Har alle bestemt seg for permisjon og sånn?

Vi tar nok 100% lønn (det lønner seg økonomisk for oss). Pappa tar sine 15 uker rett etter meg også tar jeg ulønnet perm/veldig lav stillingsprosent 20-40% frem til bhgstart i august 2020. Blir et dyrt år [emoji28]
...men tenk for en investering i barnets fremtidige psykiske helse! Heier på alle som klarer å snu på kronene for å utsette barnehagestart så lenge som mulig. Husk at vi får 7500; i mnd. i kontantstøtte når miniene er mellom 1 og 2 år. Det hjelper på!
 
...men tenk for en investering i barnets fremtidige psykiske helse! Heier på alle som klarer å snu på kronene for å utsette barnehagestart så lenge som mulig. Husk at vi får 7500; i mnd. i kontantstøtte når miniene er mellom 1 og 2 år. Det hjelper på!

Ja jeg er ikke veldig bekymret for det, ikke synd på meg som skal gå hjemme litt lenger med nr to :) det blir bare koselig!
 
Leste på NAV at det var 8 uker saksbehandlingstid i Rogaland, så da haster det ikke så veldig som jeg trodde. Må jo uansett ha nye time hos jordmor først for å få attesten.. ;)
Så greit med kortere saksbehandlingstid!

Jeg fikk attest hos jordmor forrige uke, selvom jeg ikke er i uke 26 ennå. Hun mente det skulle gå greit hos NAV, bare jeg venter med å sende inn søknaden til etter uke 26. Satser på at hun har rett:)
 
Vi har ikke bestemt oss ennå. Egentlig ikke snakket så mye om det. Må begynne snart. Hadde vært kjekt å vite om vi fikk barnehageplass i januar eller ikke, men må jo bare satse på dette.
Tenker vi tar 100% for lønner seg mer for oss, og så får jeg ta litt ulønna perm. Prøve å utsette permisjonen med ferier og ferie tilgode fra i år.
 
Sniker

Vi tar 100% da vi tenker to tette. Så da kan det godt hende det kommer en til rett etter permisjon med denne er over. Skal vi ha 80% lønn og lengre perm så kan vi risikere å miste permisjon om det blir fødsel på nr 2 før den med nr 1 er ferdig. Men med nr 2 blir det 80% :) Vi klarer 80 nå også men 80% etter den igjen blir tøft.
 
Nå er søknaden sendt:) Ble til at jeg tar hele fellesdelen denne gangen, for mannen har mye avspasering han kan legge til. Med 80 %, begges ferier og hans avspasering kommer vi nesten til mai:)
 
Så greit med kortere saksbehandlingstid!

Jeg fikk attest hos jordmor forrige uke, selvom jeg ikke er i uke 26 ennå. Hun mente det skulle gå greit hos NAV, bare jeg venter med å sende inn søknaden til etter uke 26. Satser på at hun har rett:)
Til info: det gikk IKKE greit å søke elektronisk med en attest datert før uke 26, så jeg måtte be om ny. Litt dårlig at jordmor ikke visste, men gikk heldigvis greit å ordne ny på kort varsel:)
 
Nå er søknaden sendt:) Ble til at jeg tar hele fellesdelen denne gangen, for mannen har mye avspasering han kan legge til. Med 80 %, begges ferier og hans avspasering kommer vi nesten til mai:)
Tenkte bare jeg skulle si at jeg var litt treg med å søke sist, men det tok bare en uke eller noe å få det godkjent :) så 12 uker er nok unntaket :)
 
Nå er søknaden sendt:) Ble til at jeg tar hele fellesdelen denne gangen, for mannen har mye avspasering han kan legge til. Med 80 %, begges ferier og hans avspasering kommer vi nesten til mai:)
skal du tilbake i jobb når han er i permisjon da?
 
Mange her som får permisjonslønn betalt av arbeidsgiver?

Her nekter arbeidsgiver å betale, å få refundert av nav. Påstår de taper mye på det pga feriepenger til meg.

Som en trofast arbeidstaker i denne bedriften syns jeg det var veldig kjip beskjed å få :(
 
Vår bedrift gjør det. Men hva med andre i bedriften din? Har de fått lønn fra arbeidsgiver? Hvis ikke er det ikke så mye du kan gjøre med det.
 
Mange her som får permisjonslønn betalt av arbeidsgiver?

Her nekter arbeidsgiver å betale, å få refundert av nav. Påstår de taper mye på det pga feriepenger til meg.

Som en trofast arbeidstaker i denne bedriften syns jeg det var veldig kjip beskjed å få :(
Får betalt av arbeidsgiver og fikk også det sist. Så kjipt at din arbeidsgiver ikke vil det:( Skjønner ikke helt at de vil tape noe økonomisk på det. Er det fordi at hvis du får permisjonspengene fra NAV vil de også betale ut feriepenger, men hvis arbeidsgiver betaler ut permisjonspenger, må de dekke feriepengene av egen lomme? Høres rart ut at det skulle være en forskjell, men det stemmer kanskje?
 
Får betalt av arbeidsgiver og fikk også det sist. Så kjipt at din arbeidsgiver ikke vil det:( Skjønner ikke helt at de vil tape noe økonomisk på det. Er det fordi at hvis du får permisjonspengene fra NAV vil de også betale ut feriepenger, men hvis arbeidsgiver betaler ut permisjonspenger, må de dekke feriepengene av egen lomme? Høres rart ut at det skulle være en forskjell, men det stemmer kanskje?


Ja det er akkurat derfor. De må da ut med feriepenger. Går det via nav bare så slipper arbeidsgiver å betaleferiepenger, og jeg taper flere uker og mnd med feriepenger.
 
Ja det er akkurat derfor. De må da ut med feriepenger. Går det via nav bare så slipper arbeidsgiver å betaleferiepenger, og jeg taper flere uker og mnd med feriepenger.
Men feriepenger har du uansett rett på! Gjorde et søk og fant dette hos arbeidsgiverorganisasjonen Virke:

«Utgangspunktet er at når NAV utbetaler sykepenger og foreldrepenger er det også NAV som skal utbetale feriepenger av sykepengene og foreldrepengene.
Mange arbeidsgivere forskutterer imidlertid ut sykepenger og foreldrepenger til arbeidstakerne og får pengene refundert fra NAV. Arbeidsgivere som forskutter på denne måten skal også betale feriepengene til arbeidstaker. Arbeidsgiver får refusjon på feriepengene fra NAV, dette følger av folketrygdloven § 22-3.»

Se:
https://www.virke.no/lovverk-radgiv...-feriepenger-ved-sykdom-og-foreldrepermisjon/

Håper det ordner seg!
 
Men feriepenger har du uansett rett på! Gjorde et søk og fant dette hos arbeidsgiverorganisasjonen Virke:

«Utgangspunktet er at når NAV utbetaler sykepenger og foreldrepenger er det også NAV som skal utbetale feriepenger av sykepengene og foreldrepengene.
Mange arbeidsgivere forskutterer imidlertid ut sykepenger og foreldrepenger til arbeidstakerne og får pengene refundert fra NAV. Arbeidsgivere som forskutter på denne måten skal også betale feriepengene til arbeidstaker. Arbeidsgiver får refusjon på feriepengene fra NAV, dette følger av folketrygdloven § 22-3.»

Se:
https://www.virke.no/lovverk-radgiv...-feriepenger-ved-sykdom-og-foreldrepermisjon/

Håper det ordner seg!


Tusen tuuusen takk! Skal oversende dette til sjefen :)
 
Sniker: NAV dekker kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen. Og kun lønn opp til 6G
 
Har noen søkt å få fedrekvoten overført? Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på det, men virker som de er ganske firkanta der.
Som kommende foreldre bor vi på hver vår adresse, ca 1 time fra hverandre. Vi er ikke sammen, han har signert for farskapet og delt omsorg. Han vil gjerne at jeg skal overta kvoten fordi det blir problematisk med avstanden mellom oss og fordi han (vi begge forsåvidt) ønsker at barnet skal ammes så lenge som mulig. Noen som har noe erfaring med lignende?
 
Last edited:
Sniker: NAV dekker kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen. Og kun lønn opp til 6G


Stemmer det. Arbeidsgiver taper på å forskutere sykepenger og foreldrepenger da DE KUN får refundert fra nav akkurat samme sats i % og uke som om nav selv skulle betalt sykepenger og foreldrepenger.

Så her blir alt via nav desverre.
 
Back
Topp