Gi meg din beste brødoppskrift

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Har lyst til å bake brød i helgen. Har prøvd sånne poser med ferdig melblanding i før, men synes de brødene blir steinharde. Noen som har en god oppskrift?
 
Nå lager jeg litt på «slumpmetoden» , men her er sånn ca mål :) dette lages med kenwood og K-spade

4 brød :
1,8 dl lunka vann
1 klump fersk gjær
1 Ts sukker. 3 Ts salt
1 pakke sammalt hvete grov (man kan også istedenfor ta en halv pakke sammalt hvete fin/ og halv pakke grov, for litt finere brød :) ) kan også ta litt
En god dæsj olje (feks raps)
Resten er hvetemel (måler ikke opp, tar på slump) .
Ha i mel deigen blir passe seig. Om den faller lett fra
kroken når du løfter opp, er den litt for bløt. Den skal sitte litt fast :)

La så deigen heve til toppen av bollen 3 ganger . Dette skal Slå deigen ned å stikke en slikkepott i den eller elte med kroken. På tredje gang heller du brødre over i smurte brødformer. Fyll dem ca 2/3 full. Resten av hevingen skal gjøres i formene.

Sett ovnen på 200grader varmluft.
Når brødrene har hever ferdig i fornene setter du dem inn på brett. To på hver.
Etter 10 min steking skal temperaturen settes ned til 175 grader. Deretter skal brødene steke i 50 min til :) så er de ferdige

75055CC8-C724-4F6D-AEA7-67EDACC386E9.jpeg
 
Mitt beste tips uansett oppskrift er å redusere gjær mengden noe, bruke kaldt væske og heve over natta. Da får gluten og smakene i brødet god tid til å utvikle seg. Resultatet er luftigere brød med bedre smak.
 
Baker ca 3-5 brød i uka

Blander 750 gram med tørt også tørrgjær.
Bruker men, rugmel, havregryn og det man har .
En dæsj Melonfrø , sesamfrø. Det skal bli 750 gram, så heller på hvetemel også. Ca 6 dø lunket vann og kenwoodmarakina gjør resten. Hever i ca 1 time. Klar den så i 30 sek og rett i forma. Etterhvert alt ifra 4 min til 10min.
Steker i 45 min på 200 grader.
Ikke altfor grovt, har 2 barn som ikke er storfan av fuglemat haha.. det går et helt brød til kvelds, skolemat og frokost. Så baker nesten hver dag i ukedagene.
 
Baker brød bare på slump, men beste trikset mitt er å ha en skål med vann nederst i ovnen, får litt dampfunksjon og brødene blir saftigere med bedre skorpe som faktisk sitter fast i brødet [emoji4]
 
Back
Topp