kalenderen og fordeler oppgaver mellom oss + setter av tid til kjærestetid. Planlegging har vært gull verdt her hjemme. Tidligere kom sexlysten spontant etter at vi fikk barn må det planlegges slik at begge to har nok overskudd.

Vet ikke helt om det var svar på spørsmålet ditt, men sånn gjør vi det her hjemme :)

Vi ser mye på serie på tv sammen, men det hjelper liksom ikke :/ ønsker noe som gjør at det bare er han og meg, uten så mye annet som forstyrrer rundt :/
Ikke noe som må skje hver dag eller hver uke, men noen tips til å finne tilbake til de følelsene vi hadde :)

Planlegging kan være med på å gjøre hverdagen en del lettere, men han jeg bor med er ikke så intressert i det, han vet hva han skal, når han skal det, og ellers bryr han seg ikke så mye. Prøvde å skulle planlegge middager til denne uka, han brydde seg ikke, og skjønte ikke vitsen med å gjøre det :/ men kanskje jeg bare skal kjøpe inn en kalender vi kan ha hengende, så må vi skrive opp alt som skjer av aktiviteter/sein jobbing, middager osv, kanskje han kommer på gli etterhvert :)
 
Vi ser mye på serie på tv sammen, men det hjelper liksom ikke :/ ønsker noe som gjør at det bare er han og meg, uten så mye annet som forstyrrer rundt :/
Ikke noe som må skje hver dag eller hver uke, men noen tips til å finne tilbake til de følelsene vi hadde :)

Planlegging kan være med på å gjøre hverdagen en del lettere, men han jeg bor med er ikke så intressert i det, han vet hva han skal, når han skal det, og ellers bryr han seg ikke så mye. Prøvde å skulle planlegge middager til denne uka, han brydde seg ikke, og skjønte ikke vitsen med å gjøre det :/ men kanskje jeg bare skal kjøpe inn en kalender vi kan ha hengende, så må vi skrive opp alt som skjer av aktiviteter/sein jobbing, middager osv, kanskje han kommer på gli etterhvert :)

Vi lager oss noen ganger litt kosemat, enten som middag eller som kvelds:) da lager vi ofte maten sammen og prater litt samtidig som vi lager mat og sammarbeider om det:)
 
Vi går i skogen. Med barn, men vi er mennesker som får energi og godt humør av frisk luft [emoji6]
 
Vi er flinke til p gå ut i helgene når vi begge har fri :) går i forskjellige barnehager, men lite i skogen :/

Det er litt av greia her: vi bruker stort sett uka på alt av husarbeid og ærender, så når helga kommer har vi helt fri begge to.

Og så er det greit å si at «vet du? Denne helga må jeg få dra ut med venner en gang» og så gjør vi det.
 
Han må jo være interessert i å ville jobbe med forholdet han også da. Her kan det bli litt vel mye samboer som driver med sitt, så jeg blir mye sittende alene når unga er lagt. Da må jeg minne han på at vi må gjøre noe sammen også, ellers er det liten vits i å være i et forhold. I går var vi faktisk på jakt sammen, også var vi på lunsjdate før vi henta unga i bhg. Ikke så ofte vi har den muligheten da, men han tok en fridag.
 
Hva med

Barnepass en helg eller to.
Gå turer sammen.
Kafé.
Kino.

For og ikke glemme KOMMUNIKASJON. Kommunisere er jo alt.

Gi hverandre komplimenter i hverdagen.
Send med han lapp før han drar til jobb "ønsker deg en fin dag osv"

Ser du skriver at alt husarbeid osv gjøres i uken. Men hva med å redusere litt? Ta det annen hverdag om det går ann? :)
Sett dere ned og ta et tak i dere selv og spør dere selv HVORDAN havnet vi her?

Håper det ordner seg :)
 
Hva med

Barnepass en helg eller to.
Gå turer sammen.
Kafé.
Kino.

For og ikke glemme KOMMUNIKASJON. Kommunisere er jo alt.

Gi hverandre komplimenter i hverdagen.
Send med han lapp før han drar til jobb "ønsker deg en fin dag osv"

Ser du skriver at alt husarbeid osv gjøres i uken. Men hva med å redusere litt? Ta det annen hverdag om det går ann? :)
Sett dere ned og ta et tak i dere selv og spør dere selv HVORDAN havnet vi her?

Håper det ordner seg :)

Vi gjør husarbeid da vi kan, og med travle hverdager prøver vi å gjøre litt etterhvert og litt da ungen er lagt. Heg tar skippertak på mine fridager da jeg orker, og vi tar gjerne litt i helgene å.
Barnepass over flere dager er vanskelig da hu ennå våkner om nettene for pupp. Tar ikke flaske og nekter vann.
Vi er ofte på tur i helgene, men da for å aktivisere ungen :)

Vi har tatt tak for å finne ut hvorfor vi har havnet der vi er i dag, derfor vi går på familievernkontoret :)
Der får vi å beskjed om å gå i oss selv for å finne ut av ting, man kan aldri endre den andre, man må endre seg selv :)
 
Han må jo være interessert i å ville jobbe med forholdet han også da. Her kan det bli litt vel mye samboer som driver med sitt, så jeg blir mye sittende alene når unga er lagt. Da må jeg minne han på at vi må gjøre noe sammen også, ellers er det liten vits i å være i et forhold. I går var vi faktisk på jakt sammen, også var vi på lunsjdate før vi henta unga i bhg. Ikke så ofte vi har den muligheten da, men han tok en fridag.

Han er nok det, men en av oss må jo begynne ett sted. Han er med på familievernkontoret, så han er villig til å jobbe med forholdet han å.
Vi prøver å få til en lunsjdate, men med to vidt forskjellige dager er det vanskelig :/ han kan flekse sin arbeidstid som han vil, jeg kan ikke. Og da jeg har fri er det ofte for at han skal noe annet :/
 
Beste tipset vi har fått er en samtale hver kveld etter at mini har sovna for kvelden. Vi sitter ved kjøkkenbordet, ikke noe telefoner eller annet involvert og man kan ta opp det man vil Eller bare snakke. En bedre arena for å ta opp ting enn i en opphetet situasjon. Og bare for å snakke sammen. Blir fort til at man bare sitter i hver sin stol og glor på tv osv. Noen ganger setter vi oss ned og finner ut at vi ikke har såå mye å snakke om, andre kvelder 10 min eller 45 min :) også er det lov å be om komplimenter fra hverandre, lett å fokusere på det som ikke er såå bra.

Hvordan går det med dere nå?
 
Beste tipset vi har fått er en samtale hver kveld etter at mini har sovna for kvelden. Vi sitter ved kjøkkenbordet, ikke noe telefoner eller annet involvert og man kan ta opp det man vil Eller bare snakke. En bedre arena for å ta opp ting enn i en opphetet situasjon. Og bare for å snakke sammen. Blir fort til at man bare sitter i hver sin stol og glor på tv osv. Noen ganger setter vi oss ned og finner ut at vi ikke har såå mye å snakke om, andre kvelder 10 min eller 45 min :) også er det lov å be om komplimenter fra hverandre, lett å fokusere på det som ikke er såå bra.

Hvordan går det med dere nå?

Går ikke så mye bedre syns jeg.. mens han syns vi har ett bra forhold, men å snakke sammen er ikke så viktig for han.
Han mente vi har så bra forhold at vi ikke trenger å snakke sammen, 2 dager etter var vi på familievernkontoret, og da mente han at jeg ennå er helt forferdelig og klagete.. selv uten å ha snakka med han på to uker... så vi får se.. han ville egentlig ikke ha flere timer på familievernkontoret, men hu dama vi er i samtaler med mener at vi må fortsette så lenge jeg syns vi trenger det å, og hu sa da vi gikk at vi er nok ikke ferdig der på 6månder. Så blir spennende å se hvordan dette skal gå..
jeg prøvde å invitere han med ut for å spise og bowle, men så ble ungen syk, så ble ikke noe av :/
 
Jeg og samboer prøver å legge oss litt tidlig sånn at vi kan ligge å kose og prate sammen. Diskusjoner og uenigheter tar før før leggetid. Vi ser veldig lite tv sammen, vi har begge stort behov for vår eget "space"
Vi var veldig flinke en peiode på at på soverommet skal ikke pc eller mobil men nå som jeg er så gravid og har vært litt dårlig er det sklidd litt ut.

Jeg tror at kvalitet over kvantitet er fint. Jeg har ikke noe imot at vi tilbringer litt lite tid med hverandre noen dager for å så gjøre det "Opp" igjen med god kveldsprat. Jeg kan gjerne finne på å si at jeg savner han og trenger tid sammen, og da legger vi oss faktisk gjerne både 8 og 9 og koseprater. Dette leder jo gjerne til andre ting også noe som er viktig for samliv etc.
 
Prøve å gi hverandre en klem, lete etter en positiv ting å si hver dag til partneren osv...?
 
Back
Topp