Når flyttet du babyen til eget rom?

8 mnd :) nye forskning sier faktisk at det er anbefalt å flytte barnet på eget rom fra 6 mnd alder, så krybbedødfaren er absolutt ikke økt :)
 
Finner heller ingenting på lub sine sider som sier at barn bør sove på foreldre sitt rom utover 6 mnd for å forebygge krybbedød? Det står de 4-6 mnd så er det anbefalt.
 
Det handler om at mange av de som deler soverom utover 6 mnd har grunnet lav sosioøkonomisk status utrygg samsoving, «Our findings showing poorer sleep-related outcomes and more unsafe sleep practices among dyads who room-share beyond early infancy suggest that the AAP should reconsider and revise the recommendation pending evidence to support room-sharing through the age of 1 year.». Et enkeltstudier med lav populasjon (under 300 deltakere) har jo også liten verdi sammenlignet med metastudier.

[/QUOTE]
Finner heller ingenting på lub sine sider som sier at barn bør sove på foreldre sitt rom utover 6 mnd for å forebygge krybbedød? Det står de 4-6 mnd så er det anbefalt.

«Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halve året, ideelt sett hele det første året». https://www.lub.no/tema/forebygging/hvor-skal-babyen-sove Men ja, de første 6 mnd er absolutt viktigst, men det er fortsatt gjeldende anbefalning med 1 år - om det fungerer for familien :)
 
Det handler om at mange av de som deler soverom utover 6 mnd har grunnet lav sosioøkonomisk status utrygg samsoving, «Our findings showing poorer sleep-related outcomes and more unsafe sleep practices among dyads who room-share beyond early infancy suggest that the AAP should reconsider and revise the recommendation pending evidence to support room-sharing through the age of 1 year.». Et enkeltstudier med lav populasjon (under 300 deltakere) har jo også liten verdi sammenlignet med metastudier.



Nei, det handler ikke bare om det. Det er i forhold til avbrutt og urolig søvn for barn over 6 mnd, som igjen kan gå utover utviklingen. Det betyr ikke at barn som flyttes over på eget rom har større sjanse for krybbedød? Kan ikke helt forstå hva du mener med det.

https://www.bt.no/familieogoppvekst...drenes-soverom-etter-seks-maneder-10317b.html
 
Last edited:
Nei, det handler ikke bare om det. Det er i forhold til avbrutt og urolig søvn for barn over 6 mnd, som igjen kan gå utover utviklingen. Det betyr ikke at barn som flyttes over på eget rom har større sjanse for krybbedød? Kan ikke helt forstå hva du mener med det.

https://www.bt.no/familieogoppvekst...drenes-soverom-etter-seks-maneder-10317b.html

Nei, ikke bare, men det var jo en av konklusjonene :)

Og hvor farlig avbrutt søvn er for barnet strides de lærde om - fordi alle har avbrutt søvn, men det varierer hvor mye vi våkner av det. Selvrapportert søvn er derfor et dårlig mål. Dette er det endel pågående forskning på.

Jeg har ikke sagt så mye om egne meninger, jeg rettet jo bare på hva som er gjeldende anbefalninger fra LUB (Misvær og Naphaug er to mennesker jeg aldri vil bli enige med uansett, hverken som fagperson eller mamma, så de forholder jeg meg lite til) som er å dele rom minst 6 mnd, ideelt sett 1 år. Hva enkeltstudier viser er, som nevnt, mindre interessant all den tid metastudier viser noe annet - kommer det nok studier som den du linket til vil også det påvirke resultatene i metastudiene og anbefalningene endres, da blir det noe annet igjen :)
 
Nei, ikke bare, men det var jo en av konklusjonene :)

Og hvor farlig avbrutt søvn er for barnet strides de lærde om - fordi alle har avbrutt søvn, men det varierer hvor mye vi våkner av det. Selvrapportert søvn er derfor et dårlig mål. Dette er det endel pågående forskning på.

Jeg har ikke sagt så mye om egne meninger, jeg rettet jo bare på hva som er gjeldende anbefalninger fra LUB (Misvær og Naphaug er to mennesker jeg aldri vil bli enige med uansett, hverken som fagperson eller mamma, så de forholder jeg meg lite til) som er å dele rom minst 6 mnd, ideelt sett 1 år. Hva enkeltstudier viser er, som nevnt, mindre interessant all den tid metastudier viser noe annet - kommer det nok studier som den du linket til vil også det påvirke resultatene i metastudiene og anbefalningene endres, da blir det noe

Så da leste du bare konklusjonen da? :p Jeg kan ikke si at jeg har satt meg så fryktelig inn i all mulig forskning. Poenget mitt var at nye studier viser at barna bør ut av rommet etter 6 måneder, slik at de som har barna på eget rom ikke trenger å ha dårlig samvittighet for det. At du er uenig i den forskningen får stå på deg :) Lub anbefaler å ha barna på rom med foreldrene til minst 6 mnd, det står ikke noe om at krybbedødfaren er økt etter 6 mnd på eget rom selv om det står det er det ideelle.

Og avbrutt og dårlig søvn hos barn, i mine ører sier det seg selv at ikke er gunstig uavhengig av forskning. Så vi får bare være enig om å være uenig, poenget mitt var at man ikke skal ha dårlig samvittighet av å ha barna på eget rom, tvert imot. Om folk velger å ha de på samme rom til 3 årsalderen så må de gjerne det, det var ikke poenget :)
 
Eldste kom på eget rom (vegg i vegg med oss) da han var 6 mnd, mens mellomste kom da han var 1 år , også vegg i vegg med oss :) Minstemann er 9 mnd og sover i samme seng (av og til i kan egen ) på samme rom med oss , men planen er å flytte han inn på eget rom når det blir ferdig å se om han kanskje sover litt bedre da han stadig våkner når jeg beveger såvidt på meg om natten :nailbiting::D
 
Eldste flyttet på eget rom da han var 1 år og 10 mnd fordi det var da vi flyttet og fikk eget rom til han :) Gikk supert!

Yngste flytter inn på eget rom 1 mnd før han blir 2 år fordi vi flytter til sted med eget rom til han :) Håper det går like knirkefritt :p
 
Og hvordan gikk det?

Nå er småen 5 mnd, og sover rett ved siden av meg om natten. Har fått kommentarer på at han bør over på eget rom når han blir 6 mnd, og at vi kommer til å få store problemer med å få han til å akseptere og bli flyttet hvis han er nærmere året. Jeg er egentlig ikke interessert i å flytte han på en stund enda, men er jo greit å høre andres erfaringer :)
Først: ikke følg andres råd om du ikke føler at det passer for dere. Alle babyer og foreldre er forskjellige og det er etter min mening og erfaring ikke satt at dere får problemer fordi dere ikke flytter baby på eget rom innen en gitt tid. Vi flyttet vår etter 5 mnd, fordi han våknet mer av oss og våre lyder enn før. Det ble bedre for han å sove alene. Flere av mine venner med barn hadde mini på rommet sitt til over året, og i dag har alle de små gode rutiner.

Lykke til!
 
Mener han var rundt 10 mnd. Siden han hadde sluttet å amme om natta,prøvde vi oss og det var ikke noe problem :) skal sies at han sov i egen seng på rommet vårt også. Men barn er forskjellige,så prøv deg fram og følg magefølelsen!
 
Og hvordan gikk det?

Nå er småen 5 mnd, og sover rett ved siden av meg om natten. Har fått kommentarer på at han bør over på eget rom når han blir 6 mnd, og at vi kommer til å få store problemer med å få han til å akseptere og bli flyttet hvis han er nærmere året. Jeg er egentlig ikke interessert i å flytte han på en stund enda, men er jo greit å høre andres erfaringer :)
Flytta i går, hun er straks 15 mnd. Du er mammaen, og du flytter babyen når du er klar!
 
6 mnd. Sov ikke rundt enda, men det var da han begynnte å våkne av at vi la oss/snaklet osv.
 
Back
Topp