Vanskelig å bli stor

BabyandI

Forelsket i forumet
Himmelbarn
min sønn ble 5 år i mars og jeg prøver å gi han mer og mer ansvar for å få en mer selvstendig gutt. Det er jo skole neste år og jeg ønsker at han skal ha en fin overgang fra barnehage. Han er en reflektert gutt men han sliter av og til med å gjennomføre oppgaver han har da han blir lett distrahert av andre ting, noe som er ganske vanlig for en 5 år gammel gutt.
Men nå har han begynt å sutre feks hvis han ikke får viljen sin eller han får beskjed om å rydde rommet og diverse arbeidsoppgaver.
Noen ganger kaster han seg på gulvet og blir helt fra seg. Jeg prøver å snakke med han rolig og forklare men han får liksom helt sperre hvor han nekter å lytte og bare gjentar det han vil. Jeg prøver å vise han at jeg forstår hans frustrasjon men det går ikke gjennom.
Lurer på om jeg stiller for høye krav for han og at enkelte ting blir for vanskelig og at jeg bør være litt mer avslappet. Eller om jeg burde fortsette å stille ulike krav.

Blir som han heller går tilbake til en mer barnslig oppførsel, typ som han hadde i trassalderen. Kanskje han føler at han ikke takler det jeg ønsker han skal gjøre enda? Har prøvd å prate med han om det men han gir ikke noe tydelig svar.
 
Hva slags ansvar får han?

Jeg tenker at dere må forberede han litt. Ha en samtale der du forteller hva du forventer og lar han komme med sine tanker. Da kan du minne han på den samtalen når han setter seg på bakbeina. Og når han fåt et skikkelig anfall så er det best å bare la han være for en hysterisk unge får ikke med seg prat, dessverre.
 
Hva slags ansvar får han?

Jeg tenker at dere må forberede han litt. Ha en samtale der du forteller hva du forventer og lar han komme med sine tanker. Da kan du minne han på den samtalen når han setter seg på bakbeina. Og når han fåt et skikkelig anfall så er det best å bare la han være for en hysterisk unge får ikke med seg prat, dessverre.
Feks rydde rommet, dusje selv, tørke seg etter å ha bæsjet, hjelpe til å rydde/vaske opp etter måltid, ordne seg før han skal sove, gå ut med søpla osv. Ikke store oppgaver syns jeg da. Andre ting som han syns er kjipt er å spise opp maten, jeg tvinger han ikke til å spise opp men værtfall spise litt mat hvis ikke er han sulten etter en halvtime og spør etter dessert. Noe han gjerne vil ha hver dag og blir like trist selv om han får nei veldig ofte. Han vil kverrulere på alt han blir bedt om å gjøre men kan være det er en fase i alderen her.
 
Feks rydde rommet, dusje selv, tørke seg etter å ha bæsjet, hjelpe til å rydde/vaske opp etter måltid, ordne seg før han skal sove, gå ut med søpla osv. Ikke store oppgaver syns jeg da. Andre ting som han syns er kjipt er å spise opp maten, jeg tvinger han ikke til å spise opp men værtfall spise litt mat hvis ikke er han sulten etter en halvtime og spør etter dessert. Noe han gjerne vil ha hver dag og blir like trist selv om han får nei veldig ofte. Han vil kverrulere på alt han blir bedt om å gjøre men kan være det er en fase i alderen her.
Kanskje det ikke er en trøst, men min på 7,5år er litt sånn..kverulerer på alt jeg sier, sutrer og blir sur for alt og ingenting. Min hjelper til, er selvstendig, men det har tatt litt tid.

Det å kunne klare seg selv på do er viktig..lærerene hjelper dem ikke å tørke seg.. bra dere har startet tidlig med den biten, så har han noen mnder å øve seg på :)
Har han sagt hvorfor han ikke vil tørke seg selv? Kanskje det er vanskelig, eller han er redd for å få bæsj på hånden?

Ang arb. oppgaver så tenker jeg det er innafor.. men skjønner jo óg 5 åringen som ikke har lyst å vaske opp etter måltid. Hvem har lyst til det sånn egentlig? :p
En ukeplan med faste oppgaver og en ukelønn kan og være motivasjon. Å spare å kunne kjøpe det han selv vil, å se at det lønner seg å hjelpe til :)
Man må nok bare ta tiden til hjelp. En 5 åring vil bare leke og er gjerne ikke så moden enda. Å trappe opp gradvis ift hva han mestrer og er moden for kan kanskje være en ide?
 
Jeg tenker og at en belønningskalender er en god idé, også ville jeg kansje møtt han litt på halvvegen. At han kan tørke selv, men at du kan være der å oppmuntre litt, dere kan vaske litt sammen i starten osv.

Bare det å være psykisk støtte kan hjelpe på.
 
Back
Topp