«Alle andre får lov»

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Hørte senest her om dagen om en ny «trend» blant jentene i klassen, og en mor sa til meg at «ja, alle har jo fått sånne nå, så da måtte jo jeg også kjøpe det, vil jo ikke at hun skal være den eneste som ikke har.»
Blir helt sjokkert når jeg ser/hører at andre har 30-40 lol-dukker feks. Mitt barn får ikke en leke til 2-300kr sånn helt ut av det blå. Og hvertfall ikke fordi «alle andre har». Jeg blåser i om Kari får være oppe til 21, eller om Marte får ny lol-dukke hver uke, her i huset er det våre regler som gjelder. Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre ikke bare kan stole på sin egen dømmekraft som foreldre. Blir svett av å bruke et halvt foreldremøte på diskusjon om innetider, leggetider og TV/spill-tid. Vi gjør det som passer våre barn og vårt familieliv best, stoler på at jeg selv gjør den beste vurderingen for mine barn.

Har vi blitt så opptatt av hva alle andre gjør? Og hvorfor er det (for noen) så vanskelig å holde seg til sine egne regler?
 
Har fått høre den av seksåringen nå. Første gang at jeg har hørt den, så det var jo en milepæl :p
Jeg sa at jeg bryr meg ikke om at alle andre har det. Her gjelder våre regler. Men så klart, jeg vet selv hvordan det er å se så mange andre ha en trendy ting, og dagen jeg kanskje fikk det så var den trenden over. Veldig kjipt. Vi hadde bare så dårlig råd.

Tror en ikke kan si ja til alt, men iblant tenker jeg er ok. Hadde flere foreldre turt å si nei hadde det ikke blitt så stort kjøpepress.
En må nesten finne en balanse.
 
Skjønner hva du mener. Og jeg er så enig. Jeg har en følelse, iallefall her i området, at enkelte driter i hva ungene gjør, hvor de er eller om lekser er gjort. Hva de spiller eller hvor lenge.

Noen ting har vi faktisk blitt nødt til å "gi etter" for, pga at eldste har kommet hjem og sagt at han ikke skjønner leken eller ikke Skjønner hva vennene snakker om.. Feks Harry Potter. Vennene hans hadde sett nesten alle filmene i 2.klasse, det hadde ikke vært i våre tanker. De lekte dette i friminuttene og fritiden, og vår var jo da helt utenfor. Da bestemte vi at vi skulle lese bøkene først, før han fikk se filmene. Leste bok 1 så å han film 1. Leste bok 2 så film 2 osv. Det var en fin løsning. Han fikk mye mer innsikt i verdenen enn vennene.

Han er også oppgitt over at vennene bare vil spille hele tiden, og det begynner han å bli lei.
Men kjøpe ting gjør vi ikke fordi alle har. Det har det heldigvis ikke vært så mye av her enda.

Men ja, vårt hus - våre regler.
 
her er det også slik ,syns det at man skal kunne belønne barna sine slikt etter hvordan man selv mener. ikke etter hva andre har eller hvor mye de har. her i huset så kan vi ikke gå å kjøpe den og den tingen hele tiden bare for at det kommer noe nytt hele tiden på markedet her må de gjøre seg fortjente eller spare til selv. men igjen så er det 5 barn i hus så visst jeg skulle gått å kjøpt det alle andre hadde hele tiden så hadde ikke vi hatt noe å leve av.:nailbiting:her er det også slik at det blir mange rare diskusjoner på foreldre møter å div. å klassesparing det skal de alltid sette en høy pris på. skal ha høyere enn de andre , tenker kanskje ikke på at der er familier som kanskje ikke har like god råd som dem .
 
Jeg er en av de som går på den. Skammer meg ikke et sekund over det. Skal jeg på trass nekte mitt barn diverse hun vil ha og som vi har mulighet til å kjøpe kun av prinsipp? Kan nok være jeg tenker på en annen måte ettersom min datter har vært utenfor jentegjengen såpass lenge, alt som kan få henne inn igjen er verdt det etter min mening, så får folk bare kalle meg dum, bryr meg fint lite om det. Om man vil innrømme det eller ikke, hva man har og får lov til har mye å si når man er i denne alderen og jeg vil ikke være grunnen til at mitt barn er utenfor. Når det gjelder innetider, hvorfor ikke bli enige? Hvorfor skal en være trassig å si 20.00 når alle andre sier 21.00? Ser ikke helt greia der altså...
 
For meg kommer det helt an på hva det gjelder men mitt barn skal ikke bli holdt utenfor fordi jeg av prinsipp nekter å godta at alle andre har
 
Jeg er en av de som går på den. Skammer meg ikke et sekund over det. Skal jeg på trass nekte mitt barn diverse hun vil ha og som vi har mulighet til å kjøpe kun av prinsipp? Kan nok være jeg tenker på en annen måte ettersom min datter har vært utenfor jentegjengen såpass lenge, alt som kan få henne inn igjen er verdt det etter min mening, så får folk bare kalle meg dum, bryr meg fint lite om det. Om man vil innrømme det eller ikke, hva man har og får lov til har mye å si når man er i denne alderen og jeg vil ikke være grunnen til at mitt barn er utenfor. Når det gjelder innetider, hvorfor ikke bli enige? Hvorfor skal en være trassig å si 20.00 når alle andre sier 21.00? Ser ikke helt greia der altså...


Hvorfor skal jeg la mitt barn være ute til 21 når mitt barn blir syk av det? Se gjerne på meg som en trassen mor, men mitt barns beste kommer først.
Mitt barn tåler ikke seine kvelder, og jeg ser heller ingen grunn til at små barn på 10 år skal fly gatelangs så sent.
Da synes jeg det er flott at man blir stemplet som trassen for man følger ikke alle andre. Det er alltid en grunn til at noen velger annerledes uten at det handler om trass ;)

Jeg er helt enig med trådstarter, jeg gir ikke etter på noe som ikke passer vår familie det er vårt barn. Og dette alle andre er tull, sa det jeg også. Det var alltid noen som ikke fikk det og jeg var ikke alene.
Som min mamma fint sa, skal alle hoppe foran bussen i fart, vil du gjøre det også?
Jeg håper på barn som er selvstendige, tar egne avgjørelser, står for det de liker og ikke følger strømmen for at alle andre gjør det. Håper det ruster de til å ta fornuftige valg i ungdomsårene og ikke bare følger alle andre :)
 
Hvorfor skal jeg la mitt barn være ute til 21 når mitt barn blir syk av det? Se gjerne på meg som en trassen mor, men mitt barns beste kommer først.
Mitt barn tåler ikke seine kvelder, og jeg ser heller ingen grunn til at små barn på 10 år skal fly gatelangs så sent.
Da synes jeg det er flott at man blir stemplet som trassen for man følger ikke alle andre. Det er alltid en grunn til at noen velger annerledes uten at det handler om trass ;)

Jeg er helt enig med trådstarter, jeg gir ikke etter på noe som ikke passer vår familie det er vårt barn. Og dette alle andre er tull, sa det jeg også. Det var alltid noen som ikke fikk det og jeg var ikke alene.
Som min mamma fint sa, skal alle hoppe foran bussen i fart, vil du gjøre det også?
Jeg håper på barn som er selvstendige, tar egne avgjørelser, står for det de liker og ikke følger strømmen for at alle andre gjør det. Håper det ruster de til å ta fornuftige valg i ungdomsårene og ikke bare følger alle andre :)

Om ditt barn har behov som gjør at ditt barn bør ha en annen innetid så er jo selvfølgelig det noe annet... ja, jeg ser på mange som trassige, fordi de bestemmer ting av prinsipp. Har ei sånn dame oppi veien her og før du nevner det, hun er prinsippfast ikke atreng fordi ungene har det behovet. Snakket da virkelig ikke om alle da, og om dine barn trenger en annen innetid er vel det ok. Og hvem sa de skulle fly gatelangs? Vet ikke hvordan dere gjør det der du bor men her er de som regel på skolen og leker, spiller fortball ellers er de hjemme hos noen og det er da like innafor kl 18 som det er kl 20[emoji23] veldig rart å påstå at det alltid er en grunn, hva vet du om det? Antageligvis ikke mer enn jeg vet går jeg ut ifra[emoji6]

Nå er det vel også forskjell på å ta selvmord foran en buss og det å ønske seg en leke eller et klesplagg merkelig sammenligning.

Jeg er glad min 10 åring er fornuftig og tar egne valg, men om hun ønsker genseren med hjerte på fra wow gjør ikke det at hun er en uselvstendig person som bare følger mengden, man kan fint følge trender og vennegjengen uten å miste selg selv altså, har selv vært der og jeg ser på meg selv som rimelig løsningsorientert og selvstendig[emoji5]
 
Hvorfor skal jeg la mitt barn være ute til 21 når mitt barn blir syk av det? Se gjerne på meg som en trassen mor, men mitt barns beste kommer først.
Mitt barn tåler ikke seine kvelder, og jeg ser heller ingen grunn til at små barn på 10 år skal fly gatelangs så sent.
Da synes jeg det er flott at man blir stemplet som trassen for man følger ikke alle andre. Det er alltid en grunn til at noen velger annerledes uten at det handler om trass ;)

Jeg er helt enig med trådstarter, jeg gir ikke etter på noe som ikke passer vår familie det er vårt barn. Og dette alle andre er tull, sa det jeg også. Det var alltid noen som ikke fikk det og jeg var ikke alene.
Som min mamma fint sa, skal alle hoppe foran bussen i fart, vil du gjøre det også?
Jeg håper på barn som er selvstendige, tar egne avgjørelser, står for det de liker og ikke følger strømmen for at alle andre gjør det. Håper det ruster de til å ta fornuftige valg i ungdomsårene og ikke bare følger alle andre :)
Helt enig med deg! :)
Barna mine skal være inne til helst 18.45, når det er skole. Legger seg til kl 19-19.15(de går i 1 og 2 klasse). «Alle» ungene i nabolaget er ute til kl 20-21. Disse er på samme alder. Skjer ikke her i gården! Heldigvis er de trøtte, så de vil inn tidlig også :D men var utfordrende i sommer, når alle hadde frie grenser. Ungene mine våkner kl 5-6 uansett om de legger seg kl 22. Vi prøvde nemlig i sommer over flere uker(de var ikke ute så sent), men de var sååå sure og grinete.

Jeg kan gå med på klær/leker som ikke koster skjorta da :)
 
Innetid er noe jeg aldri diskutere på foreldremøte , men de som har barn som legges tidlig vil ofte diskutere set å ha samme regler og fortelle at barn ikke har noe å gjøre ute etter det og det tidspunktet.
Skjønner ikke vitsen , barn er forskjellige så da får msn finne den leggetiden som passer ens eget barn
 
Om ditt barn har behov som gjør at ditt barn bør ha en annen innetid så er jo selvfølgelig det noe annet... ja, jeg ser på mange som trassige, fordi de bestemmer ting av prinsipp. Har ei sånn dame oppi veien her og før du nevner det, hun er prinsippfast ikke atreng fordi ungene har det behovet. Snakket da virkelig ikke om alle da, og om dine barn trenger en annen innetid er vel det ok. Og hvem sa de skulle fly gatelangs? Vet ikke hvordan dere gjør det der du bor men her er de som regel på skolen og leker, spiller fortball ellers er de hjemme hos noen og det er da like innafor kl 18 som det er kl 20[emoji23] veldig rart å påstå at det alltid er en grunn, hva vet du om det? Antageligvis ikke mer enn jeg vet går jeg ut ifra[emoji6]

Nå er det vel også forskjell på å ta selvmord foran en buss og det å ønske seg en leke eller et klesplagg merkelig sammenligning.

Jeg er glad min 10 åring er fornuftig og tar egne valg, men om hun ønsker genseren med hjerte på fra wow gjør ikke det at hun er en uselvstendig person som bare følger mengden, man kan fint følge trender og vennegjengen uten å miste selg selv altså, har selv vært der og jeg ser på meg selv som rimelig løsningsorientert og selvstendig[emoji5]

Får stille samme spørsmål tilbake, hvordan vet du at det gjøres på trass?
For opplysning så har man ikke opplysningsplikt til andre foreldre om egne liv og barnet. Og om det er trass så er jo det også en grunn ;)

Jeg mener at når barnet kommer hjem å sier Laila får være ute til 21 hun mamma, Laila og alle andre. Og foreldrene da sier at men så lenge alle andre får så skal selvfølgelig du få også sender veldig feil signaler til barnet.
Og det er svært mange usikre barn der ute som er veldig opptatt av alle andre gjør. Og jeg har ikke tro på at barn vil stå midt i vennegjengen med med en helt annen genser fordi hun liker den når hun er vokst opp med at foreldre som også følger strømmen for at man er redd for å holdes utenfor.
Jeg synes sammenligningen er fin, for det handler om å ta selvstendige valg, tørr å hver deg selv og drit i hva alle andre gjør.
Bare se hvordan du beskriver en mor som velger å ha en annen innetid for sitt barn, den mammaen er selvstendig og gjør det som er best for barnet sitt.
Barn blir ungdommer en dag, og da mener jeg det er viktig at man har trygge barn som tar egne avgjørelser og liker ikke den genseren bare fordi alle andre har den.
Og ja, henge på skolen, fotballbanen til 21 har ingen tiåringer der å gjøre.
 
Får stille samme spørsmål tilbake, hvordan vet du at det gjøres på trass?
For opplysning så har man ikke opplysningsplikt til andre foreldre om egne liv og barnet. Og om det er trass så er jo det også en grunn ;)

Jeg mener at når barnet kommer hjem å sier Laila får være ute til 21 hun mamma, Laila og alle andre. Og foreldrene da sier at men så lenge alle andre får så skal selvfølgelig du få også sender veldig feil signaler til barnet.
Og det er svært mange usikre barn der ute som er veldig opptatt av alle andre gjør. Og jeg har ikke tro på at barn vil stå midt i vennegjengen med med en helt annen genser fordi hun liker den når hun er vokst opp med at mor også følger strømmen for at man er redd for å holdes utenfor.
Jeg synes sammenligningen er fin, for det handler om å ta selvstendige valg, tørr å hver deg selv og drit i hva alle andre gjør.
Bare se hvordan du beskriver en mor som velger å ha en annen innetid for sitt barn, den mammaen er selvstendig og gjør det som er best for barnet sitt.
Barn blir ungdommer en dag, og da mener jeg det er viktig at man har trygge barn som tar egne avgjørelser og liker ikke den genseren bare fordi alle andre har den.
Og ja, henge på skolen, fotballbanen til 21 har ingen tiåringer der å gjøre.
Har du sett på hvordan du beskriver andre mødre da som ikke gjør det samme som deg?
Hvorfor skal du bestemme at 10 åringer ikke har noe ute å gjøre kl 21?
 
Innetid er noe jeg aldri diskutere på foreldremøte , men de som har barn som legges tidlig vil ofte diskutere set å ha samme regler og fortelle at barn ikke har noe å gjøre ute etter det og det tidspunktet.
Skjønner ikke vitsen , barn er forskjellige så da får msn finne den leggetiden som passer ens eget barn

Da synes jeg man kan samtidig lære de barna som er ute til 22/23 hver kveld om at man ikke ringer på døren til alle de andre barna.
Jeg har aldri vært på slike foreldremøter som man har inne på babyverden. Det eneste som har blitt tatt opp på foreldremøte er hvor mye man skal gi i bursdagsgave.
Barn er forskjellige men de er fortsatt barn. Til og med politiet mener det er viktig med innetider og at man passer på barna sine ute.
Det er nok ikke kun de som legger barna tidlig ;)
 
Da synes jeg man kan samtidig lære de barna som er ute til 22/23 hver kveld om at man ikke ringer på døren til alle de andre barna.
Jeg har aldri vært på slike foreldremøter som man har inne på babyverden. Det eneste som har blitt tatt opp på foreldremøte er hvor mye man skal gi i bursdagsgave.
Barn er forskjellige men de er fortsatt barn. Til og med politiet mener det er viktig med innetider og at man passer på barna sine ute.
Det er nok ikke kun de som legger barna tidlig ;)
Jo det er kun de som legger tidlig som har tatt set opp .
At man ikke skal ringe på døra er noe helt annet , enig i det
 
Enig med deg!
Altså, jeg synes at man skal tilpasse seg litt de andre.
Det kan være trist for et barn å ikke få "følge" de andre og det kan da føle seg utenfor.
Men man må også ha egne regler som passer sin familie!
Og 40 LOL-dukker er litt i overkant synes jeg :eek:
 
Om ditt barn har behov som gjør at ditt barn bør ha en annen innetid så er jo selvfølgelig det noe annet... ja, jeg ser på mange som trassige, fordi de bestemmer ting av prinsipp. Har ei sånn dame oppi veien her og før du nevner det, hun er prinsippfast ikke atreng fordi ungene har det behovet. Snakket da virkelig ikke om alle da, og om dine barn trenger en annen innetid er vel det ok. Og hvem sa de skulle fly gatelangs? Vet ikke hvordan dere gjør det der du bor men her er de som regel på skolen og leker, spiller fortball ellers er de hjemme hos noen og det er da like innafor kl 18 som det er kl 20[emoji23] veldig rart å påstå at det alltid er en grunn, hva vet du om det? Antageligvis ikke mer enn jeg vet går jeg ut ifra[emoji6]

Nå er det vel også forskjell på å ta selvmord foran en buss og det å ønske seg en leke eller et klesplagg merkelig sammenligning.

Jeg er glad min 10 åring er fornuftig og tar egne valg, men om hun ønsker genseren med hjerte på fra wow gjør ikke det at hun er en uselvstendig person som bare følger mengden, man kan fint følge trender og vennegjengen uten å miste selg selv altså, har selv vært der og jeg ser på meg selv som rimelig løsningsorientert og selvstendig[emoji5]
Har igså ei sånn dame , hun skal ha alenetid så 9 åringen blir lagt kl 19 selv Om hun ikke er trøtt og mor klager på at barnet bruker 2 t på å sovne.
Samme dame som kritiserte oss for leggetider for vårt barn mente hun var for lenge oppr
 
Får stille samme spørsmål tilbake, hvordan vet du at det gjøres på trass?
For opplysning så har man ikke opplysningsplikt til andre foreldre om egne liv og barnet. Og om det er trass så er jo det også en grunn ;)

Jeg mener at når barnet kommer hjem å sier Laila får være ute til 21 hun mamma, Laila og alle andre. Og foreldrene da sier at men så lenge alle andre får så skal selvfølgelig du få også sender veldig feil signaler til barnet.
Og det er svært mange usikre barn der ute som er veldig opptatt av alle andre gjør. Og jeg har ikke tro på at barn vil stå midt i vennegjengen med med en helt annen genser fordi hun liker den når hun er vokst opp med at foreldre som også følger strømmen for at man er redd for å holdes utenfor.
Jeg synes sammenligningen er fin, for det handler om å ta selvstendige valg, tørr å hver deg selv og drit i hva alle andre gjør.
Bare se hvordan du beskriver en mor som velger å ha en annen innetid for sitt barn, den mammaen er selvstendig og gjør det som er best for barnet sitt.
Barn blir ungdommer en dag, og da mener jeg det er viktig at man har trygge barn som tar egne avgjørelser og liker ikke den genseren bare fordi alle andre har den.
Og ja, henge på skolen, fotballbanen til 21 har ingen tiåringer der å gjøre.

Jeg vet ikke det og det vet ikke du heller. men jeg syns personlig noen ting er lettere å gi etter for enn andre og innetider er en av de, alle har nok ikke diagnoser eller tilstander som tilsier at de bør komme inn tidligere, selv om det gjelder ditt barn og nei, man har ikke opplysningsplikt så man kan ikke vite. Merkelig at det skal være så innafor og bra at man står i mot «alle andre» men når man har senere leggetid osv så er man ikke ansvarlige, mine barn har det veldig bra med de reglene de har og de får ingen dårlige signaler og de er heller ikke usikre selv om du måtte mene det, syns det er veldig dømmende av deg å si det på den måten.

Mener du jeg ikke gjør det beste for mine barn?

Og hvordan kan du sitte her å si at 10 åringer ikke har noe å gjøre ute kl 21? Det syns jeg er drøyt å si, her er alle ute med få unntak. mener du at du skal bestemme hva de bør og ikke bør gjøre utifra din personlige mening?
 
Noen ting er helt uaktuelt å fire på for vår del da, som bilsikring , hjelm ved sykling, å spille spill med mye høyere aldersgrense osv men andre ting la vi fint endre regler på
 
Jeg vet ikke det og det vet ikke du heller. men jeg syns personlig noen ting er lettere å gi etter for enn andre og innetider er en av de, alle har nok ikke diagnoser eller tilstander som tilsier at de bør komme inn tidligere, selv om det gjelder ditt barn og nei, man har ikke opplysningsplikt så man kan ikke vite. Merkelig at det skal være så innafor og bra at man står i mot «alle andre» men når man har senere leggetid osv så er man ikke ansvarlige, mine barn har det veldig bra med de reglene de har og de får ingen dårlige signaler og de er heller ikke usikre selv om du måtte mene det, syns det er veldig dømmende av deg å si det på den måten.

Mener du jeg ikke gjør det beste for mine barn?

Og hvordan kan du sitte her å si at 10 åringer ikke har noe å gjøre ute kl 21? Det syns jeg er drøyt å si, her er alle ute med få unntak. mener du at du skal bestemme hva de bør og ikke bør gjøre utifra din personlige mening?

Jeg vet ikke hva du gjør eller ikke gjør. Du mener jo at foreldre som ikke følger strømmen er kun trassige og vil ikke sitt eget barns beste. Så da er vi kanskje ikke så ulike likevel, vi står bare på motsatt side av hverandre.
Mitt barn har ingen diagnoser eller feiler han ingenting. Noen barn trenger mer søvn enn andre uten at det er satt diagnoser av den grunn.

Jeg mener det sender feil signaler når man alltid gir etter for hva alle andre gjør hele tiden. Og lærer barna sine til å gjøre det samme, bare se veske debatten i Bærum, bare se instagramprofilene til ungdommene, og du har sikkert fått med deg hvor dårlig selvtillit mange ungdommer har og hvor redde de er for å stå utenfor. Vi foreldre skal ruste de i mot dette, og bygge de opp. Når vi foreldre da gir etter for alle andre hele tiden og viser at vi selv ikke kan stå i mot, hvordan skal disse barna da klare det?

Jeg må få lov å mene at ti åringer ikke har noe med å være ute så sent, hadde jeg ment noe annet så hadde vel barnet mitt også fått være ute?Jeg kan ikke bestemme noe over andre og hva de gjør, men jeg har en mening om det, men du kan da ikke bestemme at jeg ikke kan mene at 10 åringer ikke har noe å være ute så sent. [emoji28]Du har jo en mening om sånne som ikke gir etter for alle andre, det kommer godt frem i innlegget ditt.
Vi to har veldig forskjellige jobber, jeg ser veldig mye av ting som skjer på kveldene og jeg har ringt politiet og barnevernsvakta mer enn 1gang pga foreldre som ikke aner hva tiåringen sin gjør. Du kan si det slik at jeg sett baksiden av samfunnet vårt hver dag jeg drar på jobb. Det former deg ;)
Du må nesten gjøre det du synes er best, jeg gjør det jeg synes er best uten at jeg bryr meg nevneverdig om å bli kalt en trassen dame.
 
Når det kommer til bilsikring, sykkelhjelm ol samt aldersgrenser så kommer ikke vi til å fire på noe. Men innetider og leggetider kan vi absolutt være fleksible på, så lenge det ikke går utover han på den måten at han blir trøtt dagen etter. Nå er han 4 og legger seg kl 20.00, mens vennene hans legger seg rundt 19.00. Men det betyr ikke at han må inn kl 18/18.30 selv om de går inn, men han kan leke ute hjemme om han vil det, noe han ofte vil.
Men sånn som klær ol, ja, om han ønsker seg den genseren, så kan han få den når han trenger en genser. Men kjøper ikke bare for å kjøpe om han har mer enn nok. Eller fordi han må ha alle figurene i en serie osv.
Men vi har våre regler, som passer vår familie, også får vi se om vi trenger litt endering etterhvert som han vokser til.
 
Back
Topp