Refleks

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
IMG_5868.jpg

Nå er det definitivt høst, og mørket kommer krypende både på morgenen og på ettermiddagene. Hver gang jeg kjører bil, kjefter og smeller jeg når jeg ser noen gå uten refleks i mørket. Likevel glemmer jeg ofte å ta på meg refleks selv. Barnas klær har mange reflekser i utgangspunktet. I tillegg er de flinke til å bruke refleksvest. De har også artige klistremerker som de har satt på sekker, luer, sko osv. Jeg har sånne klipsbånd som snurrer seg rundt armen, men de har en tendens til å forsvinne. Jeg har også sånne dingleteflekser i lommene, men de har en tendens til å forbli i lommene, i hvert fall til første bilen har passert.

Er det noen som har gode tips til hvordan huske refleks?
Finnes det klistrereflekser eller refleksmerkede klær for voksne? (Utenom sånne veivesen-klær).
Er dere flink til å bruke refleks?
 
seeme.no har diverse refleks til å feste på klær, buttons f.eks. Ikke helt ideelt på goretex etc å feste med nål da.

Clas olson har reflekstape og refleksspray til å ha på klær.

Selv har jeg sånn på armer og ben til korte distanser type "fra bilen og inn" og bruker refleksvest om jeg skal gå tur i mørket, hvilket ikke er like relevant lenger denne høsten uten hund, men tidligere år gikk vi tur med refleksvest på hund og eier og refleks-søm på båndet.
 
seeme.no har diverse refleks til å feste på klær, buttons f.eks. Ikke helt ideelt på goretex etc å feste med nål da.

Clas olson har reflekstape og refleksspray til å ha på klær.

Selv har jeg sånn på armer og ben til korte distanser type "fra bilen og inn" og bruker refleksvest om jeg skal gå tur i mørket, hvilket ikke er like relevant lenger denne høsten uten hund, men tidligere år gikk vi tur med refleksvest på hund og eier og refleks-søm på båndet.

Reflekstape skal jeg sjekke ut! Høres ut som akkurat det jeg trenger.
 
Utfra det jeg har lest er de fleste sånne refleksgarn sånn at det er mer snakk om "i tillegg" enn "i stedet for" vanlig refleks. Men det finnes flere og noen er nok mer refleks enn andre
 
Har refleksvest hengende ved jakken i gangen;) har egne vester hver av oss i familien, funker veldig greit. Kjedlig å bli skadet eller drapskvinne pga manglende refleks!!
 
Du får kjøpt refleksgarn. Så du kan for eksempel strikke lue, votter og skjerf med det :)
 
Jeg bruker refleksvest :) har den hengende ved jakka mi så slenger den på når jeg tar på jakka.
Nå bor vi i Storbritannia og her brukes det ikke så mye refleks. Det er gangfelt overalt og bilene stopper ikke for deg, du må vente til det er klart. Så her er det ikke nødvendig
 
Huff, kjenner jeg er blant de som kan bli flinkere.. er ikke at vi ikke har, men ren sløvhet om morgenen.. har i utgangspunktet refleksvester til alle i familien..

Får legge dem frem, satse på å huske fremover!
 
Er flink til å bruke refleks + lys. Barnevogna har refleks, hunden har refleks og jeg og mannen :)
 
Helt elendig på å bruke refleks, men nå blir det jo plutselig ekstra viktig pga mini, så skal definitivt skjerpe meg. Må finne noen å feste på vogna også!
 
En av mine største irritasjoner er folk som ikke bruker refleks når jeg kjører i mørket, så her er alle veldig flinke til det;)
Jeg har kjøpt selvklebende reflekser, klistret på alle mine og barnas jakker/dresser. I tillegg har jeg sånne som dinglereflekser på mine jakker, og reflekser/små lys i glidelåsene til ungene.
Går vi tur etc på kvelden bruker vi i tillegg bånd man klipser på armer og bein, med eller uten lys. Ungene har jo også reflekser allerede på det meste av yttertøy og sko.
OG vi har votter/luer/pannebånd/skjerf med isydd refleks (fra morild.no - elsker det!) :)
 
Jeg har refleksvest fast hengende på vinterjakka. Blir litt ertet for refleksvest midt på dagen, men det tåler jeg. Min erfaring med refleksgarn er at det er elendige greier. Blinker litt om du har flaks.
 
Og husk å sjekk om de fungerer. Holdt på å kjøre på ei i dag tidlig i mørke klær. Gi hadde refleks men den reagerte ikke på lyset fra bilen lengre. Da kunne man like greit gått uten og heller lagt være å gå over veien før det var 100% klart.
 
Sånt refleksgarn kan kanskje funke. Screenshot_20180927-175043.jpg

Sånt som jeg så på en butikk jeg var innom med et nøste garn med en tynn tråd refleks til 19,90 pr nøste tenker jeg er mer gimmick enn reelt sikkerhet.

Maskesy mer broder tett med den her så kan det sikkert funke. Men da enklere med en button på lua? Seeme har
 
Jeg irriterer meg over de som ikke har refleks, og er selv veldig flink til å bruke det. Jeg bruker til og med refleksvest når jeg sykler mens det er lyst - for jeg vet hvor vanskelig det kan være å se syklister. Når jeg går bruker jeg refleksvest hvis jeg skal gå tur, ellers har jeg refleksbånd rundt armene og sånne som henger fra lommene.

Viktig med refleks!
 
Back
Topp