Hvordan få «felles økonomi»

Klarsåklar

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Utmarsj 2024
Lurer på om noen andre har vert i denne situasjonen og vil fortelle hvordan dere har løst det[emoji4]

Jeg har flyttet inn til samboer for snart 2 år siden. Han eier småbruket alene og har lån på det. Vi venter nå vårt første barn sammen og har lyst å få til en felles økonomi. Nå betaler jeg på strøm og mat mens han betaler huslån.

Tanken er at jeg skal komme meg inn i huslånet så jeg også har en trygghet og få delt utgiftene mer. Men jeg har ingen egenkapital og kan ikke «kjøpe meg inn».

Hvordan har dere løst det, som har flyttet sammen med noen som allerede har etablert seg? Tenkte å ta en tur i banken å høre selvfølgelig men lurte på om noen hadde gode forslag[emoji87]
 
Hør med banken, ja :) Det blir jo helt feil at du skal betale for de andre "fellestingene" mens han bare betaler på huslånet for et hus som bare er hans... I teorien har du da betalt husleie til han helt siden du begynte å betale strøm og mat. Håper det ordner seg:)
 
Hør med banken, ja :) Det blir jo helt feil at du skal betale for de andre "fellestingene" mens han bare betaler på huslånet for et hus som bare er hans... I teorien har du da betalt husleie til han helt siden du begynte å betale strøm og mat. Håper det ordner seg:)

Ja det er nettopp det[emoji4] men han er helt enig, så vi skal innom banken å ordne det[emoji4]
 
Ikke sikkert du trenger så mye egen kapital om du kjøper deg inn, banken får en til å dele risikoen med da...
 
Oi... Har du betalt strøm og mat i to år mens han har nedbetalt huslånet sitt? Makan! Uff. Håper virkelig dere får ordnet det med banken så fort som mulig. Du trenger mest sannsynlig ikke egenkapital for å kjøpe deg inn hos noen så lenge medeier er villig til å stille som kausjonist (DET burde han virkelig gjøre for deg).

Sett opp felleskonto med faste trekk hver måned fra egne kontoer og sett om mulig alle fellesutgifter på denne kontoen, eventuelt overfør mindre til denne hvis den ene betaler strøm osv. En får da egne kort til denne kontoen som brukes til mat/klær/ting...

Og sett for all del opp en samboerkontrakt hvis dere ikke er gift. Dette fikser også banken for dere hvis dere vil.

Lykke til!!!
 
Oi... Har du betalt strøm og mat i to år mens han har nedbetalt huslånet sitt? Makan! Uff. Håper virkelig dere får ordnet det med banken så fort som mulig. Du trenger mest sannsynlig ikke egenkapital for å kjøpe deg inn hos noen så lenge medeier er villig til å stille som kausjonist (DET burde han virkelig gjøre for deg).

Sett opp felleskonto med faste trekk hver måned fra egne kontoer og sett om mulig alle fellesutgifter på denne kontoen, eventuelt overfør mindre til denne hvis den ene betaler strøm osv. En får da egne kort til denne kontoen som brukes til mat/klær/ting...

Og sett for all del opp en samboerkontrakt hvis dere ikke er gift. Dette fikser også banken for dere hvis dere vil.

Lykke til!!!

Har gjort det siste året ja. Men kan ikke klage for han har hjulpet meg å betalt ned på kreditt. så skylder han heller penger. Men er det å ha en trygghet om noe skulle skjære seg i femtiden. Håper og tror selvfølgelig ikke det, men man vet jo aldri[emoji28]

nå vil vi begynne på livet sammen siden vi nå får en liten en[emoji4] takk for tips, ikke dumt med en sånn felleskonto[emoji4]
 
Du trenger vel ikke egenkap for å kjøpe deg inn. Så lenge du har betalingsevne så kan du jo betjene lånet. Det som derimot er vanskelig å bli enig om, er prisen du skal kjøpe deg inn for. Skal du kjøpe deg inn for prisen han gav for det når han kjøpte? Skal dere få ny takst på det? Eller har dere blitt enig om sum?
Hvor mye skal du eie? (Må ikke eie 50/50)
Og hvem skal betale for ny tinglysning av skjøtet (det koster 3-4% av andelen du kjøper er verdt). Om dere i hele tatt skal tinglyse andelen over på deg (jeg anbefaler det på det sterkeste).
 
Back
Topp