Kan man flytte fryseegg?

Laufey

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Sensommerbarna 2019
Maiskolbene 2023 :-)
Kan man?

Si at man har egg på frys i det offentlige, men vil ha innsett hos en privat aktør for å kunne få satt inn i helgene feks, lar det seg gjøre?

Jeg skjønner og at jeg personlig ikke får dem med meg i en pose liksom, men i egnet og tilrettelagt transportmiddel.. Det fraktes jo stadig andre frosne, biologiske ting, så det burde jo gå..?
 
Jeg tror ikke man får det, siden man har signert en avtale med klinikken om frys av embryoene. Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg tror ikke det altså. :shy:
 
Det tviler jeg veldig sterkt på igrunn!! Andre veien hadde det kanskje vært noe annet! De private klinikkene vil jo tjene penger, og taper jo myye om man kommer med «ferdige egg» fra et annet sted!
 
Det tviler jeg veldig sterkt på igrunn!! Andre veien hadde det kanskje vært noe annet! De private klinikkene vil jo tjene penger, og taper jo myye om man kommer med «ferdige egg» fra et annet sted!

Man får nok hvert fall ikke andre veien. Det er jo sterkt begrenset hvor mange forsøk det offentlige får finansiert per par. De kan nok ikke sette inn embryo de ikke har skaffet selv, da taper de nok penger de og. :confused:
 
Man får nok hvert fall ikke andre veien. Det er jo sterkt begrenset hvor mange forsøk det offentlige får finansiert per par. De kan nok ikke sette inn embryo de ikke har skaffet selv, da taper de nok penger de og. :confused:

Sant! Da er det nok hvertfall usannsynlig uansett tror jeg!!
 
Eneste jeg kan se for meg kan være aktuelt er fra privat aktør til annen privat om førstenevnte legges ned. Da kunne det sikkert ordnes. Fra offentlig til privat eller omvendt skjer nok ikke.
 
Jeg undersøkte dette i sommer. Riksen visste ikke, så ringte en av privatklinikkene. Der sa hun at de ikke flytter embryo mellom klinikker pga kontaminasjonsfare. Så går nok ikke an.
 
Tanken var at de private klinikkene har egne priser for innsett av fryseegg, så kanskje med litt godvilje kunne de sette inn fryseegg de ikke selv hadde lagd :)

Men jeg ser jo den mtp kontaminasjon. Jeg vet allerede at det St Olavs har kalt "perfekte" blastocyster ble ansett som "helt grei, men langt fra perfekt" hos private, og det vil jo være med på å senke en privat klinikks suksessrate hvis de setter inn noe som de ikke ville frosset ned hvis det var deres valg..

Så da får jeg vel bare forholde meg til St Olavs en stund til :shifty:
 
Vi spurte om det, mellom to private klinikker i utlandet, og det var helt uaktuelt. Den enkelte klinikk vil ha full kontroll med prosessen fra begynnelse til slutt av både hms- og kvalitetsgrunner. Vi måtte tilbake til den opprinnelige klinikken for å bruke opp våre egg.
 
Vi spurte om det, mellom to private klinikker i utlandet, og det var helt uaktuelt. Den enkelte klinikk vil ha full kontroll med prosessen fra begynnelse til slutt av både hms- og kvalitetsgrunner. Vi måtte tilbake til den opprinnelige klinikken for å bruke opp våre egg.
Kjipt.. Men jeg skjønner jo hvorfor.
I denne prøverbobla prøver man å gripe etter de få halmstråene som er, selv om de fleste ikke er noe..
 
Jeg undersøkte det i utlandet og fra en privat klinikk til en offentlig. Det kunne gått, men det var veldig dyrt, så vi droppet det.
 
Back
Topp